به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۲ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۸۶۵۹۳
سفر هیات اقتصادی ایتالیایی به ایران

پاسخ نعمت‌زاده در خصوص حضور خارجی‌ها

گروه اقتصادی: وزیر صنعت، معدن و تجارت از سفر هیات اقتصادی ایتالیایی به ایران خبر داد و به نگرانی‌ها در خصوص حضور شرکت‌های تجاری خارجی در بازار داخلی پاسخ داد.
پاسخ نعمت‌زاده در خصوص حضور خارجی‌ها
محمدرضا نعمت‌زاده امروز - دوشنبه -در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با معاون اول رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت به برخی نگرانی‌ها نسبت به سفر هیات‌های اقتصادی خارجی طی هفته‌های اخیر به ایران اشاره کرد و گفت: در این مدت برخی اظهار نگرانی کرده‌اند که در این فضا بازار ما به دست دیگران می‌افتد و تولید داخل لطمه می‌خورد. مطمئنا اگر برای این دوران برنامه‌ای نداشته باشیم این اتفاق خواهد افتاد، اما قطعا برنامه مشخصی برای تعامل و مذاکره با هیات‌های اقتصادی خارجی وجود دارد.

نعمت‌زاده ادامه داد: وقتی کسی بخواهد در بازار ما سهمی داشته باشد قطعا ما هم باید در بازار آن کشور سهیم باشیم. باید به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک در جهت صادرات باشیم. باید بتوانیم فناوری‌هایمان را از این طریق توسعه دهیم و بتوانیم برندهای خودمان را تقویت کنیم و در جهت ایجاد برندهای جدید اقدام کنیم. وی تصریح کرد: در حوزه معادن، امروز مذاکراتی صورت گرفته است تا از امکانات و تسهیلات بهره ببریم. همچنین بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در حوزه معادن و فعالیت‌های مربوط به آن انجام دهیم؛ به عنوان نمونه ازبکستان در نزدیکی ما بزرگ‌ترین معدن طلا را در اختیار دارد. باید توجه کنیم که در خارج از مرزهای خودمان به دنبال سرمایه‌گذاری باشیم و با سرمایه‌گذاری در بخش معادن برای کشور اشتغال ایجاد کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر هیات اقتصادی از کشور ایتالیا به ایران گفت: قرار است فردا - سه شنبه - هیات بلندپایه‌ای به همراه دو وزیر این کشور به ایران بیایند و دو وزیر همراه آنها با بنده و وزیر امور خارجه ایران ملاقات خواهند داشت و هیات اقتصادی آنها به اتاق بازرگانی خواهند آمد. مطمئنا نقش ما در دولت در جهت تسهیل امور در اتاق بازرگانی و بخش خصوصی است. وی همچنین تاکید کرد: وظیفه فعالان اقتصادی است که از فضای به وجود آمده با دید توسعه ملی و منافع همگانی استفاده کنند.

نعمت‌زاده افزود: قطعا اتاقی‌ها با تشکیل کمیته‌های تخصصی و همفکری با یکدیگر می‌توانند موثر باشند و ما هم در دولت در کنارشان فعالیت خواهیم کرد. آنچه وظیفه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است، حمایت از توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی و بهره گیری از شرایط به وجود آمده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت کمک به توانمندسازی بخش خصوصی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت عنوان کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه تجارت نسبت به مقیاس‌های جهانی باید کار زیادی انجام دهیم تا بتوانیم در سطح جهان رقابت کنیم. امروز تنها پنج درصد از توزیع کالاهایمان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شود در حالیکه در آمریکا بیش از 80 درصد توزیع کالا از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت می‌گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ما شعار "از تولید به مصرف" را می‌دهیم اما دیگران به آن عمل می‌کنند. نعمت‌زاده همچنین اعلام کرد: در جلسه هیات دولت، ماده 20 نحوه تسویه حساب صندوق ذخیره ارزی به تصویب رسید و به بانک‌ها ابلاغ شد.
مرجع : ایسنا