به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۱۱۹۹۱
اين مقاله ۵ خرداد ۱۳۹۲ در بهار منتشر شد

سخنی با طرفدارانِ انفعال، تحريم و قهر با انتخابات

پس چه باید کرد؟
اشاره: اين مقاله در روز ۵ خرداد ۱۳۹۲ يعني اندكي قبل از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در بهار منتشر شد كه به دليل مقتضي ايام، عينا و با همان كامنتهاي منتشره در آن روزها، بازنشر داده مي شود.
سخنی با طرفدارانِ انفعال، تحريم و قهر با انتخابات
کورش شفیعی ایران‌نژاد

گروه سياسي: به هر حال و به هر دلیل (هرچند غیر منطقی و توجیه ناپذیر)، کاندیدای محبوب و حداکثری، مطلوب، عملگرا و اعتدال پیشه جریانِ منتقدِ رویه‌های جاری، ناباورانه صلاحیتش محرز نگردید(!)؛ تا میدان برای یک رقابت درون گفتمانیِ اصولگرایی فراهم شود... تا اصولگرایانِ مسلط بر تمام ارکانِ قدرتِ حاکمه، با خیالی راحت، این رقابتِ مفرّح را نظاره گر باشند و با آسودگیِ خاطر، منتظر بمانند تا یکی از این خودیهای دوست داشتنی، ظفرمندانه و بی دردسر بر کرسی ریاست جمهوری جلوس نماید.

این مقاله قصد ندارد که بار دیگر در خصوص اجحافی که ازاین منشِ تمامت خواهانه، بر خواست و رأی عده کثیری از مردم تحمیل شد سخنی به میان آورد، چرا که هرچه گفته شود تکرار مکرراتی است که دلسوزانِ سرنوشت میهن، مدتهاست که فریادش میکنند و البته غریو این ناله‌ها به جایی نمی رسد. در این مجال روی سخن با "دوستان" است. دوستانی که (به حقّ) دلسرد شده و انگیزه و امیدشان برای ادامه راه اصلاح طلبی کمرنگ تر شده است و (به ناحقّ) تصمیم بر انفعال و قهر از صندوق‌های رأی گرفته اند و بر طبل تحریم انتخابات مي‌کوبند؛ و یا شاید این واکنش را، جلوه ای مؤثر از نافرمانیِ مدنی می‌پندارند. روی این سخن (هر چند به ظاهر تند و گزنده باشد) با "دوستان" است. دوستانیکه اگر روش پیشنهادی شان (تحریم)، در میان دوستداران اصلاحات فراگیر شود، نتیجه ای جز خوشحالیِ طیف تماميت‌خواه، در بر نخواهد داشت...

می خواهم از این "دوستان" سؤالی داشته باشم: شما به غیر از شرکت در انتخابات و تمرکز و اهتمام بر انتخابِ تک گزینه اصلاحات (از میانِ دو گزینه باقیمانده موجود)، چه راه حل دیگری پیشنهاد مي‌کنید؟... باور کنید که انفعال و کنار گود نشستن؛ و از جایگاهِ "من میفهمم و شما نه!"، عدم مشارکت در انتخابات را تجویز کردن؛ کار شاقّی نیست!

قبول دارم که اکنون، محکوم کردنِ طرفدارانِ کنش‌های اصلاح طلبانه مسالمت آمیز؛ به خوش باوری و ترس و ساده لوحی، ژست روشنفکرانه جذاب و عامه پسندی است! ... اما آخر که چه؟... بر فرض که حال (باتوجه بر رد صلاحیت گزینه رأی آورمان) مشخص شده باشد که پیش بینی شما مبنی بر عدم رعایت عدالت در فرآیند انتخابات، بر مدعای ما که کورسوی امیدی در رعایت حق و انصاف مي‌دیدیم، رجحان داشته است... آیا اندیشیده اید که نتیجه راه حلِ شما چه میتواند باشد؟...

آیا فکر می‌کنید نتیجه عدم مشارکت، این خواهد بود که از فردای انتخابات؛ تحریمهای بین المللی برداشته می‌شود، وضع اقتصاد و معیشت و بیکاری و مسکن و غیره بهبود مي‌یابد، مدیران لایق به مصادر حساس بر می‌گردند، فیلترینگ از اینترنت و ممیزی از کتاب و پارازیت از امواج براشته می‌شود، گشت ارشاد از خیابانها جمع آوری می‌شود و شما به سایر مطلوب‌هایتان مي‌رسید؟...

یا شاید می‌پندارید که فردای روز انتخابات؛ مسئولین، متنبّه شده، از شما عذرخواهی نموده و از این مشارکتِ پایین، افسوس خواهند خورد؟... اگر اینطور فکر مي‌کنید (که قطعاً چنین نیست) آنوقت باید به ذکاوت و فراستِ شما شک کنیم! و اما اگر عده معدودی هم به این امید بسته اند که عدم مشارکتشان، زمینه را برای دخالت نظامی بیگانه و تغییر قهریِ این سیستم ، مساعد میکند؛ که در اینصورت باید گفت: «تاسف بر طرز فکری که نتیجه اش استقلال و تمامیت ارضی کشور را به مخاطره افکند.»...

پس چه باید کرد؟ چه اندیشه و عملی به طریق صواب نزدیکتر است؟

ما مي‌دانیم که: دوره گذار به سمت دموکراسیِ واقعی و دستیابی به سقف آرمانهای آزادیخواهانه مردمسالار، یک دوره طولانی همراه با تحمل سختی‌ها و مرارتهای فراوان است و فرآیندِ تحققِ آرمان دموکراسی، پروسه زمانبری است... ما خود را نسلی مي‌انگاریم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، به هر حال بخشی از این وظیفه تاریخیِ دوره گذار به سوی دموکراسی (با همه سختیهایش) بر عهده ما نهاده شده تا بلکه روزی؛ فرزندان (و شاید نوادگان مان) به آن دست یابند. ما فکر میکنیم با انفعال و نشستن و ادعا کردن، کاری به پیش نخواهد رفت! ما معتقدیم که رفرمی که توسط بیگانه انجام شود پایدار نخواهد بود و خواسته های واقعی ما را تأمین نخواهد کرد!

