به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۵۸۰۳۵

اختلاف درون‌گروهي اصولگرايان عميق است

گروه سیاسی-رسانه ها: در هفته‌هاي اخير، وحدت و همگرايي دو کلمه محبوب ادبيات سياسي داخلي ايران شده‌اند. در همین ارتباط روزنامه ابتکار از تحولات انتخاباتي در دوجناح اصلي کشور؛ گزارشی تهیه کرده است.
اختلاف درون‌گروهي اصولگرايان عميق است
در شرايطي که اصولگرايان پس از تجربه شکست در انتخابات رياست جمهوري سال 92، نداشتن همگرايان و گزينه واحد را يکي از دلايل اصلي موفق نشدن خود مي‌دانند و به دنبال رفع اين معضل در انتخابات آتي هستند، اصلاح‌طلبان نيز پس از چشيدن طعم شيرين موفقيت در حمايت از يک کانديداي اعتدالي، اکنون قصد دارند با تکيه بر وحدت ميان گروه‌هاي مختلف اصلاح‌طلب، تجربه‌اي نو از موفقيت در عرصه سياسي را رقم بزنند.

اصولگرايان در هفته گذشته همايش همگرايي اصولگرايان را با سخنراني آيت‌الله مصباح يزدي برگزار کردند و حتي خبرها از ملاقات قريب‌الوقوع سران جامعتين با مصباح درباره رويه وحدت حکايت دارند. اصلاح‌طلب‌ها نيز در جلساتي همچون شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، همايش در امتداد اعتماد حزب اعتماد ملي و جشن روز غدير با حضور سيد محمد خاتمي، بر تکرار تجربه همگرايي براي رسيدن به موفقيت در انتخابات آتي تاکيد داشته‌اند.

در اين ميان اظهارنظرهاي اعضاي دو جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب درباره وقوع وحدت و همگرايي در ميان جبهه خود و همچنين جريان رقيب قابل توجه است. به عنوان مثال حجت‌السلام رسول منتجب‌نيا، قائم مقام دبير کل حزب اعتماد ملي، در ديدار با اعضاي شوراي مرکزي حزب مردمي اصلاحات در اين باره گفته است: ما هيچ راهي جز انسجام و اتحاد نداريم.اين جبهه بايد با ظرفيت بالا، سعه صدر داشته و انحصارطلبي از درون نداشته باشد.اين‌که هر کسي که حرفش و فکرش با ما کمي زاويه داشت، ما به آن برچسب بدلي بودن بزنيم، بسيار کار غلطي است.

وي با اشاره به ائتلاف مصباح يزدي، موحدي کرماني و يزدي گفت: اصولگرايان از انسجام و اتحاد اصلاح‌طلبان در انتخابات اخير احساس خطر و وحشت کردند. آقايان يزدي و موحدي کرماني که از جريان افراطي در درون مجلس و احزاب گلايه‌مند بودند، اما هم اکنون کارشان به جايي رسيده که همين آقايان با افراطي‌ترين جريان که با محوريت آيت‌الله مصباح است وارد مذاکره براي ائتلاف شده‌اند و اين موضوع نشان از ترس اصولگرايان است.منتجب نيا درباره راهکار حفظ انسجام اصلاح طلبان اظهار کرد: در راس اين جبهه نبايد با تک‌محوري عمل شود، بلکه پنج نفر از بزرگان مانند آيت‌الله هاشمي، خاتمي، عارف، کروبي و موسوي قرار بگيرند. اما ما هنوز دچار انحصارگرايي هستيم. جبهه اصلاحات واقعا لازم است که از اين نوع تفکر بيرون آيد. اميدوارم که از اين پراکندگي بيرون آييم؛ چرا که پايان آن قطعا شکست است.

