به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۵۹۴۷۶
با افزایش استانهای زیر کشت خشخاش در افغانستان

هزینه امنیت در مرزها افزایش می‌یابد

گروه جامعه: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه 7000 تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود و 210 هزار هکتار از زمین‌های آن کشور زیر کشت خشخاش می‌رود.
جزینی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان، بیان کرد: مواد مخدر یک مسئله جهانی است که باعث نگرانی بسیاری شده و در نظرسنجی‌های مختلف دستگاه‌های دولتی از مردم، مواد مخدر اولین نگرانی وآسیب اجتماعی ازدید عموم مردم نام برده شده است. وی ادامه داد: براساس آمارهای سازمان ملل 242 میلیون نفر در جهان حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند که این نشان می‌دهد مواد مخدر یک تهدید جهانی است.

هزینه امنیت در مرزها افزایش می‌یابد
قائم مقام دبیرکل ستاد با بیان اینکه سالانه 7000 تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود، ادامه داد: سالانه 210 هزار هکتار از زمین‌های افغانستان زیر کشت خشخاش می‌رود که طی هشت سال گذشته با ورود ناتو به این کشور این رقم افزایش چشمگیری داشته است که با این تفاسیر سعی خواهیم کرد امنیت مرزها را برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور برقرار کنیم.

این مسئول ادامه داد: یکی از عوامل افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان سود دهی بالاست و با توجه به افزایش استان‌های زیر کشت در افغانستان از 15 به 19 استان، این موضوع یک تهدید برای ایران محسوب می‌شود که هزینه امنیت را در مرزها بالا می‌برد.

جزینی با بیان اینکه 75 درصد کشفیات مواد مخدر در مرزها و حاشیه‌های مرز صورت گرفته است، گفت: امروز مجامع جهانی سازمان ملل به دنبال آزادی مواد مخدر در برخی از کشورهاست که 11 ایالت آمریکا مصرف مواد مخدر را آزاد کرده‌اند و همین امر باعث بروز مشکلاتی شده است.

عدم اجرای مصوبه اختصاص اعتبار برای اشتغال بهبودیافتگان

وی با بیان اینکه باید استان لرستان به دستگاه‌ها و تجهیزات موادیاب مجهز شود و این موضوع را در دستور کار خود قرار خواهیم داد، گفت: دولت تصویب کرده است پنج درصد از اعتبارات اشتغال را به بهبودیافتگان مواد مخدر اختصاص دهند اما متاسفانه هنوز این مصوبه اجرایی نشده است، با سازمان فنی وحرفه‌ای و چند سازمان دیگر هم هماهنگ کرده‌ایم که دوره‌های حرفه‌آموزی را برای افراد جویای کار و بهبودیافته از دام مواد مخدر برگزار کنند.

در ادامه جلسه مهندس هوشنگ بازوند، استاندار و رئیس شورا بیان کرد: در همه حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر ضمن هزینه، تلاش‌های بسیار زیادی صورت می‌گیرد اما باید بدون تعارف بگویم هنوز در کاهش اعتیاد در جامعه توفیقی حاصل نشده است. مهندس بازوند ادامه داد: وجود یک فرد معتاد در خانواده ضمن خدشه وارد کردن به امنیت خانواده، حیثیت خانواده و سرنوشت افراد عضو آن خانواده را هم تحت اشعاع خود قرار می‌دهد.
مرجع : ایسنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها