به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۲ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۵۳۳۷۳
شرق در یک نگاه

انتقام ايران از آمريکا 44 سال طول کشید

گروه سیاسی: در صفحه نخست روزنامه شرق روز چهارشنبه تیترهای بهشت اصولگرایان و عقاب؛ اسیر پنجه شیر عمده و مهم تلقی شده است.
انتقام ايران از آمريکا 44 سال طول کشید
این روزنامه تیتر یک را به عنوان بهشت اصولگرایان اختصاص داد و نوشت: آرای دقیقه90 اغلب ورزشکاران به نام مهدی چمران به گلدان ریخته شد. چمران به ریاست شورا بازگشت. حساب و کتاب‌ها تا صبح روز گذشته از رقابتی تنگاتنگ میان مسجدجامعی و چمران حکایت می‌کرد، اما آرای شناور پیش بینی ناظران را غلط از آب درآورد. شورای شهر تهران از این پس یکدست اصولگراست؛ از منشی‌ها و نایب رییس گرفته تا سخنگو، این در حالی است که سال گذشته در چنین روزی زمانی که مسجدجامعی رییس شورای شهر شد؛ اصلاح طلبان عضو شورا، قدرت را با اصولگرایان تقسیم کردند و با هدف مشارکت دادن اصولگرایان در مناصب مدیریتی شورا، در انتخاب نایب رییس به مرتضی طلایی رای دادند.

روزنامه شرق با عنوان عقاب؛ اسیر پنجه شیر به پیروزی حماسی تیم ملی والیبال ایران بر آمریکا اشاره کرد و نوشت: 44 سال طول کشید تا ایران انتقام زخمی که آمریکا بر دلش در بازی‌های جهانی والیبال گذاشته بود را بگیرد؛ والیبال ایران سال 1970 در حالی که برای اولین بار رودرروی یانکی‌ها می‌ایستاد تن به شکست 3 بر 2 داد تا در اولین تقابلش در بازی‌های جهانی تن به شکست دهد. با این حال بازی روز گذشته مهم بود؛ ایران در حالی مچ رقیب گردن کلفت خود در عرصه والیبال را با نتیجه 3 بر 2 خواباند که در بازی‌های لیگ جهانی شکست تلخی متحمل شده بود. آمریکا که به نماد قدرتش، عقاب سر سفید، می‌نازید، فکرش را نمی‌کرد روزی اسیر شیر ایرانی و پنجه قدرتمندش شود.

این روزنامه همچنین پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت امام جمعه بهشهر، را بازتاب داده و نوشته است: حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری با صدور پیامی، درگذشت روحانی مجاهد و عالمِ عامل، حجت الاسلام حاج سیدصابر جباری نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه بهشهر را تسلیت گفتند.

جمهوری اسلامی از ستمدیدگان جهان حمایت می کند، خبر دیگر روزنامه شرق است. آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در سخنان خود گفت: ایران اسلامی بر پایه نظریه ولایت فقیه و همراهی ملت و رهبری، قله های استقلال، عزت و پیشرفت را درهم می‌نوردد و با شکوه برابر نظام سلطه، مردم ستمدیده را در همه جای جهان حمایت کرده و نیروهای مومن را در مقابل جبهه استکبار هدایت می‌کند. او ادامه داد: آنچه امروز در سوریه، لبنان، بحرین، عراق و دیگر کشورهای اسلامی رخ می‌دهد، تاسف بار است. استکبار با تمام قدرت خود به میدان آمده اما نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. پیروزی غزه و حماس در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی، شعاعی از مشعل ولایت فقیه و انقلاب اسلامی در منطقه است.

این روزنامه در تیتری جبهه جدید داعشی‌ها در جنوب بغداد را برجسته کرد. جنگ با داعش جنگی آسان یا کوتاه نیست، اما این عملیات علامت روشنی است؛ نشانگر تغییر موازنه قوا و آغاز روند بازپس گیری خاک عراق و مقدمه چینی برای محاصره داعش و بیرون انداختنش آنان از عراق است. عادل عبدالمهدی معاون سابق رییس جمهوری عراق می‌گوید: آمرلی نه فقط آزادمان کرد که متحدمان هم ساخت. وقتی آمرلی اوضاع خود را بسامان کرد، اوضاع ما هم بسامان شد. در حال حاضر ائتلافی سه جانبه برای شکست دادن گروه تروریستی داعش به وجود آمده است. در این ائتلاف سه جانبه جنگجویان کرد، ارتش عراق و شیعیان در کنار هم مبارزه می‌کنند. اما از سوی دیگر می‌توان وجود عناصر داعش را در تمامی نقاط جهان مشاهده کرد.