به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب : ۱۶۶۷۹۹
خصوصی‌سازی این‌بار در حوزه هنر کار دستِ مسئولان داد؛

موزه هنرهای معاصر اهواز سالن عروسی شد!

گروه فرهنگ و هنر: موزه هنرهای معاصر اهواز به عنوان دومین موزه بزرگ کشور در عرصه هنرهای تجسمی این روزها روزگار یک بام و دو هوایی را سر می‌کند. از یکسو گفته می‌شود مراسم عروسی در آن برگزار می‌شود و از دیگر سو خبرهایی درباره برگزاری نمایشگاه در آن منتشر می‌شود.
موزه هنرهای معاصر اهواز سالن عروسی شد!
به گزارش ایلنا، شهریور سال ۹۴ بود که خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به مدت هفت سال به بخش خصوصی منتشر شد. خبری که قرار بود بعد از آن، از فعالیت بخش خصوصی و رونق موزه هنرهای معاصر اهواز حکایت‌ها داشته باشد اما امروز بعد از گذشت سه سال، خبرها از خاموش شدن برق‌ها، وضعیت بد گنجینه و تبدیل موزه هنرهای معاصر اهواز به سالن عروسی حکایت دارند. شیوه دیگری از خصوصی‌سازی که در حوزه هنر انجام شده است.
ناصر چنانی (معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان) با اشاره به آنکه این روزها نه تنها برق‌های موزه هنرهای معاصر اهواز قطع شده است بلکه این موزه در شرایط بدی به سر می‌برد، گفت: موزه کاملا غیرفعال است و نه تنها برق ندارد بلکه وضعیت آثار گنجینه نیز نامناسب است و گفته می‌شود که حتا سیستم تهویه و خنک‌کننده موزه فعال نیست که قطعا در چنین شرایطی آثار ارزشمندی که در گنجینه نگهداری می‌شوند، آسیب خواهند دید. گفته می‌شود، درهای موزه به روی هنرمندان و مسئولان هنری بسته شده است و سرمایه‌گذار خصوصی درصدد برگزاری رویدادهای غیرمرتبطی همچون سمینار دندانپزشکی، جشن عروسی و... در آن برآمده است که البته در کنار این رویدادها، راه‌اندازی رستوران نیز ملغمه دیگری برای موزه هنرهای معاصر اهواز به پا کرده است.
SmartSelectImage_2018-12-09-23-54-33
درهای بسته موزه هنرهای معاصر اهواز (آذرماه 1397)
چنانی دراین خصوص گفت: با وجود آنکه طی سال‌های گذشته شاهد برگزاری مراسم‌های عروسی در این مکان بودیم و این یکی از ایراداتی است که در خصوص فعالیت بخش خصوصی در این موزه مطرح می‌شود اما تاکنون نتوانستیم کاری از پیش ببریم و همچنان موزه هنرهای معاصر اهواز دست بخش خصوصی است.
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به آنکه بخش حقوقی و اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان در حال پیگیری پرونده موزه هنرهای معاصر اهواز است، گفت: در قرادادی که با بخش خصوصی درخصوص مالکیت ۷ ساله موزه هنرهای معاصر خوزستان منعقد شده، بندهایی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که موزه را پس بگیریم یا به کسی که واجد شرایط است، داده شود یا در اختیار اداره کل ارشاد قرار گیرد اما عملا تاکنون نتوانستیم کار خاصی از پیش ببریم. او تصریح کرد: متاسفانه موزه را برای برگزاری مراسم عروسی اجاره می‌دهند اما از آنجا که در قرارداد ذکر شده که این ملک دراختیار بخش خصوصی است کاری از دست ما بر نمی‌آید. البته مفادی در قراداد است که می‌توانیم با استناد به آن جلوی کار را بگیریم. از زمان واگذاری تاکنون شاهد برگزاری مراسم عروسی در موزه هنرهای معاصر اهواز هستیم.
بی‌برقی و دزدی
محمد عدیلی‌پور (رئیس انجمن هنرهای تجسمی خوزستان) با اشاره به آنکه بعد از گذشت یک دهه، بالاخره با تشکیل مجمع عمومی موفق به راه‌اندازی انجمن هنرهای تجسمی خوزستان شدیم، گفت: خرداد ماه سال جاری با تشکیل این انجمن، ساختمانی را تحویل گرفتیم که حدود ۳۵۰ متر مربع گالری و ۱۱ اتاق دارد و در گذشته، اداره فرهنگ و ارشاد اهواز در این مکان فعال بود. بعد از تحویل این ساختمان، درصدد تجهیز کردن برآمدیم که قبل از تحویل کامل ملک، شاهد دزدیده شدن تعدادی از کولرها و وسایل دیگر بودیم.
