به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۳۸۵۹۶
در اجراي فاز دوم هدفمندي به هوش باشيد؛

«تورم» بلای خانمان‌سوز جامعه ايران شده است

گروه اقتصادي: جان مینارد کینز (یکی از اقتصاددانان برجسته قرن بیستم) مي‌گوید: اگر می‌خواهید ملتی را نابود کنید، کم هزینه‌ترین، راحت‌ترین و پنهان‌ترین ابزار، تورم است. یک تورم بلند مدت ایجاد کنید زیرا آرام آرام تمام بنیان‌های اخلاقی و اقتصادی آن ملت نابود می‌شود.
«تورم» بلای خانمان‌سوز جامعه ايران شده است
عطا افشاریان

تورم در اقتصاد ایران سابقه ای پنجاه ساله پیدا کرده است. اگر چه تورم با نرخی کم برای رشد اقتصادی،خصوصا برای کشورهای در حال توسعه، همواره در اقتصاد مطرح بوده است ولی رکورد تورم دو رقمی در دنیا برای کشور ما آفتی برای اقتصاد خانوار و زندگی مردم شده است. جامعه ای که همواره دچار تورم و کاهش ارزش پول خود بوده و هست، به ناچار دغدغه اصلی آن حفظ وضعیت اقتصادی فعلی‌اش خواهد شد.

تورم بیش از آنچه زیرساخت‌های تولیدی و اقتصادی کشور را نابود سازد منجر به تخریب روان جامعه مي‌گردد. مردم کشور ما برنامه مشخصی برای کار، تفریح، زندگی، مطالعه و یادگیری طی چندین دهه اخیر نداشته اند و همواره فکر نان بوده اند و این همان معضلی است که مانع توسعه همه جانبه یک کشور و گسست اخلاق و بنیان جامعه مي‌گردد.

در سلسله مراتب نیازهای مزلو، نیازهای اولیه انسانی بعنوان نیازهای پست یا حیوانی در پایین‌ترین مرتبه قرار گرفته است و به اذعان بسیاری از اندیشمندان علم مدیریت و روانشناسی مادامیکه این نیازها به کمال خود نرسد، انسان به نیاز مرتبه بعد خود توجه جدی نخواهد داشت. تنش‌های اجتماعی، پرخاشگری، دعواهای خیابانی و حتی جرح و قتل بر اساس آمار پلیس کشور، همواره رشد داشته است، این در حالی است که حجم بیکاری در کشور در حال حاضر بی سابقه است و بیکاران جدیدی نیز به این خیل عظیم افزوده خواهند شد.

تورم افسار گسیخته، جامعه را در التهاب اقتصادی فرو خواهد برد و دغدغه مردم، چنانچه در گوشه و کنار همه با آن روبرو هستیم، دغدغه چه بخرم خواهد شد، چه بخرم تا سود کنم و در واقع چه بخرم تا ارزش پس انداز من پایین نیاید. این دغدغه پس از فراز و فرودهای ممتد بازار بورس، طلا و دلار و شکست بسیاری از افراد و پیروزی یک شبه برخی دیگر، منجر به سرخوردگی‌های اجتماعی و تنشهای روانی مي‌گردد که حاصل آن فساد اقتصادی گسترده خواهد شد.

زیرا این فراز و نشیب‌ها و فقیر شدن قشر عظیمی از طبقه متوسط جامعه، که هم اکنون در بازار سرمایه اتفاق افتاده است، و رونمایی پرونده‌هایی چون پرونده بابک زنجانی، جوانان جویای کار و نام را به این وادار مي‌کند که به هر دری بزنند تا آنها نیز در سن و سال بابکها به ثروتهای نجومی دست یابند و البته نظیر بابکها زیادند که کشف نشده‌اند و شاید روزگاری کشف شوند و یا هرگز کشف نشوند.

مشاهده زندگی‌های لوکس در صدا و سیما که تنها ده درصد مردم از آن بهره مندند و وجود امکانات گسترده تفریحی در کلان‌شهرها که شهرهای کوچک و روستاها از آن بی بهره‌اند، با نرخ تورم و بیکاری افسار گسیخته، مهاجرت به شهرها را در پی خواهد داشت و بنیان جامعه ایرانی را سست نموده است. کاهش جمعیت روستایی خود از عوامل کاهش تولید است که خود اثری بر افزایش مجدد تورم خواهد بود.

