به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۲۳:۵۴
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۶۹۴۱۱
«حصر خانگي» مردم توسط ريزگردها!

آنچه بايد درباره‌ معضل گرد و خاكي بدانيم

گروه جامعه: معضل ريزگردها و گرد وخاك مدتهاست زندگي عادي مردم چند استان غربي كشورمان خصوصا خوزستان را مختل كرده به گونه‌اي كه در هفته جاري، مدارس و ادارات اهواز و ديگرهاي شهرهاي خوزستان عملا به طور كامل تعطيل و چند ميليون شهروند هموطنمان در خانه‌هايشان «حصر خانگي» شده‌اند! در متن زير 20 سوال و جواب درباره‌ طوفان ریزگردی را مي‌خوانيد:
آنچه بايد درباره‌ معضل گرد و خاكي بدانيم
وزیر بهداشت گفته است: بخشی از مشکل ریزگردها مربوط به کشور عراق و بخش دیگر مربوط به کاهش بارش و خشک شدن تالاب‌های هورالعظیم و مناطق جنوب شرقی استان خوزستان است. دكتر سیدحسن هاشمی در جلسه با مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس، افزود: بخشی از مشکل ریزگردها مربوط به کشور عراق و بخش دیگر مربوط به کاهش بارش و خشک شدن تالاب های هورالعظیم و مناطق جنوب شرقی استان خوزستان است و معتقدم که به جای اینکه به دنبال مقصر در وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط بگردیم، باید با کار علمی و جمع بندی مشخص بتوانیم راهکار مناسبی برای رفع این معضل پیدا کنیم و به شرایط مناسب برگردیم.

وزیر بهداشت کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی و کاهش ورودی آب سدها را بخشی از عوامل ایجاد ریز گردها نام برد و گفت: متاسفانه گرد و غبار در این منطقه به سرعت ایجاد شد و به اعتقاد بنده باید با استفاده از مطالعات بین المللی و محققینی که به اکوسیستم کشورمان تسلط کافی دارند، بتوانیم در رفع این مشکل قدمی برداریم. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه خشکسالی بخشی از زندگی ما شده است، در ادامه گفت: در بازدیدی که از حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، طلاییه، جفیر کوشک و تالاب های هورالعظیم در نقطه صفر مرزی داشتیم مشخص شد که بخش عمده ای از گرد و خاک مربوط به این منطقه بود و بادی که از سمت کشور عراق می وزد این مسئله را ثابت می کند.

20 سوال و جواب درباره‌ طوفان ریزگردی

س: توفان ريزگردی چيست؟

ج: توفان ريزگردی يک پديده هواشناسی‌ست که در مناطق خشک و نيمه خشک جهان رخ می‌دهد. وزش بادهای شديد که ذرات معلق خاک را با خود حمل می‌کنند به نام توفان ريزگردی يا توفان غبار شناخته می‌شوند.

س: ريزگردها چطور ايجاد می‌شوند؟

ج: گرم شدن سياره زمين باعث ايجاد تغيیرات اقلیمی شده و در نتيجه رطوبت خاک کاهش پیدا کرده است. همزمان پوشش گياهی در بسياری از مناطق خشک و نيمه خشک جهان، منجمله در ايران و کشورهای همسایه، از بين رفته است. در نتيجه هر بار که باد شديد می‌وزد لایه سطحی زمين‌ها که سست شده روبيده می‌شود و بصورت غبار و ذرات معلق با باد جابجا می‌شود.

س: اندازه ذرات ريزگردی چقدر است؟

ج: ذرات ريزگردی می‌توانند به کوچکی صفر ميکرومتر تا هزار ميکرومتر باشند (هر ميکرومتر يا ميکرون يک میليونيوم متر است. ضخامت موی معمولی سر 90 ميکرون است).

س: آيا خشکسالی منجر به شديد شدن غلظت ريزگردها می‌شود؟

ج: بله. هر عاملی که منجر به کاهش رطوبت خاک بشود به افزايش غلظت ريزگردها کمک می‌کند.

س: سریع‌ترين راه جلوگيری از توليد ريزگردها چيست؟

ج: تثبيت خاک. به هر روشی که بتوان خاک را از روبيده شدن توسط باد حفظ کرد می‌توان توليد ريزگردها را کاهش داد.

س: آيا توليد ريزگردها اثرات اقتصادی دارد؟

ج: بله. ريزگردها محصول از دست رفتن خاک‌های حاصلخيز کشاورزی و بيابانی شدن اراضی هستند. تغيیر زمين‌های کشاورزی به زمين‌های باير منجر به کاهش محصولات کشاورزی و از دست رفتن منابع غذايی و مشاغل مرتبط با آن‌ها خواهد شد.