او ادامه داد: از آنجا که مجموعه حاضر، شامل انجمن هنرهای تجسمی، انجمن سینمای جوان و موزه هنرهای معاصر اهواز است، طی ماه‌های گذشته با چالش‌های زیادی روبه رو شده‌ایم چراکه طی سال‌های گذشته از آنجایی که هر سه مجموعه یک کنتور برق مشترک داشتند، پیمانکار خصوصی موزه هنرهای معاصر اهواز، پول برق را پرداخت نمی‌کرد و اداره کل ارشاد ناچار به پرداخت هزینه‌ها می‌شد اما امسال که این اداره کل به جای دیگری منتقل شده است، با عدم پرداخت هزینه‌ها، برق تمام مجموعه در تابستان قطع شد.
عدیلی‌پور درخصوص چگونگی پرداخت پول برق مجموعه گفت: با توجه به عدم همکاری پیمانکار موزه هنرهای معاصر اهواز با هنرمندان، درصدد دریافت کنتور برقی مجزا برای انجمن‌های هنری برآمدیم و بالاخره با وجود آنکه اداره ارشاد استان سال گذشته هزینه ۲۵ میلیون تومانی نصب کنتور را به اداره برق پرداخت کرده بود اما این کار انجام نشد، با پیگری‌های متعدد موفق شدیم ترانس برق را در اواخر مهرماه نصب کنیم این درحالی است که اداره برق، یک سال پیش تمام هزینه‌های نصب ترانس را گرفته بود اما کار را انجام نمی‌داد. بعد از آن ماجرای کشیدن کابل برق فشار قوی و برقدار کردن کنتور مطرح شد که مجدد ۲۵ میلیون تومان توسط اداره ارشاد هزینه شد و با پیگیری‌های متعدد بالاخره اداره برق کارها را انجام داد اما هنوز مجموعه برق ندارد چراکه اداره برق همچنان کم‌کاری می‌کند. او گفت: این بی‌برقی از یکسو و تاریکی مجموعه و عدم رفت و آمد در انجمن هنرهای تجسمی خوزستان شرایط را برای دزدی مجدد فراهم کرد چنانکه طی هفته گذشته بازهم شاهد دزدیده شدن چند کامپیوتر و پرینتر و... بودیم.
موزه‌ای غیرفعال برای هنرهای معاصر
رئیس انجمن هنرهای تجسمی خوزستان با اشاره به فعال نبودن موزه هنرهای معاصر اهواز گفت: سه سال پیش مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد خوزستان قراردادی نامناسب با شخصی منتعقد کرد که سابقه فعالیت و مدیریت فرهنگی-هنری نداشت و تنها یک ساختمان‌ساز است. ایشان درحال حاضر نیز ساکن آمریکاست و اینکه چگونه چنین قراردادی با شخصی که ساکن آمریکاست نوشته شده‌است، جای سوال دارد.
SmartSelectImage_2018-12-09-23-56-12
وضعیت موزه هنرهای معاصر اهواز (این عکس در سال 96 گرفته شده است)
به گفته او، قراردادی که با بخش خصوصی موزه هنرهای معاصر اهواز بسته شده، مالکیت تام‌الاختیار هفت ساله است که ۴۰ درصد پول برق نیز انشعابی است. در این قرارداد آمده که بخش خصوصی باید با هنرمندان تعامل برقرار کند و درصدد برگزاری نمایشگاه و گالری و همایش‌های همسو با هنرهای تجسمی برآید که البته هیچیک از این کارها انجام نمی‌شود.
68
عدیلی‌پور خاطرنشان کرد: درحال حاضر مالک یا مستاجر تام‌الاختیار موزه هنرهای معاصر اهواز که دومین موزه بزرگ هنرهای معاصر کشور است با جواز کسبی که دریافت کرده بود یک رستوران در کنار این مجموعه فعال کرده است و سالن‌های موزه را برای برگزاری مراسم عروسی اجاره می‌دهد.
