به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۷۵۸۲۹

سیما تیرانداز: قصد پند دادن ندارم

گروه فرهنگی: سیما تیرانداز گفت: نمایش «تقدیربازان» قصد پند دادن ندارد بلکه پیچیدگی روابط انسان‌ها را روایت می‌کند.
سیما تیرانداز: قصد پند دادن ندارم
کارگردان نمایش «تقدیربازان» که این اثر خود را به نویسندگی هاله مشتاقی‌نیا در سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه برد، گفت: «تقدیربازان» در یک پروسه یک ماه و نیمه آماده شد که به دلیل مسائل جشنواره تئاتر فجر و تأخیر در آغاز آن، با عجله شکل گرفت اما خوشبختانه با وجود یک گروه همراه، متن در نهایت به شکل اجرایی صحنه نزدیک شد.

سیما تیرانداز که 6 اردیبهشت‌ماه در سالن کنفرانس تئاترشهر به همراه تعدادی از عوامل نمایش «تقدیربازان» حضور داشت ادامه داد: روایت نمایش به صورت اپیزودیک است و مسئله و دغدغه امروز آن پیچیدگی‌های روابط آدم‌هاست. در واقع احساس می‌کنم اگر تنهایی ناشی از عصر معاصر برای انسان‌ها بوجود آمده به خاطر این است که زندگی‌ها پیچیده شده و این نیازمند این است که خود را بشناسیم.

او با اشاره به اینکه نباید اتفاقات را پای تقدیر بگذاریم، افزود: از آنجا که علاقه خاصی به نقد اجتماعی دارم «تقدیربازان» را هم در همان حیطه اجرا می‌کنم، ضمن اینکه کارگردانی این نمایش بسیار سخت بود، چون تمام بازیگرها به مدت 70 دقیقه روی صحنه هستند. تیرانداز درباره اجرای نمایش خود در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر گفت: این نمایش خیلی به نور بسنده بود و این سالن از آنجا که امکانات خاصی به لحاظ نور و صدا دارد و شاید آن را بتوان استانداردترین سالن موجود دانست، تأکید داشتم نمایشم را در چهارسو اجرا کنم.

او همچنین با بیان اینکه بسیاری از بازیگرانش این سوال را داشتند که نمایش چطور می‌خواهد اجرا شود وقتی تمام بازیگران در طول اجرا روی صحنه هستند، گفت: من خیلی حسی با ماجرا برخورد می‌کنم و ادعای خاصی هم ندارم که این موضوع شاید به خاطر تجربه بازیگری‌ام باشد چون هیچ‌گاه فکر نکردم که نقشی را عجیب و غریب دربیاورم. درباره «تقدیربازان» هم خود نمایشنامه به من گفت که چطور آن را اجرا کنم، چون در اینجا مکان خیلی مهم نیست بلکه آدم‌ها هستند که حرف اول را می‌زنند.

او تأکید کرد: در این نمایش چیزی جز بازی بازیگران نداریم که آن هم به شیوه رئال پرداخته شده است. ضمن اینکه شرایط این‌طور نبود که چیزی را به بازیگران القا کنم بلکه از خود آن‌ها گرفتم که نقش‌ها چطور اجرا شود. این بازیگر و کارگردان تئاتر همچنین خاطرنشان کرد: در تقدیربازان تلاش کردم فراجنسیتی نگاه کنم و هر کدام از نقش‌ها نماینده یک دسته یا قشری از آد‌م‌ها یک یکسری خصلت‌ها هستند، هر چند این را هم می‌توانم بگویم که مردهای نمایش خیلی مظلوم هستند.

تیرانداز در ادامه این نشست درباره توجه خود به تئاتر و پرداختن به موضوعات اجتماعی اظهار کرد: ذائقه تماشاگر ما دستخوش اتفاقاتی شده و گروه‌ها به سمت گیشه و مسائل مالی فکر می‌کنند که البته به نظرم اتفاق بدی نیست چون در یک جامعه سالم باید همه نوع نمایشی برای همه ذائقه‌ها وجود داشته باشد اما نکته اینجاست که من خیلی جزو آن‌ها نیستم.

او ادامه داد: به نظرم جای این نوع نمایش‌ها (نقد اجتماعی) الان خالی است و خوشحال می‌شوم وقتی می‌بینم افسانه ماهیان «هم هوایی» را کار می‌کند که مورد استقبال قرار می‌گیرد. دوستان دیگری هم هستند که این جنس نمایش را اجرا می‌کنند و بی‌هیچ ضرب و زوری تماشاگر را به سالن می‌کشانند.

در این نشست هاله مشتاقی‌نیا (نویسنده) و برخی از بازیگران نمایش «تقدیربازان» هم حضور داشتند که از آن‌ها به نورا هاشمی، فرناز رهنما، بهاره مشیری، یمین آتشی و حصاری می‌توان اشاره کرد.

مشتاقی‌نیا درباره این نمایش گفت:‌ متن «تقدیربازان» برشی از زندگی سه شخصیت است که ارتباط آن‌ها در مقاطع مختلف زمانی نشان داده می‌شود. نسخه اولیه این نمایش در سال 88 نوشته شد و بعد از آن چند بار بازنویسی صورت گرفت که بهترین تجربه بازنویسی من براساس اجرا تا به حال در این اثر صورت گرفته است.

او درباره اسم «تقدیربازان» هم افزود: انتخاب اسم از خود نوشتن نمایش سخت‌تر است و به «تقدیربازان» هم خیلی حسی رسیدم. چون در متن از یک جایی به بعد شخصیت‌ها مرا با خود بردند. ضمن اینکه موضوع تقدیری که در این نمایش مطرح می‌شود و شش شخصیتی که زندگی‌یشان نمایش داده می‌شود مرا به سمت انتخاب این اسم برد.

همچنین بازیگران این نمایش هم در سخنانی کوتاه مطالبی را درباره شخصیت‌پردازی نمایش و همکاری با سیما تیرانداز با عنوان کارگردان که در اجرای نقش‌ها به عنوان بازیگردان و استفاده از تجربه بازیگری کمک بسیاری به بازیگران کرده است، مطرح شد. نمایش «تقدیربازان» از هشتم اردیبهشت‌ماه در سالن چهارسو تئاترشهر به مدت 28 شب اجرا می‌شود.
مرجع : ایسنا