به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۷۱۱۴۸
آسیب فرهنگ ملی؛

تبعات مخالفت‌ تندروهاودلواپسان با موسيقي

گروه فرهنگی: با آمدن دولت یازدهم ماجرای موسیقی ابعاد پیچیده‌تری پیدا کرده است. موسیقی حالا یک ابزار و وسیله است؛ ابزاری در دست گروه‌های تندرو که هر روز حاشیه‌ای تازه برای وزرات فرهنگ دولت یازدهم ایجاد کنند. در روزهای گذشته دو کنسرت علیرضا قربانی در مشهد و سیروان خسروی در بوشهر در آستانه برگزاری لغو شدند.
لغو کنسرت قربانی با حکم دادستانی صورت پذیرفت و کنسرت خسروی نیز با مخالفت فرمانداری بوشهر لغو شد. همان جایی که چند‌ماه پیش با حمله و هجمه گروه‌های کنسرت گروه لیان به سرپرستی‌ محسن شریفیان نیز لغو شد. برگزار‌نشدن کنسرت‌ها در آخرین لحظه برگزاری مسئله تازه‌ای نیست؛ تندروها می‌کوشند کنسرت‌های موسیقی لغو شده و مردم از موسیقی داخلی محروم شوند.



گروه‌هایی با برگزاری هرگونه کنسرتی مخالفند؛ مخالفانی که به گفته پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی، حتی در بدنه برخی دستگاه‌های اجرایی دولت نیز حضور دارند. لغو کنسرت‌ها مورد اعتراض شدید خوانندگان این عرصه نیز قرار گرفته است. علیرضا قربانی آخرین خواننده‌ای بود که انتقادات شدیدی را به این روند مطرح کرد. اخیرا خانه موسیقی هم به با انتشار بیانیه‌ای به تصفیه حساب‌های سیاسی تندروها در حوزه فرهنگ اعتراض کرده وگفته است: «با نظر و نگاهی گذرا به فعالیت‌های فرهنگی حوزه موسیقی و حواشی آن‌ها در شش‌ماه گذشته به راحتی می‌توان احصا کرد که مانع تراشی و هجوم به برنامه‌ها و کنسرت‌های مختلف با توسل به دروغ و شانتاژ، ایستادگی در مقابل مجوزهای رسمی وزارت ارشاد شایعه پراکنی‌های گسترده در رسانه‌های همسو، انعکاس گسترده اظهارات خلاف واقع دلواپسان در خصوص موسیقی، اهانت به نوازندگان و خوانندگان و زنان هنرمند، پرواضح است که این‌ها همه حکایت از پروژه جدید و نخ‌نمای گروهی از سیاسیون ناشی و بازنده انتخابات برای فشار آوردن به دولت منتخب و به منظور بهره برداری های خاص سیاسی است.» موضعی که بعد از یک سال و اندی نشان می‌دهد جدال و درگیری مخالفان دولت که ریشه‌های سیاسی دارد هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند. جدالی که پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی آن را تایید می‌کند و بر رایزنی قانونی برای رفع این مشکل تاکید می‌کند.

لفظ مطربی به هنرمندان درست نیست
در بیانیه خانه موسیقی به صراحت پرسشی را با مسئولان مطرح کرده وگفته است "سخن و پرسش اساسی اینجاست که چرا علیرغم حمایت وزیر محترم وزارت ارشاد از موازین قانونی و مجوزهای صادره که علی‌القاعده منطبق بر وظایف قانونی بوده و بر اساس قانون اساسی دولت باید مدافع حقوق شهروندی و آزادی فعالیت‌های مشروع باشند، سکوت دیگران در مواجهه با این بی‌قانونی برای چیست و مهم‌تر اینکه چرا هنرمندان باید هزینه این جدال بی‌رحمانه را بپردازند؟». پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در گفت‌وگو با آفتاب این پرسش را اینگونه پاسخ می‌دهد: «وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هرگز سیاست سکوت را دربرابر این تندروی‌ها درپیش نگرفته است. متاسفانه برخی از این افراد وگروه‌ها که گاهی بنا به دلایل امنیتی نام دقیق آن‌ها برای ما خود ما نیز روشن نیست، سازماندهی شده و براساس دلایل سیاسی به مخالفت با موسیقی می‌پردازند و برخی نیز بنا به دغدغه‌های دینی با موسیقی مخالفت کرده که تعامل با دسته دوم آسانتر است.»

