به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۶۰۴۳۳
خشاب و مهمات دور کمر مهاجمین جاسازی شده بود

روایت شاهد عینی از حادثه تروریستی اهواز

روایت شاهد عینی از حادثه تروریستی اهواز
گروه سياسي:امتداد - محمد جعفری: صبح ۳۱ شهریورماه بود که حین آئین رژه نیروهای مسلح در بلوار قدس اهواز، گروهی تروریستی با حمله به مردم و یگان‌های نظامی مستقر، ضمن به رگبار بستن حاضرین، تعدادی از هموطنان‌مان را به شهادت رسانده و تعدادی را نیز مجروح کردند.
 
در همین رابطه سعید رضوانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خوزستان ضمن اشاره به این مراسم اظهار داشت: این مراسم طبق روال هرساله در محل بلوار قدس، واقع در ورودی غربی شهر اهواز برگزار شد. در سمت چپ این بلوار، منازل سازمانی تیپ ۹۲ زرهی، در سمت راست بیمارستان‌ خصوصی آپادانا، بیمارستان خیریه علامه کرمی و همچنین برخی ادارات دولتی و سایر منازل مسکونی سازمانی قرار دارد که جایگاه مقامات حاضر در محل سان رژه نیز در همین محل واقع شده است. وی افزود: پشت این جایگاه، پارک محلی سبحان واقع شده که محل آغاز حمله مهاجمین نیز از همین مکان بوده است. با توجه به همجواری محل برگزاری مراسم و منازل مسکونی سازمانی، مردم و برخی از اهالی نیز در سمت چپ و راست جایگاه و محل سان مراسم حضور داشته و مشغول تماشای برنامه بودند.

آغاز مراسم از ساعت ۸:۳۰ صبح
رضوانی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی قبلی، مراسم راس ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح با سخنرانی فرمانده قرارگاه جنوب غرب ارتش آغاز شده و وی به بیان جزئیاتی از برنامه پرداخت. پس از سخنان این فرمانده ارتش، آیت‌الله موسوی جزایری، امام جمعه شهر اهواز نیز در محل جایگاه حاضر و برای لحظاتی به سخنرانی پرداخت.

آغاز مراسم رژه، حوالی ۸:۵۰ صبح
این مقام مسئول در استانداری خوزستان در ادامه تشریح کرد: بلافاصه پس از مراسم سخنرانی و از حوالی ساعت ۸:۵۰ بود که با دستور فرمانده میدان، رژه نیروهای مسلح آغاز و در ابتدا تیم‌های یگان جانبازان سپاه و پس از آن نیز یگان مخصوص سپاه به انجام مراسم رژه پرداختند.

آغاز حمله، حین رژه یگان نیروی زمینی سپاه
وی ادامه داد: یگان بعدی انجام رژه، یگان نیروی زمینی سپاه بود که حین انجام برنامه‌های این یگان، صدای شلیک‌های نامنظمی در اطراف محل جایگاه شنیده شد. در ابتدا حاضرین به تصور اینکه این شلیک‌ها نیز جزو برنامه یگان بوده، اعتنای چندانی به آن نکردند و البته پس از گذشت چند ثانیه، نیروهای امنیتی با شنیدن صدای شلیک‌ها و اعلام اینکه گلوله‌های شلیک شده، از نوع نظامی و جنگی است، نسبت به آن واکنش نشان دادند. رضوانی تصریح کرد: در پشت جایگاه یک کانتینر متعلق به ارتش و همچنین یک ون بزرگ متعلق به صدا و سیما برای پوشش مراسم مستقر بود که همین مسئله نیز برای لحظاتی مانع نزدیک شدن مهاجمین به جایگاه شده و تروریست‌ها با شلیک‌های مکرر از راه دور به سمت محل برگزاری یورش بردند. گروه اولی که به مقابله با مهاجمین رفت، تیم‌های حفاظتی مسئولین مستقر در جایگاه بودند که به سمت افراد مهاجم شلیک کردند.

شهادت برخی از سربازان آماده رژه در لحظات اولیه
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خوزستان که خود در محل جایگاه حضور داشته، عنوان کرد: اقدام بعدی مهاجمین، شلیک کور رگباری به سمت محل جایگاه از پشت آن بود. حجم آتش مهاجمین به حدی بود که ظرف مدتی کوتاه تا رسیدن نیروهای امنیتی، دست کم دو خشاب گلوله از سوی تروریست‌ها شلیک شده بود. وی اظهار داشت: مهاجمین بدون هدف خاصی به شلیک مشغول بودند، مردم و حاضرین در محوطه بودند که به واسطه همین شلیک‌ها نیز در همان لحظات اولیه تعدادی از سربازان یگان‌های آماده رژه شهید شدند. در وهله بعد نیز یگان جانبازانی که در سمت راست جایگاه قرار داشتند، آماج شلیک مکرر مهاجمین قرار گرفتند و در کنار مجروح شدن تعدادی از افراد این یگان، یکی از جانبازان نیز به شهادت رسید.
رضوانی یادآور شد: پس از لحظات بسیار کوتاه نیز برخی از افراد ازجمله کودکان حین جابجایی و انتقال به محل امن‌تر، در تیررس مهاجمین قرار گرفته و دچار مجروحیت شدند.

کشته شدن دو تروریست در لحظات ابتدایی حمله
این شاهد عینی همچنین ادامه داد: در لحظات ابتدایی با ورود نیروهای امنیتی، دو تروریست در دم کشته شده و یک نفر نیز مجروح شد. مهاجمین در ابتدا لباس‌های متحدالشکل نظامی بر تن داشتند که یک یا دو نفر از آن‌‍‌ها در اثنای حمله اقدام به تعویض لباس برای عدم شناسایی در دور شدن از تیررس نیروهای امنیتی کردند.
از مجروحیت یک تروریست و انتقال به بیمارستان ارتش تا مرگ مهاجم
رضوانی یادآور شد: درهمین بین نیز آخرین مهاجم حین نزدیک شدن به جایگاه و ادامه شلیک به سوی مردم و نیروهای حاضر مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان ارتش بر اثر شدت جراحات کشته شد.
شهادت یکی از حاضرین در جایگاه
این مقام مسئول در استانداری خوزستان تصریح کرد: حجه‌الاسلام افشنگی هم که در کنار بنده در جایگاه قرار داشت، در جریان شلیک‌های کور و بی‌هدف مهاجمین از پشت جایگاه، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و شهید شد.
جاسازی خشاب‌ها دور کمر تروریست‌ها
رضوانی یادآور شد: مهاجمین از ساعتی پیش از حمله در میان جمعیت حضور داشتند و در وهله اول اینکه گفته شده سلاح آن‌ها از پیش در محل مراسم جانمایی شده بوده، زیرسوال و در دست بررسی قرار دارد. مضاف بر اینکه پس از کشته شدن تروریست‌ها مشخص شد که این افراد از پیش خشاب‌های آماده کلاشینکف را دور کمر خود جاسازی کرده بوده و حین تیراندازی از آن استفاده کرده‌اند. این شاهد عینی تصریح کرد: حاضرین در محل برگزاری مراسم از همه اقوام استان بودند و نوع شلیک مهاجمین نشان داد که بدون هدف خاص و فارغ از این که گلوله به افراد نظامی، غیرنظامی، کودکان یا مردان و زنان اصابت کند، اقدام به گشودن آتش می‌کردند.