به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۱۸۵۸۱
مزیت‌هاي حضور در شبکه اجتماعی

چرا محمد‌جواد ظریف فیس‌بوک را برگزید؟

گروه سياسي: چند ماه پیش روزنامه فایننشال تایمز نوشت: “ظریف که نماینده سابق ایران در سازمان ملل بوده، چهار سال پیش به فیس بوک ملحق شد و هنوز تعداد هواداران او به اندازه ۸۰ هزار نفری که فیس بوک خاتمی را لایک کرده اند یا ۳۰۰ هزار طرفدار میرحسین موسوی در فیس بوک نیست. ” از دیروز که جمع آوری اطلاعات برای نگارش این مطالب را آغاز کردم ۵ هزار نفر به طرفداران صفحه “جواد ظریف” در فیس بوک اضافه شده اند و در حال حاضر وزیر امور خارجه کشورمان با ۵۰۰ هزار لایک، صاحب پرطرفدارترین صفحه ایرانیان است.
چرا محمد‌جواد ظریف فیس‌بوک را برگزید؟
حمید توکلی
مشاور و مدرس برندسازی اینترنتی

دلیل اهتمام دکتر ظریف در برندسازی شخصی چیست؟
دکتر محمدجواد ظریف وزیر هستند، وزیر به رای اعتماد نمایندگان محترم مجلس نیاز دارد نه به آرای مردم. پس چرا ظریف با ظرافت‌هایش در برندسازی شخصی در حال ساختن یک چهره مردمی و پرطرفدار از خودش است؟ این سوال زمانی پررنگ تر مي‌شود که بدانیم ایشان با نوشتن در فیس بوک تعدادی از نمایندگان مجلس را دل آزرده کرده و عملا محبوبیت مردمی را نسبت به محبوبیت مجلسی در الویت قرار داده است.

یکی از نمایندگان مجلس بیان داشته که: ورود به صفحه فیس بوک آن هم از سوی مقامات امنیتی کشور، مغایر با موازین اسلامی و خلاف مقررات و اصول اسلامی است؛ از آقای ظریف به عنوان وزیرخارجه انتظار نداشتم که چنین عملی را مرتکب شود و خیلی از نمایندگان مجلس نسبت به این حرکات غیرمنطقی دکتر ظریف واکنش نشان دادند و خواستار دلایل انجام این کارها از سوی ایشان شدند. شاید اولین چیزی که به ذهنتان خطور مي‌کند این است که “دکتر ظریف مي‌خواهد رئیس جمهور شود”.

البته اینگونه قضاوت‌ها برای ایشان تازگی ندارد. روزنامه هرالدتریبون نوشته است: محمد جواد ظریف به اندازه‌ای در دانشگاه‌ها، محافل عمومی‌ سیاسی و اجتماعی حضور پیدا می‌کند که لیزا اندرسون، رئیس دانشکده امور بین‌الملل دانشگاه کلمبیا از وی پرسیده است که آیا قصد شرکت در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را دارد؟‌ ظریف در دانشگاه “روابط بین الملل” خوانده است، فقط به بین المللش نگاه نکنید؛ ایشان استاد روابط هستند. اگر از این منظر به مساله نگاه کنیم دیگر نیازی ندارد فکر کنیم که تنها انگیزه‌ي یک وزیر برای کسب محبوبیت مردمی، انگیزه‌ي رسیدن به ریاست جمهوری است.

ظریف در حال بهبود روابط ایران با دنیاست و ظاهرا اینطور مي‌پندارد که بهبود رابطه با مردم، پیش نیاز بهبود رابطه با کشورهای دنیاست. دکتر جواد ظریف با محبوبیت فیس بوکی خودشان توجه رسانه‌هاي بین المللی را جلب کرده و بدون آنکه کلامی به زبان بیاورد به روشنی حامل این پیام است که مردم ایران، پشتیبان مواضع دولت ایران در عرصه بین المللی هستند. اینکه یک مقام سیاسی بلند پایه، محبوب ترین شخصیت فیس بوکی ایران است، پیام‌هاي زیادی برای مردم دنیا دارد.

