به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ساعت ۰۲:۳۷
کد مطلب : ۴۴۹۸۹
حاشیه‌های «جشن انتظار و امید» با حضور روحانی

سالگرد 22 خرداد؛ جشنی به رنگ بنفش(2)

گروه سياسي: روز پنجشنبه در تالار بزرگ وزارت کشور جمعی از اقشار مختلف مردم حضور داشتند و دور هم جمع شدند تا ضمن بهره‌مندی از جشن عید نیمه شعبان، سالروز به وقوع پیوستن یک حماسه را گرامی بدارند.
سالگرد 22 خرداد؛ جشنی به رنگ بنفش(2)
به گزارش ایسنا، نمایندگان اقشار مختلف مردم از جمله جوانان، دانشجویان، نخبگان،‌ اساتید، هنرمندان که تعداد آنها از گنجایش سالن اصلی وزارت کشور بیشتر بود در این مراسم حضور یافتند و به همین خاطر عده زیادی از این جمع بیرون از سالن اصلی گرد آمدند تا به نوعی دیگر مشاهده‌گر این مراسم باشند.

در صندلی‌های ابتدایی سالن، شخصیت‌هایی همچون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و سخنگوی هیأت دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، صالحی امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نعمت‌زاه وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور و سیدحسین هاشمی استاندار تهران نشسته بودند.

رضا رشیدپور مجری این مراسم در ابتدای صحبت‌های خود این شعر را قرائت کرد که «رندان سلامت می‌کنند، جان را غلامت می‌کنند / مستی ز جامت می‌کنند، مستان سلامت می‌کنند // آن میر مه‌رو را بگو، وان چشم جادو را بگو / وان شاه خوشخو را بگو، مستان سلامت می‌کنند // آن میر غوغا را بگو، وان شور و سودا را بگو / وان سرو خضرا را بگو، مستان سلامت می‌کنند»

بر این نکته تاکید کرد که "اگرچه ما روزی رنگ بنفش را محور قرار داده بودیم اما امروز پرچم سه رنگ ایران مورد توجه ماست و بر این موضوع تاکید داریم که سرخی پرچم به نشان خون شهدا، سفیدی آن به نشان وجود اندیشه صلح در بین ایرانیان و رنگ سبز آن به نشانه طروات و سرزندگی باید مدنظرمان باشد". با بیان کلمه "سبز"، حاضران در سالن فریاد شادی برآوردند.

در این مراسم از دلواپس‌ها هم یاد شد؛ چنانکه رشیدپور بعد از اینکه روحانی را رئیس‌جمهور همه هشتاد میلیون ایرانی خواند، گفت: ما همه دلواپس‌ها و دل‌نگران‌ها را درک می‌کنیم اما اگر اهالی دلواپسی بدانند حسن روحانی مردی از جنس امانت و اعتماد و به قول خود حقوقدان بزرگی است و حافظ حقوق حقه مردم ایران است، این را هم خواهند دانست که اگر آنها دلواپس هستند، ما به دلواپسی آنها احترام می‌گذاریم و می‌گوییم که همگی در کنار همدیگر باید برای ساختن کشورمان تلاش کنیم.

در جای‌جای این برنامه "درود بر هاشمی"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "یاحسین، میرحسین"، "دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد"، "سلام بر خاتمی، درود بر روحانی"، "سلام بر خاتمی، درود بر موسوی"، به عنوان شعارهای حاضران فریاد زده شد و آنجا که عده‌ای شعار دادند "پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه"،‌ مجری برنامه خطاب به حاضران گفت: قرار شد به دلواپس‌ها احترام بگذاریم، نه اینکه دلواپس‌ترشان کنیم.

عکس‌هایی از امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و حسن روحانی در کنار هم و همچنین پارچه‌نوشت‌هایی منقش به نام امام زمان(عج) با بهره‌گیری از جملاتی از جمله یا بقیةالله و یوسف زهرا به رنگ بنفش در دست حاضران جلوه‌گر بود.

حاضران در این جمع، تشویق تیم‌های ملی والیبال و فوتبال کشورمان را نیز از یاد نبردند و برای موفقیت آنها دعا کردند. در این مراسم، جایگاه شهدا، جانبازان و خانواده‌های آنها نیز مورد توجه قرار گرفت؛ چنانکه مجری این برنامه کنار جانبازانِ نشسته بر ولیچر رفت و به نمایندگی از جمع حاضر بر دست یکی از آنها بوسه زد و سپس همگی به احترام این عزیزان ایستادند.

در قسمتی از این برنامه، یکی از حاضران فریاد مرگ بر فتنه‌گر سر داد که رضا رشیدپور در واکنش به این شعار، گفت: هیچ‌کس در این جمع، از فتنه در هیچ‌کجای جهان خوشش نمی‌آید.

وحید عابدینی پیش از شروع سخنرانی رئیس‌جمهور در این مراسم به عنوان نماینده قشر جوان به بیان جملاتی پرداخت. او وضعیت دانشجویان ستاره‌دار را مورد توجه قرار داد و با اشاره به وجود مشکلات آنها در کار و زندگی پس از کسب این عنوان، گفت: من به عنوان یک دانشجوی ستاره‌دار دو ماه بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نامه‌ای دریافت کردم که در آن نوشته بود می‌توانی برای مقطع دکتری ثبت‌نام کنی.

وی همچنین اظهار کرد: این دولت تاکنون آنچنان قدرت داشته که حقوق همه کسانی را که حقشان ضایع شده است، ایفا کند و من خوشحال هستم که امروز یک سرهنگ نیستم و بلکه یک دانشجو هستم که حقوقدانان‌ها را بسیار دوست دارم. در ادامه، حاضران بصورت خودجوش شروع به خواندن سرود "یار دبستانی من" کردند که مجری برنامه هم با آنها همراه شد و این سرود بصورت هماهنگ خوانده شد.

پس از آن، محمد هاشمی - حقوقدان و یکی از استادان برجسته حقوق - به نمایندگی از جامعه اساتید به سخنرانی پرداخت و گفت: بر طبق قانون اساسی هیچ‌کس حق ندارد حق آزادی را از انسان سلب کند و آن را در اختیار گروهی خاص قرار دهد.

وی رفتار روحانی را امیدبخش و در بر گیرنده تدبیر و امید دانست و اظهار کرد: درک مراقبت از کرامت انسانی از جمله موارد مورد تاکید در اسلام و قانون اساسی است.

این استاد حقوق با بیان اینکه "هیچ مقامی حق ندارد آزادی‌های مشروع را حتی با وضع قانون سلب کند"، از روحانی خواست نسبت به احیای حکیمانه آزادی‌های مخدوش در قوانین مطبوعات،‌ احزاب و اجتماعات اقدامات لازم را انجام دهد و اینطور نباشد که نمایندگان احزاب در خانه‌ها نشسته باشند و کاری نکنند.

هاشمی همچنین گفت: تعدادی از آزادگان هم‌اکنون در حصر هستند و اگر ما این موضوع را نگوییم، گناه کرده‌ایم و امر به معروف و نهی از منکر هم به معنی بازگو کردن مسائلی از این دست است.

در این مراسم از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - که البته در جلسه حضور نداشت - در نبودنش به نوعی تقدیر شد و مجری برنامه هم گفت: ما اهالی فرهنگ، یک تار موی خبرنگار و رسانه داخلی، حتی رسانه‌های تندرو را به رسانه‌های خارجی نمی‌دهیم.

در همین راستا، مهتاب کرامتی به عنوان نماینده قشر هنرمندان به روی سن آمد و خطاب به روحانی گفت: امروز هیچ خانه‌ای در ایران‌زمین از سخن شما خالی نیست. شما امید کاشتید تا رضایت درو کنید و ما نیک می‌دانیم که کارتان بسیار سخت است.

این هنرمند سینما،‌ تئاتر و تلویزیون، باز شدن خانه سینما را حرکتی ستودنی خواند و با مخاطب قرار دادن رئیس‌جمهور، اظهار کرد: خانه سینمای ایران مثل همان وقت که قفل جهل و جفا از آن باز کردید منتظر گشایش قفل‌های دیگر است.

به گزارش ایسنا، با گرامیداشت یاد و نام شهیدان، همسر اولین خلبان شهید (شهید صالحی) نیز در این مراسم، اجرای قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران را مدنظر قرار داد و ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور بخاطر پیگیر‌ی‌های انجام شده در این راستا، گفت: تشکل‌های شاهد و ایثارگر از دیدار شما آقای روحانی با خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان قدردانی می‌کند و امیدوار است این فرهنگ و رفتار حسنه در میان سایر مدیران اجرایی ترویج پیدا کند.

نماینده اقوام که در این جلسه سخن گفت نیز صالح ادیبی کردستانی بود و با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، اظهار کرد: در آن زمان بسیاری از شبکه‌ها مشغول این بودند تا کردها وارد عرصه انتخابات نشوند ما وارد شدیم و بالاترین رأی‌ها را دادیم و تمام اقوام دیگر هم چنین بودند.

در این مراسم با یادآوری آنچه هم‌اکنون در کشور همسایه‌مان عراق می‌گذرد، مجری برنامه اظهار کرد: دست شوم تروریست‌ها در حال حاضر باعث بر هم زدن آرامش در این کشور شده است. مردم ایران مردم کینه‌توزی نیستند و پیام بازگشت آرامش به عراق را سر می‌دهند.

