کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارشی از اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه

28 آبان 1397 ساعت 16:31


محمد جعفری
تجمع اعتراضی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در حالی صبح امروز به پانزدهمین روز خود رسید که به گفته کارگران، هنوز معوقات و مطالبات آن‌ها بی‌پاسخ مانده است. دیگر تجمع کارگری خوزستان همچنین مربوط به اعتراض کارگران شرکت گروه ملی، صنعتی فولاد ایران بود که امروز با تجمع مقابل استانداری خوزستان نسبت به تعطیلی کارخانه و پرداخت نشدن مطالبات خود اعتراض کردند. در همین رابطه فریدون نیکوفرد، دبیر سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و عضو هیئت مدیره این سندیکا، ضمن اشاره به تجمعات کارگران به امتداد گفت: بعد از تجمعات چند روز گذشته، ظاهرا اخباری مبنی بر پرداخت 2 ماه از حقوق معوق کارگران تا تعیین تکلیف مسئولین بازداشت شده خصوصی شرکت منتشر شده اما کارگران تا زمان اجرایی شدن وعده‌ها به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان نیز ضمن اشاره به تجمعات کارگری در استان در گفتگو با امتداد تصریح کرد: این روزها شاهد تجمعات کارگری شرکت نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد هستیم که به اعتقاد بنده این اعتراضات، کاملا صنفی، به حق و اجتماعی بوده و ما نیز پشتیبان و در کنار کارگران خواهیم بود.

دبیر سندیکای کارگران: جنس شعار کارگران کاملا صنفی بود  
دبیر سندیکای کارگری شرکت نیشکر هفت‌تپه در ادامه ضمن اشاره به تجمع روز گذشته کارگران این شرکت مقابل فرمانداری شهرستان شوش در گفتگو با امتداد، افزود: صبح روز گذشته و از ساعت 8 صبح بود که حدود2هزار نفر از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به قصد تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش از محل کارخانه خارج شده و به رغم حضور نیروهای یگان ویژه خود را به این محل رساندند. نیکوفرد ادامه داد: در این تجمع، دو تن از نمایندگان کارگران با به دست گرفتن بلندگو خطاب به مامورین و فرماندهین حاضر ناجا از انگیزه خود برای تجمع گفته و صراحتا یادآور شدند که این حرکت به شکل کاملا صنفی‌ترتیب داده شده است. البته در مقابل نیز نیروی انتظامی هیچ واکنش قهری در مقابل کارگران نداشت و تنها حرکت آن‌ها را به سمت میدان هفتم تیر مشایعت کرد.
این نماینده کارگران معترض همچنین ضمن اشاره به تجمع امروز نیز یادآور شد: صبح امروز نیز به روال گذشته کارگران با تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش، حرکت راهپیمایی خود را به سمت میدان هفت تیر آغاز و مجددا به محل مقابل فرمانداری بازگشتند.
وی تصریح کرد: کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از حد فاصل مردادماه سال جاری، معوقاتی را در دریافت مطالبات خود دارند که همین مسئله نیز باعث نارضایتی و بروز اعتراضات صنفی آن‌ها شده است. در این بین، از میان حدود 2700 نفر نیروی کار مستمر مجموعه، حدود 650 نفر قراردادی بوده و مابقی به شکل روزمزد مشغول کار هستند که یکی دیگر از مطالبات آن‌ها، عقد قرارداد با شرکت اعلام شده است.
عضو هیئت مدیره سندیکای کارگری شرکت هفت‌تپه عنوان کرد: همچنین این شائبه میان کارگران به وجود آمده که شرکت در شرف تجزیه قرار گرفته و خواهان تضمین برای عدم این رخ دادن این اتفاق هستند. اساسا از سال 94 که شرکت نیشکر هفت تپه به شرکت‌های خصوصی هلدینگ آریا، دریای نور زئوس و یک شخص حقیقی واگذار شد، کارگران هیچ مزایایی از قبیل سبد کالاهای مناسبتی و پاداش‌های معمول را دریافت نکرده و میزان اضافه کارشان نیز به شدت کاهش یافت. وی یادآور شد: به عنوان نمونه یکی دیگر از مشکلات ما این است که تنها 650 نفر از کارگران قراردادی مزایای خود را دریافت می‌کنند و در مقابل باقی کارگران مشمول دریافت آن نیستند. جالب‌تر این که میزان کار هر دوی این قشر از کارگران، از دید مجموعه به صورت یکسان تعریف شده است.
نیکوفرد تاکید داشت: مثال دیگر اینکه، حقوق دریافتی 650 کارگر قراردادی حدود 4 میلیون تومان بوده و این رقم برای سایر اکثریت کارگران روزمزد به بیش از یک و نیم میلیون تومان هم نمی‌رسد. یا نمونه دیگر کاستی‌های موجود اینکه، حقوق دریافتی کارگران بازنشسته شده شرکت پیش از طرح طبقه‌بندی مشاغل به عنوان فصلی از قانون کار، حدود 2 میلیون 300 هزار تومان بوده و کارگران بازنشسته پس از اجرای این طرح، بالغ بر 5 میلیون تومان دریافتی دارند. بر همین اساس هم یکی از مطالبات کارگران شرکت، بازنگری و اجرای منسجم این طرح بوده است.