چرا فیس بوک به عنوان ابزار برندسازی شخصی در اینترنت انتخاب شد؟

از زمانی که اینترنت به خانه‌هاي مردم راه پیدا کرده، گزارش نویسی به یکی از مهمترین ابزارهای برندسازی شخصی تبدیل شده است. زمانی وبلاگ‌ها به عنوان مهمترین ابزار گزارش نویسی قلمداد مي‌شدند و حالا شبکه‌هاي اجتماعی به خصوص فیس بوک رقیب سرسخت وبلاگ‌ها شده اند. دکتر ظریف مي‌توانستند در شبکه‌هاي اجتماعی ایرانی بنویسند یا یک وبلاگ شخصی برای خودشان دست و پا کنند، لااقل با نوشتن در گوگل پلاس زمینه ساز مخالفت‌هاي کمتری مي‌شدند، اما چرا دکتر ظریف فیس بوک را به عنوان ابزار محوری برندسازی شخصی در اینترنت انتخاب کردند؟

مزیت‌هاي حضور در شبکه اجتماعی نسبت به نگارش در وبلاگ شخصی چیست؟

نشان دادن دقیق میزان محبوبیت با بهره گیری از تعداد هواداران؛ البته در وبلاگ هم مي‌توان با تعداد نظرات بالا، بازدید بالا و … میزان محبوبیت را نشان داد اما تعداد لایک امکان رتبه بندی افراد مختلف را نیز به مخاطبان مي‌دهد، همانطور که مشاهده کردید رسانه‌ها گاهی تعداد هواداران شخصیت‌هاي مختلف در فیس بوک را با هم مقایسه مي‌کنند. اما ابزار شفافی برای مقایسه محبوبیت دو وبلاگ وجود ندارد. وبلاگ شخصی متعلق به یک شخص است اما امکانات شبکه اجتماعی به طور مساوی در اختیار همه قرار دارد. بنابراین روابط افراد در شبکه‌هاي اجتماعی به طور معمول گرم تر از روابط نظردهندگان با نویسنده وبلاگ است.

مزیت‌هاي حضور در فیس بوک نسبت به فعالیت در سایر شبکه‌هاي اجتماعی چیست؟

فیس بوک فیلتر است و برخی نمایندگان محترم مجلس ورود به آن را مخالف مقررات مي‌دانند. به نظر مي‌رسد دکتر ظریف مي‌خواهد به صورت عملی و آشکارا نسبت به فیلتر بی دلیل سایت‌هاي اینترنتی اعتراض نماید و حضور در فیس بوک این امکان را به ایشان داده است. فیس بوک پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در میان ایرانیان است. دکتر ظریف ترجیح داد به جای فعالیت در گوگل پلاس یا … در محیطی فعالیت نماید که مردم آن را انتخاب کرده و بیشتر مي‌پسندند. حضور ایشان در فیس بوک مثل آن است که در میان جمعیت مردم حضور یافته باشند.

اگر دکتر ظریف در یک شبکه اجتماعی ایرانی ۵۰۰ هزار لایک داشت، تعداد لایک هایش با کدام شخصیت‌ها مقایسه می‌شد؟ مهمتر آنکه آیا در مورد واقعی بودن تعداد لایک‌ها در شبکه اجتماعی ایرانی شبهه به وجود نمي‌آمد؟ ایشان در سایتی گزارش نویسی مي‌کنند که مورد اعتماد مردم دنیاست. ظریف با حضور در فیس بوک به کاهش فاصله مردم و مسئولین کمک بزرگی مي‌کند.

دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۸:۴۳
والا من هم نفهمیدم اگه فیلتر هست و ممنوع چرا مقامات از فیسبوک استفاده می کنند. و اینکه مورد استفاده فیسبوک در ایران کلا واسه خاله زنک بازی چون همه چیز در ایران روش استفادش فرق می کنه . (151720)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۱:۳۴
از قدیم همینطور بوده بعضی چیزا برای مقامات خوبه اما برای مردم جیزه چون اوف میشن......! (151817)
همه مسئولین فیسبوک داشته باشند
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۲۰:۴۳
من هم امیدوارم برای همه مردم امکان دسترسی به فیسبوک فراهم شود ولی:

بنظر من همین که بعضی از مسئولین بلند پایه کشور در فیسبوک فعال هستند در آخر حتی با وجود فیلتر بودن به نفع مردم تمام می شود به این شکل که مردم می توانند از طریق کامنت ها صدایشان را بطور مستقیم تر به گوش انها برسانند، و گاها از دنیای خیالی که در مورد مردم و نوع نگاه مردم برای خودشان طی سال ها دور بودن از بطن جامعه ایجاد کرده اند دورتر شوند و بفهمند که مردم واقعا چه می خواهند.

امیدوارم اگر فیسبوک هم رفع فیلتر نشد حداقل روزی را ببینیم که همه مسئولین فیسبوک داشته باشند و ما مردم هم حتی با فیلتر شکن نظر خودمان را در مورد کشور و عملکرد آنها به گوش انها از این طریق می رسانیم. (152235)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۸:۵۸
چقدر ايشون دوست داشتنين. اگر كانديد رئيس جمهوريم بشن حتما راي ميارن. (151725)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۲:۳۶
یکی از فانتزیام اینه که انتخابات 96 باز دکتر روحانی رای بیاره و در انتخابات 1400 و 1404 دکتر ظریف رییس جمهور بشه و همه مون با هم تو افق محو بشیم . ! ! ! (151869)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۸:۱۰
فکر نکنم کسی بتونه جلوی محمود تو مناظرات دووم بیاره
خود خدا هم بیاد یه پرونده هایی ازش رو میکنه (152147)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۲۲:۲۵
خدایی حق گفتی چون با سواده هم باکلاسه هم مردمیه هم صلح طلبه (152287)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۲۲:۳۰
باور کنید ایشون اولین وزیری هستن که سطح فهم بین المللیشون بسیار بالاست.در کل جناب ظریف شخصیتی صلح طلب و به دور از افراطیگری دارن و با نوشته هاشون در فیسبوک نشون دادن که از بطن مردم هستن واز جنگولگ بازیهای افراطیون عقب افتاده ناراضی هستند. برای همین بنده ایشونو لایک کردم و به ایشون افتخار میکنم (152292)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۹:۰۸
با وجود فيلتر اين همه طرفدار دارد اگر فيلتر نبود چي مي شود من كه حداقل روزي يه بار به صفحه اش سر مي زنم (151728)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۹:۲۳
صداقت بین مردم و مسئوولین کشور رمز پیشبرد اهداف جامعه است و ایشان بخوبی اینو درک کرده و اجرا میکنه (151736)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۹:۳۳
اين روزا همه به ظريف لايك ميدن (151740)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۹:۴۳
فروش فوق العاده VPN با مارک ظریف! بشتابید VPN ظریف را از سایتهای عمو حسن خریداری کنید.قابلیت دسترسی به BBC VOA MANOTO GEM .... با سرعتی باورنکردنی.تحت لیسانس مخابرات ایران. (151746)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۰:۳۹
من که منظورتو نفهمیدم که بخوام بهت مثبت بدم و یا منفی (151774)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۱:۵۲
از اینکه ظریف و ... صفحه فیس بوکشون طرفدار زیاد داره و درعین حال فیس بوک فیلتره کی سود میبره؟؟؟ تمام بدبختیهای مردم زیر سر سود و سرمایه. (151838)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۱:۵۷
تيكه انداخته برادر كيهاني! (151840)
۱۳۹۲/۰۸/۰۱ ۰۱:۰۸
میدونست اگه یه اصلاح طلب بیاد توسایت های شما کامنتی مخالف نظرتون بگذاره کار نمیشه
پس برو حال کن برووووووو (152335)
آذرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۹:۵۶
کاملاً موافقم. درود بر دکتر ظریف (151749)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۹:۵۷
احتمالا ازادی مجید توکلی با پیگیری اقای ظریف بوده است جا داره از اقای ظریف تشکر کنم که از وقتی خبر ازادی مجید توکلی رو شنیدم راحت تر دارم نفس میکشم (151751)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۰:۱۵
ایکاش همه بتوانند روزی از این شبکه ی اجتماعی آزادانه استفاده کنند. (151761)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۱:۱۳
خواندن صفحه یک نفر به معنی طرفداری ازاو نیست . (151792)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۱:۵۸
من به شما مثبت دادم چون حرفتون در اصل درسته!‌ولي لايك هايي كه به دكتر ظريف ميديم همش به خاطر طرفداري از ايشونه (151843)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۱:۱۳
دکتر ظریف در بین مردم هر روز محبوب ومحبوبتر میشه (151793)
علی تنها علی بیکار علی خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۱:۴۶
دنیا رو به تحول و پیشرفت و لی کشور و مجلس ما روبه پسرفت و نزول! مهمترین دلیل حضور اقای ظریف در fbبخاطر شخصیت کامل ایوشن هستش.
متشکریم اقای روحانی بایت انتخاب اقای ظریف (151831)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۳:۰۶
یعنی این ظریف کاری کرده که خیلی ها از حسادت دارن خفه میشن. (151888)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۳:۳۱
با سلام خدمت اقای دکتر ظربف ، یه کاری کنید دسترسی ما هم به سایتهای اجتماعی اسونتر شه با این نت کلنگی و فیلتر شکن جیگرمون خون شد (151905)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۴:۵۴
هم نامش زیباست هم شناسامه اش (151989)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۵:۱۰
من که به لایکاش حسودیم میشه (152003)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۶:۱۴
من دیشب 4تا للیک خوردم. (152047)
عبدالستار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۷:۳۲
حاج آقا قرائتی میگفت واسه یخچال 5 تا حکم صادر شد : اول حرام بود ، بعد مکروه شد ، بعدش مباح ، دفعه بعد مستحب ، آخرشم واجب !

