به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۵۸۵۴۹

زمزمه‌های حضور جنرال موتورز در ایران

گروه اقتصادي:​ زمزمه‌های حضور شرکت آمریکایی جنرال موتورز در ایران بلندتر از هر زمانی به گوش می‌رسد.
ابتدا این فرانسوی‌ها بودند که از حدود دو سال گذشته هرازچندگاهی اخباری را در زمینه احتمال حضور غول خودروسازی آمریکا در ایران منتشر کردند.تحلیل رسانه‌های فرانسوی در این زمینه آن بود که آمریکایی‌ها ایران را تحریم و اروپایی‌ها را نیز وادار به پیروی از آن کردند تا با خروج شرکت‌های فرانسوی از ایران، زمینه برای حضور شرکت‌های آمریکایی، از جمله جنرال موتورز فراهم شود.

اما هم‌اکنون از داخل ایران نیز زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال حضور شرکت جنرال موتورز به گوش می‌رسد به‌گونه‌ای که اخیرا حسین گروسی - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی - اظهار کرده است:" اپل از آلمان، پژو و سیتروئن از فرانسه و جنرال موتورز از آمریکا خواستار حضور و سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند".اظهار نظر صریح این مقام مسوول درباره اظهار علاقه جنرال موتورز برای حضور در ایران در حالی است که پیش از این نیز مدیرعامل ایران خودرو از احتمال انتخاب شریکی آمریکایی برای این شرکت خبر داده بود.

هاشم یکه‌زارع در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا ممکن است شریک جدید ایران خودرو یک شرکت آمریکایی باشد؟ اظهار کرده بود:" بله، ممکن است شریک جدیدمان آمریکایی باشد چه اشکالی دارد؟ اگر شرایط فراهم شود".در این شرایط زمزمه‌های حضور جنرال موتورز در ایران بلندتر از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد، حضوری که البته مشروط به سرمایه‌گذاری این شرکت در صنعت خودروی ایران خواهد بود.

در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعملی را برای خودروسازان درباره شرایط انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی منعقد کرده که سرمایه‌گذاری 50 درصدی طرف خارجی،‌ انتقال فناوری و صادرات از جمله آن‌ها است. در صورت حضور این غول آمریکایی در ایران شاید جای چندانی برای پژو و رنو در صنعت خودروی ایران باقی نماند.
مرجع : ايسنا