به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۷۶۹۹۸
یکی‌اش زیرپای من باشه، دنیا را تکون میدم!

دختر پورشه‌سوار، مولانا، کودتای مصدق و ...!

...مگر انقلاب هدفش مستعضعفین نبود؟ رفاه آن‌ها نبود؟ این چه عدالتی است پس. کدام اسلام است که دختر خانم 20 ساله ماشینی داشته باشد که قیمتش اندازه اجاره‌ای است که اهالی این محل در یک سال مي‌دهند.
دختر پورشه‌سوار، مولانا، کودتای مصدق و ...!
گروه جامعه: صاحب یکی از بزرگترین نمایشگاه‌هاي اتومبیل در قیطریه است. از ما مي‌خواهد نه نام حقیقی اش منتشر شود و نه نام گالری اتومبیل‌هاي لوکس اش، قرار شد اسمش جلیل باشد. جلیل حدودا 50 ساله است و مانند بسیاری از ایرانی‌ها به ویژه شهروندان تهران ماجرای مرگ دختر ثروتمندی 20 ساله که اوایل اردیبهشت سوار بر یک پورشه زرد رنگ در خیابان شریعتی با درخت تصادف کرد و کشته شد را شنیده است: "والله من پریوش را نمي‌شناختم. ماشاالله بچه پولدار اینقدر تو تهران زیاد شده که آدم فکر مي‌کنه موناکو زندگی مي‌کنه. 4، 5 سال پیش هر کی پورشه داشت در تهران را من مي‌شناختم."

گالری اتومبیل او بسیاری بزرگ و بسیاری از خودروهای گران قیمت بازار که ظاهری دلفریب و چشم نواز دارند را در خود جای داده است، از پورشه پانامرا و مازراتی مدل کواتروپورته اسپرت جی‌تی‌اس گرفته تا بی ام و ۷۶۰Li سری ۷ مدل ۲۰۱۵. قیمت‌ها همگی بالای یک میلیارد است: "والا مشتری‌هاي ما همه جور آدم هستند. برج ساز، جراح‌هاي درجه 1، تاجرها، کسایی که تو کار تولید هستند و کارخانه دار ها. 4 تا مشتری فوتبالیست داشتم که اسم نمي‌برم."

جلیل با حس رضایت و لبخند و اشتیاق بسیار این‌ها را تعریف مي‌کند، او هم شنیده است که بسیاری از کاربران اینترنتی در اینستاگرام به صفحه پریوش رفته و دشنام و ناسزا گفته اند و عده دیگری نیز از او دفاع کرده اند:" والا جوان‌هاي ما که از سر بیکاری و افسردگی همه کار مي‌کنند. خب این دختر معصوم چون پدر پولداری داشته و ماشین خوب سوار میشه، الان خائن به وطن است که به مرده اش توهین میشه؟ این مردم مسلمون هستند مثلا؟ اونکه دستش از دنیا کوتاه است. این نفرت و بددلی از کجا میاد؟"

با این حال همه مردم مانند جلیل فکر نمي‌کنند. برای نمونه نیوشا، دانشجوی 21 ساله بیولوژی در دانشگاه شهید بهشتی که به همراه دوستانش به کافه برج اسکان در میرداماد آمده، افرادی که پورشه سوار مي‌شوند را "مریض روانی " مي‌خواند: " ببین من خودم بچه شهرکم (شهرک غرب)، یه عالمه از این بچه پولدارها رو هم میشناسم. ببین بحث اصلا این نیست که این همه ثروت بده یا خوبه و حرفای مارکسیستی و اینا. من ولی ازت مي‌خواهم یک کار میدانی بکنی، مثلا از این بچه‌ها بپرسی پایتخت افغانستان چیه؟ مولانا شاعر است یا باقالی فروش؟ کودتا عليه مصدق چه سالی بوده؟ 3 جمله ساده به انگلیسی بگو؟ نمي‌دونند خب لعنتی‌ها. این‌اش گنده. یعنی یک مشت آدم بی مصرف و بی سواد و تنبلند که از هیچی سر در نمي‌آورند جز عشق و حال و سکس و مشروب و مهمونی و دراگ بازی. بابا چیزای دیگه زندگی هم هست. وجه مشترک همه اینها یک بی‌شعوری گسترده است. به نظر من این هست که مردم رو عصبانی مي‌کند. چرا افراد بی‌شعور باید این همه ثروت داشته باشند؟ شما قیافه اون پریوش را دیدی که؟ خدایی این آدم به نظرت کاری تو زندگی جز عکس گرفتن از هیکل خودش بلد بوده؟"

