به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ ساعت ۲۲:۴۶
کد مطلب : ۸۶۳۸۶

قطع اینترنت مگه داریم، مگه میشه!

گروه جامعه: این روزها اختلاف‌نظرها بین مخابرات و وزارت ارتباطات بیشتر از هر مسئولی مردم را درگیر کرده، چرا مردم همیشه باید درگیر اختلاف‌نظرهای مسئولان باشند؟
قطع اینترنت مگه داریم، مگه میشه!
با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات تقریبا تمام کارهایی که ما انجام می دهیم اینترنتی شده و قطعا نبود آن اختلال در کارایمان ایجاد می کند. بسیاری از کاربران اینترنت همراه قطعا مشترکان یا کاربران اینترنت خانگی نیز هستند و در این بین اینترنت مخابرات و دیگر شرکت های ارائه دهنده اینترنت آماده خدمات رسانی به مشترکان هستند اما چند وقتی است میان شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات اختلاف نظرهایی شروع شده است. تقریبا مشکل از طرح افزایش تعرفه تلفن ثابت شروع شد وگویا این مشکل به بهانه بدهکاری مخابرات به زیر ساخت حالت جدی تری به خودش گرفته است. 
 
شرکت ارتباطات زیر ساخت در حالی که در هفته های گذشته موضوع عدم فروش پهنای باند به مخابرات را مطرح کرد بود و درپی آن مخابرات ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که عدد دقیقی از میزان بدهی به شرکت زیر ساخت نداریم و تمام اطلاعات و آماری که در این زمینه منتشر شده، غلط است. شرکت ارتباطات زیرساخت روز 8 مرداد ماه با انتشار خبری اعلام کرد که از بامداد جمعه 9 مرداد ماه محدودیت‌هایی در مکالمات بین‌الملل و خدمات اینترنتی مخابرات در برخی استان‌ها اعمال خواهد شد و دراین اطلاعیه که تنها چند ساعت قبل از زمان در نظر گرفته شده برای قطع ارتباط منتشر شد، اعلام شده بود: «به دنبال بی‌توجهی شرکت مخابرات ایران به تعیین تکلیف بدهی‌های خود و اصرار به تضییع حقوق عمومی به رغم هشدار‌های پیاپی شرکت زیرساخت از بامداد روز جمعه 9 مرداد‌ماه مکالمات شرکت مخابرات ایران در برخی استان‌ها را قطع خواهد شد.»
 
اما تنها چند ساعت بعد شرکت ارتباطات زیر ساخت در اطلاعیه ای از تعویق محدودیت در مکالمات بین الملل وخدمات اینترنت مخابرات خبر داد اما اینکه تا چه مدتی به مخابرات مهلت داده صحبتی نشد. ودر آن اعلام شد: «درپی انتشار اطلاعیه این شرکت مبنی بر محدویت ارایه خدمات در حوزه مکالمات بین الملل و سرویس های اینترنتی شرکت مخابرات ایران در 11 استان کشور و پیگیری مکرر شرکت های مخابراتی استانی و نیز پیشنهاد مدیرعامل شرکت مخابرات ایران مبنی بر ارایه طرح تازه ای برای پرداخت بدهی ها، اعلام می نماید که این شرکت به دستور وزیر ارتباطات و  فناوری اطلاعات و نیز تلاش حداکثری برای جلوگیری از قطع ارتباط مشترکان با مهلت دوباره برای بررسی پیشنهادهای تازه مخابرات ایران موافقت کرد.
 
شرکت ارتباطات زیرساخت، امیدوار است که شرکت مخابرات ایران بتواند با پاسخگویی مناسب به تعهدات خود مانع از اقداماتی از این دست شود. به این ترتیب از قطع خدمات اینترنتی در روز 9 مردادماه جلوگیری شد و فردای آن روز یعنی در 9 مرداد ماه داوود زارعیان مدیرکل روابط عمومی  و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، به ارائه توضیحاتی درباره مساله قطع تماس‌های بین‌الملل مخابرات در برخی استان‌ها پرداخت و اظهار کرد: اینکه اعلام می‌شود به دلیل بدهی ارتباط مخابرات در برخی استان‌ها قطع می‌شود امری غیرقانونی به شمار می‌رود به خصوص آنکه ما در گذشته هم اعلام کردیم که داشتن بدهی نسبت به شرکت ارتباطات زیرساخت را قبول داریم و در پرداخت آن اقدام خواهیم کرد. البته بر سر رقم این بدهی جای صحبت وجود دارد.
 
 وی همچنین اظهار کرد:‌ نکته دیگر آنکه بدهی باید از طریق مراجع قضایی پیگیری و دنبال شود نه آنکه نیازهای ارتباطی مردم قطع شود. تاکنون مرسوم نبوده که یک سازمان بزرگ خدمات سازمان بزرگ‌تری را به دلیل بدهی قطع کند. حال با توجه به اینکه خبر از محدودیت خدمات اینترنتی مطرح می شود،مشتریان اینترنت خانگی مخابرات هستند که خدات کاملی اینترنت مخابرات را دریافت نکرده اند و هنوز برخی از مشتران در صف انتظار دریافت اینترت مخابرات هستند و باید توجه داشت اگرچه شرکت های دیگر اینترنتی آماده ارائه خدمات اینترنت هستند اما برخی از خطوط دست مخابرات است ولزوما متقاضیان اینترنت باید از مخابرات اینترنت بگیرند.
 
حال باید توجه داشت لازم است مسوولان شرکت مخابرات نیز در شرایطی که به عنوان ارائه دهنده انحصاری خدمات مشغول فعالیت هستند اکنون تنها منافع خود را مورد توجه قرار نداده و برای جلوگیری از این مشکلات برای مردم به‌طور جدی‌تر وارد عمل شوند تا در این بین مردم قربانی تصمیم های عجولانه مسئولان نشوند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران