به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۱ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب : ۷۸۵۳۸
آداب حضور در جشنواره به کفش پاشنه بلند رسید

جنجال"کفش‌ پاشنه بلند" در جشنواره کن!

گروه فرهنگی: مسئولان جشنواره فیلم کن فرانسه به هنگام نمایش یکی از فیلم‌ها از حضور تعدادی از زنان که کفش پاشنه‌بلند به پا نداشتند، خودداری کردند. این حرکت اعتراضات زیادی را هم دنیای مجازی به ویژه توییتر و هم در دنیای واقعی برانگیخته است.
جنجال"کفش‌ پاشنه بلند" در جشنواره کن!
به گزارش دویچه وله، برگزارکنندگان جشنواره فيلم کن که امسال در تلاش بودند با راه دادن تعداد بيشتری از زنان فيلم‌ساز و تهيه کننده انتقادات پيشين را جبران کنند٬ به نوعی ناکام مانده و حتی انتقادات گسترده‌تر و شديدتری را متوجه خود کردند. بر اساس گزارشی که در رسانه‌های مختلف جهان منتشر شد٬ برگزارکنندگان جشنواره کن روز يکشنبه از راه دادن تعدادی از زنان که کفش‌های پاشنه بلندبه پا نداشتند برای تماشای فيلم "کارول" خودداری کردند.

گزارشگر روزنامه "اسکرين ديلی" اين زنان را عموما بالای پنجاه سال معرفی می‌کند که برخی از آن‌ها به علت مسائل مرتبط با سلامتی، کفش‌های پاشنه تخت پوشيده بودند. تماشای فيلم‌ها در نمايش فرش قرمز جشنواره کن تنها با دعوت صورت می‌گيرد و مدعوین بايد آداب مشخصی را در لباس پوشيدن رعایت کنند، که این آداب برای مردان شامل داشتن کروات مشکی و کفش مشکلی می‌شود. اما ظاهرا امسال آداب پوشش در کن برای اولين بار جزئی‌تر شده و پاشنه کفش زنان را نيز نشانه گرفته است.

با اين که تيری فرمو٬ مدير جشنواره فيلم کن٬ تأکید داشته پاشنه‌ی بلند جزو مقررات لباس پوشيدن برای نمايش‌های فرش قرمز نیست، اما اقدام اخير دست‌اندرکاران جشنواره در راه ندادن تعدادی از زنان اعتراضات زيادی را برانگيخته است. اميلی بلانت، بازيگر انگليسی، اعلام کرد که در واکنش به این موضوع همه بايد کفش پاشنه تخت بپوشند. او گفت: «این موضوع بيش‌تر زمانی نااميدکننده می‌شود که تو تصور می‌کرده‌ای موج جديدی از برابری جنسيتی به جشنواره کن رسيده است.»

اعتراضات آنلاين
اما اعتراضات صرفا به اعتراض ستاره‌های سينما و آنها که تريبون‌های رسمی را در اختيار دارند، محدود نماند. در ساعاتی که از اعلام اين خبر می‌گذرد تعداد زيادی از کاربران اينترنت خصوصا در توييتر مشغول اعتراض و نظر دادن درباره اين موضوع هستند. يک کاربر انگليسی زبان در توييتر به اعتراض نوشت: «نظر جشنواره کن درباره ويلچر چيست؟ آيا استفاده از ويلچر اهانت به فرش قرمز نيست؟» او با طنزی تلخ پيشنهاد کرد که جشنواره از پذيرش افراد روی صندلی چرخدار نيز خودداری کند. يکی ديگر از کاربران نيز نوشت هر کسی که چنين قانونی را برای زنان وضع کرده است بايد همان را برای مردان نيز در نظر بگيرد و مردان هم با کفش پاشنه بلند حاضر شوند.