به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۶۲۷۱۵
عارف: در دولت گذشته فضای نقد از بین رفت

انتخابات سال88 یک انتخابات باخت باخت بود

گروه سياسي: رئیس بنیاد امید ایرانیان در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: انتخابات سال 88 یک انتخابات باخت باخت و انتخابات سال 92 یک انتخابات برد برد بود.
انتخابات سال88 یک انتخابات باخت باخت بود
دکتر محمدرضا عارف طی سخنرانی به مناسبت مراسم روز دانشجو و 16 آذر در دانشگاه شهید بهشتی گفت: معتقدم دیگر نمی توانیم انتخاباتی مانند سال 88 برگزار کنیم و دیگر انتخاباتی مانند آن برگزاری نمی شود. عارف با اشاره به اینکه نباید درباره انتخابات سال آینده پیش‌داوری کرد افزود: مجلس جایگاه مهمی دارد و نماد مشارکت مردم است و ما باید به دنبال مجلسی مقتدر٬ متخصص و کاردان باشیم و نمایندگانی به مجلس بیایند که دغدغه‌شان فقط شهر و بخش و منطقه خودشان نباشد.

عارف با اشاره به لزوم ورود اصلاح‌طلبان در مجلس گفت: از ماه‌ها قبل اعلام کردیم اصلاح‌طلبان در مجلس شرکت کنند و ما اصلا نگران بعضی ردصلاحیت‌ها که امکان دارد درباره انتخابات مجلس سال آینده انجام شود نیستیم زیرا اصلاح‌طلبان آنقدر نیرو دارند که جای نگرانی نیست. وی با اشاره به اینکه باید اصلاح‌طلبان به دنبال مشارکت حداکثری و همچنین جذب طیف خاکستری جامعه برای رای‌دادن باشند٬ گفت: معتقدم طیف اصلاحات باید با یک لیست سیصد نفره در کشور شرکت کند و همچنین این شرکت نیز باید براساس خرد جمعی باشد. وی درباره شرکت خود در انتخابات گفت: نظر من نظر تابع جمع است و اگر جمع خردورزان اصلاح‌طلبان تایید کنند که من باید در انتخابات شرکت کنم٬ حتی اگر خودم علاقه نداشته باشم باز هم به نظر جمع اهمیت می‌دهم. این سخنان عارف با تشویق شدید دانشجویان همراه شد.

عارف با اشاره به شهدای دانشجو در روز 16آذر گفت: 16 آذر فرصت مناسبی است که دانشجویان با ارزیابی عملکرد خود در راه پیشرفت نظام و کشور حرکت کنند. 16 آذر روزی است که دانشجویان و جنبش دانشجویی باید بررسی کنند که چکار کرده اند و چه کار باید بکنند؟ وی ادامه داد: باید با نقد عملکرد جنبش دانشجویی به سمتی حرکت کنیم که این جنبش راه تعالی را طی کند. عارف با اشاره به اینکه 16 اذر روز دانشجو و روز تقدیر از دانشجو است گفت: امروز هفت دهه از عمر حنبش دانشجویی می‌گذرد و به نظر من می‌توان جنبش دانشجویی را به دو دوره 35 ساله تقسیم کرد. دوره اول از زمان تشکیل تا سال 57 و دوره دوم از سال 57 تا امروز است. در دوره اول رویکرد دانشجویان بیشتر فعالیت صنفی و مدنی بود. اما بعد از کودتای 28 مرداد 32 شرایط فرق کرد و از زمان کودتا تا 16 آذر حوادث بسیاری اتفاق افتاد که دانشجویان نقش تاثیرگذاری داشتند. وی با اشاره به سه رویداد محاکمه مصدق، تجدید روابط دولت ایران با انگلیس و دعوت نیکسون گفت: نخستین تظاهرات علیه دولت بعد از کودتا توسط دانشجویان
اصلاح‌طلبان آنقدر نیرو دارند که جای نگرانی نیست
انجام شد و بعد در 14 آذر تظاهرات پرشوری شکل گرفت و در 15 آذر این تظاهرات از درون دانشگاه به خیابان‌های اطراف و میدان ولیعصر کشیده شد و به همین دلیل در 16 آذر لشکر دو زرهی به دانشگاه وارد شد و به دانشکده فنی حمله کرد و در نتیجه آن سه دانشجو شهید شدند.

