به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۳۹
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۶۸۱۳۵
روایت زندگی در استانی كه روزگاری بهترین بود؛

وقتی خوزستان در «خاک‌» گم شد

گروه جامعه: اهواز صبح شنبه خلوتی را آغاز کرد‎؛ شیفت صبح مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی تعطیل است و ادارات از ساعت 10 پاسخگوی مراجعان خواهند بود. گرد و غبار بر سر و روی شهر نشسته و جای پا روی لایه خاک که بر خیابان‌ها نشسته‏، می‌ماند. غبار تا دوردست روی رودخانه سنگینی می‌کند و تک و توک عابران خیابان‌ها انگار از خوابی خاک‌آلود برخاسته‌اند.
وقتی خوزستان در «خاک‌» گم شد
 موجی از گرد و غبار که از صبح سه‌شنبه هفته گذشته در آسمان اهواز وزیدن گرفت‏، خبر از روزهای خاکی بعدی داشت؛ ولی غلظت گرد و غبار به ناگاه آنچنان افزایش یافت که شهروندان اهوازی را غافلگیر کرد. اهواز و برخی دیگر شهرهای خوزستان آخر هفته‌ای نفس‌گیر را گذراندند و وضعیت بحرانی آلودگی هوا که نسبت به موارد گذشته از غلظت بیشتری برخوردار بود، مردم را خانه‌نشین کرد و لایه ضخیمی از خاک بر سر و روی شهر نشست.


شوخی و جدی گرد و غبار
گرد و غبار شدید در دو روز گذشته دستمایه طنزپردازی شهروندان اهوازی شد و پیام‌های شوخی و جدی بیشماری دست به دست می‌گشت و شهروندان به طعنه از اوضاع بد هوای اهواز شکایت می‌کردند. در پیامی از قول یک شهروند اهوازی گفته می‌شود: سلام، لطفا تاریخ روز و ماه و سال امروز را به من بگویید؛ از خواب که بیدار شدم یک وجب خاک روی سرم نشسته، می‌خواهم بدانم چند سال خواب بوده‌ام!
و پیام دیگری خطاب به دوستان می‌گوید: بچه‌ها برویم بیرون آدم خاکی درست کنیم!


آغاز گرد و غبار از سه‌شنبه
شدت گرد و غبار، مدارس را در نوبت بعد از ظهر روز سه‌شنبه(7 بهمن ماه) به تعطیلی کشاند. همان روز؛ كورش بهادري، مديركل هواشناسي خوزستان از تداوم پديده گرد و غبار و وقوع بارندگي در استان تا پايان هفته جاري خبر داد و اظهار كرد: به دليل حاكميت زبانه​هاي سامانه كم​فشار از سمت مرزهاي غربي و جنوبي استان خوزستان و وزش باد شديد، صبح امروز (هفتم بهمن​ماه) شاهد پديده گرد و خاك در بخشي از استان شامل شهرهاي اهواز و آبادان بوديم.

وي افزود: در پي وقوع پديده گرد و غبار، قدرت ديد افقي در اهواز و آبادان به زير 200 متر رسيد. بهادري ادامه داد: هرچند كه گرد و غبار موجب تعطيل شدن مدارس نوبت بعدازظهر اهواز و توقف فعاليت فرودگاه‌هاي بين‌المللي اهواز و آبادان شد ولی از آن‌جا كه یک سامانه بارشي به دنبال اين سامانه در حركت است، انتظار داريم پديده گرد و غبار تا امشب تداوم نداشته باشد.

وي گفت: به تدريج تا اواخر وقت امروز، شرايط ديد بهتر خواهد شد و انتظار داريم رگبارهاي پراكنده در سطح استان و ارتفاعات رخ دهد كه همراه با رعدوبرق خواهد بود. اين وضعيت تا روز جمعه ادامه دارد. مديركل هواشناسي خوزستان عنوان كرد: از آنجا كه اين سامانه بارشي، رطوبت كافي ندارد و همچنين سرعت باد در لايه​هاي فوقاني جو شديد است، علاوه بر رگبارهاي پراكنده انتظار وزش باد شديد و گرد و خاك را نيز داريم.

آماده‌باش اورژانس و بیمارستان‌ها
با ادامه وضعیت گرد و غبار؛ اسماعیل ایدنی، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز پنجشنبه گفت: با توجه به وقوع پدیده ریزگردها در روزهای اخیر در اهواز و شهرهای دیگر استان، مردم از تردد و ورزش در اماکن باز خودداری کنند.