این برنامه، با یادآوری نام مصطفی حسنی - مبدع طرح کلید حسن روحانی در ایام انتخابات - ادامه پیدا کرد و خلبانی که زمان بازگشت حضرت امام به ایران ایشان را تا پایین پله‌های هواپیما همراهی کرد نیز روی سن آمد و با توجه به اینکه زبان فارسی را به خوبی نمی‌دانست، به بیان این جملات بسنده کرد که ا"مام مثل پدر من بود و من در روزهای بسیاری همراه ایشان بودم".

ساعد باقری از شخصیت‌های ادبی کشور نیز در این مراسم حضور داشت و شعری در منقبت امام زمان (عج) قرائت کرد.

اجرای قطعه "باران تویی" از سوی گروه "چهارتار" از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. قبل از این اجرا، رشیدپور با مورد توجه قرار دادن نقش جوانان، خطاب به روحانی گفت: یک موقع وایبر و اینستاگرام را فیلتر نکنند؛ ما داریم با اینها زندگی می‌کنیم.

همچنین گروه دف‌زنی هم‌آوایان استاد حسین با خواندن اشعاری در وصف امام زمان (عج) و امام رضا (ع)، عید بزرگ نیمه شعبان را گرامی داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقویان از دیگر کسانی بود که با سخنرانی کوتاهی، وجود زیبای حُسن را مدنظر قرار داد و گفت: اندک تحقیق و جستجو در این وادی من را به این سمت رهنمون کرد که تنها استاندارد و ملاک قبولیِ اعمال نزد پروردگار، مفهومی سه حرفی به نام حُسن است و قرآن، مدار قبول اعمال را جزئی از طایفه زیبایی معرفی می‌کند.

وی افزود: حتی حق، مدار نیست. گاهی چیزی حق شماست ولی اگر با معجونی از حُسن آمیخته نشده باشد، قبول نیست و اگر امروز برخی از جوانان ما اندک دل‌نگرانی پیدا کرده‌اند به این دلیل است که ما به قوانین حُسن عمل نکرده‌ایم.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی همچنین گفت: ما باید با همه مردم به زیبایی سخن بگوییم ولی گاهی با مردم دنیا بد حرف زدیم، زشت سخن گفتیم و برخی مسئولان هم با مردمشان بد سخن گفتند و امروز به داشتن ریاست محترم جمهوری افتخار می‌کنیم که هم با دنیا به خوبی سخن می‌گوید و هم با مردمش به زیبایی حرف می‌زند.

نقویان در ادامه اظهار کرد: امروز از خدا می‌خواهیم زشتی‌ها را که اطراف ما را گرفته است، از ما دور کند. هم‌اکنون این زشتی‌ها عراق و سوریه را به آشوب کشیدند و درون کشور ما برخی از زشت‌کاران‌،‌ از امنیت و آرامش می‌کاهند و ما امروز با همه وجود و سلول‌های بدن از خدا می‌خواهیم که کشور و مردم نازنین،‌ رهبر حکیم و ریاست محترم جمهور و همه بازوان قدرتمند در خدمت مردم را کمک کند و پاکی و صداقت را که خوب است و زیبایی دارد جایگزین فقر، دروغ، تملق، ریاکاری،‌ فحشا و هرزگی که زشت است کنَد و زیبایی در همه شئون کشور پدیدار شود.

بر اساس این گزارش، از نکته‌های مورد توجه در این مراسم زمانی بود که حاضران با سر دادن این شعار که "موسوی، کروبی آزاد باید گردند"، به نوعی برخی از خواسته‌های خود و وعده‌های حسن روحانی در دوران انتخابات را یادآوری کردند و روحانی نیز با درک این موضوع، در سخنرانی خود نه تنها به جمع حاضر بلکه خطاب به ملت ایران گفت: یکسال از روز بزرگ شما یعنی روزی که پای صندوق‌های رأی رفتید و انتخاب کردید گذشته است؛ 10 ماه هم از روز ما یعنی روزی که دولت را تشکیل داده‌ایم می‌گذرد و ما در این مدت هیچ‌گاه وعده‌هایی را که به شما داده‌ایم از یاد نبرده‌ایم و نخواهیم برد.

وی تاکید کرد: دولت به عنوان وظیفه، آنچه را که به شما وعده داده است دنبال خواهد کرد؛ البته از دیرباز به ما یاد داده‌اند که "الامور مرهونة باوقاتها".

با توجه به اینکه اخیراً هجمه‌هایی علیه دولت درباره مسائل فرهنگی مطرح شده است، روحانی این موضوع را عنوان کرد که "مگر ما چه گفته‌ایم که برخی آشفته شده‌اند؟ ما گفتیم فرهنگ ازآنِ مردم است و مردم باید برای تعالی و تلاش خود قدم بردارند. گویا عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند و فکر می‌کنند".
حاضران در این مراسم، پس از این بخش از صحبت‌ها و همچنین در طول سخنرانی رئیس‌جمهور، بارها وی را مورد تشویق قرار دادند و بدین ترتیب استقبال و حمایت خود از این سخنان را ابراز کردند.