به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۷۱۰۵۸
حرف و حدیث‌ها درباره انتخابات کم می‌شود

۵۰درصد مالیات کشور را تهراني‌ها مي‌دهند

بیش از ۵۰درصد مالیات کل کشور را تهران تامین می‌کند. طبیعی است مردم انتظار داشته باشند در مقابل تامین ۵۰درصد مالیات کشور خدمات بهتری بگیرند.
۵۰درصد مالیات کشور را تهراني‌ها مي‌دهند
گروه سیاسی-رسانه‌ها: بحث کمبود و آلودگی آب، سبزیجات و گوشت دام‌های تهران، معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها، آلودگی هوای تهران و از همه مهم‌تر انتخابات پیش‌روی مجلس از مهم‌ترین چالش‌هایی است که استاندار تهران با آن روبه‌رو بوده و هست. روزنامه شرق با سید حسین هاشمی درباره معضلاتی که پیش‌رو دارد و توانسته بخشی از آنها را حل کند، گفت‌وگو کرده‌است.

‌سال آینده انتخابات مجلس را پیش‌رو داریم، استانداری برای برگزاری این انتخابات آماده است؟
به لحاظ سیاسی، سیاست ما اعتدال است و به اعتدال در استان تهران به تمام‌معنی‌کلمه عمل کردیم. در این مدت در تهران با هیچ بحث نگران‌کننده‌ای روبه‌رو نبودیم و امیدواریم با همین روند در سال آینده انتخابات باشکوه و پررنگی را داشته باشیم و هرکسی که مردم به او رای بدهند برای ما نماینده مردم است. هم سلامت انتخابات و هم صحت آن را یقینا تضمین می‌کنیم که سالم و درست برگزار خواهد شد. آنچه برای ما مهم است، صیانت از آرای مردم است و این موضوع هدف بنده و همکارانم در استانداری تهران است. گزارش‌هایی که از فرمانداری‌ها و وزارت اطلاعات داریم، حاکی از این است که همین فضا در تمام فرمانداری‌ها حاکم است.

‌چقدر احتمال دارد انتخابات مجلس الکترونیکی برگزار شود؟
ما آماده هستیم و به وزارت کشور هم اعلام کرده‌ایم. به نظر من الکترونیکی‌شدن انتخابات در استان تهران یک ضرورت است تا از حرف و حدیث‌ها کم شود و بحث‌هایی که در گذشته در تهران بوده به حداقل برسد. من به خاطر دارم که زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه بودم؛ گفتند ۲۵دقیقه دیگر انتخابات تمام می‌شود و تا انتخابات تمام شد نتیجه را اعلام کردند و درستش هم همین است. دیگر دستی در کار نیست. وزارت کشور هم در این قضیه بسیار جدی است و تنها اعتبار می‌خواهد. امیدوارم اعتبارش را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تامین کند.

‌چه میزان اعتبار نیاز دارد؟
۴۰۰ تا ۵۰۰میلیارد تومان برای کلانشهر‌ها. معتقدم اگر الکترونیکی‌شدن انتخابات را از کلانشهر‌های تهران، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان و... شروع کنیم دیگر نقاط را می‌توانیم در دور بعد انجام دهیم چرا که حساسیت در کلانشهر‌ها بالاتر است. درباره نتیجه انتخابات زیاد بحث می‌شود. اگر الکترونیکی برگزار شود بعد از انتخابات حرف‌وحدیث‌ها کم می‌شود و رضایت مردم بالا می‌رود. برای همه ما به‌عنوان مجریان انتخابات برگزاری انتخابات الکترونیک راحت‌تر و سهل‌تر است.