وی اظهار کرد: به همه مردم توصیه می‌شود به دلیل غلظت بیشتر آلودگی هوا در محیط های باز، از تردد خودداری کنند و همچنین ورزش در این شرایط آب و هوایی برای همه ممنوع و بسیار خطرناک است، زیرا هنگام ورزش حجم هوایی که وارد ریه ها می شود بیشتر است و غلظت بالاتری دارد.

ایدنی گفت: اورژانس‌ها و بیمارستان‌های سطح شهر از آماده باش و آمادگی خوبی برای پذیرش بیماران تنفسی در صورت مراجعه برخوردارند و تعدادی تخت اضافه نیز درصورت افزایش مراجعه به اورژانس بیمارستان ها پیش بینی شده است.

توقف فعالیت فرودگاه‌های اهواز و آبادان برای دومین روز
همچنین بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان، روز پنجشنبه، گفت: از صبح امروز پديده گرد و خاك در شهرهاي اهواز، و آبادان و با شدت كمتر در بندر ماهشهر به وقوع پيوسته است كه هم اينك در اهواز و آبادان ميزان ديد افقي به كمتر از 300 متر رسيده و اين شرايط موجب توقف فعاليت فرودگاه هاي بين المللي اين دو شهر شده است.

وقتی برای گردگیری اهواز
سرانجام جمعه شب، با تصمیم استاندار و مدیریت بحران خوزستان، مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌های اهواز و 12 شهر دیگر در شیفت صبح تعطیل شد و زمان پاسخگویی به ارباب رجوع در ادارات از ساعت 10 صبح اعلام شد تا در فرصتی چند ساعته، نظافت و غبارروبی ادارات و مدارس انجام شود.

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با سیمای خوزستان با اشاره به تداوم وضعیت گرد و غبار و آلودگی هوا عنوان کرد: تمام مقاطع تحصیلی مدارس نوبت صبح فردا در 13 شهرستان تعطیل خواهند بود.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر تعطیلی مدارس در نوبت صبح، فردا ارائه خدمات به ارباب رجوع در ادارات از ساعت 10 صبح انجام می‌شود. ادارات فردا تعطیل نخواهند بود ولی خدمات‌رسانی به ارباب رجوع از ساعت 10 صبح انجام خواهد شد و مردم تا این ساعت برای کار اداری از منزل خارج نشوند. مقتدایی از تعطیلی مدارس در نوبت صبح فردا در کلیه مقاطع در شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، سوسنگرد، هندیجان، گتوند، شوشتر، شوش، دزفول، حمیدیه، کارون، باوی، اندیمشک و هویزه خبر داد.

گرد و غبار دو روز گذشته استثنایی بود
محمدرضا لاهيجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان نیز گفت: در محدوده خوزستان به واسطه وجود برخي از كانون‌هاي ريزگردخيز، وزش بادهاي نسبتا شديد موجب بروز گرد و غبار می‌شود و كيفيت هوا را پايين مي آورد؛ در همین راستا در دو روز گذشته (پنجشنبه و جمعه) شاهد اين پديده بوديم كه البته در نوع خود به واسطه برخي از شاخص‌ها تقريبا يك مورد استثنايي بود.

وی اظهار کرد: در صبح پنجشنبه؛ وزش باد از حدود ساعت 9 صبح شدت گرفت و در فاصله دو ساعت، ميزان آلودگی شاخص غبار از عدد 120 كه نشانگر ذرات زير 10 ميكرون در هوا است، به بالاي 10 هزار ميكروگرم در متر مكعب رسيد و اين افزايش فوقالعاده چشمگير تنها در دو ساعت اتفاق افتاد.

وی افزود: این وضعیت، مردم را غافلگير كرد و مشكلات بسيار زيادي را در اهواز و برخي ديگر از شهرهاي خوزستان به وجود آورد. اين پديده تا بعدازظهر پنجشنبه ادامه داشت و به تدريج در شب كاهش يافت ولي مجددا در از ظهر جمعه وزش باد آغاز شد و موجب شد كه در روز دوم نيز اين عدد به 5 تا 6 هزار برسد. لاهیجان‌زاده تصریح کرد: آن چه كه بسيار قابل اهميت است و مهمترين نكته پديده دو روز قبل می‌باشد، اين است كه كانون‌هاي تشكيل ريزگردها در داخل استان خوزستان بوده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان ادامه داد: در حدود 10 سال گذشته عمده كانون‌هایی كه موجب ايجاد ريزگرد در استان خوزستان مي‌شد، در كشور عراق بود و آمار نشان مي‌دهد كه 75 تا 80 درصد موارد از خاك عراق نشات گرفته است. اما در سال جاري با توجه به آماري كه از تصاوير ماهوارهاي به صورت كامل استخراج كرديم، از 11 مورد پديده گرد و غبار امسال، در 9 مورد كانون ایجاد ریزگردها داخلي بوده و علت نيز اين است كه امسال بارش و بارندگي خوبي در خوزستان نداشته‌ايم و وضعيت خشكسالي به شدت در حال تهديد است.