ما معتقدیم این کشور، نه دیگر طاقتِ یک انقلاب و نه دیگر تحمل یک جنگِ خانمانسوز!... ما معتقدیم که تنها راه، فقط و فقط "اصلاح" است؛ هر چند این اصلاح، بطئی باشد و مثلِ بازیِ "مار و پلّه"، توأم با فراز و فرود های آنچنانی... ما معتقدیم عدم احراز صلاحیتِ ناباورانه کاندیداهای مورد نظر اصلاحاتمان، و حتی شکستِ کاملاً محتمل در انتخابات نیز، گامی رو به جلو در جهت تحقق آرمان دموکراسی است. ما اعتقاد داریم حتی در چنین شرایطی که امکانِ اِعمال خواست واقعی اکثریت مردم از طریق صندوقهای رأی میسر نیست؛ باید لااقل خودمان ملتزم به رعایت قواعد دموکراتیک باشیم و مخالفان دموکراسی را وادار نماییم که حداقل در ظاهر هم که شده خود را مقید به رعایتِ گفتمانِ دموکراسی بدانند...

این خواسته مخالفان ماست که مُهر اثبات بر این عبارت زده شود که: "رأی مردم تزئینی است"... آنان در ذات خود، قائل به دموکراسی نیستند، به حقانیت و لزوم مردمسالاری باور نداشته و هدفی هم جز نا امید کردن مردم از این فرآیند ندارند. اینکه ما آنها را وادار به استفاده از ادبیات دموکراتیک و (حتی شده کفِ) رفتار دموکراتیک نمائیم، در این گذار سختِ تاریخی، دستآورد کمی نیست؛ هرچند شتابی مطابق میل ما نداشته باشد!

نوید
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۲:۴۵
اقای شفیعی فرموده اند ک هاگر رای ندهیم هیچ چیزی تغییر نمیکند. من این پرسش را می پرسم که اگر اری دهیم چه اتفاقی میافتد...... راه حل سکوت را پیشنهاد میکنم.
چه لازم است که حتما در زمین حریف بازی کنیم (57431)
رستمی
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۲۴
نوید جان سلام
درست می فرمایید اگر رای بدهیم ممکن است اتفاق خاصی نیفتد اما مطمئنا اگر شرکت نکنیم همان بلایی که سال 84 اتفاق افتاد رخ خواهد داد. (57552)
یاسین
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۱۵
در اینکه بهار نیوز داره این مدت یه سری نظرات خاص رو فقط منتشر میکنه شکی نیست ! ولی جناب رستمی وقتی اول و آخر برای اصلاح طلبان باخت باشه شرکت کردن و نکردن تاثیری داره ؟؟؟
و............ (57608)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۳۸
شما میگی از راه حل های دموکراتیک استفاده کنیم، اما یادت میره تو فضای دموکراسی میشه راه حل دموکراتیک داشت نه تو این فضای.... تمامیت خواهی. ما بگیم دموکراسی اونا میزنن تو سرمون (57626)
اروميه
۱۳۹۲/۰۳/۰۶ ۰۱:۵۳
دوستان نمي خوام نااميدتون كنم ولي دوره اصلاح طلبي ديگه تموم شده. واقعيتش اينه كه اصلاح طلبان هرانچه را كه مي توانستند در دوره اي كه تماميت خواهان هنوز منگ از اتفاقات بودند بايد انجام مي دادند. در اين چند ساله اتفاقات خيلي زيادي افتاده و تمام روزنه هاي اصلاح بسته شده. گفتمان اصلاح طلبي در برابر منافذ بسته شده اثري ندارد. زماني كه در حد و اندازه يك اصلاح طلب و تمام پتانسيل هايش ظاهر نشديم و گاه به ميخ و گاه به نعل زديم در واقع داشتين آخرين ضربات را به پيكره اصلاحات مي زديم. دوستان اينك وقت بازسازي است. بايد خودمان را دوباره بسازيم و بسيار به روزتر از ايني كه هستيم باشيم. ولي مطمئنا مسير ما مسير اصلاح طلبي نخواهد بود................... (57966)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۱۵
گول مردمی رو نخورین که میگن رای نمیدیم ولی رای میدن
این دوره چه اصلاحات شرکت کنه چه نکنه بالای 70 در صد مشارکت اعلام میشه.
پس بهتره حداقل با 7 8 میلیون بتونیم انتخابات رو به دور دوم ببریم.عارف رای آوری بیشتری داره
درضمن هیچ کدوم هم پا پس نمیکشن و اجماعی صورت نمیگیره و اجماع باید داخل مردم صورت بگیره (57607)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۹:۳۳
من هم موافقم.!....دموكراسي در ايران يك جريان نوپاست كه بايد در هر دوره مقداري بر تجربياتش اضافه شود و از ان تجربيات در دوره هاي بعد استفاده كند. راه دموكراسي از صندوقهاي راي مي گذرد! بايد نااميدي به نتيجه انتخابات در مردم از بين برود....بايد در هر دوره براي اثبات خود و حرفهايشان تلاش كنند و بهترين انتخاب ممكن را انجام دهند!. (57736)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۲۲:۳۴
این سرزمین از گذشته برای حال و آینده تنها زمین ملت شریف ایران است. ملتی که با تمام وجود خواستار اصلاحات اند. لذا شایسته است خواسته خود ابراز کنند و 2 خرداد دیگری بیافرینند (57842)
سید جواد میرخلیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۲:۴۸
به هر حال این بازی باخت باخت برای اصلاح طلبان است چرا که اگر حضور حداکثری داشته باشند ........ به قول خاتمی اصلاح طلبان بیشتر از آنچه که حاکمیت میخواهد نمیتوانند رای بیاورند.
............... (57434)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۲:۵۳
من به شخصه معتقدم نقش کاندیداهای اصلاح طلب موجود در تصمیم گیری جامعه مردد بسیار زیاد است اما متاسفانه این دو بزرگوار آنگونه که باید خود را اصلاح طلب جسور و مقتدر نشان نمی دهند و نمی دانم چرا و با چه مصلحت اندیشی سعی دارند هیجان را از تبلیغات انتخاباتی کم کنند به نظرم اگر شخصی مثل اعلمی در صحنه بود بسیار بیشتر با اقبال عمومی مواجه می شد (57438)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۰۰
اينا اگر ميخواستن اجازه بدن که اصلاح طلبا راى بيارن هاشمى رو رد نميکردن........... (57440)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۴۰
چه ربطی داره برادر من اگه اینجوری هست اگه میخواستن اجازه بدن اصولگرا هم رای بیاره مشایی رو رد صلاحیت نمیکردن به هرحال دو امید اصلی هر دو جناح تایید صلاحیت نشدند ولی هنوز نماینده هایی از هردو طرف وجود دارند با رای ندادن در هر صورت چیزی درست نخواهد شد جز اینکه همون نماینده ای که خودشون دوست دارن رو انتخاب میکنند ای کاش حداقل شرکت کنیم و به اصلح ترین فرد که به نظر من دکتر عارف هست رای بدیم تا حداقل در اینده مملکت خراب تر از اینم شد با نماینده محبوب خودشون به خودمون لعنت نفرستیم که ای کاش شرکت میکردیم تا این بلاها سرمون نیاد حالا هرچقدر هم که رای ما بی تاثیر باشه (57566)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۲۰:۳۲
کی گفته رحیم مشائی اصولگراست؟ اصولگراها حتی احمدی نژاد رو هم جزء خودشون نمیدونن چه برسه به اسفندیار ! عارف و روحانی هم اگه مرد بودن با رد صلاحیت هاشمی اونا هم باید انصراف میدادن چون خودشون هم مثل روز میدونن که رأی نمیارن حالا شما میخای برای آقای عارف تبلیغ کنی تبلیغ کن اشکالی نداره ولی نگو چاره ای جز انتخاب عارف نداریم (57775)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۴۲
کف خواسته های اصلاح طلبان قرار بود با هاشمی محقق بشه، اینا کف خواسته های ما رو هم قبول ندارن،........... (57628)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۰۷
دقیقا...
اگه به تاریخ هم توجه کنیم مردم از چند راه به خواسته هاشون رسیدن:
کودتا و شورش (که معمولا هیچ وقت پایدار نبوده!)
انقلاب مردمی( که الان نه نیازش هست و نه گزینه خوبیه چون واقعا کشور رو نابود میکنه)
تظاهرات و تحصن (که نه ظرفیت مردمیش فراهمه نه اجازه حکومتی)
خوب تنها راهی که مونده همین راهکار سیاسی د جهت اهدافه، که حداقل برای جناه حاکم این نگرانی وجود داشته باشه که مردم یه جناح منتقد و مخالف رو میشناسن و امکان جایگزینی هست
اما با انصراف و کناره گیری دیگه اسمی از تئوری اصلاح طلبی هم بین مردم نمی مونه و بعدا کار از این سخت تر هم میشه
اما چیز عجیب سکوت معنادار رهبران اصلاح طلبه، که امیدوارم به زودی به پایان برسه یا حداقل اگه واقعا بنا به شرکت نکردنه خوب دیگه چرا کاندیدا داریم که بگن بودیم اخه؟؟ (57446)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۱۵
با عدم حضور هاشمی اصلا هیچ حسی برای شرکت در انتخابات ندارم. ولی پیشنهاد میدم به شرطی که آقایان هاشمی و خاتمی بر روی یک گزینه اجماع کنند شاید تعدادی از اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند (57451)
شروین
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۱۵
من اعتقاد به رای ندادن وتحریم ندارم اما خداوکیلی شما بگین من بعنوان یه طرفدار اصلاح طلب باید به کی رای بدم آخه کاندیدا هم باید در راستای دموکراسی باشند اما این کاندیدها فقط منتظر حکم انتصاب هستن نه انتخاب بخدا خودشون میدونن رای نمیارن اما امید به انتصاب دارند (57453)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۲۷
اولا کارها با شعار درست نمیشه! باید راهکار داد.
دوما آقایان هاشمی و خاتمی با عدم حمایت از کاندیداهای فیلتری عملا وظیفه هوادارانشان را مشخص کرده اند.
سوما دوبار ( چند بار ) آزموده را خطاست! (57455)
علیرضاا
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۰۸
.......
اگر اجماع شد و حداقل اقای خاتمی حمایت کرد همه رای می دهیم و تبلیغ وسیع هم می کنیم
.........

