به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۹ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب : ۴۷۹۸۳

واکنش مردم و فرماندار آبادان به باخت برزیل

گروه ورزشي- رسانه ها: روزنامه شهروند در گزارشي نوشت: مردم آبادان از زمان‌های بسیار دور تیم صنعت نفت این شهر را با تیم بزرگ برزیل مقایسه می‌کردند. لباس‌های این تیم همانند لباس‌های تیم برزیل است.
واکنش مردم و فرماندار آبادان به باخت برزیل
شعارهای هواداران زردپوشان نیز در نوع خود جالب است که می‌توان به شعارهای «آبادان برزیلته»، «نه بارسا، نه میلان، فقط برزیل ایران»، «آبادان نه قرمزه نه آبیه برزیلیه» و «... یادت باشه، آبادان برزیلته» اشاره کرد. در کلیپ کوتاهی که ۲‌سال قبل برنامه «۹۰» از آبادان تهیه کرد چند هوادار مقابل دوربین اظهاراتی کردند که تا بدین لحظه فایل آن در بسیاری از رسانه‌ها موجود است و تقریبا بیشتر شهرهای ایران آن را دیده‌اند. در این کلیپ اکبر اودود، یکی از هنرمندان بومی آبادان به همراه چند هوادار معروف تیم صنعت نفت آبادان اینگونه اظهار می‌کنند که آبادان تکه‌ای از خاک برزیل است که به مرور زمان از این کشور جدا شده است و این‌جا برزیل است.

بعد از اظهارات "اودود" تمام مردم که در اطراف آنها حضور داشتند، شعار «هو هو هو، دنیاهو آبادان» را به مدت طولانی سر دادند. وقتی به بازارهای این شهر مراجعه می‌شود در بسیاری از مغازه‌ها به‌ویژه بوتیک‌ها پرچم برزیل موجود است که تقریباً از هر ۵ مغازه یک مغازه پرچم برزیل را در ویترین خود دارد. در بین دستفروشان به‌طورحتم دمپایی ابری با پرچم برزیل به فروش می‌رسد که این دستفروشان همیشه مشتریان خود را دارند.

مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، نقاشی پرچم برزیل در بسیاری از محله‌های آبادان است به صورتی که در بیشتر خیابان‌ها و کوچه‌ها توسط طرفداران برزیل در آبادان و به‌طور خودجوش نقاشی شده‌اند. در تاکسی‌های این شهر، روکش صندلی‌های جلو پرچم برزیل است یا دستمال پرچم این کشور روی داشبورد قرار داده شده است. در فروشگاه‌هایی که روتختی می‌فروشند، همیشه روتختی پرچم برزیل جزو کالای اصلی آنها بوده که مردم آبادان از آن استقبال می‌کنند.

اما در سال‌های گذشته به غیراز موارد اشاره شده، حرکتی در آبادان صورت گرفت که در نوع خود بی‌نظیر بود. در این اقدام روی تابلو ورودی این شهر که در جاده اهواز به آبادان قرار دارد، فردی با یک افشانه رنگ مشکی پایین آن نوشته است برزیلته.

به صورتی که عبارت آبادان چاپی و عبارت برزیلته به‌طور دست‌نویس به آن افزوده شده است. این عکس که در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مثبت و جالبی را در پی داشت در ذهن مردم آبادان و ایران جاودانه شد و حتی میهمانان نوروزی که هرساله از این شهر بازدید می‌کنند با این تابلو عکس می‌گیرند و هم اکنون نیز در موتورهای جست‌وجوگر اینترنت قابل دسترسی است.

براساس قرعه‌کشی فیفا، رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ فوتبال به میزبانی برزیل رسید و همین امر کافی بود که باز هم مردم آبادان عشق و علاقه خود را این دفعه جهانی کنند. تلویزیون گلوبو تی وی کشور برزیل گروهی مستندساز را به اقصی نقاط جهان که تیم‌های آنها موفق به حضور در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ شده بودند اعزام کرد و در کشور ایران، شهر آبادان از سوی آنها انتخاب شد.

