به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۳ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۷۲۸۸۶
پس از تصرف سومين شهر بزرگ توسط حوثي‌ها؛

سازمان ملل از رییس‌جمهور یمن حمایت کرد

گروه بين‌الملل: اعضای شواری امنیت سازمان ملل روز یکشنبه یک صدا از عبد ربه منصور هادی، رییس‌جمهور یمن حمایت کردند.
سازمان ملل از رییس‌جمهور یمن حمایت کرد
در بیانیه پانزده عضو شورای امنیت آمده که این شورا از یکپارچگی، حاکمیت ملی و استقلال یمن حمایت می کند. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود، ضمن هشدار نسبت به جنگ داخلی در یمن، حوثی ها را تهدید کرد که علیه آنها تحریمهایی را وضع خواهد کرد. روز یکشنبه حوثی‌ها بخش‌هایی از تَعِز ( Taiz )، سومین شهر بزرگ این کشور را نیز به تصرف خود درآوردند. حوثی ها دو ماه پیش با حمله به صنعا پایتخت یمن، دولت عبدربه منصور هادی رییس جمهور ی این کشور را ساقط کردند. شیعیان حوثی یمن نیروهای دولتی مستقر در شهر استراتژیک تعز را عقب رانده و روز یکشنبه (۲۲ مارس/ ۲ فروردین) کنترل فرودگاه شهر را به‌دست گرفتند.

شهر تعز در مسیر میان صنعا، پایتخت و عدن در جنوب قرار دارد و سومین شهر بزرگ یمن است. کنترل صنعا از ماه سپتامبر به‌دست حوثی‌ها است و عدن نیز شهری است که عبدربه منصور هادی، رئيس‌جمهور کشور بعد از فرار از حبس خانگی به آن پناه برد. نیروهای امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفته‌‌اند که حدود ۳۰۰ مرد، شامل پیکارجویان حوثی که به یونیفورم‌های نظامی ملبس بودند و نیروهای متحدشان به فرودگاه گسیل شده و بعد نیروهای تقویتی نیز از صنعا از طریق هوا و زمین به آنان پیوسته‌اند.

از میان نیروهای متحد حوثی‌ها می‌توان نیروهای امنیت ویژه (نیروهای مرکزی) را نام برد که گفته می‌شود به علی عبدالله صالح، رئيس‌جمهور برکنارشده وفادارند. صالح که در اوایل سال ۲۰۱۲ بعد از اوج‌گیری اعتراض‌های مردمی از کار برکنار شد متهم شده که در اتحاد با حوثی‌ها سعی در بازسازی نفوذ خود دارد. به گزارش ‌خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی یمن همچنین می‌گویند، شبه‌نظامیان حوثی کنترل مناطقی از تعز را بر عهده گرفته و در ۸۰ کیلومتری جنوب این شهر در مسیر جاده عدن ایستگاه‌های بازرسی برقرار کرده‌اند. در همین حال آمریکا اعلام کرد که با وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی یمن، ۱۰۰ تن نیروی ویژه خود را از این کشور خارج کرده است. این نیروها آخرین نیروهای آمریکا در یمن محسوب می‌شوند.