گلاره، دوستش مي‌خندد و مي‌گوید: " حالا هیکل خاصی هم نداشت، البته به نظر من وجه روشنفکرانه اش همین است که باز جراحی نکرده بود. نشون میده دختر متفکری بوده باز تو اینا." هر دو به اتفاق الهام که در این بحث خاموش بود، مي‌خندند. صاحب یکی از داروخانه‌هاي مشهور در جردن هم یک پورشه زیتونی رنگ دارد. وقتی حرف‌هاي نیوشا و دوستانش را برایش روایت مي‌کنم، خنده ای عصبی مي‌کند و مي‌گوید: "بنده 10 سال فقط در دانشگاه درس خواندم. البته پدر من هم داروساز بود و خدا را شکر دستش به دهنش مي‌رسید، در اراک یکی از بزرگترین دراگ استور‌ها را داشت. یعنی بنده با صفر کلاس سواد هم مي‌توانستم به همه چیز برسم. اما اشتیاق تحصیلات در خانواده ما بود. الان هم که داروخانه خودم را دارم. یعنی این نشد حرف حساب که هر کس ماشین خوب دارد، یعنی سواد ندارد. با سواد و تلاش مي‌شود همه چیز داشت. مشکل مردم ما این است که عادتشان است بشینند استراحت کنند، تخمه بخورند و برای هر کس که موفق بود، یک بدنامی برایش درست کنند."

در تهران دست کم از خیابان ساعی به بالا، روز به روز تعداد اتومبیل‌هاي لوکس که قیمت شان بین 150 میلیون تومان تا 1.5 میلیارد تومان است، بیشتر و بیشتر مي‌شود. ماشین‌هاي معمولی مانند پراید، پژو 206، سمند و پژو پارس و 405 هنوز اکثریت قاطع اتومبیل‌ها را در مناطق متوسط رو به بالا تشکیل مي‌دهند. بهروز که در مرکز خرید تندیس در میدان تجریش مانتو فروشی دارد، مي‌گوید: "ببین اینها اعصاب آدم را بهم مي‌ریزند. من الان ماشین ام مزدا 3 هست. کلی جون کندم این رو خریدم. مثلا 5-6 سال پس انداز کردم. به خیال خودم ماشین خوبی سوار شم. ولی از وقتی مازراتی و پورشه ریخته تو خیابون، آدم همه اش فکرش درگیر است که کی من این رو بخرم. میدونی هم که هیچ وقت نمي‌تونی بخری. میدونی همه دخترا هم با این پسرا مي‌پرن، خب بدجوری آدم سرخورده میشه. بعد همه اش مال بچه‌هاي این آقازاده‌هاست. بیشتر میره رو اعصابت. چون میدونی پول بی زحمت دراومده. عرق واسش نریختند، اما عشق دنیا هم زیر پاشون هست."

با این حال در پایین شهر یافتن اتومبیل لوکس کار آسانی نیست. برای نمونه در نازی آباد، مثلا در خیابان مدائن که خیابان پر رفت و آمدی هم هست بعد از 30 دقیقه تماشا کردن اتومبیل‌ها نهایتا یک اسپرن ایج و یک هیوندا آزرا را در خیابان دیدم. با این حال حس نامطلوب برخی از شهروندان این منطقه محله به پورشه سوارها بسیار بالا است. ماجرای مرگ پریوش دهن به دهن و سینه به سینه نقل شده و خبر له شدن اتومبیل او در شریعتی حالا به کوچه باریک و یک طرفه شهید نیک مرام نیز رسیده است.