وقتی این گروه مستندساز در آبادان حضور پیدا کردند و پرچم‌های کشور برزیل را با تعداد بسیار بالا در ورزشگاه مشاهده کردند مورد استقبال‌شان قرار گرفت و مردم نیز از همان ابتدای بازی شعارهای برزیلی خود را سر می‌دادند. در رقابت‌های جام‌جهانی برزیل مردم آبادان در کنار تیم‌ملی کشورمان به حمایت از تیم کشور برزیل پرداختند. برزیل در این تورنمنت عملکرد نسبتاً خوبی از خود نشان داد و مردم آبادان از بابت این موضوع بسیار خوشحال بودند ولی یک اتفاق ناگهانی کافی بود تا مردم آبادان در کنار مردم برزیل عزادار شوند.

در بامداد چهارشنبه تیم‌ملی برزیل در مقابل ژرمن‌های اروپایی نتوانست بر آنها مقابله کند و نتیجه ۷ بر یک را به صورت ناباورانه‌ای برای خود رقم زد. این بازی که به صورت زنده از بوستان‌های آبادان پخش می‌شد باعث ناراحتی شدید مردم آبادان شد. از صبح روز چهارشنبه مردم آبادان به یکدیگر پیام تسلیت ارسال می‌کردند به صورتی که با حضور در حتی مرکزی‌ترین نقطه این شهر شرایط به صورتی بود که احتمالا آن روز تعطیل است.

عبور و مرور مردم در نوع خود جالب بود و شهر در سکوت کامل به سر می‌برد و اگر فردی از شهر دیگری وارد آبادان می‌شد برای او غیرقابل باور بود که این شهر دومین شهر بزرگ استان خوزستان است. در چهارراه امیری که مرکزی‌ترین نقطه آبادان است در ساعت ۱۳بعدازظهر روز چهارشنبه(روز بعد از بازی) هیچ‌گونه ترافیکی وجود نداشت.  مغازه‌داران آبادانی در ساعت ۱۱ الی ۱۲ بعدازظهر که اوج فروش آنها در ساعات صبح است، تعطیل کرده بودند! خبر عزای عمومی در آبادان دقایقی طول نکشید که به صورت چشمگیری در بین اذهان عمومی این شهر در گردش بود و این موضوع به‌حدی جدی بود که واکنش عزیزالله شهبازی فرماندار ویژه آبادان را در پی داشت.

فرماندار آبادان در جلسه شورای ورزش آبادان که در محل سالن اجتماعات فرمانداری ویژه این شهر برگزار شد، اظهار کرد: همه مردم آبادان از باخت تیم برزیل ناراحت هستند. بی‌شک این موضوع ناشی از علاقه‌مندی و تعصب جدی مردم آبادان به کشور برزیل است و انتظار می‌رود مسئولان آبادان با اتخاذ تدابیر لازم همچون ساماندهی و برنامه‌ریزی تیم نفت آبادان، گامی دیگر را برای فوتبالدوستان آبادانی بردارند.

ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۹ ۲۲:۱۶
باحال ميشد اگه تعطيل رسمي ميشد (240849)
سعید آریاییان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۹ ۲۳:۴۴
آبادان تکه ای از خاک برزیل نیست !!!
تو اون کلیپ میگفت برزیل تکه از از خاک آبادان بوده

