به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۰۰
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۵/۱۸ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۴۶۱۸
آقاي بهمني؛ از جان اقتصاد ايران چه مي‌خواهيد؟!

آقايان! اقتصاد علم رياضي است نه سخنوري!

آقايان! اقتصاد علم رياضي است نه سخنوري!
بهارنيوز- گروه اقتصادي: همين چهارشنبه گذشته بود كه محمود بهمني، رئيس كل بانك مركزي با افتخار در جمع برخي از خبرنگاران ظاهر شد و خبر از قريب‌الوقوع بودن تك نرخي شدن ارز و تعيين قيمت آن داد! اظهارنظري كه در درون خود و في‌البداهه حاوي ۲ نكته عجيب و غريب بود:
۱-‌ همين آقاي بهمني در ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ در صفحه تلويزيون ظاهر شد و با لبخندي مليح و در نطقي سليس و كوتاه خبر از تك‌نرخي شدن ارز به قيمت ۱۲۲۶ تومان داد! حال چگونه و بعد از چند ماه ايشان آن تصميم خود و دوستانش در دولت مبني بر تك نرخي شدن را فراموش كرده و خبر از تك نرخي شدن مجدد نرخ ارز دادند، ظاهرا از عجايب مملكت‌داري طي چند ساله اخير است!
۲-‌ اظهارنظر اين آقاي رئيس كل! كافي بود كه از روز شنبه همين هفته (يعني دراولين روز كاري هفته و دو روز پس از انتشار اظهارات ايشان) نرخ دلار و ارزهاي ديگر خارجي بين ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش يابند!!
حال آيا هر شهروند ايراني حق ندارد بپرسد: آيا واقعا در اين مملكت كسي و مركزي وجود ندارد كه به امثال ايشان بگويد به چه دليل مردم ايران بايد تاوان ضعف محاسبه، ضعف مديريت و گزافه‌گويي‌هاي شما را بدهند؟! شما كه با يك اظهارنظر  في‌البداهه!!، تورم ارزي - پولي را در كشور بين ۲۰ تا ۳۰درصد افزايش مي‌دهيد، امري كه طي اين چند ساله اخير مسبوق به سابقه بود. (اظهارنظري كه صبح توسط يك مسوول بيان مي‌شود و بعدازظهر توسط مسوول ديگر همين دولت تكذيب!!)

آقايان، واقعا از جان اقتصاد اين كشور چه مي‌خواهيد؟! اقتصاد مملكت را به اين حال و روز انداخته‌ايد، همه را سردرگم كرده‌ايد، نارضايتي عمومي را به نهايت اعلا رسانده‌ايد صداي حاميان و همكاران سابق خود را هم در آورده‌ايد. چنان آش شوري براي اقتصاد ايران مهيا نموده ايد كه سياستمدار لبناني هم ما را به خاطر قيمت مرغ به تمسخر مي‌گيرد و هنوز هم دو دستي و چنددستي ميزها را سفت چسبيده‌ايد!‌

آقاي بهمني و آقايان بهمني‌ها؛ واقعا چرا بايد
چنان آش شوري براي اقتصاد ايران مهيا نموده ايد كه سياستمدار لبناني هم ما را به خاطر قيمت مرغ به تمسخر مي‌گيرد و هنوز هم دو دستي و چنددستي ميزها را سفت چسبيده‌ايد!‌
اين ملت مظلوم چوب بي‌مسووليتي‌هاي امثال شما را بخورند؟! البته شما يك پاسخ و توجيه هميشگي داريد! همين امروز با يكي از خبرنگاران خبرگزاري‌ها تماس خواهيد گرفت و كل اظهارات روز چهارشنبه گذشته‌اتان را تكذيب خواهيد كرد و خلاص!

اما خودتان هم خوب مي‌دانيد كه اقتصاد كشور را با اين اظهارنظرهاي غير كارشناسي شده و اقدامات متناقض به ناكجاآباد كشانده‌ايد. واقعا متناقض‌تر و كارشناسي نشده تر از اين كه شما يك شب و بي مقدمه مي‌آييد و خيلي راحت مي‌گوييد: به زودي قيمت جديد ارز تك‌نرخي را اعلام مي‌كنيم!  بلافاصله قيمت دلار ۱۹۰۰ توماني به ۲۲۰۰ تومان افزايش مي‌يابد و چند روز بعد يعني همين امروز (چهارشنبه) همكار ديگر شما در دولت كريمه، يعني جناب آقاي فرزين خيلي راحت مصاحبه مي‌كند و مي‌گويد كه افزايش نرخ ارز تك نرخي منتفي شد!

خب آقايان بهمني و فرزين، لطف كنيد و برويد بازار ارز تهران و به صرافان و فروشندگان ارز هم بگوييد قيمت را دوباره بياوريد زير ۲۰۰۰ تومان! آيا كسي تره هم براي شما خرد خواهد كرد؟! باز هم تكرار مي‌كنيم و تكرار كه اقتصاد و سياست پولي ايران را دستخوش اظهارات مقطعي، احساسي و غيركارشناسي خود كرده‌ايد و آنگونه كه از ظاهرش پيداست اين مسير را با صلابت ادامه خواهيد داد!