ارشاد سهم برق خود را پرداخت نکرد
تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که محمد منوچهری (مدیرداخلی و اجرایی موزه هنرهای معاصر اهواز) چیز دیگری می‌گوید. به گفته او، از زمانی که این موزه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، شاهد برگزاری نمایشگاه‌های متعدد درعرصه هنرهای تجسمی بود چنانکه نمایشگاه آبی ایرانی با حضور مسوولان و هنرمندان، بهمن‌ماه ۹۴ در موزه هنرهای معاصر اهواز برگزار شد. همچنین نمایشگاه بین‌المللی نقاشی، عکس و مجسمه با موضوع «مردم و هنر شرق» با حضور هنرمندان ۱۷ کشور جهان در فروردین و اردیبهشت سال ۹۵ در موزه هنرهای معاصر خوزستان برگزار شد. البته با توجه به آنکه مدتی است موزه برق ندارد،‌ نمایشگاه نیز برگزار نکردیم. اما به زودی در دی و اسفند شاهد برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و کاریکاتور خواهیم بود. البته اگر هنرمندی درخواست برگزاری نمایشگاه داشته باشد در اسرع وقت این کار را انجام می‌دهیم.
SmartSelectImage_2018-12-09-23-55-11
وضعیت آثار موزه هنرهای معاصر اهواز (سال 1396)
او درخصوص چرایی بی‌برقی موزه هنرهای معاصر اهواز گفت: از آنجا که برق موزه و انجمن‌های هنری و اداره ارشاد استان یکی است در قرارداد ذکر شده بود که هزینه پرداخت پول برق ۶۰ به ۵۰ با ما و اداره ارشاد است. اما اداره ارشاد تاکنون سهم برق خود را پرداخت نکرده است و تاکنون ۵ نامه رسمی جهت پرداخت پول برق به استانداری و اداره ارشاد ارسال کرده‌ایم. درنهایت به نتیجه رسیدیم که باید برق‌ها را جدا کنیم. تاکنون در برخی از ماه‌ها که نمایشگاه برگزار می‌کردیم حدود ۲۰ میلیون تومان پول برق داده‌ایم و موزه تمام سهم پول برق خود را پرداخت کرده است. با توجه به آنکه مشکلات حل شده است احتمالا تا هفته آینده برق‌ وصل خواهد شد.
گنجینه خیلی ارزشمند نیست
منوچهری درخصوص وضعیت گنجینه موزه هنرهای معاصر اهواز در شرایط بی‌برقی گفت: گنجینه این مجموعه مانند گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ارزشمند نیست. حدود ۷۰ تابلو از موزه آبادان در این مجموعه نگهداری می‌شود و چیز خاصی نیست. تاکنون ارزشی برای آن برآورد نشده و البته به آن اندازه غنی نیست که جای صحبت داشته باشد و قابل مقایسه با موزه تهران نیست. درعین حال دیوارها دو جداره است و مشکلی برای این آثار پیشی نمی‌آید. این آثار مشکل خاصی ندارند و در پایان قرارداد همانگونه که تحویل گرفتیم، پس می‌دهیم. البته از همان روز اول نمی‌خواستیم مسئولیت این تابلوها را برعهده بگیریم اما مسئولان از ما خواهش کردند که به رسم امانت در موزه بماند تا جایی برای نگهداری آن پیدا کنند که تاکنون ادامه یافت.
69
او با اشاره به آنکه تاکنون بیش از ۲۰ تابلو از آثار هنرمندان معاصر خریداری کرده‌اند، گفت: با توجه به آنکه این خریدها شخصی بود اما ممکن است در پایان قرارداد این آثار را به موزه هدیه دهیم. درحال حاضر هم در موزه نگهداری می‌شوند.
به گفته مدیر داخلی و اجرایی موزه هنرهای معاصر اهواز، تاکنون بیش از ۲ میلیارد تومان برای حفظ و احیای موزه هزینه شده است چراکه روز اول که این ملک در اختیار آنها قرار گرفت با مشکلات متعدد از ریخته شدن گچ‌ها، وضعیت نامناسب سقف که در حال ریزش بود، مشکلات فاضلاب، گازکشی و نداشتن دوربین مداربسته روبه رو بود. از این رو آنها سفیدکاری، زیرکاری، خط تلفن، محوطه‌سازی، تاسیسات برق و... را انجام دادند.
او درخصوص برگزاری مراسم عروسی در موزه هنرهای معاصر اهواز گفت: طبق قرارداد، این امکان را داشتیم که در جلوی موزه، رستوران دایر کنیم. یک روز، این رستوران میزبان شام عقد یک مراسم بود. برگزاری همایش و کنفرانس‌های غیرهمسو با هنر را هم تکذیب می‌کنم. اکنون نیز حدود ۶ ماه است که رستوران تعطیل است چراکه درآمدی نداشت.