جامعه‌ای که فکر و دغدغه اصلی آن رفع نیازهای پایه و اساسی خود باشد، دچار تزلزل اخلاقی شده و هنر و علم در آن رشد چندانی نخواهد داشت. ایران همواره در طول تاریخ در سالهایی موفق به هنرپروری و تولید علم و اندیشه شده است که جامعه از ثبات و قدرت و رفاه نسبی برخوردار بوده است. نمونه آن زمامداری حکومت‌هایی چون صفویه، افشاریه و سلاجقه مي‌باشد. اگر سیاست‌مداران، رهبران مذهبی، نظامی و اقتصاددانان کشور هم گام و هماهنگ با یکدیگر فکری به حال این درد جامعه نکنند يقننا فردا دیر خواهد بود.

چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۰۹:۵۹
"مردم کشور ما برنامه مشخصی برای کار، تفریح، زندگی، مطالعه و یادگیری طی چندین دهه اخیر نداشته اند و همواره فکر نان بوده اند و این همان..."

و این همان چیزی است که می خواهند اتفاق بیفتد... نگهداشتن مردم در حد «به فکر نان بودن» (219576)
فدایی کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۱:۲۰
راه حل: بهره گیری از نظرات اساتید مستقل(غیرحکومتی) اقتصاد ایران و الگوبرداری از تجارب کشورهایی با وضعیت نزدیک به فرهنگ و اقتصاد ماست.
واقعا تعجب اورره!وقتی عامه ملت از عواقب وخیم اجرای فاز دوم به اصطلاح هدفمندی اگاهند اونوقت چطور دولتی ها بر اجرای شتاب زده ان اصرار میورزند؟!
البته اقایان که مشکل مالی ندارند و به قولی توپ هم تکونشون نمیده،مردم هم برن به امان خدا... (219594)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۱:۴۷
دوست عزیز...

دولت در هر صورت موظف به اجرای هدفمندی یارانه هاست. احتمالا به "انصراف" بخشی از جامعه خیلی امید بسته که می خواد وارد فاز دوم بشه (بالاخره به برخی یارانه بده بهتر از اینه که به همه بده). تبلیغات گسترده رسانه ملی هم این رو نشون میده. ضمن اینکه محل درآمدی برای خارج کردن کشور از این وضعیت اقتصادیه. البته همه اینها منوط به اجرای درست و به قولی "تدبیر"ه.. وگرنه وضع بدتر میشه که بهتر نمیشه...