‌کشور با بحران آب روبه‌روست، وضعیت تهران برای تابستانی که در پیش داریم، چگونه است؟ آیا احتمال جیره‌بندی آب وجود دارد؟
متاسفانه بارش نزولات آسمانی در کل کشور کم بوده و تهران مستثنی از این قضیه نیست. ورودی آب به سد‌ها کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده و ترکیب آب شرب که پیش از این از ۷۰درصد آب سد‌ها و ۳۰درصد آب چاه تامین می‌شد، درحال‌حاضر برعکس شده است. این موضوع در کیفیت آب شرب تهران تا اندازه‌ای اثر می‌گذارد. خوشبختانه به لحاظ بهداشتی هنوز براساس گزارش وزارت بهداشت مشکلی در مورد آب تهران نداریم. امیدواریم بارش‌ها در دو هفته آینده و بهار پیش‌رو به گونه‌ای باشد که بتواند بخشی از این کمبودهایی را که تاکنون با آن روبه‌رو هستیم، جبران کند. سال آینده نیز همچون امسال به‌شدت از جیره‌بندی آب پرهیز می‌کنیم. امیدواریم اگر مردم درست و صحیح مصرف کنند با مدیریت آب در انتقال به مناطق مختلف تهران دیگر به ‌‌نهایت درجه‌ای که اشاره کردید، یعنی جیره‌بندی نرسیم.

پارسال در مقطعی حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای‌شهر اظهار کرد که به خاطر برداشت آب از چاه‌ها، نیترات در آب تهران از حد مجازش فرا‌تر رفته است. درحال‌حاضر میزان نیترات در آب تهران چگونه است؟
وی صحبت کرد و پاسخش توسط آبفای تهران، وزارت بهداشت و من داده شد و پرداختن به این موضوع دیگر از نظر من ضرورتی ندارد. اما وقتی ترکیب آب عوض می‌شود طبیعتا کیفیت آب پایین می‌آید و این را باید قبول کرد اما این به این معنی نیست که آب شرب تهران بهداشتی نیست.

‌بحث دیگر موضوع آبیاری سبزیجات جنوب تهران با آب فاضلاب است.
با قاطعیت می‌گویم از این موضوع بیش از ۹۰درصد جلوگیری شده است. در سال ۹۲ به کشاورزان اعلام کردیم که باید کشت جایگزین داشته باشند و به کشاورزان فرصت داده شد. نمی‌خواستیم آنها هم ضرر کنند. به کشاورزان گفتیم از آب سالم که قابل قبول است و حداقل استاندارد را دارد، استفاده کنید. این اتفاق افتاد و اگر نمی‌افتاد با حکم قضایی بر حسب وظیفه ذاتی، جهاد کشاورزی و امور آب می‌توانستند با کشاورزان برخورد کنند و برخورد هم کردند. کشاورزان هم همکاری کردند، چرا که بدون همکاری کشاورزان امکان نداشت این کار پیش برود و با قاطعیت می‌گویم تا ۹۰درصد در این موضوع توفیق داشتیم و آن ١٠درصد را هم بنابر احتیاط می‌گویم چرا که امکان داشت چشم دوستان ما دور مانده باشد.

‌درحال‌حاضر می‌توان با اطمینان به مردم گفت سبزی و صیفی‌جات تهران سالم است؟
بله، من خودم هم از این سبزی می‌خورم.

‌چندوقت پیش گزارشی درباره تغذیه دام‌های پایتخت از زباله‌های بیمارستانی منتشر شده بود که موجی از نگرانی را در میان مردم ایجاد کرد. این موضوع را تایید می‌کنید یا تکذیب؟
ممکن است برخی دامداران سنتی این کار را انجام دهند و این را نمی‌توان رد کرد اما عمده گوشت تهران از دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی تامین می‌شود.

‌چند درصد سنتی است؟
درصدش واقعا پایین است ما از دامداری‌ها بازدید کردیم که اغلبشان واقعا مدرن هستند.

‌برای مدیریت زباله‌های بیمارستانی در تهران چه برنامه‌ای دارید؟
تهران خیلی معضل دارد که از جمله این معضلات همین زباله‌های بیمارستانی است. قانون مشخص کرده چطور زباله‌های بیمارستانی جمع‌آوری و دفع شود و این امر وظیفه شهرداری تهران است و کارهایی انجام شده اما با آنچه مصوب است، فاصله داریم. بازیافت را به عنوان سیاست اصلی در استان تهران شروع کردیم اما زمانبر است و طول می‌کشد.

