به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۱/۱۵ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۷۲۹
مقایسه وب‌سایت‌های برتر کاربران ایرانی

سایت‌های پرمراجعه‌ کاربران ایرانی درسال۹۰

الکسا وب‏‌سایتی اینترنتی است که مجموعه سرویس‏‌های آنلاینی از جمله رتبه‌‏بندی وب‏‌سایت‏‌های اینترنتی در اختیار کاربران قرار می‏‌دهد و علاوه بر اختصاص دادن رتبه جهانی و کشوری به هر وب‏‌سایت، لیستی از وب‏‌سایت‏‌های پرمراجعه هر کشور را نیز ارائه می‏‌کند.
مبنای این رتبه‏‌بندی، برخی ابزارهای اینترنتی محدود است و از این‏‌روی اطلاعات ارائه شده توسط الکسا ممکن است با خطاهایی همراه باشد.
با این وجود، از آنجایی که آمارهای الکسا از جمله معدود امکان‏‌های رتبه‏‌بندی عمومی در اینترنت است، برای مقایسه بین وب‏‌سایت‏‌ها با پذیرش میزانی از خطا از آن استفاده می‏‌شود.

از سال ۱۳۸۶ تاکنون یکی از مطالب ثابت شماره آخر سال مجله دنیای کامپیوتر و ارتباطات، بررسی وب‏‌سایت‏‌های برتر کاربران ایرانی در لیست الکسا بوده است.
این بررسی که با مقایسه لیست برترین‏‌های هر سال با سال‏‌های قبل همراه است، امکان دنبال کردن تحولات وب فارسی و تغییرات رفتار آنلاین کاربران ایرانی در سال‏‌های اخیر را فراهم می‏‌کند.

در پایان سال ۱۳۹۰ لیست ۲۰ وب‏‌سایت‏ برتر بخش ایران در الکسا هرچند با تغییراتی همراه بوده، اما همچنان برمبنای الگوی سال پیش است و از این‏‌روی می‏‌توان گفت تحولی جدی در وب فارسی اتفاق نیفتاده و در پنج سال اخیر روندی ثابت دنبال شده است.


تثبیت صدرنشین‏‌ها
صدر جدول برترین وب‌سایت‌ها تغییری نسبت به سال گذشته ندارد. همانند روزهای پایانی سال ۱۳۸۹، شش وب‌سایت گوگل، یاهو، بلاگفا، میهن‌بلاگ، پیوندها و پرشین‌بلاگ در پایان سال ۱۳۹۰ هم‌چنان پرمراجعه‌ترین وب‌سایت‌های ایران هستند.

سه وب‌سایت اول لیست یعنی گوگل، یاهو و بلاگفا چهارمین سال پیاپی است که به‌همین ترتیب در صدر مراجعه کاربران ایرانی قرار دارند. میهن‌بلاگ نیز برای سومین سال پیاپی در رده چهارم جا خوش کرده است.

وب‌سایت پیوندها نیز که رتبه بالایش را مدیون فیلترینگ گسترده وب‌سایت‌ها در ایران است از سال گذشته توانست به رده پنجم برسد و امسال در همان جایگاه قرار دارد. پرشین‌بلاگ هم که در سال‌های اخیر همراه در میان ۱۰ وب‌سایت برتر بوده است، امسال همچون سال گذشته در رتبه ششم قرار دارد.

بعد از این وب‌سایت، پایگاه اینترنتی «ورزش ۳» قرار می‌گیرد. سال گذشته جدول برترین‌ها شاهد حضور وب‌سایت جدیدی باعنوان «فوتبال ۳» بود. این وب‌سایت با تغییر عنوان و دامنه اینترنتی و گسترش فعالیت‌هایش توانسته باعنوان جدید «ورزش ۳» به رده هفتم برسد.

تازه‏واردها: وب‏‌سایت‏‌های بانکداری الکترونیکی
در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ جدول ۲۰ وب‏‌سایت اول شاهد حضور دو تازه وارد است که فعالیت مشابهی دارند. وب‏‌سایت‏‌های بانک ملت و بانک ملی ایران در رده‏‌های ۱۰ و ۱۱ قرار گرفته‏‌اند. در میان چندصد وب‏‌سایت اول، پایگاه‏‌های اینترنتی چند بانک دیگر نیز به چشم می‏‌خورد که نشان از گسترش بانکداری الکترونیکی در ایران است.

انجام امور بانکی از طریق اینترنت به‏‌تدریج در میان کاربران ایرانی جای خود را باز کرده و به فعالیتی عمومی تبدیل می‏‌شود. البته حضور این دو وب‏‌سایت در جایگاه ۱۰ و ۱۱ لیست برترین‏‌ها در زمان بررسی پایان سال را می‏‌توان در ارتباط با مراجعه مقطعی و گسترده شهروندان برای دریافت خدمات خاصی دانست.
همان‏طور که در برخی روزهای سال، پایگاه سازمان سنجش با هجوم گسترده تعداد زیادی از کاربران مواجه می‏‌شود و این وب‏‌سایت در جدول صعودی مقطعی دارد، پایگاه‏‌های بانک ملی و ملت نیز در برخی زمان‏‌ها از جمله در روزهای پایانی سال به دلیل ارائه برخی خدمات با مراجعه قابل توجهی مواجه می‏‌شوند که در طول سال تداوم ندارد.

بازگشت فیس‏‌بوک و یوتیوب
دو وب‌سایت اجتماعی یوتیوب و فیس‏‌بوک که از سال ۱۳۸۸ در ایران فیلتر شده و از لیست برترین‏‌ها خارج شده بودند، امسال علی‏رغم تداوم فیلترینگ به لیست ۲۰ وب‏‌سایت اول بازگشته‏‌اند.
یوتیوب سال ۱۳۸۶ در رده دهم و سال ۱۳۸۷ در رده ششم وب‏‌سایت‏‌های پرمراجعه ایرانیان قرار داشت و حال بعد از گذشته سه سال مجددا با رتبه بیستم در میان برترین‏‌ها جا گرفته است.
فیس‏‌بوک نیز در سال ۱۳۸۷ در رده دهم قرار داشت و در پایان سال ۱۳۹۰ رتبه هجدهم را به خود اختصاص داده است.
فیس‏‌بوک و یوتیوب در کنار ویکی‏پدیا، سه وب‏‌سایت رسانه اجتماعی مطرح دنیا هستند که در میان ۲۰ و‏ب‌سایت برتر ایرانی قرار دارند.
به این لیست وب‏‌سایت‏‌های ایرانی بلاگفا، میهن‏‌بلاگ، پرشین‏‌بلاگ، بلاگ‏‌اسکای و کلوب نیز اضافه می‏‌شوند تا شمار رسانه‏‌های اجتماعی در لیست برترین‏‌ها به عدد هشت برسد.
به این لیست می‏‌توان وب‏‌سایت‏‌هایی از قبیل گوگل و تبیان را نیز اضافه کرد که بخشی از سرویس‏‌های تعریف‏‌شده در دامنه آنها «اجتماعی» است.

سقوط ابزارهای وبلاگ‏‌نویسی
تحول قابل توجه دیگر در لیست ۲۰ وب‏‌سایت اول سقوط سه ابزار وبلاگ‏‌نویسی است که سال‏‌ها جایگاه ثابتی در میان برترین‏‌های ایرانیان داشتند.
دو سرویس وبلاگ جهانی بلاگر و وردپرس که از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ همواره در میان ۲۰ وب‏‌سایت اول قرار داشتند از این لیست خارج شده‏‌اند.
این دو وب‏‌سایت در پایان سال ۱۳۹۰ در ایران فیلتر بوده‏‌اند. وبگذر نیز که وب‏‌سایت ارائه‏‌دهنده ابزارهای اینترنتی به‏‌خصوص برای وبلاگ‏‌هاست پس از سه سال پیاپی جایگاه خود در میان ۲۰ وب‏سایت برتر را از دست داده است.

