به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۷
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۳۶۶۸۸
يك آمريكايي كه وصیت کرد کنار زاینده‌رود دفن شود

ایران یکی از دوستان واقعی خود را از دست داد

گروه فرهنگي: ریچارد فرای، ایران‌شناس برجسته آمریکایی در سن ۹۴ سالگی درگذشت. او دارای خانه‌ای در اصفهان بود و وصیت کرده که در کنار زاینده‌رود دفن شود. فرای پیش از انقلاب در دانشگاه شیراز تدریس می‌کرد و عضو هیات امنای این دانشگاه بود.
ایران یکی از دوستان واقعی خود را از دست داد
به گزارش دويچه وله، ریچارد نلسون فرای (Richard Nelson Frye) در خانواده‌اي سوئدی‌تبار در ایالت آلابامای ایالات متحده آمریکا زاده شد. او در دوران نوجوانی به شرق و تاریخ آن علاقه‌ پیدا کرد و همین باعث شد که در دانشگاه ایلینوی آمریکا در کنار تحصیل در رشته‌ی تاریخ، به آموزش زبان‌های عربی و ترکی بپردازد. فرای بعدها به زبان‌های گوناگون، از جلمه آلمانی، ازبک، پشتو، روسی، فارسی و فرانسوی مسلط شد و با زبان‌های اوستایی، پهلوی و سغدی نیز آشنایی کامل داشت. او فارسی را از محمد سمسار که کارشناس فرش در گمرک آمریکا بود آموخت و به کمک او کتاب "تاریخ بخارا"، اثر ابوبکر محمدبن جعفر نرشخی را ترجمه کرد که به رساله‌ی دکترای وی تبدیل شد. "تاریخ بخارا" مهم‌ترین و قدیمی‌ترین کتاب فارسی‌زبان در باره‌ی بخارا به به‌شمار می‌رود.

عشق به ایران

فرای به مرور به ایران و فرهنگ و تاریخ این کشور علاقه‌ی شدیدی پیدا کرد. علاقه‌ی او به سفرهای متمادی به ایران و دیگر کشورهای فارسی‌زبان محدود نشد، بلکه به شناسایی ایران وایرانی در جهان کمک فراوانی نمود. دانشمند آمریکایی به رشته‌ی ایران‌شناسی در دانشگاه هاروارد اهمیت ویژه‌ای داد و مرکز ایران‌شناسی دانشگاه کلمبیا در نیویورک را بنیان گذاشت. او همچنین از بنیان‌گذاران مرکز مطالعات ایرانی در تهران بود و درسازمان‌دهی مدرسه مطالعات ایرانی در شیراز نقش فعالی داشت.


دیدار ریچارد فرای با سيدمحمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در سال  ۸۵ (۲۰۰۶)

این ایران شناس برجسته پیش از انقلاب در دانشگاه پهلوی شیراز تدریس می‌کرد و عضو هیات امنای این دانشگاه بود. محبوبیت فرای در میان ایرانیان مرزی نمی‌شناخت. او پس از انقلاب نیز مورد احترام مقامات ایران بود، تا حدی که در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) دولت احمدی نژاد به ریچارد فرای یک واحد مسکونی در اصفهان اهدا کرد. محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران روز جمعه (۸ فروردین)، یک روز پس از مرگ فرای، در صفحه توئیتر خود نوشت: «از درگذشت پروفسور ریچارد فرای٬ یک دوست واقعی و دانشمند ایران‌شناس٬ به شدت غمگین شدم. میراث غنی او همواره زنده خواهد ماند. خداوند روحش را قرین رحمت کند.»

از فرای آثار فراوانی درباره‌ی ایران و ایرانیان به جا مانده است؛ از جمله کتاب‌های "ایران بزرگ: ادیسه قرن بیستم"، "تاریخ ایران باستان"، "دوران طلایی ایران" و "میراث باستانی ایران". همسر دوم ریچارد فرای٬ ایدن نبی نام دارد و از آشوریان ایران و از کارشناسان فرهنگی آسیای مرکزی و خاورمیانه است. ایران‌شناس آمریکایی به احتمال زیاد در اصفهان و در کنار رودخانه زاینده رود، نزدیک آرامگاه پروفسور آرتور پوپ، شرق شناس نامدار به خاک سپرده خواهد شد.

صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۰۹:۱۰
روحش شاد . (214439)
ایراندوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۰:۳۵
از خود باقیات صالحات به جا گذاشت.روحش شاد (214453)
صلح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۱:۲۴
چرا تا وقتی زنده هستن خبری از این افراد نیست تا وقتی که از دنیا میروند مشهور میشن ؟چرا رسانه ها در شناختن چنین افرادی به مردم کم کاری می کنن؟ او یک ایراندوست بود روحش شاد (214463)
صلح صلح صلح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۳:۰۰
احتمالا چون ایشان امریکایی بوده اند نباید به مردم ایران معرفی میشدند رادیو و تلوزیون مثل همیشه نیازی نمیببینند پاسخگویی افکار عمومی باشد (214485)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۱:۴۴
درود به روان ایشان...این مطلب باید از صدا و سیای ایران پخش شود. (214472)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۴:۲۴
رسانه ملي.........؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! (214507)
اريا
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۱:۵۳
روحش شاد (214474)
اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۱:۵۵
شانس این بنده خدا زاینده رود هم خشکیده (214475)
ارمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۴:۱۶
افسوووس! (214504)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۴:۲۶
خداوند رحمتش کند.از بسیاری از ما به اصطلاح ایرانی ها ایرانی تر بود.خیلی از جوانان ما امروز نه نیم صفحه که حتی نمی تواننددوجمله در باره فردوسی بیان کنند یا 5 بیت از شاهنامه را بخوانند.سعدی را نمی شناسند.رودکی را که هیچ.به اعتقاد من ایشان ایرانی واقعی بود. (214509)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۶:۵۴
روحت شاد یک اجنبی این همه خدمت به فرهنگ ما و خیلی از مدیران پدر فرهنگ را ... (214536)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۷:۲۲
دمش گرم از ما ایرانی تر بوده! خدابیامرزش. (214542)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ۱۷:۲۷
اصولا صدا وسیما با شخصیتهای ایران و دانشمندان فعال در زمینه ایران وفرهنگ وتاریخ ایرانی ، انس والفتی ندارد
نام دانشمند بزرگ دکتر محمود حسابی را در سال چند بار از صدا وسیما میشنوید
بخصوص در چند سال اخیر
ارامگاه این ایرانی بزرگ را چه کسانی دیده اند
چقدر به ایشان و خدمات ارزشمند او پرداخته میشود (214545)