نکته ! اگر اقای خاتمی در این مرحله از تصمیم راحت طلبی و سکوت را اختیار کند حق ندارد در آینده رییس بازی در بیارد و ما هم حذفش می کنیم . سایت ها و مطبوعات اصلاح طلب هم باید ایشان را در آن صورت سانسور خبری کنند که اگر نکنند فردای قیامت باید پاسخگو باشند . (57598)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۷:۲۲
رئیس بازی؟؟؟؟ خوابی؟؟؟!!! بنده خدا تو زندگی اجتماعیش محدوده اونوقت اینطور میگی؟؟؟؟!!! (57651)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۷:۲۵
چقدر سانسور دارید (57654)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۲۷
من تا حدی با حرف های این متن موافقم.اما یک سوال... ایا کسی قرار نیست در این کشور به عنوان بزرگتر پاسخ یاوه گویان و بدگویان و تهمت زنندگان را بدهد؟ ایا در این کشور عدالت خانه ای وجود ندارد که اگر دلیلی بر مجرم بودن ما وجود دارد، ما را مجازات کند و لااقل از این همه تهمت رها شویم؟ ایا جایگاه منصفی در این کشور هست که اجازه دهد اصلاح طلبان به اندازه ی یک چهارم سایت های قارچ گونه اصولگرایی سایت داشته باشند؟ ایا هیچ انسان منصفی هست که بگوید چرا خط قرمزها فقط متعلق به جناح روبروست؟ ایا همانند سال 88 که خیلی ها با پول و تهمت و تخریب رای شان خریداری شد، کسی تضمین می دهد که دوباره ان اتفاقات رخ ندهد؟ ایا کسی تضمین می دهد نهادهای مدنی حتی در صورت شکست دوباره شکل بگیرند و منسجم عمل کنند؟ یک نگاه بیندازید می بینید که نه... بخدای احد و واحد قسم، من هیچ وقت طرفدار دو اتیشه ی خاتمی یا هاشمی نبوده و هنوزم نیستم... این دو هم اشتباهاتی داشته اند و البته نکات مثبتی... پس چرا فقط نکات منفی انها رونمایی می شود؟ وقتی به بیت امام راحل هم رحم نمی شود از کدام انتخابات سخن می گویید؟ وقتی از اعضای متقاضی کاندیدای شورای شهر فقط 5نفر تایید می شوند از کدام دموکراسی صحبت می کنید؟ چشم هایتان را بشویید... ......... (57456)
تالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۱۰
درود بر تو صالح که الحق"" صالح"" هستی (57529)
ایوب
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۴۳
صالح عزیز درست می فرمایید اما یک سوال دارم:
سال 76 چه کسی خاتمی را رئیس جمهور کرد؟ چه کسی سال78 مجلس ششم را بوجود آورد؟ چه کسی سال 80 خاتمی را برای بار دوم انتخاب کرد؟
باور کنید ما هم خواستار دموکراسی هستیم، ما هم می خواهیم به کسی که واقعا دوست داریم رای بدهیم، ما هم می خواهیم حرفمان شنیده شود، ما هم می خواهیم در رفاه زندگی کنیم و.........
اگر با مشارکت نکردن این خواسته ها محقق می شود حاضرم همین الان برگه محل ضرب مهر انتخابات را از شناسنامه ام پاره کنم و دور بیندازم؟!!!
صبر باید کرد صبر، همه باید متحد شویم و برای بار آخر به میدان بیاییم. (57572)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۵۱
اینارو ما هم میدونیم اما واقعا سوال اینه که پس چیکار کنیم؟؟
سکوت کنیم تا کشور به فنا بره تا بلکه مردم اینارو کنار بزنن؟ (57581)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۷:۳۳
در جواب دوستان مخالف نظر بنده ضمن احترام به اونها، اگر واقعا فکر می کنید جماعتی که اعتدال را به تسامح،و ما را شمتی انسان اجنبی پرست می دانند حاضر به پذیرش رای ما خواهند بود، پس شرکت فرمایید.متاسفانه نکات و مواردی هست که همه میدونیم اما در اینجا نمیشه بیان کرد... ولی بازم اگه قراره رای بدهیم، اقایان هاشمی و خاتمی هر دو حمایت کامل خود را از یک کاندیدای واحد اعلام کنند و یک نفر فقط وتا اخر انتخابات حاضر باشد... تا ببینیم خدا چه می خواهد... (57661)
یه دهه شصتی
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۲۷
مردم عادی که آقایان عارف و روحانی رو نمیشناسن , در ضمن معلوم هم نیست که بنفع هم کنار برن , میمونه قشر روشنفکر که قانع کردن اونها برای رای دادن سخت تر از مردم عادی هستش , فقط باید ببینیم تو مناظره ها چه پیش میاد. (57458)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۴۴
دلیلی هم ندارد که کنار برن اقای روحانی که رسما اعلام کردن اصلاخ طلب نیستن و دارند در میانه حرکت میکنند تنها نماینده اصلاح طلب دکتر عارف هستن (57573)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۲۸
من با نگارنده موافقم
اگه همون 13 میلیون!!! بیان، حتی در صورت رای نیاوردن حداقل یکبار دیگر روشن می شه که بخش عمده ملت بیدارند و ... (57459)
امیر
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۱
آخه عزیز من باید گزینه اصلاح طلب بین کاندیداها باشه تا بهش رای بدیم... عارف و روحانی آخه کجاشون اصلاح طلبه؟
عارف به صرف این که عضو کابینه خاتمی بوده برچسب اصلاح طلبی روش خورده. روحانی هم که فقط دوست رفسنجانیه و زمان خاتمی پست داشته همین. من تا الان حتی یک جمله اصلاح طلبانه از این عزیزان نشنیدم.
من استدعا دارم از سایت بهار نیوز که اگه اصرار دارید به رای دادن به این دو نفر, اول دموکراسی خواه بودنشون رو در پستی جداگانه به ما اثبات کنید. نمیگیم به اندازه خاتمی و موسوی و هاشمی و اعلمی و تاجزاده اصلاح طلب باشن. اگه بطور حداقلی هم تونستید به ما اثبات کنید که این دو عزیز تا حدی اصلاح طلب و دموکراسی خواه محسوب میشن مطمئن باشین ما این کورسوی امید رو نادیده نخواهیم گرفت. تا این لحظه بنده این عزیزان رو حتی کورسو هم به حساب نمیارم و دلیلشم مواضع خودشونه که هیچ فرقی با اصولگرایان معتدل نداره!!... (57462)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۴۸
اصلا به فرض اصلاح گرا نیستن که در مورد روحانی موافقم این رو چون خودشم اعلام کرد که نیست ولی در مورد دکتر عارف ایشون بارها اعلام کردند خودشون که اصلا طلب هستند بلافرض هم که نباشند از لحاظ سواد هم در مرتبه بالاتری قرار دارند برای اداره کردن مملکت نسبت به سایر کاندیداها و هم از اصولگرایان افراطی که بهتر هستند (57578)
پرویز. ف
Latvia
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۱
کاملا موافقم. ما بغیر از صندوق رای ابزار دیگرد نداریم. دموکراسی پروسه ای طولانی ست و صندوق رای یک فرصت است که آینده به آن وابسته ست. این فرصت را از خود دریغ نکنیم تا مردمسالاری هرچند کم رمق به حیات خود ادامه دهد. (57463)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۲
با درود
برای بیرون آمدن از این فضای سخت و بغرنج بهتر است آقای روحانی به نفع آقای عارف کناره گیری کند و همه اصلاح طلبان و آنهائیکه مایل به رای دادن نیستند پشت سر عارف قرار گیرندتا کورسویی از دمکراسی بر ملت بیچاره بتابد! (57464)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۳
برو بابا خوش خیال (57466)
محمد حسین
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۳
تا وقتی هاشمی و خاتمی از یک نامزد مشترک حمایت نکنند رای دادن ما فقط در حکم چوب تنور انتخابات را دارد که مایه ی افتخار تمامیت خواهان خواهد شد.
نامزد حداکثری را .... رد صلاحیت کرده اند و عارف و روحانی نیز از همین الان اگر حمایت هاشمی یا خاتمی را نداشته باشند بازنده های صد در صد خواهند بود پس رای ما می شود مهر تاییدی به وجود عدالت در کشور....
ابتدا آقایان هاشمی ، خاتمی، مطهری و دیگر منتقدان دلسوز اصلاح طلب و اصولگرا را هماهنگ کنید مردم در صحنه اند (57469)
سپنتا
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۵
دقیقا به نکته مهم و ب جایی اشاره کردین.راه حل برون رفت از شرایط امروز اجماع اصلاح طلبان بر روی یک گزینه خواهد بود.باید متنظر بود دید تا هشمی و خاتمی نظرشان بر چه کسی است.مطمئنا میتوان دوم خرداد دیگری رقم زد (57470)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۵
بهارجان! وجدانا بی خیال شو! دیگه رسالت اصلاح طلبان تمام شد................ (57471)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۱۲
آفرین (57532)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۷
من شرکت میکنم و به کسی که می خواستم رای خواهم داد هاشمی (57476)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۵۱
دارید با دست خودتون کاری میکنید که هرکسی رو که دوست دارند رئیس جمهور کنند و بعد هر بلایی سرمون بیاد حقمون هست رای دادن شما به اقا رفسنجانی نه باعث میشه ایشون رئیس جمهور بشن نه اینکه اون افرادی که ایشون رو تایید صلاحیت کردن از کار خود پشیمون بشند (57583)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۳۷
ببین شعار نده!
اینا دارن از شعور و رای ما سوءاستفاده می کنند.وقتی کسانی رو که دوست داریم فتنه گرند ، پس حتما ما طرفداراشون هم فتنه گر هستیم!.......دیگه هم حرف مفت نزن لطفا... (57477)
یکی
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۴۴
