به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۱۷۹۳۶۳

پیشنهاد تاجزاده و منفعت‌جویان اصلاح‌طلب‌نما

پیشنهاد تاجزاده و منفعت‌جویان اصلاح‌طلب‌نما
گروه سیاسی: مصطفی تاجزاده، اخیراً در گفت‌وگویی بر این نکته تاکید داشته است که در صورت وجود سازوکار نظارت استصوابی هیچ توجیه منطقی برای مشارکت در انتخابات و دعوت مردم به رای دادن به فهرست‌های انتخاباتی وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است با توجه به عملکرد نامطلوب نمایندگان لیست امید در مجلس و همینطور آنچه در دولت دوم حسن روحانی شاهد بوده‌ایم نمی‌توان با تکرار ائتلاف‌هایی همچون آنچه در انتخابات۹۲، ۹۴ و ۹۶ شاهد بودیم پاسخگوی مطالبات جامعه بود و از همین رو ضرورت دارد تا جریان اصلاحات پیش‌شرط حضور در انتخابات را حذف نظارت استصوابی اعلام کند.

آنچه آقای تاجزاده می‌گوید در حوزه نظری سخن قابل درکی است و می‌توان گفت کسر قابل توجهی از متن جامعه نیز که از عملکردهای موجود نارضایتی گسترده‌ای دارند با آن احساس همدلی داشته و موافق آن هستند اما در حوزه اجرایی چطور؟ آیا چنین پیشنهادی که به نوعی آن را خروج از قدرت رسمی نیز می‌توان تلقی کرد قابلیت عملی شدن دارد؟ واقعیت آن است، هنگامی که از حوزه تئوری پا را فراتر می‌گذاریم با موانعی جدی بر سر راه اجرایی شدن چنین پیشنهادی از سوی افرادی روبرو می‌شویم که اتفاقا ذیل همین جریان اصلاح‌طلبی که مصطفی تاجزاده یکی از نمادهای آن است فعالیت می‌کنند. به بیان دیگر موانع اصلی تحقق این پیشنهاد بیشتر از آن که از سوی مقابل باشد، از طرف دوستان پیشنهاددهنده است!

توضیح بیشتر آنکه جمع کثیری از افرادی که به اسم جریان اصلاحات در همه این سال‌ها به نام و نان دست یافته‌اند بیشتر از آنکه در پی مطالبات مردم باشند و به یافتن چاره‌ای برای مشکلات گوناگون و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بیندیشند در فکر یافتن راه‌هایی هستند تا با تثبیت جایگاه خود در ارکان قدرت رسمی منافع شخصی خودشان را پیگیری کنند. این افراد که نمونه‌ای از آنان را می‌توان در شش سال اخیر در دولت و مجلس مشاهده کرد نخستین مانع بر سر راه اجرایی شدن پیشنهاد تعیین پیش‌شرط حذف نظارت استصوابی برای حضور در انتخابات هستند. مانع دیگری که بر سر راه اجرایی شدن این پیشنهاد قرار دارد بزرگان جریان اصلاح‌طلبی و در صدر آنان محمد خاتمی است.

الگوی کنشگری سیاسی خاتمی چه در دوران حضور در قدرت و چه حتی پس از آن با نوعی مدارا و همراهی با ساختار رسمی سیاسی کشور همراه بوده است و از همین رو حتی در بحران پس از انتخابات۸۸ هم رفتار و گفتار او نسبت به دیگر سران جریان اعتراضی متفاوت بود. بنابراین می‌توان به سادگی پیش‌بینی کرد که خاتمی به‌عنوان لیدر جریان اصلاحات به چنین پیشنهادهایی روی خوش نشان ندهد و از همین رو علاوه بر منفعت‌جویان، مانع دیگر بر سر اجرایی شدن پیشنهاد کناره‌گیری از انتخابات تا تعیین تکلیف سازوکار نظارتی شورای نگهبان بزرگان اصلاح‌طلب هستند.