احمد حکيمي‌پور، دبير کل حزب اراده ملت ايران نيز در مورد ميزان احتمال رسيدن اصلاح طلبان به اجماع اظهار کرد: طي اخباري که به گوش ما مي‌رسد اختلاف در درون طيف اصولگرايي عمق زيادي دارد و بعيد مي‌دانم که بتوانند وحدتي کامل برسند.وي در مقابل درباره ايجاد تشکل‌هاي جديد در جبهه اصلاحات نيز به ايسنا گفت: من شکل‌گيري تشکل‌هاي جديد در جريان اصلاح‌طلب را نشانه انشعاب نمي‌دانم؛ چرا که در اين موضوع هيچ فردي از اصلاح‌طلبان جدا نشده است، بلکه شکل‌گيري اين تشکل‌هاي نوپا با توجه به نيازهاي موجود و با رويکردي در جريان در اصلاح‌طلب صورت مي‌گيرد. حکيمي‌پور به بيان اقدامات لازم براي جلوگيري از ايجاد تفرقه ميان اصلاح طلبان در انتخابات آتي مجلس پرداخت و افزود: اصلاح‌طلبان بايد مسيري را که از انتخابات رياست جمهوري در آن قرار داشته اند دنبال و به تقويت آن بپردازند؛ چرا که توانسته‌اند با طي کردن اين مسير در انتخابات رياست جمهوري و شوراها تجربه موفقي کسب کنند.

عابد فتاحي، نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌وگويي  تصريح کرد: قاطعانه به جبهه اصلاحات مي‌گويم اگر بيش از يک حزب يا جناح سياسي داشته باشند قطعا مغلوب خواهند شد، زيرا طعم تلخ شکست در انتخابات براي اصولگرايان به گونه‌اي بوده که از آن شکست رنج مي‌برند، اما فکر مي‌کنم اصولگرايي بعد از اين بسيار منظم و با يک افکار قدرتمند و عمق سياسي در صحنه‌ي سياسي کشور خود را نشان خواهد داد. وي اضافه کرد: فکر مي‌کنم زمان آن رسيده که افراد خوشفکري مانند ناطق نوري نيز در کنار اين جبهه باشند و يا لاريجاني در کنار اين جبهه ديده شود و چه بسا قاليباف هم به اين سمت کشانده شود. اين بار اصلاحات يعني پيکره‌ سياسي جمهوري اسلامي ايران بايد به حدي بزرگ باشد که افرادي مانند ولايتي، لاريجاني، ناطق و قاليباف در کنار آن ديده شود و ارتباط فوق‌العاده صميمي با يکديگر داشته باشند.

از ديگر سو، اصولگرايان نيز با علم به اهميت وحدت و همگرايي، با ادبيات گوناگون به استقبال يکپارچگي جبهه خود مي‌روند. عده‌اي با احتياط، عده‌اي با اميدواري و البته عده‌اي نيز بدون هيچ واکنشي! به عنوان مثال اسدالله بادامچيان نايب‌رئيس جبهه پيروان در اين باره تاکيد مي‌کند: اصولگرايان در سطح کلان قطعا به وحدت خواهند رسيد.

محمد نبي حبيبي، دبير کل حزب موتلفه اما ادبيات ملايم‌تر و محتاط‌ تري دارد. وي مي‌گويد: من در رابطه با ائتلاف اصولگرايان هيچ چيز را غير ممکن نمي‌دانم، به شرطي که همه اصولگرايان خطر تفرق را به خوبي درک کرده باشند. ارزيابي بسيار مثبتي از جلسه وحدت دارم. البته طبيعتا در سليقه‌هاي اصولگرايي اختلاف‌هاي وجود داشته که غير طبيعي هم نيست. ياران محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور دولت‌هاي نهم و دهم همچون کامران دانشجو، مصطفي محمدنجار و علي نيکزاد هم حضور قابل توجهي در همايش وحدت اصولگرايان داشته‌اند و هم از آن بسيار استقبال کرده‌اند.

پايداري‌ها نيز که رهبر معنويشان – آيت‌الله مصباح يزدي – سخنران همايش هفته گذشته اصولگرايان بود، عليرغم استقبال از اين همايش و طرح وحدت، همچنان بر وارد شدن نگاهي جديد به جاي راهکار جامعتين تاکيد دارند. اين در حالي است که چهره‌هاي همچون علي لاريجاني، محمدباقر قاليباف، محسن رضايي و عده ديگري از چهره‌هاي مطرح اصولگرا همچنان درباره اين موضوع سکوت کرده‌اند.