بین کفش فروشی شاپور و یک مغازه لوازم آرایشی، روی آسفالت کنار پیاده رو، تابلو سبز رنگ هیات رهروان شهدا نصب شده است که قدمتش به سال 1360 باز مي‌گردد و شب‌هاي چهارشنبه مراسم مي‌گیرند. یکی از اعضای این هیات، مردی مسن اما بلند قامت و چهارشانه که 5 سال در جبهه جنوب و خط مقدم در نبرد هشت ساله ایران و عراق جنگیده، مي‌گوید: "خبر مرگ این خانم را من از دخترم شنیدم. خداوند رحمتش کند. اینکه پشتت سر مرده حرف زدند در شان ما نیست. ولی خب این وضعیتی که ما در خیابان‌ها مي‌بینیم، هم در شان ما نیست. بنده کارم نصب آسانسور است، شرکتی که تکنیسین اش هستم هم در نیاوران. خب هر روز اینها را مي‌بینم. دختر من دانشجوی خواجه نصیر است در ونک، هر روز مي‌بیند. خب ما که قانع هستیم، ولی مگر انقلاب هدفش مستعضعفین نبود؟ رفاه آن‌ها نبود؟ این چه عدالتی است پس. کدام اسلام است؟ که دختر خانم 20 ساله ماشینی داشته باشد که قیمتش اندازه اجاره ای است که اهالی این محل در یک سال مي‌دهند. به جای برخورد با حجاب دخترا، با اینها مبازره کنند. این پول‌ها از کجا مي‌آید. فساد اینجا است، نه تو موی دختر مردم که سوار گشت ارشاد مي‌کنند به زور."

او به اواخر سال 87 بر مي‌گردد: " نمي‌دانم به سن شما قد مي‌دهد یا نه، یادت هست یا نه، اسفند 87 آقای مهندس ... آمدند اینجا. همین میدان حافظ. حسینیه حجت سخنرانی کردند. گفتند جلوی این فساد و بریز و بپاش را مي‌گیرند. ولی الان کجاس آقا ...؟" یکی از دوستان او که کنارش ایستاده به این بحث وارد مي‌شود و مي‌گوید: " مي‌دانید که ماشین مال امیر قلعه نوعی بوده. پسرش. شما مي‌دونید امیر قلعه نوعی مي‌آمد همینجا فوتبال بازی مي‌ کرد، پیش ما بازی مي‌کرد واسه 10 هزار تومان. به قرآن واسه 10 هزار تومان. از فرشاد پپوس بپرسید. با ما بازی مي‌کردند. خونه اش شوش بود. حالا ببین چی میشه تو این مملکت که فقط پسرش پورشه داره و پورشه اش را معامله هم مي‌کند."

در خیابان مدائن نازی آباد، ساعت 4 عصر بانک صادرات تعطیل شده و به دست فروشان امکان این را داده است تا با خیال راحت بساط خود را روبروی آن پهن کنند. اکبر که موهای فرفری و چهره آفتاب سوخته ای دارد، روبرویش کارتون‌هاي روبازی است که در آن همستر و خرگوش "میوک" می‌فروشد. کنار او علی ادکلن مي‌فروشد، خودش را در دکه ای حبس کرده که از پشت پنکه ای برقی به کندی مي‌چرخد. روبروی این دو، آن سمت پیاده رو نیز، مهدی پیراهن و تی شرت مي‌فروشد.