برادرم ، وقتی حریف کیش میدهد ، و در یکی دو حرکت دیگر مات خواهی شد ، ادامه بازی بی معناست ، بهتر است دستتان را به علامت شکست بالا ببرید ، و قلم بر زمین نهید ! (57481)
تالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۱۳
حریف کیش نداده برادر بلکه با زور بازی رو بهم زده!!!! (57537)
سبحان
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۴۸
دقیقا موافقم ما اگه به دنبال پیروزی اصلاحاتیم باید همه تلاشمون رو انجام بدیم درسته آقای هاشمی رد شده ولی آقای عارف و روحانی که هستن باید اجازه ندیم اصولگراها پیروز شن اصلاحات باید پیروز شه با قهر کردن با صندوق هبچهی بهتر نمیشه تازه بدتر هم میشه (57482)
نیما
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۲۰
به خدا درسته اگه شرکت نکنیم کسی رای نیاره که ما نمیخوایمش (57544)
سارا
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۲۱
صد در صدموافق حرفتونم باید شرکت کنیم (57546)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۵۴
بهار، با 90 درصد از حرف های شما
موافقم! (57485)
روزبه
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۳:۵۵
من به شخصه منتظر نظر هاشمی هستم، اگر ایشان و خاتمی سکوت کردند، عارف و روحانی به راحتی شکست می خورند. شما اول باید اجماع کنید
ایجاد شور با مردم (57487)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۴:۰۲
عارف یا روحانی اگر هم رییس جمهور بشن کاری نمیتونن بکنن. همه چی از دست رفته. هیچ امیدی باقی نمونده. تازه نه هاشمی و نه خاتمی از این دو نامزد حمایتی نکردن. پس بهتره با عدم شرکت در انتخابات جمعیتمون رو نشون بدیم. (57490)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۵۴
شاید کاری نتونند بکنند که به نظر من دکتر عارف میتونه کسی که در کابینه خاتمی بوده باشه حرف الکی هیچوقت نمیزنه ولی بازهم از سایر افراد که بهتر هستند حداقل با انتخاب دکتر عارف عزیز اوضاع مملکت بدتر از این نخواهد شد ولی شک نکنید با انتخاب هر فرد دیگه اوضاع به شدت بدبختانه ای در انتظارمون خواهد بود (57584)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۵۵
البته با رسانه هایی که من میبینم جز خودمون هیچ کس خبر دار نمیشه!
140 میلیون هم شرکت کننده در انتخابات و 120 درصد مشارکت اعلام میشه (57585)
علی از شیراز
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۴:۱۳
هر چند نظرات بنده به شدت سانسور شده اما بازم حرفمو میزنم.
من برعکس این اقا نظرم اینه که اتفاقا عدم شرکت در انتخابات نه تنها کار شاقیست که هماهنگ کردن مردم و به یاد آوردن بلایایی که سر این مردم اومد(با این حافظه تاریخی ضعیف ملت ما) و اون هم از مسیر رای دادن در انتخابات قبل میگذره، انرژی بس عظیمی رو میطلبه.
بهار نمیدونم معذوریت شما تا کجاست اما باز هم میگم برای ما انتخابات بعد از هاشمی تمام شده است.
یاحق (57497)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۵۶
هرچند نفری هم شرکت نکنند بازهم انتخابات رو میلیونی جلوه خواهند داد خودمون رو گول نزنیم بکوشیم کسی که از همه بهتر هست رو انتخاب کنیم (57586)
دا
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۴:۳۳
سلام اقای شفیعی به صرف انتخاب این دونفر چه نتیجهای حاصل می شود
بعضی از ارگانها خود را قیم مردم می دانند
.......................... (57503)
سبحان
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۴:۴۲
دقیقا موافقم با قهر کردن با صندق رای هیچی بهتر نمیشه بدتر هم میشه و اصولگرا ها پیروز میشن ما نباید بزاریم این اتفاق بی افته درسته هاشمی رد شده ولی عارف و روحانی که هستن (57511)
میهن
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۴:۴۴
سالها این بازی را تمرین کردیم! بسه دیگه واقعا بسه! دیگه نمیخوایم چوب تنور باشیم و بعد از انتخابات باز به فراموشی سپرده شیم.....!! (57512)
mohamad
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۴:۴۶
اقا کورش عزیز ایران ما در طول تاریخ مورد هجوم خیلی ها بوده مثل مغول....ولی ملت همیشه به ارمانهاش رسیده چون امید به اینده رو همیشه باور داشته ...تاریخ همیشه قضاوت میکنه.......... (57513)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۱۳
اگر عارف و روحانی اجماع کنند لا اقل یک نفر به دور دوم می رسد به غیر از این هر دو رای لازم را نمی آورند.اگر فردی به دور دوم برود احتمال پیروزیش خیلی بیشتر خواهد بود. (57534)
اصلاح طلب یکرنگ
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۱۴
با سلام چقدر ما نادانیم که هاشمی را ره نجات میدانیم به خدای احد واحد هاشمی نمی توانست کاری بکند
همه میگویند هاشمی لا اقل از جنگ جلوگیری میکند ولی با فرض درست بودن این حرف بدانید فقر وتحریم بسیار بدتر از جنگ است...........ما به عارف رای خواهیم داد وروحانی باید کنار برود .من برای خاتمی هم که در پشت هاشمی قائم شده متاسفم. (57539)
اریایی
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۴۰
احسنت افرین واقعیت همینه
اصلاح طلب واقعی هیچوقت مثل بچه های 3ساله قهر نمیکنه .اصلاح طلب واقعی مثل مرد به میدون میاد ومیجنگه ولو این جنگ نابرابر باشه تا حداقل پیش وجدانش شرمنده نباشه اصلاح طلب واقعی خودش نابسامانی های کشورش را اصلاح میکنه نه اینکه دست به دامان اجنبی ها بشه.ما با خاتمی ونوچه هاش یا بدون انها در انتخابات شرکت میکنیم وبه امیدمون اقای عارف رای میدیم حتی اگر فقط 10تا دونه رای بیاره ما فقط به وطنمون ایران می اندیشیم (57568)
دوستدار قالیباف
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۵۹
از مواضع آریایی به عنوان یک هموطن تشکر میکنم (57639)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۵۷
از خاتمی ایراد نگیرین، اصلا اجازه فعالیت بهش نمیدن! سایتش که همیشه فیلتره، دفترش هم همیشه محدوده
حتی واسه خروج از کشور باید مجوز بگیره! (57589)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۳۳
دوست عزیز، علت انتخاب هاشمی حداقل برای من این بود که او تنها کسی در فضای سیاسی ایران است که در "کنار" رهبری قرار می گیرد. دیگران چنین کاریزما و شخصیتی ندارند. حل مسائلی که شما گفتید یعنی فقر و تحریم هم اگر دقت کنید در گرو همین وضعیت است. یعنی دست ایشان بدلیل همین جایگاه در حل مشکل تحریم ها، روابط خارجی و به تبع آن کاستن از فقر بدبختی مردم و ... از بقیه کاندیداها بازتر بود ... (57622)
ایوب
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۲۰
بنده به دلایل ذیل تصمیم دارم در انتخابات شرکت کنم و به کاندیدای مورد اجماع اصلاح طلبان رای بدهم از تمام دوستانی که نظری متفاوت با بنده دارند خواهش می کنم نظر خود را بیان کنند.
1. اگر درانتخابات کاندیدای مورد نظر اصلاحات رای بیاورد دموکراسی بر انحصار طلبی پیروز شده و فتح بزرگی اتفاق می افتد.
2. فرصت برای عدم مشارکت زیاد است اما فرصت برای مشارکت بسیار اندک است! بدین معنا که هر چند رئیس جمهور (هر کس که باشد) به صورت 4 ساله انتخاب می شود اما عملا احتمال پیروزی او در دوره بعدی بسیار بالا است لذا اگر در انتخابات 92 شرکت کنیم ولی کاندیدای مورد نظر ما رای نیاورد می توانیم تا 8 سال دیگر در انتخابات مشارکت نکنیم.
3. اگر هدف از عدم مشارکت پایین آوردن درصد مشارکت مردم باشد، چنین هدفی محقق نخواهد شد! چرا که همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها زمینه مشارکت در حد متوسط را فراهم می کند. این مشارکت متوسط اما کم خطر برای انحصار طلبان بسیار بهتر از مشارکت بالا اما پر خطر است. (57543)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۲۸
ساده ايي ؟ (57617)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۲۴
اسفندیار اسفندیار بهارو با خودت بیار (57551)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۲۵
خیلی سخته توی این شرایط امیدوار بودن اما بدون امید هم زندگی غیر ممکنه. بیایید با اتحاد روی یک تصمیمی (رای دادن به یکی از آقایان عارف یا روحانی و یا نوشتن نام هاشمی یا حتی شرکت نکردن) شمار طرفداران اصلاحات و تغییر مسالمت آمیز رو برآورد کنیم. شخصا رای دادن به آقایان روحانی یا عارف رو می پسندم (57553)
amir
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۵:۴۶
برو کنار بذار باد بیاد بابا انقد شما ایده ال گرایی یا خریدنت یا تهدیدت کردن که مثل شریعتنداری صحبت کنی ؟تحریم.... فقط (57576)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۰۹
آقای بهار اگر این مطلب با معیارهای شما قابل چاپ نیست, اقلا آن را به نویسنده مقاله فوق برسانید و ایمیل من را هم به ایشان بدهید تا اگر مایل باشند, این بحث را دو نفره و خصوصی ادامه دهیم. ممنون

