به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۲ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۳۶۷۹۶

امیدهای اصلاح‌طلبانه در سال 1393

گروه سیاسی: هر اندازه رخداد های سال های اخیر به کام گروه‌های سیاسی اصلاح طلب نبود، اما انتخابات 24 خرداد باعث شد تا دوباره امید و نشاط به میان مردم و احزاب بازگردد. احزابی که در هشت سال گذشته اجازه فعالیت چندانی نداشتند و حالا چشم امید همه به آینده است. آینده‌ای که دولت تدبیر و امید می‌تواند با حمایت از احزاب و گروه‌های سیاسی فضای باز سیاسی را در کشور ایجاد کند.
امیدهای اصلاح‌طلبانه در سال 1393
با وجود انتقاداتی که اصلاح طلبان درباره محقق نشدن وعده های انتخاباتی به حسن روحانی وارد می کنند اما هنوز جو غالب میان آن ها مثبت اندیشی و امید به تحولات سال 93 است. در زیر می‌توانید پاسخ این 10فعال اصلاح‌طلب به سوال خبرنگار سايت تدبیر درباره آینده فضای سیاسی کشور در سال 93 را بخوانید.

ابراهیم امینی (عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي)

خوشبینی نسبت به آینده سیاسی سال 93 به موارد مختلفی بستگی دارد. اینکه آقای روحانی تا چه اندازه به برنامه‌های انتخاباتی‌اش پایبند باشد و متناسب با آن کار را پیش ببرد. حتی از در مواردی حس می‌کند که نیروهایی که معرفی شده است به برنامه‌ها اعتقادی ندارد می‌تواند، اصلاح کند. در سال 93 امیدواریم که فضایی برای فعالیت احزاب در چارچوب قانون فراهم شود. البته باید صبر کرد چرا که برخی کنشکران هنوز چشم‌انداز خوبی را مشاهده نکردند.

احمد پورنجاتی ( عضو حزب مشارکت)

گمان می‌کنم با گام بسیار هوشمندانه و موثری که در خرداد 92 در عرصه انتخابات ریاست جمهوری توسط اکثریت مردم ایران برداشته شد یکی از سرفصل‌های بسیار امیدبخش و در عین حال پر چالش برای تاریخ ایران رقم خورد. با توجه به موفقیت نسبی دولت در سیاست خارجی،در سال 93 اگر در بر همین پاشنه بچرخد و همبستگی بنیادین در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری نظام ودر عرصه عمومی جامعه استمرار داشته باشد. اگر دولت بدون تاثیر از فضای فشار و برخی حاشیه‌ها عمل کندبه طور قطع افق‌های روشنی در انتظار کشور است.

داریوش قنبری (عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری)

به جد می‌توان گفت که سال 93 سال بهبود فضای سیاسی است. از زمانی که آقای روحانی سکان اجرایی کشور را به دست گرفت فضای امنیتی که تا پیش از انتخابات 24 خرداد وجود داشت، تا حدودی برداشته شد.همه ما امیدواریم دولت به تلاشی که در این چند ماه داشت ادامه دهد. و فضا برای فعالیت قانونی احزاب مناسبت‌تر شود. به طور قطع سال 93 فعالیت اصلاح‌طلبان بیش از گذشته خواهد بود و تشکل‌های اصلاح‌طلب نقش بیشتری در عرصه سیاست خواهند داشت.

محمدجواد حق‌شناس (عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی)

چشم‌انداز سیاسی در سال 93 را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. به شرط آن که دولت به برنامه‌های خود عمل کند و البته مانعی بر سر تحقق این برنامه‌ها وجود نداشته باشد. اما ما شاهد تلاش دولت هستیم حداقل درباره احزاب و تشکل‌های سیاسی این مورد وجود دارد و وزیر کشور نیز با برگزاری نشست‌ با احزاب سعی در فعال‌تر شدن این گروه در عرصه سیاسی کشور است.

رسول منتجب‌نیا (قائم مقام حزب اعتماد ملی)

در سال 93 انتظار می‌رود احزاب تقویت شوند و به آنها برای تلاش و کوشش فرصت داده شود. البته در اینکه باید در عین حمایت از احزاب بر عملکرد آنها نیز نظارت کرد و آنها را طبق قانون هدایت نمود، تردیدی وجود ندارد اما معتقدیم باید گام های بلندی در این زمینه برداشته شود. در این دوره گام‌های بلندی در مسائل خارجی و داخلی برداشته شده است اما تندرو نمی‌خواهند مشکلات این کشور حل شود.اما امیدواریم سال 93 تندروها نیز اعتدال پیشه کنند.

غلامحسن کرباسچی (دبیرکل حزب کارگزاران)

به طور مطلق نمی‌توان درباره چشم‌انداز سیاسی سال 93 صحبت کرد. آنطور که مشخص است دولت تلاش می‌کند تا فضای سیاسی بهبود پیدا کند. البته کارهایی هم صورت گرفته است و ما هم فقط می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. گرچه ممکن است موانع زیادی در مقابل دولت وجود داشته باشد. اما در سال آینده فعالیت اصلاح‌طلبان از گذشته بیشتر خواهد شد.

فرج کمیجانی (دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی)

ما در وهله نخست فقط می‌توانیم امیدوار باشیم. از سوی دیگر هنوز مدت زیادی از کار دولت تدبیر و امید نگذشته است و نمی‌توان پیش‌بینی که فضای سیاسی سال آینده چگونه خواهد بود. البته در اینکه بارقه‌های امید در میان مردم و فضای جامعه بیش از گذشته شده است شکی نیست. امیدواریم که در سال 93 فضای سیاسی کشور برای حضور تمامی گروه‌ها و احزاب باز باشد.

محمدرضا راه‌چمنی (دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی)

چشم‌انداز سیاسی ما در سال 93 گسترش حزب و همینطور انتشار روزنامه مرتبط به این حزب است. در این شرایط که فضای مناسبی برای حضور دوباره احزاب به وجود آمده است امید ما نیز گسترش حزب وحدت و همکاری ملی است.

علی تاجرنیا (عضو حزب مشارکت)
فکر می‌کنم مجموع اتفاق‌هایی در سال‌های رخ داده است. باعث شده تا گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار به سمت عقلانیت روی بیاورند. از سوی دیگر برخی حرکت‌هایی از سوی جریان‌های تندرو در بین جناح‌های سیاسی فراگیر نیست و هر چه به سمت عقلانیت حرکت می‌کنیم فضای سیاسی جامعه نیز معتدل‌ترمی‌شود.اما به طور قطع سال 93 با اصلاح‌طلبان و فضای جامعه نیز به دلیل نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم با نشاط ‌تر خواهد بود.

ابوالفضل شکوری (عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی)

توافقات هسته‌ای دولت را می‌توان سر منشاءخوبی برای رخ دادن اتفاق‌های خوب در آینده دانست. فکر نمی‌کنم کسی منکر تلاش دولت تدبیر و امید در راستای ایجاد فضای مناسب برای تمام گروه‌های سیاسی باشد. اما در کل چشم‌انداز مثبتی در سال 93 برای آینده سیاسی کشور دارم.

مجی
United States
۱۳۹۳/۰۱/۱۲ ۱۸:۲۷
وما همچنان امیدوارم... (214829)
زارعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۲ ۲۲:۰۰
امیدواریم که این امید ها واقعا اصلاح طلبانه باشد نه افساد طلبانه
والا تا حالاش که سابقه اصلاح طلبا همش افساد بوده تا اصلاح (214862)