بازداشت برخی از سهامداران شرکت برای کارگران مشکل ساز شده
دبیرسندیکای کارگران شرکت هفت‌تپه همچنین در ادامه ضمن اشاره به بازداشت برخی از سهامداران این شرکت یادآور شد: چند تن از سهامداران شرکت این روزها به اتهام دریافت ارز دولتی و عدم هزینه کرد آن برای وارد کردن قطعات مورد نیاز کارخانه در بازداشت به سر برده و موارد اتهامی آن‌ها در دست بررسی قرار دارد. اعتراض کارگران نیز اکنون به ناکارآمدی همین مدیران و شائبه ضعف عملکرد آن‌ها بوده که همین امر نیز گریبان کارگران را گرفته است.

تولید شرکت در دولت احمدی‌نژاد از 110 هزارتن به 15 هزارتن رسید!
وی ضمن اشاره به مطالبه کارگران مبنی بر بازگشت شرکت به بخش دولتی خاطرنشان کرد: میزان تولید شرکت با روی کار آمدن دولت نهم از 110 هزارتن در سال 83 به 15 هزار تن در سال 86 رسید. البته این روند نزولی با روی کار آمدن دولت فعلی از سال 92، قدم به میزان 50 تا 60 هزارتن گذاشته است.
او در ادامه تاکید کرد: با این حال به واگذاری شرکت به بخش خصوصی، اکنون در رقم حدود 65 هزارتن باقی مانده‌ایم و شرکت رشد آنچنانی را تجربه نمی‌کند. با این همه، اخیرا فرمانداری نیز تاکید کرده که شرکت به بخش دولتی باز نخواهد گشت و خلع ید از بخش خصوصی با توجه به هزینه‌کرد این بخش تا کنون، به این سادگی‌ها نیست.

بازداشت نمایندگان کارگران و یک خبرنگار خانم
دبیر سندیکای کارگران شرکت هفت‌تپه همچنین تصریح کرد: متاسفانه در حالی که تجمع امروز در حال اتمام بود، به گفته کارگران حاضر در محل، نیروهای انتظامی وارد عمل شده و در حوالی سه راه ورودی نیشکر (معروف به سه راه خوانساری) ، حدود ساعت 12: 30 عده‌ای از نمایندگان کارگران از جمله مسلم آرمند و اسماعیل بخشی و همچنین یک خبرنگار خانم را بازداشت کردند. البته این نکته را هم باید خاطرنشان کرد که یکی از مشکلات کارگران در تجمعات اعتراضی، نشر اکاذیب در این باره در فضای مجازی و برخی رسانه‌های خارج از کشور است. نیکوفرد ادامه داد: متاسفانه برخی اصرار دارند که این تجمعات را از فضای صنفی خارج کرده و به سمت تعارض با نظام سوق بدهند. البته کارگران نیز در این بین باید هوشیار باشند که با این موج سواری‌های اینچنینی جای شاکی و متشاکی عوض نشود، چرا که حتی اخراج یک کارگر نیز خسارت بزرگی برای جامعه کارگری خواهد بود.

ادامه اعتراضات تا تحقق عملی وعده‌ها
وی همچنین یادآور شد: بعد از تجمع امروز در خبرها داشتیم که ظاهرا با توجه به جلسه استاندار با وزیر اقتصاد و جلسات دیگر مسئولین، فرمانداری قول‌هایی برای پرداخت دوماه از معوقات کارگران تا زمان تعیین تکلیف سهامداران خصوصی بازداشتی شرکت داده، با این حال، هنوز در عمل و عرصه اجرا اتفاقی را ندیده‌ایم و لذا تجمعات کارگران تا تحقق عملی وعده‌های مسئولین ادامه خواهد داشت.

معاون سیاسی استاندار خوزستان:
دولت در کنار و پشتیبان کارگران است
در همین رابطه همچنین، همچنین علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان نیز ضمن اشاره به مشکلات شرکت نیشکر هفت تپه به امتداد گفت: این شرکت در فرآیند خصوصی‌سازی در سال 94 به بخش خصوصی واگذار و اقداماتی برای سوددهی آن آغاز شد. با این حال با توجه به خرید شرکت به صورت شراکتی، به رغم تلاش‌های صورت گرفته، مشکلاتی درباره ادامه روند فعالیت و توجه به معیشت کارگران کارخانه بوجود آمد.
وی افزود: در این بین، کارگران نیز با توجه به اوضاع سخت اقتصادی فعلی و مشکلات معیشتی، خواهان حقوق و مطالبات معوق خود هستند. با این همه نیز دولت اکنون در کنار کارگران بوده و برای افزایش تولید و همچنین پاسخ به مطالبات به حق آنان، تلاش‌ها و اقداماتی را نیز‌ترتیب داده است. به عقیده من، اعتراضات کارگران محترم این شرکت، اعتراضات کاملا به حق و صنفی بوده و به هیچ عنوان نگاه امنیتی نسبت به این اعتراضات در مجموعه دولت وجود ندارد.
حسین زاده خاطرنشان کرد: اکنون شخص استاندار به همراه معاونین ایشان در تهران بوده و جلسات متعددی را نیز در راستای حل و فصل این مشکلات برگزار کرده است. ما با تمام توان و ظرفیت، راهکارهای قانونی را برای حل این مشکلات بررسی کرده و تلاش می‌کنیم طی امروز و فردا، حقوق معوق کارگران پرداخت شود.

عدم اهلیت بخش خصوصی، مشکل بزرگ گروه ملی صنعتی فولاد اهواز
معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان همچنین ضمن اشاره به تجمع اعتراضی کارگران شرکت گروه ملی-صنعتی فولاد ایران در مقابل استانداری این استان تصریح کرد: درباره اعتراضات کارگران این کارخانه نیز وضعیت مشابهی را شاهد هستیم، چرا که بخش خصوصی که این شرکت به آن واگذار شده، اهلیت لازم برای اداره مجموعه را نداشته و از همین رو در تلاش هستیم تا شرکت فولاد مجددا به بانک ملی بازگردانده شود. وی ادامه داد: این شرکت‌ها، سرمایه‌های ملی استان خوزستان هستند و خروجی آن‌ها نیز به عنوان تولیدات ملی کشور تلقی می‍‌‌شود. به عقیده من، متولیان واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی باید بر اهلیت شرکت‌های خصوصی متقاضی، نظارت بیشتری به خرج دهند. چرا که ما وظیفه و مسئولیتی برای واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی نداشته و در مقابل، تمامی پیامدهای اینچنینی امر را به دوش می‌کشیم.


کد مطلب: 165066

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/165066/گزارشی-اعتراضات-کارگران-نیشکر-هفت-تپه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir