به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۲۱۸۶۵۶

۱۳۸۸/۰۳/۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر!

۱۳۸۸/۰۳/۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر!
گروه سیاسی: سایت برترین‌ها نوشت: رهنورد، موسوی، کروبی، خاتمی، کامران نجف‌زاده، ایمان مرآتی، ابطحی، هاشمی‌رفسنجانی، صادق محصولی، کامران دانشجو و... مردم! اسم‌هایی که از آن سال خاص در ذهن مانده، چهره‌های 88، این مطلب در این‌باره مروری دارد.
یازده سال گذشت، ۲۲ خرداد یازده سال پیش محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی در یک از رقابتی‌ترین انتخابات‌های ریاست جمهوری در ایران شرکت کردند، که در نهایت محمود احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شد.
انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ از جهات مختلفی خاص‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در زمان خودش بود. تا آن وقت هیچ رییس جمهوری برای انتخاب دوباره‌اش چنین رقابت سنگینی نکرده بود و البته هیچ انتخاباتی حواشی آن را نداشت.
اصلاح‌طلبان که در انتخابات ۸۴ با انشقاق خود و عدم حمایت به موقع از آیت الله هاشمی باعث روی کار آمدن احمدی‌نژاد شده بودند قصد داشتند با تمام توان با او رقابت کنند و نگذارند دولت او دو دوره‌ای شود و اولین دولتی لقب‌گیرد که پس از یک دوره  کنار می رود!
قققق
ابتدا آن‌ها برای این کار سراغ سید محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات رفتند. پیش از او نیز مهدی کروبی، رییس سابق مجلس شورای اسلامی و دبیرکل حزب اعتماد ملی گفته بود که حتما در انتخابات شرکت خواهد کرد. پس از نامزدی خاتمی در انتخابات، میرحسین موسوی بعد از اما و اگرهای فراوان پا به صحنه رقابت گذاشت و خاتمی به نفع او کنار رفت. در نهایت احمدی نژاد، رئیس دولت نهم پس از شکست موسوی، کروبی و رضایی رئیس دولت دوره دهم ریاست جمهوری شد. از حواشی خبرساز قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مناظره موسوی و احمدی نژاد بود که به صورت زنده به نمایش درآمد و به یکی از رویدادهای مهم تاریخ ایران معاصر تبدیل شد.
قققق
این اولین بار در تاریخ ایران بود که یک رئیس‌جمهور وقت در یک مناظره انتخاباتی شرکت می‌کرد. در این مناظره محمود احمدی‌نژاد به‌طور بی‌سابقه‌ای انتقاداتی را متوجه هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و محمد خاتمی کرد و میرحسین موسوی نیز در جواب به انتقاد از احمدی‌نژاد و عملکرد دولتش پرداخت. به گفته دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما تخمین زده شده‌ بود که حدود ۵۰ میلیون نفر در داخل ایران و ۱۵۰ میلیون نفر در سطح جهان، شاهد این مناظره تلویزیونی بوده‌اند. در اواخر این مناظره، احمدی‌نژاد پرونده تحصیلی زهرا رهنورد همسر موسوی را روبروی دوربین قرار داد و ادعا کرد که او به صورت غیرقانونی دو مدرک فوق لیسانس گرفته، بدون کنکور مدرک دکترا گرفته و حتی رئیس دانشگاه شده‌ است!
قققق
خبرگزاری «فارس» در ۱۸ آذر ۹۲ به نقل از رضا پورحسین، مجری مناظرات سال ۸۸ درباره مناظره معروف احمدی‌نژاد و موسوی نوشته بود: خاطره‌ای که دارم این است که آنها اول مناظره با یکدیگر سلام و علیک گرمی داشتند اما در آخر مناظره بدون خداحافظی از هم جدا شدند.
این مناظره در شب بیستمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد. ساعاتی پس از پایان مناظره و در صبح روز ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ صحبت‌های خصوصی سرپایی هاشمی و احمدی‌نژاد از حاشیه‌های جالب این مراسم در حرم مطهر امام بود. از عفت مرعشی و فائزه هاشمی (همسر و فرزند آیت الله هاشمی)، فاطمه کروبی (همسر کروبی) و زهرا رهنورد (همسر موسوی) به عنوان چهره های خبرساز آن سال یاد می‌شود.
