به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۴ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۳۹۲۹۸

همدردی بی‌سابقه تركيه برای‌کشتار ارامنه

گروه بين‌الملل: نخست‌وزیر ترکیه در اقدامی بی‌سابقه به ابراز همدردی درخصوص کشتار ارامنه در دوران عثمانی در جنگ جهانی اول پرداخت.
همدردی بی‌سابقه تركيه برای‌کشتار ارامنه
رجب طیب اردوغان، نخستین نخست‌وزیر ترکیه است که درخصوص کشتار ارامنه به ابراز همدردی می‌پردازد. وی در آستانه نود و نهمین سالگرد کشتار ارامنه در بیانیه‌ای مکتوب که به 9 زبان منتشر شد، اعلام کرد: ما برای ارامنه‌ای که جان خود را در دوران اوایل قرن 20 طلب آمرزش و با نوادگان آن‌ها ابراز همدردی می‌کنیم. نخست‌وزیر ترکیه ابراز امیدواری کرد، مردمانی که متعلق به یک جغرافیا هستند و آداب و رسوم مشابهی دارند، بتوانند با بلوغ فکری درباره گذشته خود صحبت کنند.

اردوغان رویدادهای جنگ جهانی اول را "درد مشترک" خواند و از مردم خواست این دوره دردناک تاریخی را به دید یک خاطره نگاه کنند. کشتار ارامنه از روز ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵ میلادی آغاز شد و تا سال ۱۹۱۷ ادامه داشت. ارامنه می‌گویند، حدود یک و نیم میلیون تن از آن‌ها در سال‌های 1915 و 1917 توسط ارتش عثمانی کشته شدند. ترکیه کشته شدن تعداد زیادی از ارامنه را در این درگیری‌ها رد نکرده اما به آمار کشته‌ها و استفاده از واژه "نسل‌کشی" برای خطاب قرار دادن این درگیری‌ها اعتراض دارد.