وی با اشاره به روحیه استکبار ستیزی و استعمارستیزی دانشجویان قبل از انقلاب گفت: از 15 خرداد دانشجویان به نهضت امام خمینی پیوستند و از آن زمان تا امروز همیشه پشتوانه نظام و انقلاب بودند بعد از انقلاب بعد از سال 57تا امروز دانشجویان رویکرد شفاف و روشنی داشتند و عملکردشان مشخص است. وی ادامه داد: آرمان‌خواهی٬ عدالت‌طلبی و تلاش برای تثبیت انقلاب اسلامی از جمله اهداف دانشجویان بعد از انقلاب بوده و دانشجویان هر جا نیاز بوده در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی همچون جهاد سازندگی،‌انقلاب فرهنگی و هشت سال دفاع مقدس حضور پرشوری داشتند.

عارف با اشاره به وضعیت فعالیت‌های دانشجویی در سال‌های گذشته گفت: در دهه سوم و در میانه دهه 80 رکود نسبی بر دانشگاه حاکم شد و فضای امنیتی به وجود آمد و امکانات در دست یک گروه خاص قرار گرفت. وی ادامه داد: امروز باید تلاش کنیم با کمک جنبش دانشجویی به سمت رشد کشور و تبدیل شدن به قطب علمی در منطق حرکت کنیم که این اهداف با نقادی٬ خردورزی و توجه به مسائل حساس کشور عملی می‌شود. عارف با اشاره به اینکه امروز از هر صدهزار نفر، شش هزار نفر در کشور دانشجو هستند گفت: دانشجویان سرمایه عظیمی هستند که آرمان گرایی و عدالت خواهی اصلی ترین محور آنهاست. اما باید متوجه باشند که در این راه اخلاق را مد نظر قرار داشته باشند و تندروی نکنند. زیرا شاید تندروی در کوتاه مدت نتایجی برای آنها به دنبال داشته باشد اما در بلند مدت به ضرر آنهاست.

عارف با اشاره به اینکه دانشجویان همیشه گروه مرجع بوده‌اند٬ گفت: دانشجو باید انتقاد کند و خودش نیز باید روحیه نقد شدن داشته باشد اما متاسفانه در هشت سال گذشته فضای نقدشوندگی و نقدکردن از دانشگاه رفته بود. وی ادامه داد:ما باید به دنبال تعامل با گروه‌های مختلف و به خصوص تعامل با مردم باشیم و با جذب حداکثری باید به دنبال گفت‌وگو باشیم و هیچ کدام از ما نباید دیگری را تمسخر و هو کنیم و فضای هو کردن باید در کشور از بین برود.

عارف در پاسخ به سوالی پیرامون نظرش در رابطه با امریکا گفت: نظر من در رابطه با امریکا همان نظر قانون اساسی و تصمیم مقام معظم رهبری است و هر چه تصمیم ایشان باشد دولت عمل می‌کند. وی همچنین در پاسخ به وسالی پیرامون وضعیت اقتصادی ایران با توجه به قیمت نفت گفت: متاسفانه
گروهی انگار نمی‌خواهند در داخل دانشگاه و بیرون آن پیام انتخابات سال 92 را دریافت کنند
از زمانی که نفت در ایران کشور کشف شد ما را به اشتباه کشور پولدار نفتی طبقه‌بندی کردند در حالی که تمامی سرمایه ما از نفت گاز و سایر منابع زیر زمینی سه هزار میلیارد بشکه بیشتر نیست. عارف افزود: مزیت اصلی کشورمان نیروی انسانی است و ثروت اصلی ما نیروی انسانی و دانشجویان هستند.

عارف در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با وزیر جدید علوم گفت: من فرهادی را از ابتدا می‌شناختم و تفکر ایشان برگرفته از تفکر اصلاحات است و همین که ایشان با رای بالایی انتخاب شد بسیار جای خوشبختی دارد. وی ادامه داد: متاسفانه همچنان حرکات تند در دانشگاه ها وجود دارد و فضای دانشگاه ها امنیتی است و گروهی انگار نمی‌خواهند در داخل دانشگاه و بیرون آن پیام انتخابات سال 92 را دریافت کنند.
وی ادامه داد: دولت بر روی خواسته های رای دهندگان سال 92 ایستاده است زیرا معتقد است اگر مردم به صحنه نمی‌آمدند روحانی پیروز نمی‌شد به همین دلیل گروه رقیب به دنبال این است که فضای دانشگاه ها بسته باشد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون انتخابات سال 88 و تعابیری که درباره نامزدهای انتخابات سال 88 می شود گفت: بهترین تعبیر درباره انتخابات سال 88 را مقام معظم رهبری گفتند و ما باید سخنان ایشان را در آن سال بخوانیم تا ببینیم در آن فتنه‌ای که گفته می‌شود چه کسانی بوده اند. عارف در پاسخ به انتقاداتی پیرامون عملکرد دولت روحانی گفت: اگر می‌خواهید فضا باز شود باید همدیگر را تحمل کنیم و انتظاراتمان از دولت باید منطقی باشد. دولت در راه خواسته‌های مردم هزینه‌های زیادی داده است و یکی از این هزینه‌ها برکناری فرجی‌دانا و رای نیاوردن 5 نامزد وزارت علوم است. وی با اشاره به اینکه از دانشجویان همیشه حمایت کرده است گفت: حمایت من از دانشجویان هیچ ربطی به سیاست ندارد من همیشه به دنبال این بودم که فضایی ایجاد کنیم تا به تعامل برسیم. کار علمی در دانشگاه‌ها و کار فرهنگی مانند کاشتن گندم نیست بلکه مانند کاشتن درخت گردویی است که از زمانی که آغاز کنیم تا زمانی که به نتیجه برسد چندین سال طول می‌کشد.

