به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۲۱۰۳
جريمه و محروميت سنگين در انتظار فولاد

جولان عناصر قوم‌گرا در ورزشگاه‌ غدير اهواز!

گروه ورزشي: مدتي پيش علي دايي كه خود آذري‌زبان است در پايان يكي از ديدارهاي تيم پرسپوليس با تراكتورسازي در تبريز در كنفرانس مطبوعاتي درباره شعارهاي تعدادي از تماشاگران تبريزي به صراحت گفت: «اين عده اصولا براي ديدن فوتبال به ورزشگاه نيامده بودند و اهداف ديگري را دنبال مي‌كردند.»
جولان عناصر قوم‌گرا در ورزشگاه‌ غدير اهواز!
با افتتاح ورزشگاه 50 هزار نفري غدير مدتي است اين معضل در اهواز نيز ديده مي‌شود كه نقطه اوج آن روز چهارشنبه و در جريان ديدار فولاد با السد بود. در بين حدود 40 هزار تماشاگر عده‌اي 3-2 هزار نفره خاص كه از نوع پوشش، سن و سال و نوع شعارهايي كه مي‌دادند معلوم بود براي ديدن فوتبال به ورزشگاه نيامده و عمدتا اهداف تفرقه‌افكنانه قومي را در سر داشتند.

اين عده با عملكرد خود كه اكثرا نيز در قسمت جنب نيمكت ذخيره تيم قطري مستقر شده بودند بدترين ضربه را به تيم فولاد وارد آوردند. از پرتاب سنگ و اشياء به درون زمين، انداختن نور ليزري به چشم بازيكنان (حتي بازيكنان فولاد!) و داوران تا شعارهايي كه مي‌دادند همگي اهداف غيرورزشي را دنبال مي‌كردند و در خاتمه بازي نيز به تشويق تيم قطري مبادرت ورزيده كه بازيكنان اين تيم نيز به سوي آنها رفته و از آنها تشكر كردند!

تماشاگري كه در اواخر بازي و در اوج حملات تيم فولاد خود را وارد ميدان كرده نيز از همين قسمت وارد زمين شده بود! متاسفانه ورزشگاه غدير اهواز از نظر امور امنيتي و انتظامي بسيار ضعيف است و به دليل كمبود نيروهاي آموزش ديده انتظامي و امنيتي، اغلب تماشاگران بدون تفتيش بدني و حتي بدون بليط وارد ورزشگاه مي‌شوند به نحوي كه براي مسابقات اخير كه بين 40 تا 50 هزار نفر وارد ورزشگاه شده‌اند فقط حدود 20 هزار بليط فروخته شده است! يعني بين 10 تا 20 هزار تماشاگر بدون بليط وارد شده‌اند!!

مبادي ورودي و حتي فروش بليط در ورزشگاه و ماموران مستقر نيز براي كنترل تماشاگران بسيار اندك است و بسياري از تماشاگران (خصوصا آنهايي كه با اهداف خاص وارد ورزشگاه مي‌شوند) با خود انواع وسايل و اشياء خطرناك و غيرمجاز را وارد مي‌كنند كه اين امر يقينا و با توجه به اتفاقات حاشيه‌اي ديدار روز چهارشنبه جرايم سنگين و تنبيهاتي را براي فولاد توسط AFC (كنفدراسيون فوتبال آسيا) در پي خواهد داشت.

فيفا با هيچ كس شوخي ندارد و به سادگي از اصابت سنگ به كمك‌داور اين ديدار نخواهد گذشت و به احتمال فراوان فولاد در سال آينده از يك يا چند ديدار خانگي در اهواز محروم خواهد شد.
لذا جا دارد از هم اكنون به مسوولان امنيتي و انتظامي استان و به خصوص شهر اهواز هشدار بدهيم كه باز شدن پاي عناصر قوم‌گراي بي‌فرهنگ به ورزشگاه، خطرات و تبعات شديد اجتماعي و سياسي براي استان ايجاد خواهد كرد و تا زود است با تقويت نيروهاي امنيتي و انتظامي آموزش ديده در هنگام برگزاري مسابقات و همچنين كار فرهنگي توسط باشگاه‌هاي خوزستاني، از شيوع اين حركات خطرناك، تفرقه‌افكنانه و غيرورزشي سريعا جلوگيري به عمل آورند.

اماكن ورزشي و ورزشگاه‌ها و مسابقات ورزشي جاي جولان دادن عناصر منحرف با اهداف غيرورزشي نيست و فيفا به خاطر همين موضوع نيز تيم‌هاي متخلف را با تنبيهات سنگيني مواجه نموده است. لذا به نظر مي‌رسد تا وقت باقي است مسوولان استان در فاصله بين دو فصل ليگ‌برتر از هم اكنون اقدامات بازدارنده خود براي تجهيز و ارتقاء ورزشگاه غدير اهواز از نظر امنيتي و انتظامي را شروع كنند و از خود بپرسند كه اگر آن شي كه به شانه كمك داور ديدار فولاد- السد اصابت كرد، او را روانه بيمارستان مي‌نمود چه تبعاتي براي حيثيت استان خوزستان و ايران در پي مي‌داشت؟! و آيا اصولا ماموران افراد خاطي در اين حوادث را بازداشت كرده‌اند؟! صحنه‌هاي تلويزيون نشان مي‌دهد، ماموران مستقر در آن قسمت از ورزشگاه فقط تماشاگران را نگاه مي‌كردند!

افراد قوم‌گرا و بي‌فرهنگي كه حتي نور ليزر خود را به طرف چشم دروازه بان تيم خودي مي‌اندازند معلوم است اهداف ديگري را دنبال مي‌كنند كه اوج آن را در روز چهارشنبه شاهد بوديم به گونه‌اي كه بسياري از مسوولان و حتي تماشاگران حاضر در ورزشگاه از اينكه فولاد در عين شايستگي از مسابقات حذف شده بود ابراز آسودگي مي‌كردند! كه تا رفع و رجوع امنيت ورزشگاه غدير اهواز بازي بين‌المللي ديگري در آن برگزار نمي‌شود تا آبروي استان بيشتر از اين نرود!

مسوولان تربيت‌بدني و سياسي استان و اهواز بايد دريابند كه كنترل امنيتي يك ورزشگاه 50هزار نفري با ورزشگاه تختي با گنجايش 18 هزار نفر بسيار متفاوت است؛ اما به نظر مي‌رسد آقايان با همان تعداد نيرو و روش‌هاي سنتي كه ورزشگاه 18 هزار نفري را كنترل مي‌كردند قصد كنترل و اداره ورزشگاه 50 هزار نفري غدير را دارند! كه نتيجه‌اش را در آبروريزي چهارشنبه شب ديديم! اين هشدار را مسوولان خوزستان جدي بگيرند زيرا جو حاكم بر ورزشگاه در روز چهارشنبه بسيار خطرناك، غيرورزشي و با اهداف خاص بود و عناصر واداده قوم‌گرا با سوء استفاده از عدم پوشش كافي امنيتي و كمبود نيروهاي ناظر و امنيتي؛ ورزشگاه غدير را براي فعاليت‌هاي غيرورزشي و منحرف خود مناسب ديده‌اند كه هر چه زودتر بايد ريشه آن خشكانده شود كه فردا بسيار دير است!