جناب اقای نگارنده با سلام و احترام. چرا اگر عده ای به هر دلیلی ,مثل شما فکر نکنند و تصمیم گرفته باشند تا در انتخابات شرکت نکنند , به ذکاوت و فراستشان شک می کنید؟ شاید اگر قرار باشد در ذکاوت و فراست کسی شک کرد, آن کس خود شما باشد!!
اولا بدانید شرکت در رای گیری, یک تصمیم بسیار شخصی است, یک حق است و هر کسی می تواند تصمیم بگیرد در انتخابات رای بدهد یا ندهد و این به هیچ عنوان به شما یا هر کس دیگری ارتباط ندارد. حال بیایید فرض کنیم شما با نیت خیر و عاقبت اندیشی, طریقی را ارئه کرده اید.

فرموده اید:دوره گذار به سمت دموکراسیِ واقعی و دستیابی به سقف آرمانهای آزادیخواهانه مردمسالار، یک دوره طولانی همراه با تحمل سختی‌ها و مرارتهای فراوان است. این حرف کاملا درست است اما آیا این دوره سخت را ناشی از عدم آمادگی مردم و نا آگاهی آنها به اصول یا مبانی دموکراسی در شرایط حاضر میدانید یا ناشی از مقاومت عده ای انحصار طلب در مقابل خواستها ی دموکراتیک قاطبه مردم؟
اگر شق اول را صحیح می دانید که آنوقت به ذکاوت و فراستتان شک خواهم کرد و اما اگر شق دوم را صحیح می دانید, چرا باید با یک عده انحصار طلب تمامت خواه هم نوا شد و به آنها کمک کرد تا به اهداف ضد دموکراتیک خود برسند و دگر بار برای یک دوره 4 ساله یا هشت ساله دیگر, پدر مردم بیشتر از این بسوزد؟ به رغم شما و به نظر حقیر, شرایط و و آگاهی های مردم, امروز بیش از هر روز دیگری آماده و مهیای پذیرش دموکراسی است.

فرموده اید: تنها راه، فقط و فقط "اصلاح" است؛ هر چند این اصلاح، بطئی باشد و مثلِ بازیِ "مار و پلّه"، توأم با فراز و فرود های آنچنانی
عرض می کنم کجای این روند در کلیت, در جهت اصلاح بوده که بطیئ باشد یا تند؟ این روند فقط مار بوده و فرود داشته و از پله خبری در این بازی نیست. ما داریم در جهت عکس اصلاح میرویم و مصداق امروز ما ضرب المثل" سال به سال, دریغ از پارسال است" اگر نشانه ای از اصلاح می دیدیم, فرمایش شما صحیح بود, با خود می گفتیم نباید انتظار زیادی داشت و باید با طمانینه قدم برداشت و توقعات را واقعی نمود. اما تصور کنید در کدامین زمان از تمام این سالهای پس از انقلاب, کسی را مثل آقای هاشمی که به قولی شناسنامه انقلاب است را رد صلاحیت کرده اند؟ امروز عده ای پا را از گلیم خود بیشتر دراز کرده اند و به نظر می آید این پا هر روز دراز تر یا گلیم شان هر روز کوتاه تر می شود. رهبر فرزانه مان خواستار حصور همه سلایق و خلق حماسه سیاسی و اقتصادی شدند. راه نیل به این هدف بسیار آسان بود و داشتیم واقعا می رفتیم تا حماسه ای خلق کنیم, اما نگذاشتند. تازه شما فکر کردید بنده و امثال بنده این فکر خام را داشتند که حتی با آمدن و انتخاب اقای هاشمی و ریاست جمهوری ایشان, مصائب و مشکلات یه یکباره و حتی بصورت نسبی حل شود؟ خیر برادر, کم شدن شیب ورشکستگی اقتصادی ما را بس , همه آن مواردی را که شما به آن ها اشاره کردید, پیشکش.
شما حرف هایتان را به کسانی بگویید و کسانی را سرزنش کنید و در فراستشان شک کنید که نگذاشتند یک روند دموکراتیک در انتخابات رقم بخورد و حماسه ای خلق شود
آری, بالاخره عده ای با اطلاع از میزان مشارکت مردم درخواهند یافت که عده ای از این روند گله مند هستند و به گوشه ای خزیده اند و در انتخابات شرکت نکرده اند. حال , دو امکان متصور خواهد بود:
1- برای آن عده اهمیت ندارد که چماعتی به کنج خلوت خود خزیدند, که در این صورت همین بهتر که رای ندادیم

