به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۲۱۳۸۷
میراث شوم برجاي مانده با چاشني طلبكاري!

100 روز سخت با يك اقتصاد به گل نشسته!

گروه اقتصادي: اظهارات رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی او در مورد احساس تغییرات مثبت در اوضاع معیشت مردم طی صد روز نخست دولت یازدهم اینک به بهانه‌ای برای مخالفان افراطگرای دولت اعتدال تبدیل شده است.
100 روز سخت با يك اقتصاد به گل نشسته!
اشکان بنکدارجهرمی

افرادی که در زمان دولت نهم و دهم از تمامی سوء مدیریت‌ها و عملکردهای نابخردانه آن که اوضاع دهشتناکی را بر مردم تحمیل نمود به شدت حمایت مي‌کردند اکنون در قامت منتقد، دولت تدبیر و امید را زیر رگبار توقعات بی حساب و تهمت‌های بیجا قرار داده‌اند و از روحانی و گروه اقتصادیش مي‌خواهند که ضمن پس دادن حساب بگوید که چرا نتوانسته کوه بی‌تدبیری‌های دولت سابق را در چنین مدت کوتاهی از دوش مردم بردارد؛ و البته از اينكه روحاني چند بار در سخنراني‌هايش از عمق فاجعه اقتصادي كشور لب به انتقاد و شكايت باز كرده؛ طلبكار هم شده و با چهره‌اي سخت ناراحت‌؛ امر فرموده‌اند كه: به چه حق از گذشته مي‌گويي، اگر مي‌تواني بيا و اين خرابي‌ها را ترميم كن!

اندکی انصاف حکم مي‌کند که ابتدا میراث شوم دولت اصولگرا لحاظ شود و سپس با توجه به انبوه مشکلات عدیده موجود، عملکرد اقتصادی دولت روحانی مورد نقد قرار گیرد. اقتصادی با نرخ رشد منفی در سطح منهای پنج و نیم در صد، نرخ تورم بالای چهل درصد، خزانه خالی کشور، کسری بودجه دولت در سال جاری که در خوشبینانه ترین حالت حدود نود هزار میلیارد تومان پیش بینی می‌شود، بدهیِ در حد پانصد هزار میلیارد تومانی دولت، خیل سه میلیون و پانصد هزار نفری بیکاران که در آینده بسیار نزدیک با سرازیر شدن موج فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها به بازار کار به دو برابر خواهد رسید.

کارخانه‌های اکثراً تعطیل یا نیمه تعطیل، واردات هفت میلیون تنی گندم که به وضوح وضعیت نابسامان کشاورزی ایران را نشان مي‌دهد و سرانجام معضل یارانه‌های نقدی، همگی از مصیبتهای به جا مانده از دولت احمدی نژاد است که به دولت اعتدال و مردم تحمیل شده است. تأسف بارتر این که همه این مصیبتها در حالی توسط دولت قبل بر دوش مملکت آوار شده است که بهره مندی آن از در آمدهای افسانه ای فروش نفت مي‌توانست به عنوان فرصتی طلایی اقتصاد ایران را برای همیشه و حتی با وجود تحریمها در مسیری بی نظیر قرار دهد.

پس عبث نیست اگر گفته شود که اوضاع اقتصادی بر جای مانده از دولت پیشین وخیم تر از آن است که بتوان به تغییری سریع در راستای بهبود آن امید بست. معضل خرد کننده ای که از دوران احمدی نژاد بر جای مانده، معضل پرداخت یارانه‌های نقدی است. هدفمندی یارانه‌ها که از منظر کارشناسان اقتصادی و حتی صاحبنظران منتصب به دولت‌های سازندگی و اصلاحات گریز ناپذیر مي‌نمود با اجرایی به شدت مغشوش در دولت قبل، به جای رها کردن کشور از بار سنگین کالا‌های یارانه‌ای، وزنه خرد کننده تازه‌ای شده است به پای اقتصاد ضعیف کشور. یارانه‌ای که می‌بایست هدفمند بشود، اکنون به پرداختی همگانی و ماهانه بدل شده است.