تنزل رتبه این سه وب‏‌سایت را می‏‌توان نشانه‏‌ای از کاهش توجه به وبلاگ‏‌نویسی دانست. در دو-سه سال اخیر، وبلاگ‏‌نویسی در دنیا با کاهش استقبال کاربران مواجه بوده و در مقابل شبکه‏‌های اجتماعی آنلاین رشد قابل توجهی داشته‏‌اند. این الگوی جهانی، در ایران نیز قابل مشاهده است و لیست ۲۰ وب‏‌سایت برتر ایران را دستخوش تغییراتی کرده است.

از سوی دیگر سقوط وب‏‌سایت رسمی وردپرس از رده ۱۶ به ۲۵۶ در مدت یک‏‌سال، به گسترش وب‏‌سایت‏‌های فارسی‏‌زبان ارائه‏‌دهنده خدمات وردپرس نیز مربوط است. چندین وب‏‌سایت مربوط به وردپرس از سوی کاربران ایرانی علاقمند به این نرم‏‌افزارِ متن‏‌بازِ مدیریتِ محتوا راه‏‌اندازی شده و با ارائه نسخه فارسی، کاربران را از مراجعه به وب‏‌سایت اصلی بی‏‌نیاز کرده‏‌اند.


خروج خبرگزاری فارس از لیست برترین‏‌ها
خبرگزاری فارس به‏‌عنوان تنها خبرگزاری رسمی ایرانی که در چهار سال گذشته همواره در میان ۲۰ وب‏‌سایت اول قرار داشته از لیست برترین‏‌ها خارج شده است. البته تنزل رتبه خبرگزاری فارس چندان زیاد نیست از رده ۱۴ام به ۲۲ام رسیده است.
بدین ترتیب «تابناک» تنها وب‏‌سایت خبری باقی‏مانده در جمع برترین‏‌هاست. هم‌زمان با خارج شدن خبرگزاری فارس از جمع ۲۰ وب‏‌سایت برتر، پایگاهی باعنوان «برترین‏‌ها» با رسیدن به رتبه ۱۷ برای اولین بار در لیست قرار گرفته است.
«مجله اینترنتی برترین‏‌ها» ساختاری شبیه به پایگاه‏‌هایی دارد که در ایران باعنوان «وب‏‌سایت‏‌های زرد» شناخته می‏‌شوند. در این وب‏‌سایت‏‌ها ترکیبی از خبرهای جنجالی و جذاب برای عموم کاربران و مطالب کاربردی ارائه می‏‌شود.

جابه‌‏جایی وب‏‌سایت‌های اشتراک‏‌گذاری فایل
رده‏‌های پایین‏‌تر لیست ۲۰تایی‏‌ها شاهد چند تغییر جزیی دیگر نیز بوده است. وب‌‏‏سایت‏‌های به‏‌اشتراک‏‌گذاری فایل از محبوبیت قابل توجهی در میان کاربران برخوردار هستند و همواره چندین نمونه از آنها در لیست برترین‏‌ها قرار دارد.
در پایان سال ۱۳۸۹ پایگاه ایرانی پرشین‏‌گیگ و پایگاه خارجی مدیافایر در این لیست قرار داشتند که با تنزل به رتبه‏‌های ۳۸ و ۲۹ از لیست خارج شده‏‌اند. در مقابل وب‏‌سایت میهن‌‏‏دانلود به رتبه ۱۵ رسیده است که البته ساختاری متفاوت با وب‏‌سایت‏‌های به‏‌اشتراک‏‌گذاری عمومی دارد و مجموعه‏‌ای از فایل‏‌های متفاوت را برای دانلود ارائه می‏‌دهد.

آخرین تغییر لیست نیز خروج موتور جست‏‌وجوی بینگ و ورود لغت‏‌نامه آنلاین بابیلون به لیست ۲۰تایی‏‌ها است.
مرجع : مجله دنياي كامپيوتر و ارتباطات و ATNA
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *