به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۸ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۶۳۸۹۵
برای توقف عملیات جنگی در شهر حلب

مخالفت سوریه با اجرای طرح دی میستورا

گروه بین‌الملل: منابع دیپلماتیک اعلام کردند که دولت سوریه با صدور قطعنامه در شورای امنیت به منظور اجرای طرح تغییر یافته «استفان دی میستورا» نماینده «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد در سوره برای توقف عملیات جنگی در شهر حلب براساس بند هفتم منشور این سازمان و استفاده از قدرت نظامی خارجی مخالفت کرده است.
مخالفت سوریه با اجرای طرح دی میستورا
به گزارش ایرنا، هم اکنون «رمزی عزالدین رمزی» دستیار مصری دی میستورا در دمشق بسر می برد و سرگرم گفتگو با مقامات سوری است تا جواب نهائی دولت سوریه در خصوص طرح نماینده ویژه بان کی مون در امور سوریه را دریافت کند. ناظران می‌گویند، نکته تامل برانگیز این است، مفاد طرح دی میستورا که در دیدار اخیرش در دمشق با « بشار الاسد» ارایه کرده بود، اکنون تغییر کرده و سخن از اعزام ناظران بین المللی و گسترش دامنه این طرح در همه استان حلب و تا پایانه های مرزی با ترکیه است.

این طرح با تغییرات صورت گرفته در طرح توسط دی میستورا براساس درخواست مخالفان با توجه به موفقیت ها و پیشروی ارتش سوریه و تنگ کردن حلقه محاصره تروریست های تکفیری در حلب، برای دولت سوریه غیر قابل قبول است، چون در این صورت بدون طرح دی میستورا هم می تواند توقف عملیات جنگی در شهر حلب را اجرا کند.

برخی ناظران هم بر این باورند که اصولا تحرکات دی میستورا با هماهنگی کشورهای غربی و به منظور نجات گروه های مسلح تروریستی مستقر در شهر حلب صورت گرفته بویژه اینکه اتحادیه اروپا چند روز پیش با صدور بیانیه ای مسئله حضور ناظران بین المللی برای اجرای طرح دی میستورا را الزامی دانستن و با واکنش قاطع سوریه مواجه شد.

برپایه این گزارش، پایگاه خبری اینترنتی «میدیا» وابسته به روزنامه البعث ارگان حزب حاکم سوریه هم در خصوص مذاکرات رمزی عزالدین رمزی با مقامات ارشد وزارت خارجه سوریه خاطرنشان کرده است که دولت سوریه موافقت با طرح دی میستورا را مشروط به ورود نیروهای ارتش سوریه به داخل شهر حلب و از سرگیری فعالیت نهادهای دولتی در این شهر اعلام کرده است.

اسد بعد از دریافت طرح دی میستورا آن را شایسته بررسی دانسته و « ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه نیز تاکید کرده بود که کشورمتبوعش به اجرای این طرح در صورتی که نماینده بان کی مون به ضمانت های سپرده وفادار باشد، پایبند خواهد بود.