وي با اشاره به تعطيلی امروز براي شيفت صبح گفت: غلظت بي‌سابقه پدیده گردو غبار در دو روز گذشته، موجب شد كه ورود دانش‌آموزان به مدارس بسيار مشكل شود و با توجه به این که مقدار بسيار زيادي گرد وخاك روي ميزها نشسته است، از نظر نظافت عمومي و سلامت امکان ورود دانش‌آموزان به كلاس‌ها مقدور نبود. به این ترتیب، در جلسه‌اي كه شب گذشته در استانداری خوزستان تشكيل شد، تصميم گرفته شد در شهرهايي كه روز پنجشنبه و جمعه با پديده گرد و غبار مواجه شدند، فرصتي براي نظافت عمومي مدارس در نظر گرفته شود تا دانش‌آموزان در شیفت بعدازظهر شرايط بهتري داشته باشند.

هوا همچنان آلوده است
دکتر شهریار میرخشتی، رییس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان، نیز از استقرار اتوبوس‌آمبولانس در میادین شهر اهواز و توزیع ماسک بین مردم در دو روز گذشته خبر داد و گفت: آلودگی هوا همچنان ادامه دارد و افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند از مراجعه غیرضروری به خارج از منزل خودداری کنند.

اهوازی‌ها صبح امروز از خواب خاکی خود بیدار شده‌اند، شهر به زیر لایه‌ای از غبار فرو رفته ولی باز هم هفته دیگری آغاز شده است، مردم می‌روند و می‌آیند و زندگی همچنان در افق خاک‌آلود ادامه دارد؛ به قول اهوازی‌ها، اینجا اهواز است.
مرجع : گزارش از : افسانه باورصاد(ایسنا)

محمد علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۴:۴۶
در دهه های گذشته ما خوزستانیها چی بدست اوردیم؟
1-سقوط از رده های بالای توسعه یافتگی در ایران به رده های انتهایی.
2-تبدیل کارون قابل کشتیرانی به یک جوی کم اب.
3-تبدیل اب گوارای کارون(مثال شربت) به اب فاضلاب.
4-تبدیل ابادان و خرمشهر(عروس خلیج فارس) به ویرانه.
5-مقام اول حاشیه نشینی در کشور برای شهر اهواز.
6-بیکاری فزاینده(بالاتر از میانگین کشوری)
7-الودگی کشنده هوا و تبدیل اسمان ابی خوزستان به اسمانی بی ستاره(گرد و خاکهای خفه کننده)
و... (286105)
فرامرز
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۱:۲۱
مگر ما مردم خوزستان چی میخوایم؟
یه هوای قابل تنفس(بدون دود و گرد فلز و گردو خاک )و...
یه اب قابل اشامیدن(بدون انواع مواد شیمیایی و سمی،فاضلاب و شوری)
یه شغل ابرومند (286289)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۵:۰۱
هواخیلی ناجوره.این عکسا مال بعد یا قبل از گردوخاکه!چرا عوق فاجعه را نشون نمیدن؟! آلودگی بیش از حد اندازه گیری دستگاه های سازمان های مربوطه ست!
یه روسری کمی کج بشه اسلام میلرزه!مردم بمیرن بیخیال! (286114)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۰:۰۱
اخه ما خوزستانیا شهروندان درجه چندم مملکت به حساب میایم در حقیقت به ما به چشم مرزداران غیور نگاه میکنن و جونمون هم مثل پایتخت نشین ها با ارزش نیست!! (286257)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۵:۲۸
جالبه شهر ما "هفتکل" 90 کیلومتری شرق اهواز قرار داره ولی این چند روز اصلا گرد و خاک نیومده! حتی یه ذره
ظاهراً خاک همه جا رفته به جز شهر ما!!! (286125)
شيرين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۵:۵۰
درود بر محيط زيست وخانم ابتكار وابتكاراتش كه الحق همه جواب داده !!!!!!!!! (286139)
عاشق جنوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۶:۰۶
من عاشق اهواز آبادان خرمشهر و..واقعا عالیه آدم احساس سبکی میکنه ایکاش فکری برای هواش بکنن این بنده های خدا واقع زجر میکشن .مشکل الان نیست سالهای ساله و خیلی از مسئولین و تهرانیها گله مندن چون تا هوای تهران غبارآلود نشد اصلا کسی نمیدونست در جنوب چه خبره؟ (286145)
ميترا مرادي از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۶:۱۳
ما خوزستاني ها در شرايط اسفناكي به سر مي بريم تصورش براي هم وطناني كه در اين شرايط نيستن اسان نيست فكر كنيد به جاي هوا خاك استنشاق كردن يعني چه روز پنجشنه هوا به قدريبد بود كه احساس ميكرديم باران خاك مي باره تا شعاع ١٠٠ متري قابل رويت نبود! متاسفانه در استان ما مسئولين خيلي همت كنند مديريت و كنترل يعد از بحران رو دارن مديريت پيش از بحران پيش كش! واقعا من نميدونم كي وقت چاره انديشي ست .اون از وضعيت آب اين هم هوا هر ساله ما با اين پديده مواجه هستيم اما هيچ ضرب العجلي براي رفع معضلات خوزستان بينوا (286148)
اصلاح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۶:۳۷
توی یه خبر دیگه که نظر نمیشد داد زده بودید هوای تهران پاک شد در صورتی که شاخص 70 رو سالم میدونن نه پاک..از 0 تا 50 پاکه و 51 تا 100 سالم بهارجان..باهم فرق دارند.لطفا اصلاح کنید. (286166)
رضا
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۱:۰۴
هموطن عزیز؛اینجا بحث بر سر نابودی بیش از 5میلیون نفر جمعیت خوزستان به دلیل الودگی شدید هواست(الودگی 70برابر حد مجاز برای شهر اهواز)انوقت شما از هوای پاک و سالم ایراد میگیرید؟!!
بهتر نیست برای حفظ ظاهر هم که شده کمی با هموطنان خوزستانی ابراز همدردی کنیم؟! (286283)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۷:۴۵
به ما چه که گمشد!!!!!!!!!!!!!!!!

