به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۱۱۵۳۱
فرصتی طلائی و استثنائی برای جبران مافات

از رادیکال شدن فضای انتخابات پرهیز کنیم

از رادیکال شدن فضای انتخابات پرهیز کنیم
گروه مقالات: بالاخره انتظار به سر آمد و مهلت نام نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم، به اتمام رسید. در یکی دو هفته اخیر و بویژه در دو روز پایانی مهلت ثبت نام و ساعات ِ انتهایی آن، هیجان و اضطراب زیادی بر دلسوزانِ آینده مملکت وارد شد. آمدن‌ها و نیامدن‌ها، بایدها و نبایدها، وعده‌ها و فشارها، تهدیدها و تحدیدها، هیجان را به اوج رساند و فضای رسانه‌اي و محاورات عمومی را آکنده کرد. هیجانی که پیشقراولِ یک دوره یکماهه پر فشار و اضطراب، توأم با حساسیت، و آبستنِ حوادث غیرقابل پیش بینی تا روز انتخابات خواهد بود. یکماهی که در انتهای آن، سرنوشت ۴ سال آینده این ملک و ملت رقم خواهد خورد.

تجربه دوره ۸ ساله اخیر، علاوه بر تلخیِ نتایج آن در مدیریت جمهور و حوزه‌هاي اقتصاد، سیاست (داخله و خارجه)، فرهنگ و جامعه؛ درسهای بزرگتری برای ملت و اهالی سیاست و مؤثرینِ جامعه و حکومت در پی داشت. اوضاعِ بسیار نابسامانِ کنونی که گریبانگیر کشورمان شده است، غیرقابل کتمان بوده و موجب ایجاد مسابقه برائت در میانِ مسببین و حامیانِ قبلیِ وضعِ موجود گردیده است. این تبرّی جویان اگرچه در ظاهر به خطای خود در ایجاد چنین وضعی اعتراف نمي‌کنند ولی تردیدی نیست که در خلوتِ خود به چنین امری معترفند.

حال؛ بزنگاه دیگری در راه است. فرصتی طلائی و استثنائی برای جبران مافات و جلوگیری از فرورفتن در باتلاقی ژرف و بی بازگشت. حالا زمانِ درس گرفتن از گذشته است. همه ما آزمودنی‌ها را آزمودیم و آنچه که "اولی الابصار" در خشت خام مي‌دیدند در آینه دیدیم.

روز شنبه؛ اصلاح‌طلبان، نه با محبوبترین گزینه خود، ولی با مطلوبترین گزینه‌اي که تواناییِ عملی و تجربه به سامان رساندنِ اوضاع وخیم کنونی را بیش از دیگران دارد، قدم به عرصه خیرخواهی برای ملک و ملت گذاشتند و در رقابتی ورود کردند که اجرایِ بی تنازلِ عدالت در سوتِ پایانش را تضمینی نیست. آبرو گرو گذاشتند تا از تنها مسیرِ مسالمت آمیزِ موجود، در معبر اصلاح گام بردارند.
و در آخرين دقايق، نماینده دولتِ مستقر نیز آمد و حضور قابل پیش بینی‌اش را در این عرصه، اعلام رسمی نمود. همان یارِ اسفند که خود را منادی بهار مینامد و دولت مهرورز، مدتها با تمام توان، تبلیغش نموده است... اینبار اما رئیس دولتِ مستقر با توانی مضاعف و در اقدامی نامتعارف با تکمیلِ برگه مرخصی(!) و در حضور اعضایی از کابینه مجریِ انتخابات(!!)، یار غارش را همراهی کرد تا با حرکتی نمادین و اجرایِ شویِ «من اویم و او من» نشان دهد که از هیچ تلاش و ترفندی برای نیل به مقصود، مضایقه نخواهد کرد. اقدامی در جهت افزایشِ این شائبه که: این "من" که امروز برای "او" چنین میکند، در عرصه انتخابِ ۸۸ برای "خود"، چه‌ها که نکرده است!

شاخه دیگر اصولگرایان که در این اواخر از جایگاه "حامی" به ایستگاهِ "منتقد" نقل مکان کرده اند و دوست دارند که اصولگرایانِ منتقد دولت خوانده شوند، همانهایی که در اعلام برائت از وضع موجود گوی سبقت را از همه رقبا ربوده اند(!)، با این آرایش و این ظرفیتها؛ چاره‌اي جز اجماع بر روی یک چهره جدید و نسبتاً مقبول نخواهند داشت تا فضای انتخابات، حداکثر ۳ قطبی شود.