2- عده ای متوجه اشکال شدند و فکر کردند که رفتار و کردار گذشته شان ایراد داشته و در صدد اصلاح خود بر آمدند, که در این صورت, این عدم شرکت, آنها را به این فکر انداخت , پس رای ندادن , تصمیم درست و با برکتی بوده است. خیر, کسی نمی خواهد عده ای بیایند و عذر خواهی کنند!!!!
نهایتا خیالتان را راحت کنم , امروز هیچ ایرانی آزاد اندیشی به این نمی اندیشد که با رای ندادنش, کمکی به حمله نظامی دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نمایدو عراق و افغانستان و لیبی و .... جلوی چشمانمان است.
همانطور هم که قبلا به عرض رساندم این اخلاق بسیار ناپسندی است که در شیوه استدلال خود و برا یمحکم کردن این استدلال, فراست و ذکاوت مردم را زیر سوال ببرید, چکار به فراست مردم دارید, حرف خودتان را بزنید. کما اینکه تصور می کنم بعد از مطالعه عرائض بنده مجاب شده باشید که باید به ذکاوت دیگران شک کرد!!!!! خدا قوت (57602)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۷:۲۳
احسنت به نظر می رسه بهار یار جمع کن احمدی نژاد باشه (57653)
علیرضاا
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۷:۴۸
آقای کاوه ! مشخص است که هنوز نا آگاهی بخش بزرگی از مردم به دموکراسی و اصلاح طلبی هست . مثال می گویم : فکر می کنید چند میلیون نفر در ایران هنوز نمی دانند از این 8 کاندید کدومشون اصول گرا هست و کدوم مستقل و اصلاح طلب !
من روزانه با افرادی برخورد می کنم که می گویند: حال که اقای هاشمی نیست به ولایتی رای می دهم ؛ به قالیباف !
شاید آگاهی نسبی مردم به حقوقشان در چهار - پنج دوره بعد محقق شود (57673)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۸:۵۳
حرف های شما کاملا صحیح است
اما ما باید جمع خود را حفظ کنیم و در صورت حمایت خاتمی و هاشمی از یک کاندیدا حرکتی مفید و جمعی را به سرانجام برسانیم (57717)
طوفان
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۲۰:۴۹
جناب کاوه، بنده مدت زیادی است که نویسنده این مقاله رو در فضای مجازی می شناسم و با توجه به مطالبی که قبلا از ایشون خوندم و تقریبا میشه گفت با طرز تفکرشون آشنا هستم فکر نمی کنم قصدشون از این نوشته توهین به فراست و ذکاوت عده ای از مردم باشه، شما هم اگه می خواین با ایشون به صورت خصوصی مکاتبه داشته باشین با یه جستجوی ساده در موتورهای جستجو می تونید به وبلاگ شخصی ایشون دسترسی پیدا کنید و مطمئنا شما هم بعد از خوندن مطالبشون در وبلاگ با من هم عقیده خواهید شد (57790)
عادل
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۱۱
سخت میبینم شرایط رو و بدتر از اون این دو کاندید که ازشون به عنوان اصلاح طلب یاد میشه آیا توانایی لازم برای اثبات خودشون رو دارند؟ اگر دارند حاضرند یکی به نفع دیگری کنار بره تا عرصه برای یکیشون باز تر بشه و فضای انتخابات جدی تر برگزار بشه؟....... (57603)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۱۵
به اين ميگن نوشته سفارشي (57605)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۲۳
................بعد از رد هاشمي جامعه كاملا در انفعال به سر مي بره حتي اقرادي مثل من كه در راي دادن به هاشمي هم مردد بودند الان خيالشون راحته كه وظيفه اي بدوش ندارند . گزينه حداكثري اصولگرا ها كه حتما با هم اجماع مي كنند و حتما هم جليلي است........ مطمئن باشيد اينبار حكومت حتي حاضر نيست 5 در صد هم ريسك كنه چرا كه تجربه احمدي نژاد هنوز جلو جشماشه . كسي رئيس جمهور ميشه كه كاملا ازش مطمئن هستند و اون جليلي هست............ (57611)
سعید
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۲۰:۰۷
چطور ممکنه خیالت راحت باشه که وظیفه ای نداری برادر. همه ما در مقابل آینده خودمون و ملت مسولیم. مثل این میمونه که یک شهر رو سیل بخاد ببره بعد مردم شهر بیان بگن که خوب مثل اینکه کاری از ما بر نمیاد پس خیالمون راحته که وظیفه ای نداریم؛ حداقل می تونیم دست و پای الکی بزنیم. (57756)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۶:۳۰
با سلام
نقش آقای هاشمی وخاتم می تواند بسیار موثر باشد و اگر زود بجنبند می توان امیدوار بود نتیجه ای دیگر خلاف نظر اقتدارگرایان رقم بخورد (57619)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۷:۰۱
خواهشا سانسور نكنيد !!! اصلاح طلب نبايد سانسورچي باشه !!! اگه قرار رجا نيوز و فارس سانسور كنند و شما هم اين كار را بكنيد چه فرقي هست بين شماها !!! (57640)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۷:۳۴
با توجه به بیانانت جناب دکتر جلیلی
بنده به این نتیجه رسیدم که بریم و از احمدینژاد حلالیت بطلبیم (57662)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۸:۰۵
به نظرم نقش اجماع بین اصلاح طلبان و نظر آقای هاشمی و به خصوص خاتمی بسیار مهمه. منم معتقد به اینم که کنار نشستن و تحریم فایدهیا نداره ولی اگه قرار باشه همینجوری هیچکدوم از رهبران اصلاحات هیچی نگن که اونجوری قطعا هر چی نتیجه بشه ضرره. به نظرم اگه حتی قرار به تحریمه که من باهاش مخالفم، ولی حداقل اونم همه بگن با هم روش اجماع کنیم تا یه اثری حداقل بذاره (57691)
محجور
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۸:۴۰
آقای محترم سال ها تجربه کرده اید که با کسانی روبرویید که هیچ منطق و قاعده ای را رعایت نمی کنند و شما می خواهید با قانون با ایشان مبارزه کنید!!! وقت بیش از 677 نفر را به اضافه ی رئیس مجمع تشخیص مصلحت رد صلاحیت کرده اند و اصلا حاضر به توضیح قانونی نیستند ، شما دوست اصلاح طلب می خواهی منفعل نباشی و در بازی ایشان شرکت کنی؟! کمی قواعد منطق را بیشتر بخوان و درست نتیجه گیری کن! (57706)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۸:۴۱
اگر خاتمی و هاشمی به این نتیجه برسند که از کاندیدایی حمایت کنند
اونوقت میشه در مورد این پیشنهاد فکر کرد (57708)
سعيد
Sweden
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۸:۴۱
. . . .
من 14 ساله توی انتخابات شرکت نکردم. ولی تصمیم دارم امسال شرکت کنم چون به این نتیجه رسیدم که شرکت نکردن من فقط بار مسولیت رو از دوش من نسبت به مردم و کشورم میندازه. امیدوارم اصلاح طبان روی عارف یا روحانی به اجماع برسن.
کلا ما چند گزینه داریم:
1- با برخورد قهری طرف تمامیت خواه رو بزنیم کنار که با توجه به روحیه مردم این کار امکان پذیر نیست و البته برخورد قهری به نفع کشور نیست.
2- انتخابات رو تحریم کنیم که این باعث حمله خارجی بشه. همه میدونیم حمله خارجی همه کشور رو نابود خواهد کرد و هر کس که دلش برای این مملکت میتپه هرگز به چنین چیزی راضی نمیشه.
3- انتخابات رو تحریم کنیم تا باعث روسوایی طرف تمامیت خواه بشه. همه میدونیم این طرف از روسوایی بین المللی ککش هم نمی گزه.4. . .