چنان میگه گمشد انگار تهران گم شده!!!!!!!!!!!!!!

شهرستان کیلو چند!!!!!!!!!!!!!!!!!! (286199)
خوزی
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۸:۴۵
اخه تا کی دیگه؟؟؟!!!!!!!!!!!
یعنی بعد از این همه سال گرد و خاک توان کنترل چندتا بیابان در داخل کشور وجود ندارد؟!
اینهمه شرکت بزرگ با درامدهای چندهزارمیلیاردی در خوزستان هستند پس چرا از توان مالی این شرکتها(نفت،فولاد،پتروشیمی،کشت و صنعتهاو...) برای بیابان زدایی در خوزستان و مهار ریزگردها استفاده نمیشود؟؟!!
یعنی تنها وظیفه وزارت خانه های نفت و صنایع در خوزستان تولید الودگیهای شدید منابع اب،خاک و هواست؟؟!!
چرا سازمان محیط زیست کشور (از گذشته تا امروز)به وظایف ذاتی خود در خوزستان عمل نمیکند؟؟!! (286217)
اهل خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۸:۵۶

زمان های قدیم مردم جنوب واقعا زندگی خوشی داشتند .
تاریخ در مورد مردان بزرگ قضاوت می کند .
یاد آغاسی می افتم
لب کارون (286224)
ایرانی
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۱۹:۱۶
خانم ابتکار کجاست که بگیه که گرد و غبار و آلودگی هوا این روزها برای 8 سال گذشته ست، نه دولت راستگویان. (286238)
هم وطنی از شهر غریب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۰:۱۱
نمی دونم چه قصدی بعضی ها دارند نسبت به بعضی شهر های ایران بعضی استانها سابقا حزء استانهای پیشرفته بودند اما حالا پس رفت دارند اتفاقا خیلی هاشون دستخوس تغیر نام هم قرار گرفتند (286263)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۱:۱۶
زندگی‌ارام‌بدون‌تنش،بدون‌دزدی،بدون‌دروغ،بدون‌تملق‌،بدون‌افراط،حق‌قانونی‌هر‌شهروند‌که‌در‌رفاه،امنیت،اسایش،بهداشت،اموزش‌رایگان،ازادی‌بیان‌،زندگی‌کند‌ارزویم‌است (286288)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۲:۵۴
بابا زیاد به خودتون فشار نیارید. سالهاست که فقط حرف میزنیم. بیاید یه بار هم که شده عمل کنیم. (286338)
شریف
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۱ ۲۳:۳۵
مردم هنوز هم به قولهای اقای روحانی اعتماد دارند، امیدوارم که قولهای ایشان به مردم خوزستان بی کم و کاست عملی شود (286360)