قیمت کالاهایی که قرار بود در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به نرخ بین المللی نزدیک تر شود با جهش دلار هزار تومانی به دلار بالای سه هزار تومان بار دیگر به وضعیت سابق بازگشت. به بیان دیگر دولت باید همچنان برای بخش بزرگی از کالاها به ویژه حامل‌های انرژی هزینه یک یارانه سنگین را تحمل کند و در همان حال بار بزرگ یارانه‌های نقدی ماهانه را نیز هم بر دوش بکشد. پس بی سبب نیست اگر بگوییم دولت روحانی در مقایسه با دولتهای پیشین جمهوری اسلامی بار مضاعفی
مصائب به جا مانده از دولت اصولگرا تنها به موارد داخلی خلاصه نمی شود بلکه در عرصه خارجی نیز علاوه بر تنگناهای ناشی از تحریم اقتصادی، بخش بسیار بزرگی از پل‌های ارتباطی کشور با اقتصاد جهانی فرو ریخته است
را به سبب یارانه‌ها تحمل مي‌نماید باری که رئیس جمهور، آن را از مشکلات دوران جنگ با عراق بیشتر مي‌داند.

مصائب به جا مانده از دولت اصولگرا تنها به موارد داخلی خلاصه نمی شود بلکه در عرصه خارجی نیز علاوه بر تنگناهای ناشی از تحریم اقتصادی، بخش بسیار بزرگی از پل‌های ارتباطی کشور با اقتصاد جهانی فرو ریخته است، صادرات نفت به نزدیک یک سوم آنچه بوده کاهش یافته و حتی دریافت ما به ازای همین مقدار نفت صادراتی نیز دشوار و دشوارتر شده است.

بن بستهای ایجاد شده در زمینه تبادل اقتصادی با خارج، گرچه به دلیل تحریم‌هاي بین المللی و مضایقه‌‌هاي یک جانبه کشورهای غربی آغاز شد اما در این میان نقش سوء مدیریت کسی که قطعنامه‌‌هاي ناظر به این تحریم‌ها را کاغذ پاره مي‌خواند نمی توان نادیده گرفت. اکنون به مدد سیاستهای افراطیون اصولگرا! اقتصاد کشور در چنان اضطراری گرفتار آمده که قدرت چانه زنی تیم دیپلماسی روحانی نیز محدود شده است. بدیهی است در جایی که راههای چندانی برای برون رفت از انبوه مشکلات عدیده کشور باقی نمانده است، قدرت چانه زنی نیز کاهش مي‌یابد.

به رغم تمامی این مصائب، البته باید گفت که رویکردهای مدبرانه دولت اعتدال خواهد توانست که امید را به ایرانیان باز گرداند. آهنگ افزایش نرخ تورم اکنون کند تر شده و در عرصه رشد اقتصادی نیز پیش بینی می‌شود این شاخص بتواند خود را از محدوده شدیدا منفی تا سطح صفر بالا بکشاند. حسن روحانی هماان طور که از گفته‌ها و به ویژه نوشته‌هایش از جمله کتاب هشتصد و سی صفحه‌ای‌ او تحت عنوان «امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران» مفهوم مي‌شود با مسایل اقتصادی ایران و جهان آشنایی قابل توجهی دارد.

رییس دولت یازدهم همچنین توانسته است با تکیه بر نخبگان اقتصادی بر جای مانده از دولت‌های‌ها شمی رفسنجانی و محمد خاتمی و چهره‌های جوان تر نزدیک به آنها، علمی ترین و منسجم ترین تیم اقتصادی دوران بعد از انقلاب اسلامی را پیرامون خود گرد آورد. هدف عالی این تیم ایجاد اقتصادی است که در آن نقش بازار به عنوان عامل اصلی در تخصیص بهینه منابع به رسمیت شناخته شود، بی آنکه در نقش دولت به عنوان استراتژیست توسعه کشور تغییری به وجود آید.

پرورش رفتار‌های رقابتی و ایجاد فضای مساعد کسب و کار برای شکوفا شدن ابتکار‌های فردی، از دیگر هدف‌های سیاست اقتصادی دولت یازدهم است.در چنین محیطی محور‌های اساسی سالم سازی اقتصادی برای مبارزه با عدم تعادل‌های بنیادین تعریف شده‌اند. با تکیه بر این سیاست‌ها است که ایران می‌تواند اقتصاد دولتی و نفتی خود را به شرط آنکه از تعامل سازنده با اقتصاد جهانی نیز برخوردار باشد، به یک اقتصاد پویا و برونگرا بدل کند.

