به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۳۸۶۸۶

سرانجام قیمت سیب‌زمینی كاهش يافت

گروه اقتصادي: در حالی که قیمت سیب‌زمینی در بازار به بیش از ۴ هزار تومان رسیده بود با آغاز برداشت این محصول در خوزستان قیمت به ۲ هزار تومان در میادین میوه و ۳ هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها کاهش یافت.
سرانجام قیمت سیب‌زمینی كاهش يافت
در حالیکه قیمت سیب‌زمینی در ادامه سیر صعودی، اوایل بهار امسال به بیش از 4 هزار تومان رسیده بود اکنون قیمت این محصول با برداشت این محصول از منطقه خوزستان و عرضه بازار در خرده‌‌فروشی‌ها به حدود 3 هزار تومان و در میادین میوه به 2 هزار تومان رسیده است.  کارشناسان بازار از 20 روز قبل وعده کاهش قیمت سیب‌زمینی را با توجه به آغاز برداشت این محصول در مناطق جنوبی کشور داده‌ بودند که با توجه به قیمت‌های کنونی سیب‌زمینی ظاهرا وعده ارزان شدن این محصول محقق شده است.

محمد رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن سیب‌زمینی، در خصوص قیمت سیب‌زمینی و تأثیر آغاز برداشت این محصول در مناطق جنوبی بر روی قیمت‌ها گفت: قطعا شروع برداشت سیب‌زمینی در استان‌های جنوبی مانند خوزستان بر کاهش قیمت این محصول اثرگذار بوده و قیمت سیب‌زمینی در چند روز اخیر سیر نزولی یافته است. وی افزود: پس از برداشت محصول سیب‌زمینی در استان‌های جنوبی برداشت در مناطق معتدل‌تر مانند اصفهان، گرگان و همدان آغاز می‌شود و به پایین آمدن بیشتر قیمت می‌انجامد.

رئیس هیئت مدیره انجمن سیب‌زمینی بیان داشت: تولید سیب‌زمینی برای امسال ادامه خواهد داشت و کشت سیب‌زمینی در مناطق سردسیر مثل اردبیل و همدان شروع شده و برداشت هم تقریبا به ماه‌های شهریور و مهر موکول می‌شود. وی افزود: همچنین کشت سیب‌زمینی بعد از استان‌های اردبیل و همدان در استان‌های چهارمحال و بختیاری، زنجان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و رضوی آغاز می‌شود و برداشت محصول سیب‌زمینی این استان‌ها از اواسط شهریور تا آبان ادامه خواهد بود.

نیازی گفت: قیمت سیب‌زمینی در میادین میوه و تره‌بار اکنون بین 2200 تا 1800 تومان است. وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت خرید تضمینی سیب‌زمینی چگونه است، گفت: قیمت خرید تضمینی سال 92 بسیار پایین بود، بنابراین با توجه به قیمت اندک تعیین شده برای خرید تضمینی عملا این محصول خرید تضمینی ندارد که انتظار می‌رود سازمان جهاد کشاورزی قیمت منطقی برای خرید تضمینی سیب‌زمینی تعیین کند.
مرجع : فارس