این دوستان که به خودشون خیلی مطمئن هستند و انصافا روحانی تیم اقتصادی خوبی هم جمع کرده. ولی خوب... (219600)
فدایی کارون3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۲:۲۲
یعنی عمر ما کفاف میده که بهبود وضع اقتصاد ایران رو ببینیم؟!
احتمالا باز هم نسل های سوخته ای خواهیم داشت... (219608)
رئیسجمهور پاکستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۴:۳۰
اگر هند بمب اتمی بساز ما هم میسازیم حتی اگر مجبور شویم از گشنگی علف بخوریم (219635)
سعیدعلومی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۱۳
تیم اقتصادی حوب!ازاوضاع بورس مشخصه! (219686)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۲:۲۰
البته خود قانون هدفمندی بالنسبه خوبه و اتفاقا باید اجرا بشه تا از یک کشور صرفا مصرف کننده به تولید کننده تبدیل بشیم اما مشکل نحوه انجام دادنشه که اکثرا به نفع یه عده خاص و به ضرر عامه مردمه.
وقتی بزرگترین مصرف کننده(اسراف کننده)منابع انرژی شرکتهای دولتی هستن و این قانون اونها رو مستثنی میکنه پس نمیتونیم به اجرای فاز دوم هم امیدوار باشیم.
فعالیت دلالی رونق فراوانی داره و تولید کننده ها همیشه در گوشه و ورشکسته هستند فقط وفقط باید از اقتصاد دولتی جدا بشیم و تولیدات تا از دست این تورم بالا نجات کنیم (219606)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۴:۲۷
شما یه کشور رو نام ببر که با آمریکا و اسرائیل سر جنگ داشته و تونسته پیشرفت کنه من برای تو برنامه ای میدم که کشور 4 هفته ای پیشرفت کنه
وقتی همون نفت رو هم نمیزارن صادر کنی و کشور رو بسازی خوب معلومه به این راحتی ها نمیشه کاریش کرد
تنها راه بهبود سیاست خارجه است (219632)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۴:۲۹
هدفمندی یارانه ها خوبه ولی باید فقط قیمت حاملهای انرژی رو افزایش بدن نه شیر و مرغ و تخم مرغ
اونها که قاچاق نمیشه
خدایی با هدفمندی خیلی چیزها توش صرفه جویی بیشتر شد مثل برق و گاز و آب و نون ولی خوب بعضی چیزها فقط فشار بیشتر شد (219634)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۱:۲۱
توهم توطئه ، مردم عادت دارند اشتباهات خود را کتمان کنند و همه کمبودها را به دیگران نسبت دهند مثلا اتنخابات سال 84 به عوض مشورت با افراد تحصیلکرده و سیاسی اکثرا حرف عمه و خاله خود که او هم هیچ مطالعه سیاسی ندارد را ملاک انتخاب می نهند و همه خود را عالم سیاسی می پندارند واین از نقاط ضعف مردم ایران است که در همه زمینه ها خود را عالم می پندارند (219596)
فدایی کارون2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۱:۵۵
البته در رزمینه مسایل اقتصادی نیازی به عالم بودن نیست،چیزی که عیان است... (219601)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۲:۱۸
اقتصاد یک علم است و فقط نظرات و راه حل های کارشناسان اقتصادی میتواند وضع اقتصاد را درست کند نه نظرات عامه (219605)
فدایی کارون4
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۳:۵۹
احتمالا وضعیت فعلی اقتصاد ایران هم حاصل راه حلهای بعضی از همین کارشناسان اقتصادیست! راستی خود این کارشناسان هم از اجرای نظراتشون متضرر شدن یا اینکه احیانا جز از ما بهترون هستن؟! (219628)
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۵:۱۸
دوست عزیز!وقتی مردان سیاسی سرشناس کشور ما دچار اشتباهات فاحش و تاثیر گذار می شوند, از مردم عادی چگونه می شود انتظار داشت که اشتباه نکنند؟!وقتی بخشی از تحصیل کردگان وبخشی از به اصطلاح روشنفکران این کشور در سال 84 با صندوق رای قهر می کنند, از مردم عادی چگونه می شود انتظار داشت که اشتباه نکنند...؟! (219642)
فروید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۲:۲۰
شاید نون تو اینه...!؟؟؟ (219607)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۰:۰۵
مطلب جالبی بود
من همواره از سیاستهای اقتصادی دولت چه اینجا چه فیسبوک چه هرجا حمایت کردم، شاید دید سیاسی و فرهنگی و اجتماعی ام با اونها 180 درجه تفاوت داشته باشه