در این مراسم جمع زیادی از دانشجویان از صحبت‌های عارف استقبال کردند و به طرفدارای از اصلاحات حجت‌الاسلام خاتمی٬ دکتر حسن روحانی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شعار دادند. هر چند گروهی از نیروهای تندرو و خودسر قصد بر هم زدن جلسه سخنرانی را داشتند که با مدیریت عارف و خردورزی دانشجویان اصلاح‌طلب٬ توانایی این کار را نداشتند. گفتنی است هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی جلوی پخش پیام تصویری خاتمی را گرفت. هر چند که در زمان پخش کلیپ روز دانشجو و در زمان نشان دادن تصاویر خاتمی و هاشمی رفسنجانی به شدت آنها را تشویق می‌کردند.
مرجع : ايلنا

۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۱۳
آقا کلا دو سه نفر مخالف بود فقط تو کل سالن به اون بزرگی که جا واسه نشستن نبود .... درود بر عارف (268057)
عجب !
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۰:۴۳
سلام
"در دولت گذشته فضای نقد از بین رفت"
باشه آقای عارف فرض کنیم قبول!
بفرمایید در دولت آقای روحانی که مدّعی نقدپذیریست (!)، چرا از بعضی منتقدان شکایت شد؟! چرا برخی سایت ها مسدود شدند؟! چرا در روزی که متعلّق به دانشجوست یک دانشجوی منتقد صحبت نکرد؟! چرا برخی به جهنّم فرستاده شدند؟! چرا هیچ گاه در گفتگوهای زنده ی رئیس جمهور با مردم ، مجریان هیچ سؤال انتقادی نکردند؟! آیا این فضا از نظر شما فضای نقد و غیر امنیّتی است ؟!!!!!!! چرا حقایق را وارونه جلوه میدهید؟! ضمناً دولت قبل هر ایرادی که داشت، لااقل ... (268142)
1 میهن‌پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۴:۰۷
چه یک نفر در دانشگاه مخالف باشه چه هزار نفر .
دانشگاه هیچ تاثیری بر جو جامعه ی کنونی ندارد.
شکم های گرسنه ی کارگران و نظامیان میهن پرست آینده ی ایران را رقم می زند نه دانشجویان پیرو خط اصلاح طلبان و اصول گرایان.
اصلاح طلبانی مثل عارف و ... نمی توانند کاری به پیش برند. (268256)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۱۷
عارف میتواند رییس مجلس آینده باشد (268059)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۱۷
جای همه بچه های اصلاحات خالی بود ..... (268060)
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۲۳
مجلس اينده بايد از دكتر عارف و همفكرانشان ايجاد گردد تا اينده خوبي نصيب مردم شود. (268065)
1 میهن‌پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۴:۰۸
مگر مجلس ششم از دکتر عارف و هم فکرانش ایجاد نگردید ؟؟؟
چرا هیچ چیز نصیب مردم نشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (268257)
بهشتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۲۶
کاش میگفتین زمان پخش اونی که رفته چی شد :دی (268067)
غیر رانتخور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۴۲
انتخابات 92 برای مردم تااینجا هنوز باخت باخت باخت است آینده را نمی دانم (268075)
ا ت ش ب ی رگ زاده
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۰:۳۱
بر شما اره همون سال 92 باخت سنگینی بود از این به بعد هم همینطوره رانتخوار (268130)
پاسخ رانت خوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۰:۵۷
انتخابات سال 92 برای مردم ایران برد برد بود،نه برای دشمنان امنیت و آرامش کشور و کاسبان تحریم. (268146)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۲:۰۶
اشتباهی منفی دادم معذرت از همه (268178)
حسن بهمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۱:۱۵
بخدا امشب وقتی دفاع دکتر روحانی از نقادی و وزرای معزول را شنیدم اشک در چشمانم حلقه زد و خدا را شکر کردم که مردم اینبار درست انتخاب کردند (268154)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۴۷
زنده باد رئیس مجلس بعد.............. (268078)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۰۷
کاملا موافقم
انشاا... در انتخابات اینده موفق باشید (268085)
ا ت ش ب ی گ ز ا د ه
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۱۴
افرین اقا عارف (268091)
1 میهن‌پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۲۲
اضلاح طلبان باید تکلیف خود را مشخص کنند با ایجاد احزابی مثل ندای ایرانیان نمی توانند کشور را نجات دهند.
آقای عارف شما از یک طرف روز شانزده آذر را روز دانشجو می نامید از طرف دیگر خواهان رابطه با آمریکا هستید .این تناقض به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
در مورد دولت کودتا هم تناقض دارید .از کی مقام بالاتر (شاه) علیه مقام پایین تر(مصدق) که قدرت عز آن را دارد کودتا می کند ؟در ضمن مصدق بر کنار شده بود .
این زیر آبی رفتنها درست نیست. (268099)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۳۱
مگه گروهی دیگر پیام مردم در راهپیمایی 9 دی رو درک کردند که حالا انتظار دارند پیام اونا درک بشه؟ (268104)
جیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۴۷
اگر انشالاه
نظارت اقای جنتی با نظارت استصوابی بگذارد
اگر نماینده بی طرف هم یباشند بهتر از مجلس فعلی بهتره (268117)
taha
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۰:۳۳
درود بر سه مرد اسمانى
خاتمى و هاشمى و روحانى (268133)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۰:۵۷
پروفسور عارف را فراموش نکنید ایشان با سوادترین سیاست مدار ایران است (268145)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۰:۳۵
پروفسور عارف؟!!!!!
امیر آقا حالا اگر میخواهی ارادت داشته باشی مشکلی نیست. ولی دیگه قرار نشد جوگیر بشی و ترمز ببری! (268232)
zahra
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۱:۰۶
جو سالن موقع پخش کلیپ واقعا عالی بود

واقعا متاسفم برای کسانی که باعث بی نظمیه جلسه شدن احترام گذاشتن به عقاید دیگران و رعایت ادب هم خوب چیزییه ها!! (268150)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۰:۴۱
خدا را شکر که به منتقدان هم احترام گذاشتند و سخنرانیشون را لغو کردند و ثابت کردند که "دانستن حق مردم است"!!!!!!!! (268234)
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۱:۰۷
اصلاحات زنده باد

خاتمی پاینده باد (268152)
کد خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۱:۴۱
زنده باد بچه خاک پاک کویر و زنده باد عارف (268163)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۲:۴۴
روز دانشجو به همه دانشجویان تبریک عرض میکنم

درود بر اصلاح طلبان
درود بر عارف سلام بر خاتمی (268194)
امیر هوشنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۰:۲۰
سلام !با توجه به احترامی که برای تمام دلسوزان نظام و مردم دارم و قطعا جناب آقای عترف نیز میتواند از همان دلسوزان باشد اما آرا و نظراتی که داده شده ،نظرات واقعی نیست.
پر واضح است ومیدانیم نوشتن چنین نظراتی چگونه و از چه طریقی انشا و مدیربت میشوند. همانطوریکه در پایان مرلسم عده ای سفارش میکردند. خب البته تبلیغ اشکال نداره. اما نتیجه اش اینگونه نظراتی است که یه مقداری خالص نیست. (268229)
اقادایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۰:۲۳
اقای عارف متاسفانه در اردبیل اعضای ستاد روحانی با فعالان ستاد شما مثل دشمن برخورد می کنند. به هنگام حضور رییس جمهور در اردبیل برای هیچ یک از فعالان ستاد شما دعوتنامه ای برای حضور در جلسات صادر نشد!!!!!!! (268230)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۰:۳۶
یه جو آبروی این دولت هم امروز با لغو سخنرانی منتقدان در دانشگاهها از بین رفت. پس شعار "دانستن حق مردم است" چی شد؟
آقای روحانی ! ما هنوز منتظر رسیدن 100 روز و تدبیر شما برای حل مشکلاتمون هستیم، همینطور پیش بری اولین رییس جمهور 4 ساله میشی ها، مواظب باش! (268233)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ۰۷:۴۸
خدایا نان 30 درصد گران شد
حقوق من تازه قراره آخر سال 14درصد زیاد شه

روحانی مچکریم (268273)