برکناری استاندار شیراز به دلیل مخالفت با برگزاری کنسرت بود
ارجمند در ادامه گفت: «برخی فعالیت‌های قانونی برای مقابله با این اقدامات زمان‌بر است. دربرخی استان‌ها مانند بوشهر برخی به‌کلی مخالف برگزاری هر نوع کنسرت موسیقی هستند. این افراد ممکن است در بدنه اجرایی دولت نیز حضور داشته باشند. بنابراین در شیراز ما شاهد برکناری استاندار به دلیل مخالفت با برگزاری کنسرت بودیم که این اقدامات نشان‌دهنده اقدامات قاطعانه دولت است. بسیاری از اقدامات و رایزنی‌ها با نهادهای گوناگون وزارت ارشاد از طریق دفاتر حقوقی صورت می‌گیرد اما این اقدامات زمان‌بر است ضمن اینکه بسیاری از اقدامات رسانه‌ای نمی‌شود. ما گاهی با بالاترین مقامات استانی به دلیل برگزاری کنسرت رایزنی می‌کنیم در این صورت معلوم می‌شود کنسرت‌های دیگری در آستانه لغو قرار داشته‌اند که با رایزنی‌های ما این اتفاق نیفتاد. البته برخی کنسرت‌ها نیز به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها برگزار نمی‌شوند که این امر به ناهماهنگیهای برگزارکنندگانی بازمی‌گردد که با روند قانونی کسب مجوز آشنا نیستند.»



ارجمند در ادامه ضمن حما‌یت از حیثیت هنرمندان، اطلاق نام مطرب به هنرمندان را امری غلط دانسته و تاکید کرد: «اطلاق واژه‌هایی مانند مطرب به هنرمندان که در سال‌های بعد از انقلاب متعهدانه درکنار حوادث گوناگون مانند دفاع مقدس در کنار انقلاب اسلامی بوده‌اند درست نیست و دور از انصاف و عدالت است. همچنین ما قانونی به نام عدم برگزاری کنسرت در مشهد نداریم. آقای علم الهدی نیز نظر شخصی وفقهی خود را بیان کرده‌اند که جای بحث و بررسی دارد. وظیفه ما نیز اعمال و برقراری قانون است و در مواقع لغو بی‌دلیل کنسرت‌ها ما سعی کنیم ضرر و زیان برگزار‌کننده کنسرت را تامین کنیم.»

شعار دولت فرهنگی همچنان شعارماست
ارجمند در ادامه گفت‌وگوی خود با آفتاب تاکید کرد: «شعار دولت فرهنگی نه فرهنگ دولتی از ابتدا مورد تاکید دولت یازدهم بوده است اما ظاهرا این موضوع هنوز از سوی برخی افراد وگروه‌ها باور نشده است. اما دولت تدبیر و امید با حفظ شان و شئونات اجتماعی فعالیت‌های قانونی هنری خود را ادامه خواهد داد که همکاری برخی نهادها مانند نیروی انتظامی با ما زیاد بوده است.»


بسیاری از علاقمندان موسیقی از عدم برگزاری کنسرت‌ها در شهرهای خود ناراضی هستند. نارضایتی که با مراجعه به آثار فرهنگی زیرزمینی و غیرمجاز خود را بیشتر نشان می‌دهد. پیروز ارجمند به نقش آثار فرهنگی داخلی در زندگی اجتماعی مردم اشاره کرده و می‌افزاید: «موسیقی به عنوان هنر ملی جایگاه ارتقا‌یافته‌ای در سال‌های اخیر پیدا کرده است و ماباید با حمایت از موسیقی شرایطی را فراهم کنیم که موسیقی به عنوان یک میراث معنوی وارد جریان زندگی مردم شود؛ زیرا مردم در نهایت حافظان موسیقی در جامعه هستند.» ارجمند تاکید می‌کند: «اگر موسیقی از مجرای رسمی وارد زندگی مردم نشود مردم به محصولات فرهنگی غیرمجاز مراجعه کرده که بدون کنترل و نظارت در همه‌جا قابل دسترسی است.»



مجموعه این شرایط نشان می‌دهد علی‌رغم هشدار مسئولان گروه‌های تندرو همچنان وزارت فرهنگ وارشاد دولت یازدهم را حتی به قیمت ضرر فرهنگی ملی نشانه گرفته‌اند. باید منتظر ماند و دید در روزهای بعدی سهم وزارت ارشاد از این جدال تنگاتنگ چه میزان پیروزی را نصیب خود خواهد کرد؛ جدالی که به باور ناظران سیاسی به عصبانیت جناح مخالف از شکست انتخاباتی 92 مرتبط می‌شود و از روزهای نخست تشکیل دولت روحانی در پی انتقام‌جویی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آمده است.