اهداف اقتصادی روحانی البته به آسانی نیز محقق نخواهد شد. به رغم شکست فاجعه آمیز جناحی که طی هشت سال گذشته زمام سیاست و اقتصاد کشور را در دست داشت، سنگر‌های مخالفت با اصلاحات اقتصادی هنوز پا بر جاست و عادی سازی جایگاه ایران در روابط بین المللی، که یکی از شروط اصلی برای مقابله با دشواری‌های اقتصادی کشور است، با مقاومت‌های بسیار شدید برخی چهره‌ها و کانون‌های ذینفوذ در حکومت روبه‌رو ست.

نتیجه این که از دولتی که دشواری‌هایی چنین مخوف را به ارث برده، مطالبه یک تراز نامه آماری در زمینه شاخص‌های اقتصادی بنیادی کشور از جمله نرخ رشد، نرخ تورم و نرخ بیکاری در بازه زمانیِ چنین کوتاه نه بخردانه است نه منصفانه، به ویژه از سوی کسانی که خود، این میراث شوم را برای دولت یازدهم بر جای گذاشته‌اند. اما سیاست‌های دولت، پر از امید به آینده است که در صورت نبود کارشکنی‌‌هاي اساسی افراطیون خواهد توانست درمانی برای اقتصاد بیمار کشور باشد.

۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۱:۴۱
امروز رفتم بازار مرغ کیلویی 7400 بود.دولت توانایی کنترل قیمت مرغ و گوجه و سیب زمینی رو نداره یا اینجا هم تقصیر افراطیون است؟ (169870)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۲:۳۸
راست میگی، یه عده هم چشم و گوش بسته البته شاید هم به خاط منافع اقتصادی که دارن همش به مردم میگن سکوت کنید! روحانی نباید نسنجیده حرف می زد وقتی می دونست شرایط این طوریه نباید به مردم امیدواری می داد. (169907)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۳:۰۸
من بارها گفتم فرقی بین جلیلی و احمدی وروحانی نیست اگر بود ایران حداقل ترکیه ومالزی بود همه منفی می دادند بفرمایید تحویل بگیرید حالا فهمیدید چه کسی اشتباه می کند (169919)
حامی روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۶:۵۶
فرقش اینه الان همین نظرت چاپ شده و میتونست همین سایت بهار بسته باشه
مگه به خاطر گوشت و مرغ رای دادی؟؟؟
ما به خاطر کشورمون رای دادیم نه قیمت خیار و گوجه (170128)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۱:۲۱
شما مثل اینکه دولت جدید بهت ساخته (170370)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۳:۲۹
مگه الان که بازه افتخاره،نه عزیزباز بودن یکی دو سایت اون به پشتوانه اعظیم اصلاح طلبان وهزاران مطالبات دیگرمردم که حتی بهار جرآت نوشتن اونا را نداره!! واقعا چه افتخاریه ؟حالا ببین اقلیتهای دینی چه زجری میکشند . (170460)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۸:۲۹
تركيه و مالزي هم همين مسير را طي كردند تا به شرايط كنوني رسيدند . ذات انسان و جامعه بشري متكثر هست و افراد بسيار متفاوتند بنابراين زمين تا آسمان فرقست بين خاتمي و احمدي ن‍اد و روحاني !
دو دسته مي گويند اينها فرقي ندارند : يكي براندازان كه مي خواهند بگويند همه سر و ته يك كرباسند و بايد دنبال خارج از كشور بود دوم افراطيون داخلي كه مي خواهند بگويند راه همان است و كار همان كار ! (170208)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۰:۱۷
من هیچ کاری با سیاست ندارم نه افراطی ام نه براندازم نه اصلاح طلب ولی من دانشجو از 14 سالگی بشدت درس خواندم خیلی بیشتر از شما که در اینجا نظر می دهی تمام استعدادم دارد به هدر می رود ضمنا اقای روحانی گفت همه مشکلات کشور با یک کلید حل می شود من یک دانشجو 20 ساله می خندیدم و می گفتم شبیه این حرفها را احمدی نژاد هم زد همه جو شدند وبه او رای دادند از خودت پرسیدی چه کسی به او رای داد این 24 میلیون نفر چه کسانی بودند ضمنا کسی که از اسکاتلند مدرک گرفته باید بداند مشکلات اقتصادی یک مملکت 100 روزه حل نمی شود حل مشکلات ایران نیاز به دو دهه زمان دارد (170318)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۲:۴۶
بابا استعداد
اگر میترسی حروم بشی برو خارج
آب هم از آب تکون نمیخوره
از کجا میدونی بقیه که نظر میدن از تو کمترن؟؟؟؟ (170432)
بازار آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۶:۵۹
من کاری به اصلاحات و اصولگرا و تندرو و کندرو و ...... و اینکه چی تحویل گرفته ندارم و ولی ایکاش آقای روحانی قبل از انتخابات فقط راستشو میگفت