اکبر میانه ای با نظر دادن درباره پورشه سواران ندارد، مدام مي‌گوید: "چی؟، چی؟" . یا اسم پورشه به گوشش نخورده و یا حوصله جواب دادن به پرسش‌ها را ندارد اما علی با اشتیاق مي‌گوید: "نوش جونشان که دارد. والا از من بپرسی من هم آرزوم این است که پورشه بخرم. نشد بنز. نشد لکسوس." مي‌خندد با صدای بلند و ادامه مي‌دهد: "من عاشق ماشین هستم. باور کن به ارتفاع 2 متر مجله ماشین دارم. پورشه ماشین خیلی امنی است. این دختر خانم ماشالله خیلی بد فرمون بوده است که با همچین ماشینی تو شریعتی خودش را به کشتن داده است. حیف این ماشین‌ها دست اینها . یکی اش زیرپای من باشه، دنیا را تکون میدم به علی."
مرجع : ایران وایر

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۰۹:۳۹
من نميدونم اين خانوم خبرنگار كجاي نازي آباد رفته كه نيم ساعت يه بار به زور يه آزرا ديده!!!
بابا ديگه نمايشگاه ماشيناي سر نازي آباد معروفن. فقط هم ماشيناي برند توشون پيدا ميشه. توي خيابون مدائن هم دو سه تا فروشگاه هستن كه هميشه بي ام دبليو كروك جلوشون پارك شده. بابا از يه جايي مثال بزن كه بگنجه. نازي آباد جنوب شهر هست قبول. ولي به روز ترين مردم رو داره والله. در ضمن صحبت هايي كه راجع به قلعه نويي شده تا حدود زيادي درسته. (302858)
آرش
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۳:۱۰
پولداری و رفاه بد نیست و همه پولدارها آدم بدی نیستند؛ درد جامعه ما اختلاف طبقاتی فاحشی است که بین مردم وجود دارد
هر روز بر تعداد ماشینهای لوکس وارداتی اضافه میشود و از سوی دیگر هر روز بر تعداد کسانی که از فقر و بیچارگی کاسه چ کنم چ کنم دست میگیرند اضافه میشود!
در کشوری که فساد اقتصادی غوغا کند نتیجه اش همین میشود: یکی یک شبه میلیاردها تومن به جیب میزند؛یکی هم.....
شما قضاوت کنید به نظر شما ریشه این مشکل کجاست؟ و برای حل آن چ باید کرد؟ (302881)
محمد
United States
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۳:۲۷
من بچه نازی آبادم،این حرف دوستمون درست نیست، ماشین خوب تو انجا مال مغازه دارای بزرگ، نازی اباد فقط ی مقدار کمش هست که وضع مالی مردم بد نیست، درو ورش همه محلهای فقیر نشین ه (302884)
حامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۳:۳۱
برادرجان خودتو اذیت نکن
کلا لوکسی و بروز بودن در همه جای تهران و در شهرای دیگر ایران
به مسئله مهمی تبدیل شده
و دیگر بالاشهر تهران تنها نیست
با آمدن با کیفیت ترین دستگاه های ارتباطی و بروز به داخل کشور دیگر فاصله از نظر بروز بودن نیست تو کشور
فاصله از نظر جیب و طبقه هست در این کشور (302885)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۰:۲۷
قابل توجه گشت ارشاد و انصار حزب الله، 'فساد موی دختران نیست.فساد پارتی بازیه،فساد رانت خواریست، فساد فساد اداریست،' (302861)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۱:۳۵
موی عیان دختران فساد است.
رانت و پارتی و ... هم فساد است. (302870)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۲:۴۸
آقا مجید. منظورم اینه که امثال انصار حزب الله و پایداریها و همفکرانشون فساد را فقط و فقط در موی دختران می دونند.شاید بگی نه چنین نیست.میخام بگم دقیقا همینه 29 ساله که معلمم، تو این کشور زندگی میکنم.چرا همین آقایون در مقابل فساد تاریخی زمان دولت احمدی نژاد جلوی دفتر احمدی نژاد تجمع نکردن.و دهها مورد مشابه!!! (302875)
تورج
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۲:۵۶
اما این کجا و آن کجا (302876)
شقایق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۵:۵۹
آخه ی بار بیایم از گشت ارشاد و انصار تبعیت کنیم و تمام مشکلات را از موی سر زنان و آمریکا بدونیم.شاید دیگه پارتی بازی،رشوه خواری، اختلاس، رانت خواری، تبعیض، ریشه کن بشه.به نظرم اینا راست میگن تمام این اختلاسها و دزدیها رو سر این موهای خانومای ایرانه،آخه این چه بدبختی داره میاره واس ما.ایشالله همه خانوما کچل بشن،تا اختلاسها و پولهای کثیف هم ریشه کن بشن.به امید طاس شدن خانوما (302898)
انانیمس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۶:۵۲
به نظر شما (آقا مجيد) برخورد با كدوم بايد توی اولويت قرار بگيره، اصلا برخوردی با فساد به غير از (به قول شما موی عيان دختران) صورت ميگيره ؟ (302902)
بابا على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۲۱:۵۱
اقا مجيد
يعنى شما اين فساد اقتصادى و اجتماعى رشوه گيرى رو كه كشور رو داغون كرده رو با بيرون بودن گوشه موى دخترانمون از زير روسرى يكى ميكنى؟
شما سقف خونت اب بده پرده هاى خونه رو مرتب ميكنى اول؟ (302933)
بابا على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۲۲:۰۲
تاريخ هميشه نشون داده كه وقتى فاصله فقرا و اغنيا خيلى زياد ميشه جامعه نا امن ميشه.
انقلاب فرانسه، انقلاب روسيه، اشوبهاى چين و هند و ...
ايا اين چيزى است كه مدافعان امر به معرف و نهى از منكر ميخواهند؟
و چرا اين آمران و منحيان فقط به دخترانمان گير داده اند؟
آيا وجود درگيرى با دزدان و باجگيران را ندارند؟ يا هر دو يكى هستند؟ (302935)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۰:۳۴
در کشوری که ثروتش به درستی بین مردمش تقسیم نشده باشد و عده ای از رانت های موجود به ثروت افسانه ای میرسند باید شاهد این تبعیض ها بود (302862)
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۱:۰۳
مشكل شما مستضعفين نيستند.... مشكل شما زن ستيزيه ....چرا اين همه آقا پسر پورشه سوار رو جلو چشمتون نمي بينيد فقط اين دختر خانمه رفته توي چشمتون....و متاسفانه اين بيماري بين خانمها هم داره رواج پيدا ميكنه مخصوصا زنان مجلس !!! (302866)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۱:۰۹
سلام ،
آقا بسه دیگه از این حرفهای صد من یه غاز ! کدوم مستضعف،کدوم مردم،این حرفها در گوش ما ایرانیها،یک سنفونی کهنه است که از بس در این چند صد سال تکرار شده،گوشخراش شده! از واقعیت صحبت کنید! قدرت - پول - منصب -زر و زور ! اینها چیزهائی هستند که ما مردم را در راهش قربانی میکنند!یکی با نام دمکراسی،دیگری با با نام وطن و آزادی! و ....زهی کشک ! همه آنهائی که این شعارها را مدهند،سر تا پا یک کرباسند ! .... (302867)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۱:۳۳
ماشین مورد نظر که متعلق به اون دختر خانم ( پریوش ) نبوده , خودرو به آقای ربانی نوه آیت الله ربانی تعلق داشته !!!!!!!! (302869)
دکتر بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۱:۳۶
و من همچنان بیکارم.............................. (302871)
دانشگاه ارومیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۶:۴۳
ما هم همینطور چکار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (302901)
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۱:۴۵
مردم ما فقط بلدن حسرت زندگي بقيه رو بخورن
چرا خودشون كارو تلاش نميكنن؟ (302872)
کیشوند
Spain