5- در انتخابات شرکت کنیم و رای های ما رو بشمرن. در این صورت یک فرد معتدل میاد رو کار و ما یک قدم و البته فقط یک قدم به دمکراسی نزدیک میشیم.

خوب اگه طرف بنا داره رای های ما رو بخوره. بیاین کاری کنیم که این کار رو با قهقهه و سرمست از پیروزی انجام نده. بیاین با هم این "آخرین حرکت قهرمان" رو انجام بدیم. (57710)
حامد
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۹:۰۰
اه اه اه چرا همه اینقدر نا امیدن اگه کاری نکنیم جلیلی میشه ریئس جمهور اونم بدون برنامه خاصی حالا برین تو خونه هاتون بشینین بگین من که نمیرم رای بدم بعد باز 8 سال بدبختی بکشین بعدش دیگه پشیمونی فایده نداره مثل اینکه بعضی از دوستان هنوز از شوک رد صلاحیت آقای هاشمی درنیومدن (57719)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۲۰:۱۱
جلیلی نه بلکه قالیباف کاندیدای حکومته (57759)
...
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۲۰:۴۰
حامدجان اگرمیخواستند ویا اجازه ورود به اصلاح طلبان میدادند مطمعن باش هاشمی را ردنمیکردند . (57780)
میلاد
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۱۹:۰۷
ایکاش اقای عارف بعنوان نامزد این انتخابات یه نگاهی به کامنتای همین سایت بکنه و متوجه بشه که ایشون در حال حاضر رایی نداره. حدکثر و در خوشبینانه ترین حالت 2 میلیون نفر به عارف رای میدن و یک میلیون یا کمتر به روحانی. این در حالیه که ما تو این دوره یه رییس جمهور شجاع و و البته با رای بالا نیاز داشتیم که قدرت و توانایی ایجاد تغییرات حداقلی مورد انتظارمون رو داشته باشه. اقای عارف انسان سالمیه و من بخاطر خود ایشون میگم بهتره انصراف بده و محبوبیت مردمیش رو افزایش بده. (57722)
۱۳۹۲/۰۳/۰۵ ۲۰:۵۱
دوستان چراگیر دادید به خاتمی وهاشمی اون عزیزان مطمعناًاز من وشما بهترمیدانند چیکار کنند.شاید بعضی با نوشتن بعضی چیزها میخواهند .......بکنند (57791)