به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۸ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۷۳۰۶۵
در نزدیکی ساحل یمن،

ارتش آمریکا دو خلبان سعودی را نجات داد

گروه بين‌الملل: مقام‌های رسمی آمریکا می‌گویند ارتش آن کشور دو خلبان سعودی را، که بنا بر گزارش‌ها طی عملیات هوایی علیه حوثی‌ها، در نزدیکی ساحل یمن، از جنگنده‌های خود خروج اضطراری کردند، نجات داده است.
ارتش آمریکا دو خلبان سعودی را نجات داد
مشخص نیست دلیل اینکه خلبانان از جنگنده اف ۱۵ خود خارج شده‌اند و یا علت سقوط جنگنده آنها، چیست؛ خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری می‌گویند مقام‌های دفاعی ایالات متحده از ارائه توضیح در این مورد خودداری کرده‌اند. کاخ سفید می‌گوید ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در تماسی تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از او تشکر کرده‌است. مقام‌های رسمی گفته‌اند ریاض، کمک واشینگتن را «عملیات نجات» توصیف کرده است.

شبکه خبری ای‌بی‌سی از قول مقام‌های وزارت دفاع آمریکا گفته است خلبان‌های سعودی در خلیج عدن و دو ساعت پس از آنکه جنگنده آنها سقوط کرد، نجات داده شده‌اند. خبرگزاری فرانسه، هشتم فروردین ماه، از قول مقام‌ها آورده است که عملیات نجات دو خلبان در ساعت ۵:۲۰ عصر پنج‌شنبه (۶ فروردین)، با کمک نیروهای واحد «فرماندهی مرکزی» و «فرماندهی آفریقا» انجام شده است.

زمان ارائه شده برای نجات این دو خلبان یک روز پس از آن است که سفیر عربستان سعودی در آمریکا از آغاز عملیات هوایی ارتش آن کشور علیه شورشیان شیعه‌مذهب حوثی در یمن خبر داد. کاخ سفید پس از اعلام رسمی این موضوع گفت ایالات متحده از نزدیک «هماهنگ» با عربستان سعودی و قدرت‌های منطقه در عملیات نظامی آنها علیه شورشیان حوثی در یمن است و برای حمایت از هم‌پیمانان و منافع خود از آن حمایت اطلاعاتی و لجستیکی می‌کند.

عربستان سعودی ائتلافی را از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به جز عمان، رهبری می‌کند. این کشورها خواستار بازگرداندن قدرت به رئیس‌جمهوری برکنار شده یمن، عبدربه منصور هادی هستند. خود او اکنون در ریاض به سر می‌برد. یک سخنگوی نظامی عربستان گفته آن کشور در حال حاضر برنامه‌ای برای انجام عملیات زمینی در یمن ندارد. بنا بر گزارش‌ها حوثی‌ها از حمایت ایران برخوردار هستند. تهران همواره دخالت در اوضاع یمن را تکذیب کرده است.

یمن صحنه «جنگی نیابتی» توصیف شده است که میان ایران و قدرت‌های سنی منطقه در جریان است. نماینده رهبري در سپاه پاسداران، هفتم فروردین ماه عربستان، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی را به پیشبرد «جنگ‌های نیابتی آمریکا در منطقه» متهم کرد. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با متهم کردن ایران به تلاش برای تسلط بر منطقه خاورمیانه، گفته است تلاش‌های تهران سبب شده است که آنکارا، عربستان و کشورهای عربی منطقه «به ستوه بیایند».