تنها كاري كه شايد به اين وضع آشفته كمك كند يك چيز است.: سياست‌هاي اقتصادي خود را بدون توجه به منتقدان خود همچنان و بي ترمز ادامه مي دهيد، بدهيد! اما لااقل اينقدر بي حساب و كتاب حرف نزنيد كه سريعا ناچار شويد تكذيبش كنيد و خلافش را بگوييد!

اين يك حسن بزرگ خواهد داشت: صدمه اي كه اقتصاد و سياست هاي پولي و مالي كشور مي‌خورد فقط از ناحيه اقدامات احتمالي شما خواهد بود و اثرات اظهارات نسنجيده از آن كاسته مي‌شود!
پس لطفا آقايان تورا خدا اينقدر تز ندهيد و سخنان آني و گذرا بر زبان جاري نكنيد. آقايان! اقتصاد علم رياضي است نه سخنوري و حرف درماني. باور كنيد مجموع اظهارنظرها و سخنراني هاي تمام مقامات و مسئولان اقتصادي جهان (حتي قدرتمندترين ممالك اقتصادي و صنعتي جهان) در طول اين چند سال حتي به جمع سخنان و اظهارات يك ماه مسئولان اقتصاد و مالي و پولي ايران نمي‌رسد!
پس لطفا مدتي روزه سخن و مصاحبه و سخنراني و تزدهي و ... بگيريد خواهيد ديد بخشي از مشكلات اقتصاد كشور اتوماتيك وار برطرف خواهد شد!
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۳۹۱/۰۵/۱۸ ۱۸:۰۸
به نظر من اگه آقایان سکوت کنند و حرفی نزنند اوضاع حداقل بدتر نمیشه. (3937)
۱۳۹۱/۰۵/۱۸ ۱۸:۲۴
کورروش آسوده بخواب . در این کشور کارهای بزرگ را به افراد کوچک سپرده اند . (3940)
۱۳۹۱/۰۵/۱۹ ۰۴:۴۶
...این دولت افتخاری ماندگار برای اصولگرائی در تاریخ باقی خواهد ماند. (3961)
ایوب رستمی
۱۳۹۱/۰۵/۱۹ ۱۳:۵۱
جالب اینجاست که جناب آقای احمدی نژاد با این شعار پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 84 گذاشتند که چرا مردم با این همه درآمد نفتی نباید از وضع بهتری برخوردار باشند و چرا اصلاح طلبان در این چند سال به فکر اقتصاد نبوده اند!!!
اقتصاد برنامه می خواهد، چیزی که آقای احمدی نژاد اعتقادی به آن ندارد!!!
(دلیل: انحلال سازمان مدیریت) (3979)
ahmad
Canada
۱۳۹۱/۰۵/۱۹ ۱۴:۳۴
دوستان عزیز، آقای بهمنی حق دارند! اگه 1 ماه دیگه این آقا بیاد و بگه ارز تمام شد، قیمت دلار به 4000 هزار تومان میرسه. بهتره از همین الان صرفه جویی بشه. .... (3980)
رضا
United States
۱۳۹۱/۰۵/۱۹ ۱۴:۴۱
یکبار هم یادمه جناب بهمنی تو بوق و کرنا کرده بود که دلار آزاد غیرقانونیه و هر گونه ارز رو برای مسافر و غیره تامین میکنیم. تو یکسال اخیر 10 جور حرف مختلف زده. (3982)
۱۳۹۱/۰۶/۰۷ ۱۱:۲۴
چون تخصص نداره و نمیدونه باید چیکار کنه (5021)
۱۳۹۱/۰۵/۱۹ ۱۹:۳۳
باید این اقا را جرم ضربه و نابودی پول ملی فقط در عرض یکسال محاکمه كرد... (3998)
jahangir
United Arab Emirates
۱۳۹۱/۰۵/۱۹ ۲۱:۲۱
اين يك بازي كاملا" حساب شده دارايي با قيمت دلار 1700تومان به دلار تبديل مي‌شوند اقايان درفشاني مي كنند دلار را با قيمت 2200 به تومان تبديل مي كنند دوباره با يك سخنراني قيمت را بر مي كردانند به جاي اول مدتي است اين دور ادامه دارد...... (4002)
۱۳۹۱/۰۷/۱۰ ۱۴:۵۸
موافقم (7019)
۱۳۹۱/۰۶/۰۵ ۱۵:۲۳
یکی مثل خاوری رفت به ریش همه خندید و ثابت کرد که اقتصاد فقط یه لاشه ازش مونده (4945)
۱۳۹۱/۰۷/۰۳ ۱۲:۲۱
مشکل آقای بهمنی یا...نیست سر جنگ ودشمن سازی با دنیا است که ما را به این روز انداخته واین بندگان خدا می دانند اما مجبورند یک جوری ماست مالی کنند. (6407)
یاسر
۱۳۹۱/۰۷/۱۲ ۲۱:۲۴
آقای بهمنی و وزیر اقتصاد فقط استعفا!!! (7322)
محمود
United States
۱۳۹۱/۰۷/۲۴ ۰۹:۴۴
اگر ياد گرفتيم ويا قانوني بود كه مسئوليت اقداماتمان را بپذريم و جوابگو باشيم شايد انشااله در اينده فرجي بشود كه من يكي خيلي خوشبين نيستم. (8233)