به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۶۳۷۶۹
در پی کاهش چشمگیر ارزش روبل

مردم روسیه به فروشگاه‌ها هجوم بردند!

گروه اقتصادي: مردم روسیه در پی سقوط چشمگیر ارزش برابری روبل در مقابل دلار به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند تا قبل از افت بیشتر ارزش پول‌شان، دارایی‌های خود را خرج کنند.
مردم روسیه به فروشگاه‌ها هجوم بردند!
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مردم روسیه روز چهارشنبه به خاطر افت ۱۵ درصدی ارزش روبل طی دو روز گذشته به فروشگاه‌ها هجوم برده و سعی کردند که دارایی‌های مالی خود را به ماشین یا لوازم خانگی تبدل کنند. این گزارش به افزایش قیمت کالاهای وارداتی روسیه اشاره کرده و نوشته که برای نمونه شرکت «آی ک‌ای اِی» به مشتریان خود هشدار داده است که قیمت اجناس این شرکت در روز پنج شنبه افزایش خواهد یافت و به خاطر همین حضور تعداد زیادی از مردم برای خرید اجناس این شرکت لوازم خانگی در عصر چهارشنبه به میزان مشتریان این شرکت در آخر هفته (روزهای تعطیل) رسیده است.

برخی از شرکت‌های دیگر نیز به خاطر عدم اطمینان از کاهش دوباره ارزش روبل، فروش کالاهای خود را متوقف کرده‌اند، برای نمونه شرکت «اپل» فروش محصولات خود به صورت آنلاین در روسیه را متوقف کرده است. ارزش روبل طی ماه‌های گذشته همواره کاهش داشته است و از ابتدای امسال تاکنون به نصف رسیده است، اما طی دو روز گذشته شتاب کاهش بیشتر بوده است.

علت کاهش‌ ارزش پول روسیه، تحریم‌های غرب علیه این کشور به خاطر مداخله در اوکراین و کاهش چشمگیر قیمت نفت اعلام شده است. نیمی از بودجه دولت روسیه از محل صادرات نفت تامین می‌شود و درآمدهای صادرات نفت و گاز سهمی ۱۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد. اگر قیمت نفت در بازارهای بین المللی حدود ۶۰ دلار باقی بماند، انتظار می‌رود که روسیه طی سال آتی رشد اقتصادی منفی پنج درصدی داشته باشد، به عبارتی اقتصاد این کشور پنج درصد کوچک‌تر خواهد شد.

از طرف دیگر، بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت و گاز حدود ۶۸ درصد از کل صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد. قیمت نفت از بشکه‌ای حدود ۱۱۰ دلار در خردادماه امسال به حدود ۵۵ دلار در روزهای گذشته رسیده است. بانک مرکزی روسیه روز سه‌شنبه طی اقدامی نرخ بهره بانکی را از ۱۰ و نیم درصد به ۱۷ درصد افزایش داد، اما وضعیت افت ارزش روبل با نوساناتی ادامه یافت. بانک مرکزی تاکنون ده میلیارد دلار برای حمایت از قیمت روبل به بازار تزریق کرده است.

از صبح چهارشنبه نیز نرخ دلار در صرافی‌های روسیه با نوسان‌هایی حداکثر سه درصدی به ۶۵ روبل در ساعت چهار به وقت محلی رسید. این رقم به معنی افت بیش از دو برابری ارزش روبل در مقایسه با اوایل امسال است. البته در ساعاتی از روز سه شنبه ارزش دلار به ۷۲ روبل نیز اوج گرفته بود، اما دوباره سقوط کرد. با این حال الکسی مویسیف معاون وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرده است که تا هر زمان و هر مبلغی که لازم باشد به بازارهای داخلی ارز تزریق خواهد شد. انتظار می‌رود اوباما تحریم‌های جدید علیه روسیه را طی هفته جاری امضا کند و این موضوع احتمال کاهش هرچه بیشتر ارزش روبل را افزایش می‌دهد.

امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۹:۰۱
سهم دریای خزر را گرفتید که دوتا رای بی طرف بدید . اونم ندادید !!! چوب خدا صدا نداره پوتین جون البته یادم رفته بود که اصلا خدا در تفکر شما جایگاهیی نداره !!! وبازهم تاریخ تکرار شد و ما از یک بازنده در دربازی نبرد تاج وتخت حمایت کردیم ! انگار همیشه باید نقش آدم بد را بازی کنیم که بخاطر کارهاش هیچ وقت به منافع نمیرسه و برای منافع دیگران خود را فنا میکنه (270813)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۵۲
با این روند که پیش می رود روزی خواهد رسید که تنها کشوری که توسط آمریکا تحریم نشده خود آمریکا خواهد بود . (270861)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۲:۴۶
پوتین رفتنی است (270877)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۷:۳۵
نفرین بر هیتلر روس پوتین که خوی جهان خواری دارد (270951)
حمید
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۹:۰۸
این نشان می دهد که کریمه در گلوی پوتین سیخ شده است.پوتین به مثابه ی خرس زخمی ای است که باید از پای درآید زیرا هر حماقتی ممکن است انجام دهد.یکی از سیاستهای پوتین این است که ایران را به جنگ با آمریکا وادارد تا هم به این آسیب برسد و هم آمریکا مشغول.پس ارتشیان و نظامیان سلحشور ملت ایران باید هوشیار باشند و اجازه ندهند با آنها بازی شود. (270814)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۹:۱۱
بابا تحريم كه اثر نداره.... (270815)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۲:۴۶
هرکس نمی داند باید توی گوشش به زور فرو کند که تنها راه نجات اقتصاد جهان، رهایی اقتصاد جهان از بند اسارت دلار می باشد.این پول رَبَوی که در سالهای اخیر آمریکا با انتشار بدون پشتوانه آن در حال غارت ثروت های ملل مختلف است عامل سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان است.کشورهایی مانند چین،کره جنوبی و روسیه در سالهای اخیر با انعقاد پیمان پولی دو جانبه در این مسیر قدم گذاشته اند.ایران نیز کم کم باید خود را به این قافله برساند.به امید روزی که اقتصاد جهانی بدون آمریکا باشد. (270878)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۴:۴۳
محمود هم این افاضاتو کرد برادرجان اقتصاد بدون دلار محاله (270914)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۳:۰۹
چینی ها دو سال پیش با هزار بدبختی کار کردند هی کار کردند تولید کردند دلار برای ذخیره ارزی جمع کردن آنوقت کد خدا با چاپ دلار بدون پشتوانه به منظور محرک اقتصادی مسکن ، گلاب بروتون زد توی ارزش دلار . اینهمه زحمت بکشی و کار کنی آنوقت یک نفر اینطوری ضایعت کند.
نمی دونم دیگه چطوری باید حرف بزنم (271004)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۵:۳۳
سخنان دکتر عباسی رو تکرار میکنی؟
نیازی نیست شما به فکر اقتصاد جهان باشید (270924)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۳:۰۲
با این تفکرات مثل موم توی مشت آمریکا هستید. نفت 57 دلاری اولین دستخوش
نوبخت با این پیشگویی های تاریخی که نفت زیر 80 دلار نمیاد چه بودجه رؤیایی نوشته. (271002)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۱۳
نظرت چیه دنیا بجای دلار با ریال معامله کنه؟؟ کشورهای قدرتمند اقتصادی دنیا نمیفهمند با دلار باید معامله کرد یا نه ولی تو فهمیدی که نباید معامله کرد.
باید نوبل اقتصادی بهت بدن. (270937)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۳:۰۴
طلا پشتوانه دلار بود امیر جان . که آمریکا از زمان کلفت تر شدن گردنش دیگه طلا را نمی دهد. راست میگه دیگه ، ابر قدرتی و برآزندگی. ولی شاخشو می شکنیم اگر اراده کنیم. یدالله فوق ایدیهم (271003)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۲۶
