به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۵۹۷۷۷
180 ميليارد فدراسيون شد همان 24 ميليارد سيما!

چرايي شكست و عقب‌نشيني فدراسيون فوتبال

ضربه‌اي كه امثال تاج و عابديني به فوتبال زدند
گروه ورزشي: عقب‌نشيني فدراسيون فوتبال در مقابل صدا و سيما در موضوع حق پخش تلويزيوني مسابقات فوتبال ليگ برتر، به دليل فشارهاي وارده غير ورزشي به اين نهاد ورزشي بوده است.
چرايي شكست و عقب‌نشيني فدراسيون فوتبال
خبرنگار ورزشي بهارنيوز از برخي منابع موثق كسب اطلاع كرد، تعويق يك هفته‌اي بازي حساس پرسپوليس-استقلال نيز در راستاي فشارهاي همين نهادهاي غير ورزشي به فدراسيون بوده تا فوتبالي‌ها دست از مطالبات خود برداشته و به حداقل‌ها رضايت دهند زيرا به زعم آنها تداوم اين وضع و خصوصا برگزاري دربي پايتخت بدون پخش زنده تلويزيوني مي تواند تبعات غيرقابل پيش بيني براي كشور و خصوصا تهران در پي داشته باشد ضمن آنكه برخي مديران فوتبال نيز بدون ملاحظه، به راحتي تن به اين تحليل داده و بدون اينكه به كمترين و حداقلهاي حقوق درخواستي خود دست يابند به يكباره مثل يك بهمن برفي از روي كوه فرود آمده و ذوب شدند و حتي ادعاها و مطالبات همين دوشنبه گذشته خود در برنامه 90 را فراموش كردند. به هرحال سبك ماندن و به هرصورت ماندن در پشت ميزها هم در عرصه مديريتي، مديراني چون تاج را طلب مي‌كند!

همين فشارها و تحليل‌ها باعث شد كه برخي از مديران اصلي و البته هميشگي!  فدراسيون (و نه الزاما شخص كفاشيان) به همين راحتي تن به اين عقب نشيني داده تا همچنان حق پخش تلويزيوني، لاينحل باقي بماند و البته خودشان پشت ميزهايشان تشريف داشته باشند! همين منابع گفته‌اند علي كفاشيان به دليل مخالفت با اين عقب‌نشيني‌ آشكار و اختلاف نظر با افرادي چون تاج، از روز گذشته سكوت كامل اختيار كرده است. دو روز قبل، امير عابديني به صراحت گفته بود اگر فشارها ادامه يابند، هيات رييسه فدراسيون تصويب كرده كه ليگ را تعطيل كند اما از حقوق مسلم باشگاهها نگذرد!

گفتني اينكه رقم درخواستي فدراسيون براي حق پخش تلويزيوني بالغ بر 180 ميليارد تومان براي يك فصل بود كه حالا به رقم حدودا 30 ميليارد توماني رضايت داده است! كه البته 6 ميليارد آن هم بايد توسط دولت! و نه صداوسيما تامين شود كه آن هم در حد يك وعده است! به همين علت، عقب نشيني آشكار فدراسيون كه حاصل سياستهاي اشخاص چسبيده‌اي چون تاج به فوتبال ايران است كاملا مشخص بوده و توضيحات تاج هم براي توجيه اين عقب نشيني‌ها هيچ كس را قانع نخواهد كرد. زيرا همگان مي دانند كه همين ميزان افزايش به 24 ميليارد تومان قبلا توسط صداوسيما داده شده بود و به جز وعده پرداخت يك رقم احتمالي 6 ميلياردتوماني آن هم توسط دولت و نه صدا و سيما، هيچ چيز عايد فوتبال نخواهد شد و در واقع فدراسيون حتي ذره‌اي نتوانست به مطالبات خود دست يابد و پيروز اين نبرد، صدا و سيما بود كه به دليل انحصاري بودنش در ايران، بازهم زورش چربيد و...!

البته برخي رسانه ها، اين عقب نشيني فدراسيون را به گونه‌اي ديگر تعريف كرده‌اند. سايت خبرآنلاين در همين زمينه نوشت: توافق بر سر حق پخش بازی‌های تلویزیونی جایی بیرون از تلویزیون و فوتبال، میان مجلس و نمایندگان دولت حل شد. توافق قیمت پایین تلویزیون و فوتبال حاصل توافقی بود که نظر کارشناسی اش را وزیر ورزش داده است. علی کفاشیان خود را در یک قدمی فتحی بزرگ می دید که ناکام ماند. اگرچه او و فدراسیونش گامی به پیش برداشتند اما این گام آنی نشد که رویایش را داشتند. آنها به دنبال حقی بودند که باشگاه ها باید از پی اش می جنگیدند. آنها دلخوش به حمایت وزارت ورزش بودند چون اولین بار این وزیر ورزش بود که یادآور شد حق فوتبال باید از تلویزیون گرفته شود اما در نهایت این فدراسیون بود که دور خورد و کفاشیان بود که عقبگرد را تجربه کرد.

همه چیز به زعم کفاشیان داشت خوب پیش می رفت. او درهای استادیوم ها را به روی دوربین ها بست و حتی توانست 90 را از سکه بیاندازد. باورش این بود که تا حداقل 2 برابر کردن حق پخش فاصله ای ندارد و فقط باید لیگ را تا نیم فصل به همین شیوه پیش می برد اما به یکباره دید چاره غیر از مصالحه ندارد. ...کفاشیان و دوستانش البته در مسیر این کشمکش امید به حمایت تیم ها داشتند اما تیم های نیمه دولتی بزرگ چون سپاهان حتی مدعی فدراسیون شدند. آنها که برای بودجه شان اصلا نیازی به این ارقام کوچک حق پخش ندارند و تصویب چنین قوانینی را باعث ایجاد موانع در کارشان می دانند به فدراسیون انتقاد هم کردند تا مشروعیت خواسته تیم کفاشیان در حمایت از حق باشگاه ها هم زیر سئوال برود اما ضربه آخر زمانی بود که برای جلسه مهم شورای نظارت بر صدا و سیما، نمایندگان دولت نظر وزارت ورزش را خواسته بودند.

جایی که همین حق ناچیز نظر کارشناسی عالی ترین نهاد تصمیم ساز ورزشی کشور بود. تصمیمی که شاید با منطق منتقدان سازگار باشد و مانع از تزریق بودجه بیشتر به چرخه معیوب فوتبال باشد. فوتبالی که بیشتر باشگاه هایش از دولت دستور مستقیم نمی گیرند اما بودجه شان را از بیت المال بر می دارند . تیمهایی که ترجیح شان ارتزاق از بودجه های مستقیم دولتی، آنهم بالاتر از سقف های مورد نظر وزارت ورزش است پس زیر بار هیچ حدی نمی روند.

پس در این کش و قوس کفاشیان دور می خورد اما بازنده نیست و شکست اصلی را تیم هایی چون استقلال و پرسپولیس و بخش خصوصی واقعی می خورند. تیم هایی که وابسته به بودجه های خارج از ردیف نیستند. حقی ضایع می شود که وزارت ورزش مدعی بازپسگیری اش بود اما اختلافات دامنه دار در بدنه فوتبال، این حق را ناگرفته باقی گذاشت.

سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۶:۱۸
وقتی هفتاد میلیون آدم زورشون به رسانه میلی نمیرسه و تو صدا و سیما کسی برای نظر مردم اهمیتی قائل نیست ، انتظار داشتید کفاشیان تک و تنها چکار کنه؟؟ (259673)
داغ دیده ی فوتبال
United States
۱۳۹۳/۰۸/۱۳ ۰۴:۴۵
ولی خوب شد مردم فهمیدن عامل اصلی عقب ماندگی فوتبال صدا وسیماس.
اگه این پول وارد فوتبال بشه فوتبال ما ازین رو به اون رو میشه (259758)
روح الله-مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۳ ۱۴:۱۴
داغدیده ی فوتبال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فوتبال چیه که داغش رودل آدم بمونه؟!؟!؟!
ملیونهابیشترش درگذشته وارد این ورزش شد و دیدیم که هیچ کاری نتونستن بکنن، الان هم همینطوره!
زنده باد کشتی(ورزش ملی وپرافتخارایران) و والیبال! (259769)
ابوالقاسم
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۶:۲۹
سلام ،
اقای کفاشیان ! در کار جمعی و اداری و غیره، واژهای داریم بنام استعفا !
درست است که غریب ترین و یتیم ترین مفهوم در کشور ما همین واژه است !
بیا و با توسل به این غریب بی کس،بگذار ما طعم مردانگی را چشیده و انرا جشن
بگیریم! انصافا،داشتن یک پست و میز،ارزش این همه نکبت را دارد؟ (259677)
مهرزاد
United States
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۷:۱۶
حتی همین فوتبال به اصطلاح حرفه ای ولی آماتور رو مردم دوست دارند ببینند
فقط دو هفته مردم رو سر کارگذاشتن ...
با اینکه از رسانه میلی دل خوشی ندارم ولی بنظر من چه 180میلیارد و بدن چه 24 میلیارد به حال من ببیننده عاشق فوتبال فرقی نداره
چون معلوم نیست این پولا تو باشگاها کجاهاو چجوری خرج میشه ...
فقط جیب بازیکنایی امثال صادقیان ها تازه به دوران رسیده پر میشه که حرمت باشگاه و مربی رو هم حفظ نمیکنند... (259693)
روح الله - مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۲۳:۲۰
فکرمیکنم اگرمنفی خوردی به خاطرتماشای توپ بازی این بچه کوچولوهاست!!!
وگرنه من خودم هم باقسمت دوم حرفات موافقم؛ اما اگرمن وتو فوتبال اینارونیگا نکنیم و وقتی دیدیمشون ذوق زده نشیم اینا دیگه این مسخره بازیهارو درنمیارن! (259742)
میلاد
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۸/۱۳ ۰۰:۵۸
اگه پولایی مثه حق پخش بیاد تو فتبال فروش لباس و ... حق کپی رایت محفوظ باشه برای باشگاه ها درآمدزایی میکنه در نتیجه باشگاه ها خصوصی میشن ومطمئنا هیچ کسی حاضر نیست به این بازیکنای داغون پول مفت بده! اگه الان ریخت و پاش می کنن چون از جیب منو شماس (259751)
هموطن
Belgium
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۷:۵۵
دو روز نتونستند رو حرفشون بیاستند، این دفعه جناب کفاشیان می تونه دندونهای عقلشو هم نشون بده؟! (259696)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۷:۵۵
من پیشنهاد می کنم باشگاه ها بازی های دوستانه انجام دهند وعایدیش را هم به صدا وسیما اختصاص دهند بالاخره افراطی ها خرج دارند (259697)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۸:۱۹
ریس فدراسیونی که فقط هنرش خندیدن است بیشتر از این انتظار نمی رفت باید برود تا همگان از دستش راحت شوند آمین یا رب العالمین (259699)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۸:۲۵
به نظر من تاج به کفاشیان خیانت کرد! با فردوسی پور نشستند تو 90 و توپ رو از زمین صداوسیما خارج کردند! بعید نیست رئیس فدراسیون بعدی تاج باشه. عادل خان هم که نونخور رسانه ملیه و توقع ما بیخودی ازش زیاده (259701)
منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۹:۱۵
با این وزیر و این فدراسیون تا چند صباحی دیگر از مالدیو و هند هم 3 -4 تا گل میخوریم و آقای خنده فقط با لبخند ماستمالی میکنه
دولت در این زمینه هم انفعال را بر اقتدار ترجیح داده است (259711)
روح الله -مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۲۳:۲۲
منصف جان انصاف داشته باش!!!
به دولت چی ربطی داره؟برعکس بهترین کاروزارت ورزش این بود که تامین بودجه رو به خودشون واگذارکرده و ازپول بیت المال به این نوکیسه هانمیده!
چراشما هرچیزی رو به شقیقه ربط میدی؟ (259744)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۹:۱۶
اصولا کل موضوع مسخره بود چرا??? چون اين فوتبال پولش نامشروع چون اين پول مال ملت است بعد پول مردم ميدن مربي و بازيکن دولت پول مردم داده فدارسيون بعد صداسيما مال مردم درامدش مال مردم است حال فدراسيون از يک در ديگه مي خواهد پول
مردم خرج فوتبال کنه کلا موقعي فدراسيون بايد حق پخش طلب کنه که فوتبال خصوصي باشه و سالم باشه (259713)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۹:۱۷
در زبان کُردی یک ضرب المثل داریم که میگه دست زور سامان ندارد یا دستی که شاه ببره خون نمی ریزه ، مصداقش همین نهادهای حکومتی هستند که آخر سر حرفشون را به کرسی می نشانند! (259714)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۹:۱۷
جای تاسف و افسوس داره اما انشا... روزی فوتبال و ورزش ما بتواند عادلانه حقشو از حق پخش سیما بگیرد مثل همه جای دنیا به امید ان روز (259716)
سید محمد
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۰
واقعا برام عجیبه چرا تو زمینه ورزشی مطلب مینویسین؟ واقعا فکر میکنید فدراسیون شکست خورد؟؟؟ خیلی خنده داره؟؟ شما شک نکن سر تاج کلاه نمیره. برید بشینین به حرف من فکر کنید. خیلی قشنگ صدا و سیما رو بازی دادن و به هدفشون رسیدن. اتفاقا علاوه بر اینکه به هدفشون رسیدن میخواستن جوری به هدف نرسن که طرف مقابل هم لجی بشه که به این هدفشون هم رسیدن. نمونش همین مقاله شما. (259719)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۲۳:۴۹
خودت هم فهمیدی چی نوشتی (259749)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۱
از اول معلوم بود چه اتفاقی قراربیفته اینجا هیچی روی استاندار جهانی نیست بخاطر اینکه
به ما میگن جهان سوم. (259720)
رضا
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۴
بازم آفرین به کفاشیان.وزیر ورزش رو هم بسپارید به علی دایی ببینید چگونه رسواش میکنه. گودرزی دست پیش میگیره که پس نیوفته به جایی این که دایی شکایت کنه گودرزی شکایت کرده.ولی نمودونه که دایی بجز خدا از هیچکس نمی ترسد و همیشه هم چیزی جز واقعیت نگفته. (259721)
روح الله -مشهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۲۳:۲۴
توروخدامیشه تواین مملکت با وجودبزرگانی تو همه ی زمینه ها، علی دایی رو بت نکنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (259745)
زنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۳ ۱۹:۳۳
چیه چون دایی پرسپولیسیه نمی تونی ببینی؟ (259825)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۲۰:۰۶
حیف شد امید داشتیم صدا و سیما دیگه این بازی ها را پخش نکنه تا بازیکنانی که دو هزار نمی ارزند از رونق بیفتند و دیگه برای تیم هاشون ناز نکنن و الا این فوتبال 22 میلیارد از سرشم زیادی در ضمن برای بهار نیوز متاسفم همین افراد تا دیروز سایه کفاشیان با تیر می زدند و امروز که جلوی صدا و سیما ایستاد شد قهرمان شماها یک ذره فکر مردم نیستید فققط و فقط فکر منافع خودتون هستید (259722)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۲۱:۲۶
اقای کفاشیان ، تاج و عادل فردوسی پور بد نیست نگاهی به سایت های مختلف و نظرات کاربران بیاندازید ... اقای فردوسی پور ان برنامه نود اعتبار 15 ساله خودتان و برنامه تان را به باد برد ... اقای کفاشیان سکوت اختیار کردن دردی دوا نمیکند .. یک برگ استعفا بنویسید و خود را جاودانه کنید و اقای تاج به شعور افکار عمومی و فوتبال دوستان توهین نکنید .. این چه پیروزی ای برای فوتبال بود که از ان دم می زنید .. از این به بعد برنامه نود هم نمیبینیم چون با ورزش مردم فرقی ندارد (259735)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ۲۲:۰۳
فراموش نکنید که رسانه میلی زورش خیلی پر زوره متاسفانه و دست کم همین جبهه پایداری ها که ضرغامی رو برای مجلس آینده کنار گذاشتن نمیذارن دم رفتن جناب ایشان مصادف با دهن کجی فدراسیون فوتبال بشه
همین اندازه ایستادگی هم برای کفاشیان درد سر درست میکنه بعدها (259736)
پردیس
Russian Federation
۱۳۹۳/۰۸/۱۳ ۰۲:۰۰
فردوسی پور همه را سر کار گذاشته و جیب خودش و ضرغامی را پر میکنه. وقتی مبینید که با افکار مردم بازی میشه اول چرا بها میدهید و بعد چرا برنامه را نگاه میکنید.تاج و صدا و سیما سرشون تو یک آ.... (259753)
NimA
Sweden
۱۳۹۳/۰۸/۱۳ ۰۴:۵۳
سالهاست که با این کلمه ی "مصلحت" دارن کارشونو پیش می برن. شدن مثل بچه 4 ساله ای که اینقد گریه میکنه تا به خواستش برسه. (259759)
ایران داد عمارلویی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۳ ۱۳:۳۳
همه حرف و حدیث ها,همه الدرم,بلدرم ها نشان از دو چیز دارد1 بازی خوردن کفاشیان و دیپورت ایشان به؟؟؟ انهم با دستیاری جناب عابدینی,تاج,روزنامه نگارانی که به دستور مینویسند و...2 فردیت و تنهایی تو ژن ما ممزوج و عینهو سرطان بدخیم خود را به تماشا مینشیند و نتیجه این میشود که اقایون فوتبالی تیم کامل شما به دلیل دروغ و دغل باخت قسم اولیه و مفاد توافق جمعی تیم شما به تم تگاری رسید تا اینده کل فوتبال ما تاراج شود که تاکنون چنین بوده و خواهد بود.برای جمعی فوتبال باید جمعی فکر,اجرا و عمل کرد.ساز نا کوک؛؛؛ (259767)
سعید آریاییان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۳ ۱۵:۴۱
یادش بخیر قدیما بازیکنا با غیرت فوتبال بازی می کردن
ولی الان بجای فوتبال ، بازیکنا انگار تئاتر اتلاف وقت برگذار می کنند
تعداد موقعیت های دربی منچستر یا ال کلاسیکو در ده دقیقه رو با کل دربی خودمون مقایسه کنید ! (259774)