انشالله این دولت بتونه اقتصاد رو سر و سامونی بده و ما رو از مصرف کننده به تولید کننده تبدیل کنه و صادرات ما رو فقط نفت تشکیل نده (219577)
پاتریک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۴:۲۵
کسانی که منفی دادن فازشون چیه؟؟؟ (219631)
ادریس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۰۶
خدایی اینایی که منفی دادن تو چه عالمی سیر میکنن !! یعنی واقعا بدتون میاد از مصرف کنندگی به سمت تولید بیایم ؟ یا اقتصاد کشور خوب بشه ؟. . . چه انتظاری از مردم جهان داریم !!! :| (219683)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۵۰
ای بابا،یه طوری حرف میزنید انگار که از اوضاع و احوال مردم بی خبرید؟!
احیانا اقازاده که تشریف ندارید؟ (219697)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۰:۱۷
وای از این صدا وسیما. سالها بعد میفهمیم که چه کرد این سازمان با فهم و فرهنگ ما (219580)
کشاورز
France
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۰:۳۷
از ثبت نام کنندگان یارنه معلوم شده که فقط 10% مردم ایران وضعیت معیشتی خوب دارند. (219584)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۴:۳۲
3 نظر کشاورز ملت و سوزان به صورت خیلی تابلو توسط یه نفر نوشته شده و شخص به خودش زحمت نداده فیلتر شکنش رو خاموش کنه
به خدا این سایت چند بار با یه اسم نظر بدی چاپ میکنه نیازی به زحمت نیست (219636)
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۹:۰۴
حرف شما کاملا اشتباه است (219704)
حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۵:۴۵
عزیر دل با فاصله زمانی 2 دقیقه و از یه آی پی هستن
راست میگه (219802)
سوزان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۳:۰۷
مشکل دمکراسی و آزادی بیان در کشور های جهان سوم اینکه افرادی مثل شما بی خودی نظر میدن (219773)
سوزان
France
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۰:۴۰
پس اینهم صاحبان املاک اینهمه مغازه های بزرگ و افرادی که در شرکت نفت و غیره کار می کردن کجا رفتند و چرا اعلام نیازمندی یارانه کردن کردن دلشان بحال این مملکت و آن مردمی که وضشان خرابه نشدن (219585)
ملت
France
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۰:۴۳
نوشته خوبی بود بازهم باشند بهار جان (219586)
حافظ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۱:۰۲
مشکل من و مردم این سرزمین اینه که همش با ایشالله و ماشالله می خواهیم درست بشه که هیچ وقت نمیشه این دولت هم داره کار دولت قبلی را می کنه چیزی که برای اقایان مهم نیست مردم و زندگی انهاست (219587)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۲:۱۴
من این یکی دو روز اخیر چند تا از مقاله های آقای افشاریان رو مطالعه کردم و تازه با نام ایشون آشنا شدم و واقعاً از نوشته هاشون خوشم اومد. بهار لطفا مقاله های بیشتری رو از آقای افشاریان منتشر کن.
ممنون (219603)
اري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۳:۳۷
خداييش بايد اين جمله رو طلا گرفت ! (219622)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۳:۵۵
غرضی کجایی که تورم رو دریابی؟؟؟!!!! (219625)
علیمحمدی
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۹:۴۷
در کشور لازم است تعدادی مجمع یا شورای عمومی تخصصی شکل بگیرد مانند مجمع مدیریت و مجمع اقتصاد به طوری که همه ی صاحب نظران و اساتید از سراسر کشور بتوانند نظرات تخصصی خود را ارائه نمایند تا با عقل و خرد جمعی راهکارها حاصل شود . در باره طرح هدفمندی از میان صدها استاد علم اقتصاد در کشور چند نفر نظراتشان اخذ گردیده و دولت به آنها توجه می کند ؟ (219710)
maps
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۰:۱۴
در هرم پیشنهادی ابرام مازلو ابتدایی ترین نیازها :نیازهای فیزیولوژیک هستند.در مملکتی با تاریخی کهن که همیشه از ان با افتخار یاد -0البته فقط یاد -می کنیم با توجه به رشد سریع اگاهی جهانی اینکه ما هنوز در قاعده مثلث مازلو هستیم خود به تنهایی معنای فاجعه باری می دهد البته برای انانکه اهل اندیشیدن هستند (219715)
حم کِدِی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۲:۳۳
تا آنجا که اطلاعات نگارنده قد می دهد در گفتمان الهی اقتصاد زیربنای جامعه مدنی است. وانگهی در قرآن بر اطاعت از اولی الامر تأکید شده است که همانا کارداران یا کارشناسان می باشند. پس تا وقتی که مسؤولیت امور اقتصادی به کاردانان سپرده نشود همچنان در گرداب بحران های مزمن باقی خواهیم ماند. (219761)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۰:۴۳
وقتي كه جنگ نبودُ مغزها زير بمب باران بود.
حكايت اين روزهاي صدا و سيماي به اصطلاح ملي ماست. (219786)