س: آيا مردم می‌توانند برای کاهش ريزگردها فعاليت کنند؟

ج: خير. توليد ريزگردها ناشی از تغييرات در مقياس‌های بزرگ‌تر نظير خشکسالی و از بين رفتن پوشش گياهی‌ست. در چنين مقياس‌هایی مردم نقش مستقيمی در ايجاد يا کاهش ريزگردها ندارند. تنها بخشی که مردم در آن بطور نسبی اثرگذارند اصلاح روش‌های کشاورزی‌ست. درخواست‌های نهادهای مردمی از دولت برای کاهش ريزگردها از جمله فعالیت‌های زيستمحيطی و اجتماعی در سراسر جهان است.

س: آيا دولت می‌تواند در مورد کاهش ريزگردها در داخل کشور اقداماتی انجام دهد؟

ج: بله. از طريق تغيیر الگوهای کشاورزی منطبق با شرايط کم آبی، تثبيت خاک از طريق کاشت گیاهان مقاوم در برابر خشکی. حفظ منابع آب در سفره‌های آب زيرزمينی. افزايش قابل توجه برنامه‌های آموزش عمومی در زمينه محيط زيست.

س: کدام يک از کشورهای جهان بيش از همه در معرض ريزگردها هستند؟

ج: تمام مناطق خشک جهان که در محدوده جغرافيایی کشورها قرار می‌گيرند در معرض ريزگردها هستند. اين مناطق از جمله شامل بخش‌هایی از کانادا و مرکز امریکا، شمال افريقا، شبه جزيره عربستان، ايران، پاکستان، اردن، عراق، اسرائيل، روسيه، آسيای ميانه، هند، چين، کره شمالی و جنوبی و استراليا هستند.

س: آيا بجز سياره زمين در ساير سيارات منظومه شمسی نيز توفان گردباد وجود دارد؟

ج: بله. در نزديک‌ترين همسايه زمين يعنی مريخ توفان ريزگردی به سرعت 160 کيلومتر بر ساعت می‌وزد.

س: چه کسانی بيشتر در معرض عوارض ريزگردها هستند؟

ج: نوزادان، کودکان، نوجوانان، افراد مسن، زنان باردار، کسانی که دچار مشکلات تنفسی نظير آسم يا برونشيت هستند، بيماران قلبی، کارگران ساختمانی و کشاورزان.

س: چگونه می‌توان از عوارض انسانی ريزگردها جلوگيری کرد؟

ج: با کاهش فعاليت‌های خارج از محيط‌های بسته و استفاده از ماسک. به کار گرفتن وسايل تصفيه هوا در محيط‌های بسته.

س: آیا می‌توان از وقوع توفان‌های ريزگردی مطلع شد؟

ج: بله. ايستگاه‌های هواشناسی قادرند تغيیرات حرارتی، فشار، شفافيت هوا و سرعت و جهت بادها را پيش‌بينی کنند و وقوع توفان‌های ريزگردی را به اطلاع شهروندان برسانند.

س: آيا توفان ريزگردی سوابق تاریخی برای ايرانيان دارد؟

ج: بله. هرودوت به مدفون شدن سپاه کمبوجيه دوم پادشاه هخامنشی در واحه آمون مصر به دلیل توفان ريزگردی اشاره می‌کند.

س: نزديک‌ترين منبع ريزگردی به ايران در کجاست؟

ج: در کشور عراق.

س: منبع ريزگردهای عراق در کجاست؟

ج: در خشک شدن نيزارهای مشترک ميان عراق و ايران و کاهش ورودی آب به رودخانه‌های دجله و فرات و خشک شدن زمين‌های اطراف اين دو رودخانه.

س: در صورت ادامه وضع موجود در عراق چه شرايطی اقليمی برای اين کشور و نواحی مجاور ايجاد خواهد شد؟

ج: طبق تخمين وزارت محيط زيست عراق در صورت ادامه وضع موجود در ده سال آينده اين کشور سالانه شاهد 300 توفان ريزگردی خواهد بود. وزش بادهای غربی- شرقی در ايران منجر به حرکت ريزگردهای عراق به مناطق مجاور خواهد شد.

س: نزديک‌ترين منبع ريزگردی داخل کشور در کجاست؟

ج: در دامنه‌های البرز، دشت کوير، درياچه نمک و مناطق حاشيه کوير.

س: آیا کاهش ميزان آب در ايران به افزايش منابع ريزگردی داخلی منجر خواهد شد؟

ج: بله. از دست رفتن آب باعث خشکی بيشتر اراضی و فرسايش بيشتر لايه‌های سطحی می‌شود. خاک که در بالاترين لايه سطح زمين قرار می‌گيرد با از دست دادن رطوبت خود، چسبندگی دانه‌ای و چسبندگی به لايه زیرين را از دست می‌دهد و با وزش بادهای نيمه شدید به حرکت درخواهد آمد.

