به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۶۳۴۳
افزایش بارداری‌های پرخطر و مرگ مادران بی‌گناه

صرفا در کشور ما...!

گروه جامعه: برخلاف اظهارات معاون مرکز سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت كه اخيرا گفته است: میزان مرگ و میر مادران باردار کاهش و استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مقطع زمانی مشابه سال قبل کاهش قابل توجه داشته است، بارداری‌های پر خطر و مرگ مادران بی‌گناه افزايش يافته است.
صرفا در کشور ما...!
مهیار مشتاق – کارشناس ارشد بهداشت

در حالیکه بر اساس تحقیقات و مستندات داخلی و بین المللی بین میزان استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری ناخواسته و مرگ و میر مادران ارتباط معکوس وجود دارد (با افزایش استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری های ناخواسته، میزان مرگ و میر مادران تا 32% کاهش مي‌یابد و بر عکس)، شاید با قرار دادن دو جمله آقای محمدزاده در کنار هم اینگونه استنباط شود که صرفا در کشور ما، علیرغم کاهش استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری، میزان مرگ و میر مادران باردار نیز کاهش یافته است! اما بایستی در تجزیه و تحلیل آمارهای فوق، که فرض بر صحت آنهاست، به چند نکته توجه کرد:

1- آمار اعلام شده مرگ و میر مادران، مربوط به سال 1391 است، یعنی سالی که بر اساس فرمایش معاون مرکز سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت میزان استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری نسبت به سال جاری به نحو محسوس، بالاتر بوده است. مایه تاسف بسیار است که آقای محمدزاده از مقایسه تعداد مرگ های مادران باردار سه ماهه یا شش ماهه اول سال جاری با مدت مشابه سال قبل اجتناب نموده‌اند. اطلاعات حاصل از گزارشات اغلب دانشگاه های کشور موید این واقعیت تلخ است که محروم ساختن زوجین از خدمات فاصله گذاری بین موالید، بر اساس انتظارات و نیز هشدارهای قبلی، موجب افزایش بارداری های پر خطر و مرگ مادران بی گناه این مرز و بوم، بویژه در مناطق محروم کشور شده است.

ایکاش آقای محمدزاده به عنوان مثال به تعداد مادران باردار متوفای دانشگاه علوم پزشکی بم در سال جاری و مقایسه آن با سالهای قبل اشاره مي‌کردند و مي‌فرمودند که آیا قطع و محدود ساختن خدمات فاصله گذاری بین موالید، نقشی در بروز این فاجعه داشته است؟ بدون تردید با تغییر معاون بهداشتی وزیر محترم بهداشت، سیاستهای سلامت باروری کشور نیز با تغییراتی همراه خواهد بود، اما غم از دست رفتن مادران بارداری که بدلیل قطع یا محدود سازی خدمات ناخواسته باردار شده اند و جان باخته اند، بر شانه چه کسی سنگینی خواهد کرد و تا ابد وجدان چه کسی را خواهد آزرد؟ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ أَحْياها فَکَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً ( آیه 32 سوره مبارکه مائده )

2- اعلام خبر کاهش استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری توسط معاون محترم دفتر سلامت جمعیت و خانواده، تقریبا با خبر اعلام جولان داروهای سقط در بازار قاچاق، توسط رییس سازمان غذا و داروی کشور، همزمان بود. این هشدار نیز قبلا توسط کارشناسان نظام سلامت به طراحان حذف و محدود ساختن خدمات فاصله گذاری بین موالید داده شده بود که با قطع این خدمات، تعداد سقط های عمدی در جامعه افزایش خواهد داشت.

علیرغم این هشدار، قطع و محدود سازی خدمات مذکور، به فعل در آمد. اینک ممکن است این شبهه در نزد برخی از افراد، که به عامدانه بودن برخی اقدامات غیر قانونی توسط مدیران دولت قبل اعتقاد دارند، مطرح شود که آیا طراحان قطع و محدودسازی خدمات پیشگیری از بارداری، مي‌توانند دخالت و نفعی در تجارت پر سود داروهای سقط در کشور داشته باشند؟ شکی که امید است آینده پاسخی قاطع و منفی به آن بدهد.

۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۲:۰۹
فاصله گذاشتن بین موالید بیش از 5سال خطر ناک است و نازایی دائم دارد من درگیر مشکل این چنینم (129786)
پرواز
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۳:۰۸
از دوحال خارج نیست یا مردم می فهمندیا نمی فهمند اگر می فهمند صلاح خود را تشخیص میدهند لطفا آقایان به جای مردم تصمیم نگیرند (129827)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۸:۳۱
رشد جمعیتی باید توام با حل مشکلات اقتصادی مردم باشد و مهمتر اینکه طوری برنامه ریزی شود که اقشار تحصیلکرده مملکت را که میتوانند فرزندان مفیدی را پرورش دهند تشویق به زاد و ولد کرد. ازدیاد افراد فقیر و بیسواد جز بدبختی نتیجه ای برای خودشان و بقیه مردم و کشور ندارد و یک راه اینکه سیاستهای تشویقی محدود به کارمندان و فرهنگیان و افراد با سواد باشد و چون اینها حتی در صورت حل مشکلات اقتصادی مملکت هیچوقت بیش از 2-3 بچه نخواهند آورد باید خانواده های بالای 3-4 نفر که اغلب قشر کم سواد هستند را نه فقط تشویق به زاد ولد نکرد بلکه باید محدود هم شوند (130038)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۲۰:۵۴
کاملا موافقم! (130174)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۳:۱۷
مطمئنم در آینده نه چندان دور نتایج این تصمیم گیریها رو خواهیم دید اما چه کسی پاسخگو خواهد بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (129839)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۴:۱۹
من موندم وقتی بهداشت و شغل و امنیت و مسکن و ..... 75 میلیون نفر رو نمی توانند تأمین کنند چرا انقدر اصرار به اقزایش جمعیت دارند!!!!؟ (129893)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۶:۲۳
متاسفانه به ویژه در روستاها بارداری زنان با سن بالا رشد داشته (129949)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۲۰:۵۴
ما رچی میکشیم از روستاهاست، عدم بهداشت و آموزش درست، رشد جمعیت بالا، عدم داشتن خانه های مقاوم، عدم آموزش کشاورزی مدرن و ..... فقط بخاطر اینکه بتوانند از روستایی ها در موارد لزوم با دادن ماهیانه 45 هزار تومان و وعده درست کردن کارها و از بین بردن مفسدین و دادن سهام عدالت رای جمع کنند. (130176)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۶:۲۳
اگر وسائل جلوگیری محدود بشه قاچاقش که هم گرونتره هم غیر استاندارد افزایش پیدا میکنه (129950)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۶:۲۴
خطر افزایش جمعیت از حمله آمریکا بدتر (129951)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۶:۲۴
فکر نمی کنم بجز در روستا ها و شهرهای کوچک به افزایش جمعیت راغب باشن (129952)
مش غضنفر
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۱۶:۳۸
وسایل پیشگیری موجود دربازارسالم نیست آموزش پیشگیری تعطیل شده بودجه یارانه کفاف همین جمعیت روبه زورمیده نرخ بیکاری درحال رشده سهم بهداشت درسبدخانوارهرروزدرحال کاهشه تحصیل خرجش خیلی زیاده و....حالاایشاله مبارکش
باد (129964)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۲۰:۰۷
قوانین جدید رشد جمعیت بدون نظر کارشناسان خبره بوده و صرفا جنبه سیاسی داشته است (130110)
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۲۰:۵۲
حتی تو وزارت بهداشت هم طوری عمل می کنن که انگار از پشت کوه اومدن و خبر ندارن تصمیماتشون چه تاثیری توی جامعه می گذاره!
یک عده بی سواد شب می خوابن صبح پا می شن یک طرح و برنامه می ریزن که دو روز از اجراش نگذشته بعلت کثرت خرابکاری و تلفات باید کنسلش کنن!!
یکی نمیاد بگه بابا ما که مثلا باید علمی ترین وزارتخونه رو اداره کنیم نباید مثل مردم عادی با هر خبری جوگیر بشیم و برنامه غیر علمی اجرا کنیم!! (130173)
از کردستان
۱۳۹۲/۰۶/۲۷ ۲۲:۲۲
من کارشناس بهداشت خانواده هستم و به خاطر ویژگیهای شغلیم با زنان روستایی بسیاری درارتباط می باشم جمع کردن وسایل تنظیم خانواده ازمراکز روستایی و خانه های بهداشت اشتباه بزرگی است چون درروستاهای دورافتاده به دلیل عدم دسترسی مادران روستایی موجب افزایش بارداریهای ناخواسته ، سقط های غیر ایمن حاملگی وزایمان درسنین بالا افزایش مرگ مادران ،افزایش تعداد نوزادان ناهنجار وهزاران مشکل دیگر خواهد شد من واقعا متاسفم برای نظام سلامت کشور (130233)