علتشم خودش گفت : چیایی که از اون طرف آب سرازیرمیشه اول با تحریم آخوندا همراهه . بعد که خوب ازش استفاده کردن و فهمیدن چیز خوبیه .....

آزادش میکنن .

مملکته ما داریم ؟ (152119)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۸:۲۰
دوستان انتخابات 24 خرداد یک شروع بود که باید با انتخابات مجلس به اوج برسه . اونوقت آزادی عمل دولت بیشتر می شه و مردم بیشتر به حقشون میرسن ... با یه نظر به این نظر نماینده های امروزی میشه به راحتی به عمق فاجعه پی برد :
ورود به صفحه فیس بوک آن هم از سوی مقامات امنیتی کشور، مغایر با موازین اسلامی و خلاف مقررات و اصول اسلامی است ... هم چین چیزیو مجتهداش نمی گن (152157)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۲۳:۱۳
واقعیت اینه که اوباما شاید ته دلش بخواد پرونده هسته ای حل بشه ولی اختیاری نداره، چون تمام بودجه و سیاست های آمریکا در دستان لابی صهیونیسم و میلیاردرای خیابان وال استریت است، تو همون دورانی که بوش ،دولت محمد خاتمی رو محور شرارت خواند رییس کنگره که دموکرات بود واقعیت تلخی را گفت که در اصل ما خواستار نابودی مردم ایران هستیم، چون مردم ایران اکثریت شیعه هستند و شیعیان هیچ وقت در تاریخ تسلیم نشده اند و نخواهند شد، شاید یه جاهایی آن هم تاکتیکی توقف کنند ولی عقب نشینی نمیکنند (152303)
۱۳۹۲/۰۸/۰۱ ۰۷:۰۳
تو از رفيقاي احمد خاتمي، شجوني و غيره نيستي
بابا از توهم بيا بيرون اگه نمياي لااقل به ما بگو چطوري مثل تو توهم بزنيم
ملت ايران تسليم ميشن كدومه
الان جوان ها با يه ماشين مدل بالا كلا تسليماً چه برسه به اينايي كه تو ميگي (152349)