شما یکبار در بالا نظر دادید و آن همه منفی گرفتید بس کنید دیگه ، نظرهای افراطی شما مورد قبول عامه مردم نیست. (270941)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۳:۰۱
یک خارجی آمده بود ایران می گفت:شما ایرانی ها که اهل روزه هستید هیچ مشکلی ندارید، هر وقت تحریمتان کنند با روزه گرفتن جلو امیال مادی خود را می گیرید.
یک نفر گفت:برو خدا خیرت بدهد؛توی ایران دولت یک ماه قبل از ماه رمضان عزا می گیرد که چگونه ارزاق مردم در ماه رمضان را تأمین کند.یک وعده افطار ما پنج وعده صبحانه و ناهار و شام است.
.... (270884)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۳:۰۸
آنهایی که از تحریم می ترسند اگر به تاریخ مراجعه کنند می بینند که مقاومت ایران در بحث ملی شدن صنعت نفت باعث شد که امروز قریب 80 سال است که هر سال جشن ملی شدن نفتمان را می گیریم. چه بسا اگر بعد از ملی شدن نفت در مقابل تحریم نفتی انگلیس ها تسلیم می شدیم امروز از اینی که هستیم عقب بودیم. راستی اگر شما آن موقع بودی می گفتی وای بدبخت شدیم انگلیس نفت ما را تحریم کرد بیچاره شدیم؟؟؟؟؟؟
آنها تحریم را تحمل کردند تا امروز نفت برای ایران زمین باشد.در مسأله هسته ای آیندگان چگونه راجع به ما قضاوت خواهند کرد؟ (270887)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۵:۳۵
مطمئن شدم تاریخ هم نخوندی (270925)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۳:۱۱
اونوقت توی تاریخ شما چی نوشته ؟ بگید ما هم مستفیذ بشویم . نکنه کتاب خاطرات تاریخی حاج آقا خاطره را خوانده ای؟ (271005)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۱۸
چی رو با چی و کی رو با کی داری مقایسه می کنی؟ در ضمن شما ها که چشم دیدن مصدق رو ندارید که اگه داشتید حداقل یه بن بست 2 متری رو به اسمش می کردید. حالا میخاید بگید که از مصدق الگو گرفتید؟ (270939)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۱:۲۴
واقعا تو داری ملی شدن نفت رو با مساله هسته ای مقایسه میکنی؟؟؟؟؟!!!!!!!
وای وای.......
عزیزم برو یکی میزگرد امروز دکتر زیباکلام در مورد نقد سیاست هسته ای بخون شاید نظرت عوض شه!
به جان خودم خیلی از اینایی که میگن انژی هسته ای حق مسلم ماست، هیچ نمیدونن انرژی هسته ای چیه!!!!!!!!!!!! (270982)
یک ایرانی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۹:۱۷
این آخر و عاقبت دیکتاتوریه (270816)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۹:۳۶
انگار اين بيچاره هاهم بيماري ما بهشون سرايت كرده ،بدبخت مردم روسيه نميدونند چي درانتظارشونه (270818)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۵۱
ما هم مثل شما از شوروی و روسیه به خاطر ترکمانچای و اشغال ایران در جنگ جهانی و... خوشمان نمی آید لکن یک فرقی با هم داریم و آن اینکه شما معنی ایستادن در مقابل یک بی غیرت،گردن کلفت،بی همه چیز مثل آمریکا را اصلا نمی فهمی. (270859)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۲:۱۹
فکر کنم شما تو کار دور زدن تحریم هایی (270866)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۱:۴۲
خیلی باحال گفتی علی .مرسی (270988)
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۲:۲۹
اونوقت شما از چه چيز روسيه (روسيه حال حاضر) خوشتون مي آد؟
فقط چون مخالف آمريكاست، رفتارهاي قبلي با ايران پاك شده؟ (270870)
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۳:۱۵
معلومه که گوش و چشم خود را بسته و عقلت را خیلی وقته تعطیل کردی باید تحولات جهانی را خوب دید و بی جهت آب در هاون نکوبید (270891)
سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۳:۴۳
ولی من با ترکمانچای مشکل ندارم. اونو زمان چهار تا شاه بی مصرف تحمیل کردند ولی خزر و تمام پولهای اس 300 رو در ازای دو قطعنامه که وتو نکردند بالا کشیدند.... که این خیلی آزارم میده... (270897)
ایران
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۹:۵۳
دوستان ایران همه چیزشان شبیه هم است (270822)
امیر
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۰:۱۹
روسیه قدرتمند توان تحریم را ندارد ......!!!!¡!!!!؟؟؟؟؟؟؟ (270826)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۱:۳۰
وقتی تحریمای آمریکا علیه روسیه شروع شد یه سری میگفتن روسیه خیلی قدرتمندتر از غربه و اون غربو تحریم میکنه، همین کارو روسیه کرد و هیچ نتیجه ای نگرفت
الان دیگه وقته تضعیف روسیه اس
درست مثل اون آقایی که قطعنامه رو کاغذ پاره خوند....... (270985)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۳۰
از روسها كثيف تر وجود نداره. خدا كنه بخاطر بلاهايي كه سرمون اوردن و كشورمونو تيكه پاره كردن ، بدتر از اينا سرشون بياد. (270851)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۲:۵۶
روس ها کثیف ترند یا آمریکایی ها؟
بستگی به این دارد که احمدی نژاد با کدامیک ارتباط برقرار کرده باشد (270881)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۸:۳۴
قطعا روسها ... مدتها به قیمت فقرو فلاکت ایران داشتند با کارت ایران بازی میکردند و حال نوبت خودشون شده /اقای خرس کثیف روسیه (270957)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۱:۳۲
هر دو پلید هستند و اگر ما غفلت کنیم ما را می چاپند حتی افغانستان هم هیر مند ما را می برد و امارات جوجه هم چشم به جزایر ما دارد ، ولی با اینحال باید با تمام آنها رابطه منطقی داشت تا قوی باشیم و کسی نتواند از انزوای ما سود برده و ما را بچاپند. (270986)
کامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۵۹
حالا تکلیف قراردادایی که قرار بود دو جانبه با روسیه با روبل مبادله بشه چی میشه...کلا روسیه ضررهاشو هم با ما جبران میکنه..!! (270862)
ياد آوري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۳:۱۳
قطعنامه ها كاغذ پاره اي بيشتر نيست!!!
اينقدر قطعنامه بدين تا قطعنامه دونتون پاره بشه!!!
.
.
. (270890)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۳:۴۷
میگم دیدید تلویزیون خودمون چطور به پوتین افتخار میکرد حالا جمع کن ضرغامی سابق جمع کن پوزه دوستانت را (270900)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۱:۳۴
آره والا
وقتی روسیه اروپا رو تحریم کرد بدبخت صداسیما فکر کرد الان غرب ورشکست میشه و مقابل روسیه زانو میزنه، الان قیافه اون آقایون باشعور و باهوش و دلواپس دیدن داره ها (270987)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۳:۵۹
نگید یه وقت صدا وسیمان ناراحت میشه! (270902)
سامان
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۴۰
روس ها به هیچی پایبند نیستند جایش برسه به هیچکس رحم نمیکنن. بی‌معرفت به معنی واقعی هستن آمریکا برای یک نجات سرباز خودش یا یک گروگان که نه دانشمند هست نه یک فرد نخبه سیاسی نظامی همه کار میکنه ولی روس ها تو ماجرای زیردریایی یا گروگانگیری ها یکی تو سینما بود یکی هم تو مدرسه ببینید چیکار کردن (270943)
shahram
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۷:۱۹
فک کنم احمدی نژاد رفته اونجا... (270949)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۸:۵۲
مثه اینکه اینا نتونستن تحریمارو مثل ما به فرصت تبدیل کنن:)) (270960)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۰:۲۴
شکست پوتین ارزومه!! (270974)