به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۳۸
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۶۰۲۷۶
مقام ايراني: مذاكرات «پیشرفت کمی» داشت

آمريكا: مذاکرات عمان صریح و دشوار بود

گروه سياسي: مذاکرات هسته‌ای وزیران امور خارجه آمریکا و ایران و نماینده اتحادیه اروپا دوشنبه شب در مسقط پایان یافت و آمریکا می‌گوید که این مذاکرات «صریح و دشوار» بوده و یک مقام ایرانی نیز اعلام کرده که این دور از گفت‌وگو‌ها «پیشرفت کمی» داشته است.
آمريكا: مذاکرات عمان صریح و دشوار بود
این مذاکرات از روز یکشنبه بین جان کری، محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون آغاز شد و طرفین درباره موارد اختلافی میان خود از جمله میزان غنی سازی اورانیوم در ایران، نحوه رفع تحریم‌ها و دوره توافق جامع و نهایی که باید تا سوم آذر بر سر آن توافق صورت گیرد به گفت‌وگو پرداختند. یک مقام ایرانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای در عمان گفت: این دور از گفت‌وگوها «پیشرفت کمی» داشته است. وي که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفته است: «پس از ساعت‌ها مذاکره ما پیشرفت کمی داشتیم. اختلافات به قوت خود باقی مانده و همچنان درباره مسائل (میان طرفین) شکاف وجود دارد».

این گزارش در حالی است که معاون وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب به خبرنگاران گفت که فعلا نمی‌تواند بگوید مذاکرات پیشرفت داشته است. عباس عراقچی این دور از گفت‌وگو‌ها را «بسیار فشرده» توصیف کرده و گفته است: «این مذاکرات همچنان بر ادامه بحث‌ها پیرامون موارد اختلافی یعنی بحث غنی سازی و چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها متمرکز بود».

معاون وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: «بعد از ساعت‌ها بحث، هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفت کردیم و البته نمی‌توانیم هم بگوییم که پسرفتی داشتیم. همه ابعاد بحث‌ها و هر موضوعی که مطرح می‌شود، مسایل بسیار متعدد جانبی و پیچیدگی‌های فنی، حقوقی و سیاسی زیادی دارد». عراقچی با بیان اینکه تحریم‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند، گفت: «تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا، رییس جمهور و کنگره آمریکا هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی است و از لحاظ حقوقی و عملیاتی وزن آنها با یکدیگر متفاوت است و اینکه اینها چگونه برداشته شود، یک موضوع کلیدی و در عین حال پیچیده‌ای است».

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که طرفین مذاکره کننده در عمان، گفت‌وگوهای «دشوار، صریح و جدی» با یکدیگر داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی تصریح کرد که ایالات متحده تمرکز خود را «معطوف به پیشرفت» مذاکرات کرده و تاکید نمود که «هنوز برای انجام کار‌ها فرصت وجود دارد». قرار است دیپلمات‌های ایران و گروه پنج به علاوه یک روز سه شنبه گفت‌وگوهای این دور از مذاکرات را ادامه دهند.

ایران و گروه ۱+۵ سوم آذر پارسال به توافقی موقت در ژنو سوئیس دست پیدا کردند که بر اساس آن، تهران غنی سازی اورانیوم بالای پنج درصد خود را به حال تعلیق در آورد و فعالیت در برخی از سایت‌ها از جمله راکتور آب سنگین اراک و تاسیسات فردو را متوقف کرد. کشورهای عضو این گروه نیز در مقابل از اعمال تحریم‌های تازه بر ضد تهران اجتناب کرده و بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران که ناشی از فروش نفت بود را آزاد کردند. عمده اختلافات میان طرفین برسر میزان ادامه غنی سازی در ایران و پاسخ تهران به پرسش‌های آژانس و همچنین نحوه رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی است.

علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۰۹:۳۱
دیوانه ای سنگی داخل چاه میندازه که صد تا عاقل نمیتوانند در بیارند...خدا خیرش نده باعث و بانی این تحریمها،،که کشور را فلج کرد.. (261075)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۳:۲۹
برای چه اینهمه وقت و انرژی دستگاه دیپلماسی به خاطر یک سری کاغذ پاره تلف میشه؟؟؟؟ (261182)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۰:۰۳
اميدوارم كه روز سوم اذر جشن رفع تحريم و پيروزي هسته اي در ايران بگيريم (261077)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۲:۳۰
دولت برای جشن برنامه ریزی کند. (261155)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۴:۵۳
بزک نمیر بهار میاد؟؟؟
توهین های امریکا چند برابر شده! تحریم ها افزایش یافته حتی در چند روز گذشته، ما هم هرکاری اونا خواستند کردیم! ولی
وقتی دیدم اوباما به عنوان رییس جمهور کشوری که 7000 هزار کلاهک هسته ای داره و تنها کشوریه که روی کره زمین از بمب اتمی استفاده کرده میگه اگه ایران ثابت کنه دنبال سلاح هسته ای نیست اجازه میدیم به جامعه جهانی بپیونده از خودم خجالت کشیدم که کجا رفت عزت ما که اوباما بخاد اجازه بده ما به جامعه جهانی بپیوندیم (261234)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۱:۱۵
امیدوارم هرچه زودتر دردسری که احمدی نژاد و دوستانش برای ایران و مردمش درست کرده بودند برطرف بشه و یکم فشار از روی مردم ورداشته بشه. (261114)
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۱:۵۶
احمدی نژادانچنان اتشی بر پا کرده که با صدها آتش فشان قابل مهار نیست /امریکا و غرب آن زمان استفاده های زیادی از روش مدیریت آن که بشکل عوامانه ای بود بردن و توپ در حال حاضر دست آنهاست (261135)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۳:۱۸
فکر کنم منظورتان آتش نشان هست (261174)
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۸:۰۵
درست برادر عزیز ما یک کلمه رو اشتباهی وارد کردیم و اعتراف هم می کنیم ولی بعضی ها آینده هزاران جوان ایرانی را خراب کردن ولی عین خیال آنها نیست (261331)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۳:۲۸
امیدوارم جشن توافق رابدون شعاربلکه باشعوربرگزارکنیم!!! (261180)
جادوگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۵:۱۳
اگر در این همه سال که به فکر گفتن مرگ بر آمریکا بودیم
بفکر ساختن مملکت بودیم الان آمریکا از خداش بود که با
ما رابطه داشته باشه این همه مذاکره فقط منافع یک عده خاص
مدنظر هست نه ملت (261250)
ناظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۵:۵۶
یک ... یک سنگ توی چاه می اندازد 80 میلیون نفر توان درآوردن آن را ندارند. (261272)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ۱۹:۳۸
شتر در خواب بیند پنبه دانه (261390)