قققق
«ایلنا» در ۱۳ شهریور ۹۶ به نقل از ضرغامی که مهمان برنامه تلویزیونی «جهان آرا» بود درخصوص حوادث سال ۸۸ نوشت:  آقای احمدی‌نژاد و آقای موسوی مناظره را شدیدا دوقطبی کردند. این مناظره به قدری حساس بود که مجری نتوانست آن را اداره کند و بحث به‌گونه‌ای پیش رفت که ما باید پاسخگو می‌بودیم. جمله خس‌و خاشاکی که احمدی‌نژاد در جشن پیروزی گفت، فضا را متشنج‌تر کرد. حالا و پس از یازده سال از گذشت انتخابات پرحاشیه سال ۸۸ روایت برخی چهره‌های سیاسی را در این رابطه مرور می کنیم.
قققق
تاجزاده در حاشیه مناظره با زاکانی در ۳ بهمن ۹۷: چرا ملت میلیونی آمدند در خیابان؟ شاید به این دلیل که فکر می کردند رای تهران کل ایران است.
صادق زیباکلام در گفتگو با «ایلنا» در ۹ دی ۹۶: در سال ۸۸ اگر صداوسیما برای معترضان زمان قائل می‌شد شاهد بسیاری از این اتفاقات نبودیم. اما دریغ از تریبونی که پولش را مردم می‌دهند در اختیار مردم نگذاشت.
حسین شریعتمداری در ۱۰ اسفند ۹۴ در روزنامه کیهان با اشاره به انتخابات مجلس دهم نوشته بود: «ایران فقط تهران نیست» و مجلس دهم با حضور همه نمایندگان تشکیل می‌شود و نه فقط نمایندگان تهران. گفتنی است در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ نیز عده‌ای از فتنه‌گران با استناد به رأی بیشتر در تهران، اصرار داشتند آن برتری رأی را به حساب کل کشور جا بزنند که... بگذریم!
قققق
بهزاد نبوی در گفتگو با روزنامه اعتماد در ۱۹ اسفند ۹۶: راهپیمایی ۲۵ خرداد ۸۸ واقعا خودجوش بود. فكر نمي‌كنم هيچ كسي بتواند اصلاح‌طلبان را متهم كند و اينقدر قدرت براي آنها قائل شود كه دو الي سه ميليون نفر را در تهران بتوانند به ميدان بياورند. بنابراين آنچه اتفاق افتاد در اختيار و در كنترل اصلاح‌طلبان و مهندس موسوي نبود.
احمدی‌نژاد در سال ۹۲ رفت و حسن روحانی جایگزین او شد؛ او در تبلیغات انتخاباتی خود، از رفع حصر گفت. وعده‌ روحانی اما پس از گذشت هشت سال و در آستانه پایان کار دولت او برای حل مساله حصر همچنان بی نتیجه مانده است.
قققق
علی مطهری؛ نماینده دور دهم مجلس درباره حل مساله حصر و حوادث سال ۸۸ گفته بود: تنها راه پایان دادن به حوادث سال ۸۸ محاكمه علنی و همزمان موسوی، كروبی و احمدی نژاد است بدون آنكه اتهامات آنها را در یك حد بدانند. این سه نفر كه یكی هیزم فتنه را آورد و دو تای دیگر آن را شعله ور كردند. از نظر من ادامه حصر بعد از بازگشت جامعه به آرامش در سال ۹۰ ضرورتی ندارد. البته در موضوع حصر گشایش‌هایی صورت گرفته است.
بارها بسیاری از کارشناسان و سیاسیون راهکار برطرف کردن بخشی از مشکلات را ایجاد وحدت ملی و حداکثری بین آحاد مختلف جامعه و مسئولان عنوان کرده اند و برخی در این راه از لزوم رفع هرچه سریع تر حصر محصورین سخن به میان می آورند. موضوعی که به نظر می رسد، در صورت تحقق می تواند به افزایش وحدت در درون کشور بینجامد.
منبع: ویکی پدیا- روزنامه اعتماد- فرارو- تسنیم- فارس - ایلنا
برچسب ها: جنبش سبز