به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۴
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۵۱۹۷۹
با جهالت و تعصب، تندروی اساس کارها می‌شود

تندروها به نام دین مردم را سر می‌برند

گروه سياسي: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب همه‌ مسؤولان مملکتی را با رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم امتیازی برجسته برای نظام اسلامی دانست و گفت: اگر خوب عمل شود و مسؤولان بر اساس وظایف خویش عمل نمایند، مردم اساس تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها خواهند بود.
تندروها به نام دین مردم را سر می‌برند
  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان یزد، انقلاب اسلامی را پدیده‌ای منحصر به فرد در دنیای معاصر خواند و گفت: مردم ایران که سابقه‌ چندهزار ساله در تمدن دارند، وقتی مکتب اسلام و مذهب تشیع را به عنوان فرهنگ دینی خویش برگزیدند، مسیر را برای استقرار درست حکومت دموکراسی هموار کردند. وی با تشریح مقاطع مختلف انقلاب اسلامی، در پاسخ به سؤال یکی از حاضران که «آیا انقلاب به اهداف خود رسیده است؟»، گفت: اهداف انقلاب اسلامی آنقدر متعالی است که نسل‌های متمادی را در بر می‌گیرد. البته ساختاری که براساس تعالیم اسلام در قانون اساسی تنظیم شده، بسیار مترقی است و جامعه را هرچند در مواقعی دچار فراز و فرود شود به سوی قله‌ سعادت پیش می‌برد. وی انتخاب همه‌ مسؤولان مملکتی را با رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم امتیازی برجسته برای نظام اسلامی دانست و گفت: اگر خوب عمل شود و مسؤولان بر اساس وظایف خویش عمل نمایند، مردم اساس تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها خواهند بود.

هاشمی‌رفسنجانی حق‌الناس خواندن رأی مردم را توسط رهبری معظم انقلاب دارای پشتوانه‌ای فقهی در اجتهاد دانست و گفت: اگر این حق در مقدمات و اقدامات قبل و بعد از هر انتخاباتی رعایت شود، انقلاب اسلامی مردم ایران که از خوبان منطقه هستند الگوی امت مسلمان و ملت‌های آزاده خواهد شد. وی «عدالت» را دارای مفهوم گسترده‌ای در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست و با اشاره به مباحث «عدالت اجتماعی» خویش در خطبه‌های نماز جمعه، گفت: با تفکرات اسلامی که منطق ملّی را نیز به همراه دارد طرح بیمه‌ جامع تأمین اجتماعی را به صورت لایحه در دولت سازندگی به مجلس دادیم که متأسفانه بنا به دلایلی در دولت‌های بعدی پیگیری نشد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به خسارات دامن زدن به تفرقه در مسائل ملی و دینی اشاره کرد و گفت: ایجاد تفرقه بین مردم یک کشور یا پیروان یک دین و مذهب سیاست شوم استعمارگران در طول تاریخ بود که اتفاقاً با همین سیاست منابع ملت‌ها را چپاول کردند.

وی وضعیت مسلمانان با یک میلیارد و هفتصد میلیون جمعیت و حدود 60 کشور، نقاط سوق الجیشی جغرافیایی دنیا و منابع ارزنده، مخصوصاً انرژی را دلیل تحلیل خویش خواند و گفت: آیات و روایات که اختلافات را باعث رشد جامعه می‌دانستند، با صراحت تمام مسلمانان را از نزاع پرهیز می‌دهند و تأکید می‌کنند که «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ» یعنی با هم نزاع نکنید که فشل می‌شوید و ابهت‌ شما از بین می‌رود. هاشمی رفسنجانی با اشاره به اتفاقات این روزها در بعضی از کشورهای اسلامی که تندروها به نام دین مردم را سر می‌برند، گفت: هرجا که جهالت و تعصب با هم شدند، تندروی اساس کارها می‌شود، آن‌گونه که در تاریخ اسلام عده‌ای با اندیشه‌های خوارجی به داعش رسیده‌اند خوارجی که نهایتاً اصل عدالت یعنی حضرت علی(ع) را در مسجد شهید کردند و امروز نیز شاهدیم که گروهک تروریستی داعش گروه گروه مردم را به گورهای دسته جمعی می‌برند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به اوضاع اقتصادی و سیاسی داخلی و پیوند آن با سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های ایران به گونه‌ای است که اگر منافع ملی بر منافع باندی و جناحی اولویت داشته باشد و منطق اساس گفتار و رفتار مسؤولین شود، با زیربناهای که در کشور فراهم است، خیلی زود مردم به جایگاهی که استحقاق آن را دارند، می‌رسند. وی در همین رابطه به طرح تمدن بزرگ اسلامی با عنوان ایران 1400 در دوران سازندگی اشاره کرد و گفت: با استعلام از بخش‌های متعدد ملی، منطقه‌ای و استانی، خواسته‌ها، امکانات و اهداف تنظیم شده بود که بعدها سند چشم‌انداز 20 ساله نظام بر اساس آن دیدگاه تنظیم و پس از بحث‌های زیاد کارشناسی در مجامع علمی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تصویب و تأیید مقام معظم رهبری رسید که متأسفانه دولت وقت به آن اعتقاد نداشت. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درآمدهای بسیار بالای نفتی در دولت نهم و دهم را فرصتی بسیار مغتنم برای جهش اقتصادی دانست و گفت: همزمان با آن سیاست‌های اصل 44 را نیز تصویب و تأیید کرده بودیم که رهبری از آن انتظار انقلاب اقتصادی داشتند، ولی باز دولت به بخش خصوصی با دیده‌ سرمایه‌دار نگاه می‌کرد و همه می‌دانند سرنوشت آن مصوبات چه شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به بحران کم آبی در ایران و لزوم چاره‌اندیشی جدی و فوری برای حل آن، خاطر نشان کرد: خشکسالی پدیده‌ای شوم برای کشاورزی و رونق اقتصادی است و اگر توجه جدی به آن نشود، تبدیل به یک فاجعه می‌شود. وی با بیان این‌که «در تقسیمات کشوری برخی از مناطق پرآب و برخی دیگر کم آب هستند»، اظهار کرد: آب، مایه‌ حیات و همچون معادن نفت و گاز، ملی است و برای سیراب کردن مردم و زمین‌های تشنه نباید نگاه استانی داشت.
مرجع : ايسنا