اگر نمیتونست میگفت به خدا من بازم بهش رای میدادم
الان احساس میکینم به ما دروغ گفته شده

ایشون گفت طرح 100 روزه برای بهبود نسبی بازار دارم ولی من که چیزی ندیدم جز بدتر شدن و کسادی
فیلم حرفهاش هم هست (170133)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۸:۳۷
بله که هست تحریم داره پایه های اقتصادی کشور را خرد میکنه (170220)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۰:۰۵
تازه کره دو برابر و لبنیات و اضافه شدن بهای آب برق گاز مجانیو.! اینا رو هم اضافه کنید....
درد اول مردم اقتصاد خرابه یه سر به بازار شهرا بزنید متوجه میشید... (170307)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۱:۰۲
دولت آقای روحانی تا همین جا هم گل کاشته! روزی که می رفتم به ایشون رای بدهم یم دونستم که این دولت در بهترین حالت فقط جلوی این قطاری که داشت به ته دره سقوط می کرد را بگیره خیلیه! حالا از گرونی حرف می زنید و زود یادتون می ره که قیمت اجناس هر روز عوض می شد و بهش عادت کردیم! عادت مرض عجیبیه گاهی! یادتون نره فقط که رئیس جمهور دولت دهم کی بود برای اینکه یادتون باشه که باز باید رای بدید: جدی و محکم. برای نجات این کشور هنوز باید بارها پای صندوق رای بیایم و از دولتی که رای دادی بهش تمام قد دفاع کنیم. نقد توخالی هیچ چیزی رو حل نمی کنه. همه می دونیم که علت گرانیها چیه و غر زدن چه فایده ای داره وقتی زور دولت هین قدره و این نتیجه ی رای ندادنهای ما هم بوده. (170347)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۱:۵۲
در جواب اصولگرایان افراطی: زنبور درشت بی مروت را گوی.....باری چو عسل نمیدهی نیش مزن (169881)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۰:۵۱
افراطیون نان به نرخ روز خور حق و حسابهاشونو می خان از دولت. حالا دولت محکم ایتساده جلوشون و می خاد قانونی رفتار کنه اینه که بهشون خیلی سخت می گذره و حالا گلوی مردم و دولت رو فشار می دن. زور دارن دیگه: مافیای اقتصاد و سیاست و چماق دست خودشونه. می بینین که هنوز جناب محمود چه تبلیغی برای حضورش در سطح شهر برپا می کنه و می گه که برمی گرده. این یعنی مافیای گردن کلفت! حالا می ریم فیلمهای ایتالیایی رو می بینیم و تعجب می کنیم از روابط مافیاییشون. وقتی آقای خاتمی از خطر ترور و افزایش خشونت می گفت.... (170339)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۲:۰۹
تیم حاکم در دوره قبل همه باید بازداشت و محاکمه شوند سر آنها احمدی نژاد که ساختار اداری مالی نظام را به عمد فروپاشید! (169893)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۳:۱۷
اصلا کشور رو با یه دهات اشتباه گرفته بود
نمیشد اصولی که نیاز به کار کارشناسی بود رو یک شبه تو خواب دید و اجراییش کرد اما شد احمدی نژاد کرد و این شد نتیجش
تا ما باشیم و دوباره به این بلا دچار نشیم برای بصیرت گرفتن دعا کنیم
اون بصیرت نه ها این بصیرت (169931)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۶:۵۸
خواهشا به دهات توهین نکنید دهات نظم و انضباط دارند و همه چی مشخص و مرتبه (170131)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۰:۵۳
ای بابا! منظور دوستمون اینه که کشور را در اندازه ی یک روستا یا دهات می دید. قیاس در مورد اندازست و نه نظم و انضباط! (170342)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۴:۲۹