‌درحال‌حاضر چه تعداد کارتن‌خواب در تهران وجود دارد؟
من نمی‌خواهم آمار بدهم؛ چون آمارهای متفاوتی هست اما متاسفانه کارتن‌خواب‌های تهران در خیابان‌ها، زیر درخت‌ها، وسط اتوبان‌ها و... دیده می‌شوند؛ اصلا صحنه‌های خوشایندی نیست و دلخراش است. ما تنها یک مرکز در تهران داشتیم که مرکز شفق بود و نهایتا ۴۰۰ نفر ظرفیت داشت. آن زمان که دولت یازدهم سرکار آمد، بررسی کردیم و مشاهده شد که خود شفق هم به لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی ندارد. آنجا را تعطیل کردیم؛ چراکه نمی‌شد معتاد را برای بازپروری در آن وضعیت قرار داد. خود شخص وزیر کشور در بحث مبارزه با موادمخدر و اجتماعی‌کردنش اقدامات زیادی انجام داد و واقعا دغدغه ایجاد کرد، حتی به شوخی به وی می‌گفتند مگر کار وزارت کشور تنها مبارزه با مواد مخدر است؟ درحال‌حاضر چند مرکز دیگر را ایجاد کردیم؛ یکی مرکز اخوان است که نزدیک به هزار نفر پذیرش دارد و می‌تواند تا سه‌هزار نفر را هم پذیرا باشد. کمرد را در شرق تهران داریم که ۴۰۰ تا هزار نفر ظرفیت دارد و فشافویه که تا عید افتتاح می‌شود تا دوهزارو٥٠٠نفر ظرفیت دارد. با شهرداری تهران برای ایجاد چهار مرکز، تفاهم‌نامه منعقد کردیم تا آنها را در اختیار ستاد قرار دهد و اگر اینها عملیاتی شود می‌توانیم معتادان متجاهر را از سطح خیابان جمع‌آوری کنیم و دیگر معتاد متجاهری در خیابان نبینید. با وزیر کشور تفاهم شده که معتادان متجاهر در این مراکز به جای سه‌ماه، شش‌ماه نگهداری و درمان شوند. ارزش هم دارد که نگه داریم و هزینه کنیم تا مردم دیگر این صحنه‌های زشت را نبینند و دوم اینکه سرقت‌های خرد کم می‌شود.

‌در بحث زنان کارتن‌خواب آمار‌های مختلفی بیرون آمده است‌. آمار‌ها در این حوزه چگونه است؟
در بحث زنان، مرکزی در شرق با ظرفیت ۱۵۰ نفر ایجاد کردیم؛ ظرفیت دیگر هم گرمخانه‌های موقت شهرداری است.

‌آماری که شما از زنان کارتن‌خواب تهران دارید، چقدر است؟
ما نمی‌توانیم آمار بدهیم. چون آمارهای مختلفی ارایه می‌شود که خود منشأ چالش مطبوعاتی می‌شود. احساسم این است که نباید اینها را به چالش مطبوعاتی کشید، باید تلاش و جمعش کرد. چه یک نفر، چه صدنفر و جمع‌کردنش به نظرم سیاست درستی است.

‌فارغ از بحث آمار، همه درباره افزایش زنان کارتن‌خواب تهران هشدار می‌دهند، گزارش‌های شما این را تایید می‌کند؟
بگویم تایید می‌کند شاید اشتباه باشد و بگویم بله، شاید درست نباشد اما به هرحال تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز‌ها. طبیعتا ممکن است چیزی باشد اما با کارهای انجام‌شده امیدوارم چنین صحنه‌هایی را در تهران نبینیم.

‌سازمان بهزیستی چقدر همکاری می‌کند؟
همه در‌گیر هستند و بهزیستی هم همین‌طور.

‌کدام ارگان کم‌کاری می‌کند؟
در گذشته در واقع ملوک‌الطوایفی بود و هر ارگانی ساز خود را می‌زد، برای همین جمع نمی‌شد اما الان متمرکز و سازماندهی‌شده است. وقتی شما کار جمعی انجام می‌دهید بهتر پیش می‌رود. شهرداری، استانداری، ستاد، وزارت بهداشت، بهزیستی و... همه همکاری می‌کنند و یک هدف داریم.