با کنار هم قرار دادن مواردی که گفته آمد می‌توان به این نتیجه رسید که ایده مطرح شده از سوی مصطفی تاجزاده با وجود آن که در جامعه مقبول است و حتی ممکن است در صورت اجرایی شدن در میان‌مدت سبب تغییراتی در سازوکار انتخاباتی کشور هم شود و آن را به سمت دموکراتیزه‌تر شدن پیش ببرد اما به دلیل منفعت‌جویی‌ها و تعارفات سیاسی درون جریان اصلاح‌طلب امکانی برای اجرا پیدا نخواهد کرد.
برچسب ها: مصطفي تاجزاده

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۰۹:۲۲
خروج از قدرت!!!!!!! (363910)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۰:۲۴
به امید روزی که سیل خروشان ملت هر چی اصلاح طلب و اصولگرا رو با خودش ببره (363911)
فریب خورده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۱:۱۲
اقای تاجزاده تازه متوجه این موضوع شدید؟
چرا درسال92خلاف این واقعیت عمل کردید؟
متاسفانه با این شرایط حال حاضر اصلاحات اولین چیزی که باید مورد اصلاح جدی واساسی قرار گیرد خود اصلاحات است (363913)
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۱:۵۹
شورای شهر تهران، استانداری ها و وزرا که بدون نظارت حداقلی شورای نگهبان هست ولی کارنامه بسیار بدی دارند. مشابه شورای نگهبان هم در همه جای دنیا هست. نه تنها نظارت نباید برداشته بشه بلکه با معیار های قوی تری باید دنبال بشه.م (363916)
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۴:۲۱
میشه چنتا از نهادهای مشابه شورای نگهبان در سایر کشورها رو نام ببرید؟ (363921)
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۵:۴۴
متاسفانه این اظهار نظر شما نشون میده هیچ اطلاعی از ساز و کار سیاسی کشورهای دموکراتیک و حتی نیمه دموکراتیک ندارید. در دنیا اهرم نظارت احزاب هستن که از دل جامعه بیرون میان و البته این به معنایی این نیست که کسی که از ساز و کار نظارت احزاب بیرون باشه نمیتونه توی انتخابات کاندید بشه. ادعاهای بدون پشتوانه رسانه های حکومت رو باور نفرمایید (363924)
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۲:۳۱
بنظرم آقای تاجزاده بیشتر این بحث ها را برای چانه زنی با حاکمیت پیش می کشند و البته باور دارم که دلسوزانه این کار را انجام میدهند ...اینکه اکثریت مردم میل به کدام جریان فکری دارند تا حدودی مشخص است و همین ، مبنایی ست برای اینکه تنها میزان مشارکت ، برنده انتخابات را مشخص کند ... البته در کشور ما پیش بینی دقیق کار بسیار دشواری ست و میزان مشارکت را تا همان ایام نمی توان پیش بینی کرد (363918)
ناامید
France
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۶:۰۷
دمش گرم با این شجاعت و اصلاح طلبی شفافش (363925)
آذربایجان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۱۴:۴۶
کاش چند ده تا اصلاح طلب مثل تاجزاده بودند. یکی مقصرا اصلی که باعث شد مردم زیادی امیدشان را از اصلاح طلبان بردارن آقای عارف بود. عارف مظهر فرصت طلبی است و باید خودشو بازنشست کنه هر چه زودتر بیشتر به نفع کشور است (363931)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۲۲:۵۲
گرچه آقای تاجزاده دیرمتوجه دیداه ملت شده انداماحذف استصوابی عین خواست اکثریت مطلق ایرانیان است وحتی سیدمحمدخاتمی بخوان مماشات نمایندشکست سختی خواهندخورد.البته مشارکت مردم فقط منوط به شرط فوق نیست.بایدتعهدبدهنددرهمه ابعاددرراستای دیدگاه ملت تصمیم وعمل نمایند.
ر (363933)