حال سؤال اینجاست که در این میان وظیفه ما چیست؟ ما و آن طیف از ملت که تنها راهِ مسالمت آمیزِ خروج از بحرانِ فعلیِ مملکت را در مشارکت در انتخابات و انجامِ "اصلاحات" (در حد ممکن و در چارچوبِ قانون [ به مصداق آیه مبارکه «وَ ما نُرید الّا الاصلاح مَاستطعت»]) مي‌دانیم، در این مدتِ باقیمانده تا روز انتخاب چه باید بکنیم؟... در چنین شرایطی که نه مجریِ انتخابات ما را میخواهد و نه ناظرش ما را بر مي‌تابد، و نه حتی اطمینانِ واثقی به رعایتِ کامل حق و انصاف است، چه وظیفه‌اي بر عهده ماست؟ به نظر مي‌آید باید چنین کنیم:

به آینده امیدوار باشیم، گامهایمان را استوار برداریم و به فضل الهی تکیه کنیم. امیدوار باشیم که خدای بزرگ، بذر انصاف و معرفت را در دلِ دست اندرکاران بنشاند تا امانت دار آرای مردم باشند.
با توجه به محدودیتهای رسانه‌اي و تبلیغیِ موجود، از هر فرصت و امکانی هرچند ناچیز در ترغیب به مشارکتِ قهرکردگان با صندوقها بکوشیم و در روشنگری و بیانِ واقعیِ اوضاع برای دوستان و اطرافیانمان اهتمامی ویژه و مسئولانه داشته باشیم. از تندروی و افراط بپرهیزیم.

از رادیکال شدن فضای انتخابات پرهیز کنیم چرا که رادیکالیزه شدن جوّ انتخابات، خواسته مخالفانِ ماست تا در فضایی آکنده از تحدید، ادعای معاندتِ اصلاح‌طلبان را بر کرسی نشانند و حذف آنها به هر قیمت(!) را توجیه پذیر نمایند. با طمأنینه و وقار رفتار کنیم. ایجاد "شعور انتخاباتی" را بر "شور انتخاباتی" ارجح بدانیم. از کسانیکه به مستمسکِ شور انتخاباتی، با رفتارهای خلاف عرفِ اخلاقِ جامعه، بهانه به دست مخالفین می‌دهند احتراز کنیم. و خلاصه کلام: عامل تکرار حماسه ۷۶ باشیم، نه حوادث ۸۸ ! (کورش شفیعی ایران‌نژاد)

۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۰۸:۴۵
پرهیز کنیم! (49346)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۰۸:۴۶
عزیزم این در صورتی است که رقیب هم اهل اخلاق باشد نه اینکه رقیب رفتار طالبانی داشته باشد ما هم نظاره گر باشیم (49347)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۲۳:۳۹
از رادیکال شدن فضای انتخابات پرهیز کنیم چرا که رادیکالیزه شدن جوّ انتخابات، خواسته مخالفانِ ماست تا در فضایی آکنده از تحدید، ادعای معاندتِ اصلاح‌طلبان را بر کرسی نشانند و حذف آنها به هر قیمت(!) را توجیه پذیر نمایند. با طمأنینه و وقار رفتار کنیم. ایجاد "شعور انتخاباتی" را بر "شور انتخاباتی" ارجح بدانیم. (49639)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۰۹:۱۵
گل گفتی (49360)
پرویز. ف
United States
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۰۹:۵۷
کاملا موافقم. به جز انتخابات هیچ راهی برای اصلاح امور نیست. همه باید کمک کنیم و از رادیکالیزه کردن فضا پرهیز نماییم. دموکراسی و عدالت فقط از دل انتخابات بیرون می آید. با همه ی نشیب و فرازش. (49372)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۰:۵۹
رحمت به شيري كه خوردي،آفرين، كاملا" موافقم (49387)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۱:۰۹
آفرين به بهارنيوز و نويسنده اين مقاله زيبا و مستدل. (49388)
JacK
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۱:۳۴
و خلاصه کلام: عامل تکرار حماسه ۷۶ باشیم، نه حوادث ۸۸ ! خیلی حال کردم با این جمله ی آخرت! (49394)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۱:۵۳
دادا بازی قیصربازی کفن پوش بازی مطلقا ممنوع (49407)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۱:۵۴
آفرین.حقیقتا هزاران آفرین بر قلمت برادرم،امیدوارم مردم وبویژه نخبگان حساسیت شرایط راعمیقا درک کنند وبرای جلوگیری از جنگ و تجزیه کشور ودرگیری های داخلی به نسخه شما عمل کنند.حضورمان پای صندوقها باید حماسی باشد.آرام و متمدنانه. به یک کلام ،آخرین راه نجات کشور از دل صندوقهای رای وطلایی ترین نسخه آن برگه های رایی است که روی آن نام هاشمی نوشته شده باشد.پس پیش بسوی انتخاباتی پر شور و پرشعور. (49408)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۴:۲۳
صبر.خرد وتا آخر ایستادگی (49456)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۲۱:۲۴
مگه مردم عامل حوادث 88 بودن؟ (49601)
دلسوز
۱۳۹۲/۰۲/۲۵ ۱۷:۳۶
نه مردم عامل حوادث 88 نبودند ولی اگر هوشیاری کامل داشتند و لیدرهای اعتراضات این امکان را داشتند که بخوبی احساسات مردم را کنترل کنند و از نفوذ عوامل نفوذی که با حرکات عامدانۀ خود (آتش زدن خیمه امام حسین و پاره کردن عکس امام (ره)) اعتراضات را به سمتی کشاندند که دیگر اصلاح نبود و انقلاب بود، جلوگیری میکردند حتماً نتایج بهتری حاصل میشد. هوشیاری و کسب تجربه مردم در این انتخابات اخیر بسیار مهم و حیاتی است. (50088)
دلسوز
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۲۳:۲۶
واقعاً که حرف دل همۀ دلسوزان میهن رو گفتی برادر !
باید استراتژی ما مثل سال 76 حضور پرقدرت و با صلابت در پای صندوقهای رأی باشه و از دادن هرگونه بهانه به دست افراطیون هردو طرف باید اجتناب کرد. مملکت به آرامش و ثبات نیاز داره تا یک رئیس جمهور باتجربه و با قدرت بتونه اوضاع رو به حالت عادی برگردونه و ملت و مملکت دوباره قدم در راه توسعه بگذاره... درود بر شرف قلمت! (49637)
شیخ
۱۳۹۲/۰۲/۲۵ ۱۷:۴۸
درود بر کورش عزیز
نوشته ات خواندم ، و از نظرات ذیل آن دانستم که خوشبختانه مردم ما (لااقل در فضای مجازی) آگاهند ، و حساسیت شرایط را درک میکنند خود چنین خواهم کرد که میگویی .
ولی راستش نمیدانم اگر پیش بینی افرادی که امیدی ندارند درست از آب در آمد ، چه جوابی برای آنها خواهی داشت ! (50101)
یک اصلاح طلب
۱۳۹۲/۰۲/۲۶ ۰۶:۳۷
جواب را تاریخ خواهد داد.
فعلاً هیچ چاره و گزینه دیگری جز راه حل مسالمت آمیز دموکراتیک(صندوق آرا) برای ایجاد اصلاح و تغییر (هم در وضعیت سیاسی و اقتصادی مملکت و هم در رفتار حاکمیت) وجود ندارد. و امید است که مسئولین نیز متوجه این امر باشند. ما مکلف به وظیفه هستیم حال نتیجه هرچه شد در قبال آیندگان و تاریخ پاسخمان این خواهد بود که ما به تنها راه موجود تمکین کردیم و ادای وظیفه نمودیم. (50451)
وحید
۱۳۹۲/۰۲/۲۵ ۲۰:۴۸
بسیار عالی بود. حق مطلب را ادا نموده اید. انشا... که نتیجه انتخابات به نفع ملت و دمکراسی باشد و همه باید در این زمینه تلاش کنیم. (50235)
یک اصول گرا
۱۳۹۲/۰۲/۲۶ ۰۰:۴۲
فقط مواظب باشید توهم نزنید که صد در صد پیروز انتخابات هستید درصدی ولو کم را هم برای شکست بگذارید تا مجبور نشوید هم نظام را به خیانت متهم کنید و هم خودتان سرخورده شوید مثل سال 88 (50362)
خاله خانباجی
۱۳۹۲/۰۲/۲۶ ۰۲:۳۸
بهتره نظرمو نگم (50437)
یک اصلاح طلب
۱۳۹۲/۰۲/۲۶ ۰۶:۳۰
البته شکست در یک رقابت یک رو از سکه بازی است و رقابت انتخابات همچون بازیهای حذفی است که مساوی ندارد یا میبری یا میبازی! و در واقع قاعدتاً طرف شکست خوردۀ انتخابات باید با علم به اینکه رقابت جوانمردانه بوده و نتیجه توسط آرای مستقیم ملت رقم خورده است به نتیجه تمکین نماید.
اتفاقاً باید مسئولین برگزاری و ناظران انتخابات زمینه های ابهام و توهم را بزدایند و از هیچکسی طرفداری نکنند تا ملت متقاعد شود که آنچه در صندوق انداخته از آن بیرون آمده است مثل سال 76 (50450)