‌بیشترین آسیب‌های اجتماعی در تهران کدام آسیب‌ها هستند؟
منظورتان از آسیب چیست؟

‌اعتیاد، طلاق یا...؟
تهران نزدیک ۹ میلیون‌نفر جمعیت دارد و استان تهران حدود ۱۳، ۱۴میلیون. این ۱۴میلیون جمعیت نزدیک یک‌ششم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و اگر آمار آسیب‌ها را به نسبت جمعیت بگیرید ناچیز می‌شود. این را من در شورای اجتماعی کشور هم گفتم و قبول کردند. گفتم شما آمار نابهنجاری‌های کشور را نسبت به استان تهران نشان می‌دهید، می‌گویید چقدر زیاد است، اما اگر این آمار را نسبت به صدهزار نفر جمعیت استخراج کنید به‌شدت افت می‌کند.

‌وقتی به سمت استانداری تهران منصوب شدید بیشترین معضلاتی که با آنها روبه‌رو بودید، چه بود؟
من تا پیش از این مسوولیت به عنوان یک طبیب به تهران نگاه نمی‌کردم؛ در حال حاضر به عنوان یک طبیب به تهران نگاه می‌کنم، انصافا در حق استان تهران کم‌لطفی زیاد شده هم به لحاظ بودجه‌ای و هم به لحاظ توجه و امکانات. همه تصور می‌کنند تهران همه چیز دارد، درحالی‌که اگر تهران را نسبت به دیگر استان‌ها با‌‌ همان شاخص‌ها مقایسه کنیم در اغلب موارد عقب است. تهران تامین‌کننده خیلی از منابع بودجه کشور است و بیش از ۵۰درصد مالیات کل کشور را تهران تامین می‌کند. طبیعی است مردم انتظار داشته باشند در مقابل تامین ۵۰درصد مالیات کشور خدمات بهتری بگیرند. بالاخره با انجام رایزنی‌های زیاد، دکتر نوبخت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قبول کردند که تهران کسری‌هایی دارد که نمی‌توان آنها را جبران کرد.

‌در چه بخش‌هایی کمبود داریم؟
در بخش عمرانی، جاری، خدمات عمومی، برق تهران و آب تهران. در آب تهران ۲۵درصد هدررفت آب وجود دارد که در این بحران آب رقم کمی نیست.

‌چرا اینگونه است؟
به‌خاطر فرسودگی لوله‌ها. بیش از ۵۰درصد تجهیزات برق تهران عمرشان بالای ۲۵سال است و از رده خارج شده‌اند. عمر بخش صنعت بیش از ۲۰، ۲۵سال نیست و به اینها توجه نشده است. اول از همه مشکل آلودگی هوا بود که اینقدر گفتیم و تکرار کردیم تا رییس‌جمهور و دولت محترم نسبت به مساله حساس شدند و کمیسیون خاص تهران و کلانشهر‌ها تشکیل شد. یکی، دوبار هم از دولت تذکر گرفتم که چرا اینقدر تکرار می‌کنی. در حال حاضر کمیسیون مرتب تشکیل‌جلسه می‌دهد و وزرا و معاون رییس‌جمهور، استاندار تهران، شهردار تهران و رییس شورای شهر عضوش هستند.

در بحث بحران آب که مطرح کردیم، ابتدا قبول نمی‌کردند و سپس قبول کردند و با مدیریت توانستیم سال ۹۳ را به‌خوبی پشت‌سر بگذاریم. بحث خودروهای فرسوده‌ هنوز حل نشده است. نزدیک صدهزار خودرو فرسوده داریم که در تهران ۲۴ساعته می‌چرخند و اینها اگر از رده خارج شوند، آلودگی هوا تا ۱۵درصد کاهش پیدا می‌کند. بنزین که جایگزین شد دیگر در تهران به مرز هشدار نرسیدیم، پس شدنی است. از دیگر دغدغه‌های من در مورد تهران، بحث فاضلاب تهران است. این‌همه در تهران مشکل آب داریم از یک‌میلیارد و۴۰۰میلیون‌مترمکعب فاضلاب، ۲۰۰میلیون‌مترمکعب تصفیه می‌شود و یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون‌مترمکعب هدر می‌رود. این آب ارزشمند است و می‌تواند بخش کشاورزی و صنعت ما را تامین ‌کند.