احمدی نژاد در ایجاد . . . واقعاً عامدانه عمل می کرد. تردیدی ندارم. (169996)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۳:۰۴
از کرامات شیخ ما این است/ وعده را داد و گفت سنگین است!
تلاش شبانه روزی در فیس بوک برای لایک کردن مشکلات مردم ، حمایت از خط تولید ملی با افتتاح خط تولیدِ خاطره سازی از امام خمینی(ره) ، توقف طرح مسکن مهر برای حمایت از بنگاه های مشاور املاک، زمزمه ی حذف یارانه ها در راستای فقر زدایی به روش نابودسازی فقرا ، جمع آوری تمام شیردال های تقلبی از سراسر جهان جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان ، التزام عملی به شعار زنده باد مخالف مُرده ی من یا همان مُرده باد مخالف زنده من!، تبلور جوانگرایی با انتخاب همه کابینه ازنیروهای جوان ماقبل انقلاب... (169916)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۳:۳۹
اقای روحانی عزیز پته اینا روی اب بریز تا انتظار معجزات بیخود از شما نداشته باشند چه خوبه اگر کسی با دولت گرایش یکسان نداره لا اقل وجدان داشته باشد بیچاره ها اینقدر ایمان خودتان را بر باد ندهید که اگر حلالتان نکند اون دنیاتون بر فناست (169947)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۴:۲۶
آخه گندی زدن که3ماه که چه عرض کنم....مابیخودی ازکسی حمایت نمی کنیم .تواین اوضاع بحرانی 8سال خرابکاری انتظار دارید 3ماهه درست بشه.انصاف،وجدان کجارفته؟ (169992)
عماد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۴:۵۱
تا 10 سال دیگه هم ایران درست نمی شود با کاری که احمدی نژاد کرد
متاسفم که انتظار دارید 100 روزه درست شود
8 سال رییس جمهور بود 8 سال . . . زد و رفت ... (170017)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۵:۴۷
اگه آقای روحانی هشت سال سر قدرت باشه و با یک تیم قوی اقتصادی علمی کار کنه و هیچ مانعی جلوی پایش نگذارند ، تازه می تونه مملکتو به سال 84 بازگردونه که اونم بعیده! (170072)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۷:۳۹
شما ملت 8سال کامل بدبختیها و اشتباهات احمدی نژادو تحمل کردید و دم نزدید حالا توقع دارید اقای روحانی 3ماهه مشکلات مردم حل کنه...یکم انصاف داشته باشید (170162)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۷:۵۱
مردم خودشان همه چیز را هم می بینند وهم می دانند پس بهتر است دولت وعده های انتخاباتی خود عملیاتی کند . (170169)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۷:۵۵
اقتصاد به گل نشسته چیزی است که همه کاندیداهای ریاست جمهوری از آن اطلاع داشته و برای آن راه حل نشان می دادند و ملت هم به آن راه حل ها جواب مثبت دادند لذا بایستی تیم اقتصادی دولت از بین مدیرانی انتخاب شوند که توانائی انجام حل مشکلات اقتصادی را داشته باشند نه آنکه خود مشکلی بر مشکلات اضافه نمایند . (170175)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۹:۱۲
دوستان انتظار ریختن پته رو نداشته باشین روحانی نمیتونه افشا کنه به چند دلیل ۱- صدا و سیما همچنان محکم از دولت قبلی دفاع میکنه و خواهد کرد ۲- با افشا گری روحانی بهانه ای میده برای مظلوم نمایی دولت . . . وتریبونی میده بهشون واسه دفاع از عملکرد سیاهشون (170268)