س: آیا بايد سبک زندگی مردم در مناطقی که تحت وزش ريزگردها هستند تغيیر کند؟

ج: تجربيات جهانی در زمينه تثبيت خاک نشان داده که می‌توان وضعيت را تحت کنترل درآورد همچنان که برنامه‌های احياء نيزارهای عراق بخشی از حيات طبيعی اين مناطق را تامين کرده است. تنها عامل تعيین کننده در کنترل وضعيت تثبیت خاک تغيیر اولويت‌‌های ملی به نفع برنامه‌های زيستمحيطی و بودجه بندی برای حفظ تداوم آن‌هاست.

نجات کارون...
Slovakia
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۵:۱۳
احیای" هورالعظیم و شادگان" و جلوگیری از طرحهای انتقال اب از سرشاخه های "کارون و دز" از اولویتهای اصلی مهار گرد و خاک هستند. (290963)
ایرانی خراب شد تا تهرانی آبادشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۷:۰۶
با سلام درشهر من الیگودرز طرح انتقال آب زاگرس به قمم که کلا مرموزه اما باعث شده اب روستاها کلا خشک بشه مهاجرت معکوس ودرآینده ای نه چندان دور روزگار اهواز (290986)
ایرانی
Slovakia
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۲:۰۹
اگر مافیای اب دست از سر سرشاخه های کارون و دز بردارند خیلی از مشکلات موجود را میتوان برطرف کرد،از تجربه تلخ گرد و خاکهای خوزستان باید درس عبرت بگیریم و اینقدر بی حساب و کتاب سدسازی نکنیم و مسیر رودخانه ها را تغییر ندهیم و تالابها را خشک نکنیم و خلاصه اینکه همه ما وظیفه داریم بجای دستکاری طبیعت به نظام طبیعت احترام بگذاریم و زندگی خود را با شرایط طبیعی محیط خود منطبق کنیم البته همه اینها مستلزم این است که به حق خود از طبیعت قانع باشیم و زیاده خواهی نکنیم... (291057)
الف
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۲:۵۲
کدام تهرانِ آباد؟ شما فقط بالای شهر تهران را می بینید که آنجا هم مشکلات خودش را دارد، ساخت بی حساب و کتاب برج ها در خیابان ها و کوچه هایی که کشش این ها را ندارد و اگر زلزله بیاید معلوم نیست چه می شود. آلودگی هوا هم که بیش از حد است. اینجا در بیشتر روزهای سال کوه های بلند طراف تهران معلوم نیست. ترافیک وحشتناکی که باعث میشه گاهی اوقات 2 ساعت فقط در راه باشید برای مسیر 20 دقیقه ای و ... (291064)
الف
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۲:۵۶
بالاخره ساخت این همه سد جز دستوردهای شکوهمنده یا یکی از عوامل تغییر محیط زیست و کم آبیه؟ چند ماه پیش یه استاد دانشگاه تو تلویزیون خیلی از ساخت سدهای پرتعداد گله می کرد. (291065)
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۸:۵۰
چون نیک بنگری تعمدی در خشکاندن دریاچه های ایران وجود دارد...هرجا محل تفریح و شادی مردم است چنین سرنوشتی در انتظار انجاست (291015)
hasan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۰:۵۷
یکی از عوامل اصلی ریزگردها کاهش آب رودخانه های دجله و فرات است که به دلیل سدهای بزرگیست که کشور ترکیه بر روی سرشاخه های این رودها زده است.فکری هم به حال این قضیه کنید. (291040)
اهوازی
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۱:۵۱
یکی از راههای عملی انتقال آب از خلیج فارس به تالابهای خشک شده است (291053)
amin es
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۲:۰۷
1اولا تو وضع فعلي عمل كشورهاي ديگه به ما مربوط نيست.2اصليترين مشكل اين ريزگردها خشكسالي بوده و همون مقدار ابيم كه باقي مونده بوده به دليل سد سازيهاي بسيار زيادي كه توسط دولت احمدي انجام ميشه با وزش باد كار يكسره ميشه3و اما چرا دولت دقت كنيد در عمل هيچ كاري انجام نميده جاي سوال داره (291055)
سرزمین مادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۵:۳۷
حرف دل روحانی .یه دیوونه یه سنگی انداخته تو چاه صدتا عاقلم نمیتونن درارن /زورگویان خفه مون کردن بخدا .اینم گندی که دولت ....شدشون زد.روحانی خدارو شکر بجای اینکه مثل دولت قبل روده درازی کنه (سکوت -عمل )دمش گرم.خدایا برای مردمم فرجی کن . (290966)
اهواری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۹:۵۶
عمده این سدها در دوران سازندگی دولت اقای هاشمی ساخنه شده است. (291028)
ارزو
Slovakia
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۵:۴۳
مسئولان محترم؛ خواهشا دیگه از بازی دادن مردم دست بردارید و یه کار اساسی انجام بدین باور کنید که زندگی در خوزستان تعطیل شده و همه جا انگار خاک مرده پاشیدن خیلی خوب میشه اگه بجای قولهای بیعمل در کنار مردم باشید و بچه های ملت رو مثل بچه های خودتون بدونید؛لطفا خفگی رو بفهمید و باور کنید... (290967)
خاکستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۷:۴۷
ازده سال پیش که شروع شدن ریزگردا دریغ از یه اعتراض مردمی.اگه اونموقع که ازخاک عراق شروع شد اینجااعتراض میکردیم نمیومدن هورالعظیمو خشک کنن.الانم درست شدنش سالها زمان میبره.اماباید بخاطرسدگتوند و هورالعظیم که ازفاجعه های زیست محیطی خوزستانن اعتراض کنیم و مسئولین وقتوبیارن محاکمه کنن.باید هرمسئولی بدونه سلامتی و جان شهروندانش مهمتراز هرچیزیه.فقط اعتراض و محاکمه مسئولین محیط زیست خوزستان (290992)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۷:۵۰
اگر نفت خوزستان سهم تمام ایران است، گرد و خاک کشنده ی خوزستان نیز مشکل و مسئله ی تمام ایرانی هاست...
از همه کاربران و دوستانم خواهش میکنم، به ویژه از اون عزیزانی که در خوزستان زندگی نمیکنند، فضای شبکه های اجتماعی رو پر کنید از دغدغه ی سلامتی هموطنان خوزستانی مون.
سکوت نکنید که سکوت شما برای خوزستانی ها کشنده است.
مسولین محترم برای مردمی که هشت سال ازجان و مال و همه ى هستيشان گذشتند و برای ایران ایستادگی کردند بدادشان برسید (290995)
خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۷:۵۳
خوب سریعا سدها را خالی کنید بزارید کارون جراحی و کرخه خصوصا کرخه و هور العظیم پر آب بشه بس دیگه صبر ما حد داره سریع سریع عمل کنید حرف زدن بچه هم می فهمه آقایان دولتی (290997)
اهوازی
France
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۸:۰۲
نویسنده شما به این اشاره نکرده که قبل انقلاب 12 ملیون متر مکعب آب وارد خوزستان می شد و ان آبها خود هوا را فیلتر می کردن و حالا کمتر از یک ملیون آب داره وارد استان میشه خوب این دلیل محمی نیست شما ها این استان زخیز و مستعد برای کشاورزی را به استانی خشک تبدیل کردید (291002)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۸:۱۹
وای به حال مردم ...!!! (291006)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۰:۴۱
به نام خدا
اکنون که شروع به تایپ این دلنوشته می کنم یک هفته ای است که محکوم به زندان در اتاقی 3 در 4 در شهر اهواز شده ام.
مردم ایران ، مسئولین مملکت اکنون در اهواز ضرر سیگار کشیدن به مراتب کمتر از نفس کشیدن است.
تا کنون علت این گرد وغبار را به درستی نتوانستند تشخیص بدهند چه برسد به پیدا کردن راه حل برای آن. اکنون که می گویم یعنی 10 سال است . آقایان مسولان بعد از 10 سال علت مشخص نیست شاید هم نمی بایست مشخص باشد
چیزی که در این 10 سال شنیده شده وتا امروز ادامه دارد این است : ریزگردها در اهواز رکور (291038)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۲:۵۷
حرف! حرف! حرف! سوژه برای این روزها... فقط همین! هیچکس حال ما رو نمی فهمه و کاری نمی کنه! کاش خوزستانی ها هم آدم های با نفوذی داشتند! بلکه می دیدند ما را!!!!!!!!!!!!! (291066)
غبیشاوی
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۳:۵۰
اگر قادر به ابادی زمین های این استان نیستید
1. بصورت مدت دار به شرکت های بین المللی واگذار کنید تا در آنها کشت نیشکر صورت گیرد.
2. گمرکی شکر را چند برابر کرده و یا شکر را با قیمت مشخص پیشخرید کنید.
3. در کنار شکر، اتانول هم بدست میایدکه میتوان بصورت سوخت ماشین استفاده کرد.
4. شرایط ماشین های اروندی را تغیر دهید تا حداقل از استانهای همجوار استفاده کنیم. بخشی از این تصادفات جاده ای که در گرد و خاک رخ داد بدلیل ماشینهای مشکل دار داخلی بود. (291084)