تفاوت این دو جمله خیلی زیاده (240861)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۹ ۲۳:۴۸
مسخره و مضحکه که مردم یک نقطه از ایران کشور دیگری رو بر کشور خود مقدم دارند آن هم به دلیلی بچه گانه مثل فوتبال.
کلا از سر سیری ابادانی هاست.
حالا برزیل براشون چیکار کرده؟ وقتی ابادان در محاصره صدام افلقی بود همین ابادان با سلاح برزیلی توپ باران میشد. (240862)
حکیم از آبادان
Romania
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۱:۴۱
دوست عزیز هواداری فوتبال با ملیت قابل جمع نیست توی کشور ما خیلی ها طرفدار تیمهای مختلف هستند آیا این دلیلی بر مقدم بودن کشور دیگر است؟ فوتبال توی آبادان یک پدیده ی اجتماعی ریشداره که نباید بدون اینکه راجع به این شهر و مردمش شناخت کافی داشت اظهار نظر کرد دوست من درست میگی آبادان سیر از ثروته ولی از این سیری فقط دود پالایشگاهو گرماش واسه ما مونده سیریش واسه شما مونده که بیشتر از آبادانیا راجع به جنگ اطلاعات داری! (240867)
ناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۹:۰۵
اين واسه مردم ابادان يه عشقه! چه ربطي داره!مگه لبنان و سوريه و فلسطين واسه ما چيكار كردن كه ما اينقدر طرفدارشونيم؟! (240886)
اري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۹:۰۷
آبادان نه آبودان ! :) (240887)
حسین
Romania
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۲:۰۵
آقای امید
اول اینکه به مردم همیشه قهرمان آبادان توهین نکن
دوم ، ظاهرا جنابعالی همه چیز رو خیلی جدی میگیری...............
سوم، هنوز تفاوت نماد و جدایی طلبی برای امثال شما مشخص نشده
چهارم،چرا وقتی در تبریز خیلی جدی شعار جدایی طلبانه سر داده میشه و پرچم آذربایجان میره بالا و همه با هم صدا میزنن خلبج عر........... صدایی از شما در نمیاد؟
متاسفانه خیلی ها اندک خوشی و سرگرمی مردم مظلوم آبادان رو هم نمیتونن ببینن.
وای بر شما (240868)
ممد آبادانی
United States
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۳:۲۶
برادر امید! چرا مسادل رو قاطی میکنی؟ عشق مردم آبادان به خود برزیل نیست،به فوتبال سراسر تکنیک و نشاط اونجاست؛چیزی که نمیدونم سن شما قد میده که توی بازیکنای آبادانی دیده باشی یا نه! جرایم جنگی همه کشورها علیه ایران محفوظه...اما این نیست که اگر چین دخیل بود،جنس چینی نخریم!شما خودت پژو سوار نمیشی؟ مگر فرانسه همدست صدام نبود؟!!چرا از جنسش استفاده میکنی...کلا این استدلال غلطه برادر...کلا آبادان برزیلته! نه از روی نژادپرستی و خدای ناکرده تجزیه طلبی...چیزی که بعضی جاها هست متاسفانه..این عشق فقط فوتباله (240869)
صادق حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۴:۰۱
كاش به جاى برزيل ، آلمانى بودند وانضباط و سخت كوشى آنها را مى آموختند ، به جاى عزا هم جشن مى گرفتند . (240874)
ایرانداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۴:۱۲
زنده باد آبادان.زنده باد مردم خوش سلیقه آبادان.برزیلو عشقه. باخت به آلمان هم یک اتفاق نادر بود که دیگه تکرار نمیشود.اگه همین امروز دوباره مسابقه بدهند مطمئنا برزیل برنده خواهد بود.مثل همیشه که برزیل یک تیم از پیش برنده است. (240876)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۷:۰۱
بهتره آبادان را اجازه بدهند منطقه آزاد با فرهنگ برزيل بشه ببين قيمت زمين چند ميشه وهمه از تمام ايران برا زندگى هجوم ميبرن به اون نقطه. (240880)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۷:۰۸
مردم ابودان عاشق کشور برزیل و تیم شان هستند . لی کاش پاسپورت برزیلی هم به آنها میدادند (240882)
ههههه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۰۸:۰۸
من ترکم و آبادانیا رو خیلی دوس دارم .. خیلی باحالن (240883)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۱۱:۰۰
تاسف آوره . وقتی تیم ایران یا همون تیم آبادان میبازه برزسیلی ها چقدر براشون مهمه ؟! اصلا خبر دار میشن ؟! (240892)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۲۰ ۱۶:۰۸
خیلی باحال بود! (240917)