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۸:۵۰
کدوم کار و تلاش من و پدر مرحوم 60 سال هست مغازه داریم با درست کارکردن نمیشه پولدار شد فقط با رانت و دروغ میشود یکساله مولتی میلیاردر باشی؛ با اختصار شدیدباید به جایی وصل شی. (302911)
نازِی آبادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۲:۰۸
من بچه نازی آباد به هیچ وجه با کسی ماشین ملیاردی ( ببین میلیارد بلد نیستم بنویسم) مشکل ندارم . اگه از راه درست با دادن مالیات و... به دست آورده ناز شستش اگر هم از دزدی و اختلاص و... بوده مقصر سیستم نظارتی کشور شاید هر کسی دیگه هم بود سوء استفاده میکرد خدارو شکر من تو اون موقیت نیستم (302873)
م.ص
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۳:۰۷
به والله قسم اگر يك هزارم وقت و انرژي كه براي گشت ارشاد و... گذاشتند براي برطرف كردن فساد گسترده اداري مي گذاشتند. الان وضعيت مناسبي داشتيم (302880)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۳:۱۳
در ایران چیزی به نام کنش اجتماعی وجود ندارد. بلکه جامعه در وهله اول دنبال عقده گشایی است و در وهله دوم دنبال تفریح، که در هر دو حالت به شرطی عقده می‌گشاید و تفریح می‌کند که هیچ هزینه‌ای برای او نداشته باشد.طبقه بالا درحال بسیار پولدار شدن است و طبقه پایین هم به سمت بی پول تر شدن پیش می رود و یکی از نشانه های از بین رفتن طبقه متوسط، کمرنگ شدن اخلاق است که نشانه های این بی اخلاقی در زندگی امروزی کاملا پیداست. (302882)
محمود دزفولی
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۳:۲۳
یادمه اول انقلاب اومدند و دارایی های 300 نفر که اکثرا هم جز کارآفرینان بودند و از از هیچگونه رانتی برای رسیدن به سرمایه دار بودنشان استفاده نکردند و اگه وام هم گرفتند تا قرون آخر پرداخت کردند و هیچ بدهی مالیاتی هم نداشتند و حق و حقوق کارکنانشان را هم دادند مصادره کردند و حتی برخی از آنها را هم زندان انداخته و یا ترور کردند امثال برادران لاجوردی ، براداران خیامی(مالکین ایران خودرو) ، حاج محمدتقی برخوردار،ایروانی و.... اما حالا چه یه مشت تازه به دوران رسیده و بغیر از پول هیچی ندارند و مالیات هم که (302883)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۳:۳۷
من بعد از این که این گزارش رو خوندم اتفاقی مطلب "طبقات این ساختمان جابه جا می شود" که مال همین امروز تو همین سایت بود رو خوندم. نوشته: تو روش سنتی طبقات بالا به افراد ثروتمند میرسه و پایینی ها هم به افراد کم درآمدتر. این ایده رو داده که همه شانس برابر استفاده از امکانات، رفاه، آسایش و ویو خوب رو از این ساختمان داشته باشند. طرف تو سانفرانسیسکو درس خونده تو مهد سرمایه داری ولی این دید برابری اجتماعیش واقعا آدم رو تحت تاثیر میذاره. ما همچین نگاهی تو کشورمون میخواهیم. (302887)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۴:۳۶
این بود آرمان های انقلاب؟؟//؟//؟ (302890)
مهندس بیکار
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۵:۱۲
و من همچنان بیکارم................... (302893)
صابر
Spain
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۵:۲۹
مشکل اینها نیست مشکل تربیت است که مسئولین فقط شعار دادند و هر کجا که به نفعشان بود خود را با رژیم گذشته و کشورهای پیشرفته مقایسه کردند ولی آنجا که پاسخی نداشتند خود را به بی خیالی زدند وحاصل شد همین که الآن هست و آنچه که به سرعت دارد میشود و آنها به دنبال جمع کردن و گذاردن برای وارثان بی عرضه و .... (302895)
محمد از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۶:۲۵
من هم 4سال و2 ماه با بعثی ها جنگیدم حرف ما ها که خریدار نداره ولی یه مولا مشکل موی دختر و پسرا نیست مشکل مملکت رانت و بی عدالتیه !ای یاد مهندس بخیر !!یا حسین !!! (302899)
محمد از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۷:۵۷
البته اگر خدای نکرده دوباره روزی جنگ بشه نفر اول داوطلب ها هستم منظورم اینه که از کرده خود پشیمان نیستم و پیرو ولایتم لیکن خواهان پایان حسر هم به همان شدت هستم !!!یا حسین!! (302907)
پزشکپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۷:۳۰
رزمنده دوران جنگ... جانباز... بازنشسته ..... چهار فرزند تحصیل کرده بیکار ... عجب انقلابی .....عجب عدالتی.....عجب رفایی..... ..... (302903)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۷:۵۱
برای کسی که دستش از دنیا کوتاه شده بهتر است طلب رحمت کنیم و قضاوتی نکنیم چون ما به جای ایشان نبوده ایم.
البته عدم وجود عدالت اجتماعی در جامعه ما مساله بسیار مهمی است و ریشه های بسیار عمیق تری از آنچه ما فکر میکنیم دارد (302905)
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۷:۵۷
هیچ جای دنیا اینجور فاصله طبقاتی نیست که پول گردشی این مملکت دست افرادهای خاص افتاده توری شده که بعضی ها حتی یک پیکان موزه ای را نمیتونن بخرن این چه وضع مملکت کوه جنگل که ملی است دست افرادهای خاص تولیدیها که یک شبه سود ناجوانمردانه یک عده با دلالی همه این پولها را ازدست مردم میگیرند مردم میشن فقیر (302906)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۸:۰۲
امنیت هست شکر اما پول نیست با هزار ترفند بچه ها رو راضی میکنیم بابا این ماشین ها مال تشریفات کنسول گری هاست اونها هم باور میکنند اما تا وقتی که نبینن اما چشمتون روز بد نبینه از این تصادف تا حالا کل خانواده پا شون رو تو یه کفش کردن پراید رو عوض کن پژو قسطی بگیر تورا به جدتون قسم این درسته من معلم با 20 سال خدمت نتونم پراید 79 رو با ماشین بهتر عوض کنم اما بچه مایه دارها پورشه سوار بشن (302908)
مدورییسی
Satellite Provider
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۹:۰۱
باسلام,اقا من توبلوچستان ایران یعنی چابهار زندگی میکنم,۳۹سالمه,اینجا هراداره وسازمان دولتی کاری داشته باشی اولش باید دنبال پارتی واشنا بگردی وگرنه بیخیال بشی سنگینتری,ضمنا کسی که پارتی ونفوذ نداشته باشه تاابد کارگیرش نمی یاد

اد,سوادوشایستگی و...که اصلا,خدا خودش رحم کنه به بیکسان,مشکل اینه که تو دادگاه هم باید پارتی داشته باشی واین یعنی روزی که نمک گندیده! (302914)
شجاع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۱۹:۱۵
ازدل زارم نگو (302915)
سعید باقری
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۱۷ ۲۱:۰۴
در کشوری که نیمی از مردمش زیر خط فقر زندگی میکنند حتی اگر پولت از راه حلال باشد به نظر من از نظر اخلاقی و انسانی همچین ماشین سوار شدن درست نیست وقتی یک خانواده با یک میلیون و دویست هزار تومان یک ماه زندگی میکند که این پول . پول تعویض روغن پورشه هم نمیشه . ایا جوانی که در این خانواده زندگی میکند وقتی ببیند که یه دختر همسن و سال خودش سوار همچین ماشینی شده دچار سرخوردگی نمیشه ایا نسبت به پولدارها دچار حس نفرت نمیشود .اگر سالهای ۵۸.۵۹
یادمان باشد شعارهای انقلاب چیزی غیر از این را نوید میدادن (302930)