به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۴ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۳۹۲۸۹

توني بلر: غرب به دليل عدم مداخله در سوریه بهای بسيار سنگیني خواهد پرداخت

گروه بين‌الملل: توني بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس گفت: غرب به خاطر دخالت نکردن در بحران سوریه بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از بی‌بی‌سی، تونی بلر قرار است در سخنرانی خود در لندن به رهبران کشورهای غربی هشدار دهد که فرصت برای ایجاد یک راه حل خوشبینانه در سوریه از دست رفته است. تونی بلر پیش از سخنرانی خود در گفت‌وگو با فرانک گاردنر، خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: برخی (آقای اوباما) فکر می‌کنند ما می‌توانیم مناقشه و درگیری را کنار بگذاریم و آن را فراموش کنیم اما من فکر می‌کنم این کار اشتباه است.

ماجراي تابعیت بریتانیایی همسر بشار اسد

در همين حال یک دیپلمات سوری جدا شده از حكومت این کشور گفت با توجه به تابعیت بریتانیایی همسرش، بشار اسد از نظر قانونی حق ندارد خود را برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد کند. انتخابات ریاست جمهوری سوریه قرار است در 3 ژوئن سال جاری برگزارشود.

به گزارش خبرگزاری "آناتولی" خالد ایوبی کاردار سابق سفارت سوریه در لندن که در سال 2012 از رژیم سوریه جدا شده و به مخالفان پیوست در تماسی تلفنی با این آژانس، گفت: "اسد با زنی ازدواج کرده که تابعیت خارجی دارد و این مسئله با قانون سوریه و شرایط نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری در تناقض است". اسما الاخرس، همسر بشار اسد، شهروند بریتانیایی است و در آنجا بدنیا آمد و پدر و مادر وی از استان حمص سوریه هستند. او تابعیت سوریه‌اي را از طریق پدر و مادر سوری خود نیز دارد. اسما پس از ازدواج با بشار اسد در سال 2000 به سوریه منتقل شد و زندگی مشترک را با بشار اسد آغاز کرد. وی دارای سه فرزند است.

در متن قانون انتخابات عمومی جدید سوریه که در ماه مارس گذشته در پارلمان این کشور به تصویب رسید، آمده است که نامزدهای پست ریاست جمهوری از نظر سنی نباید کمتر از چهل سال باشند، در سوریه متولد شده، از پدر و مادری سوری باشند، و تابعیت غیر سوریه نداشته، یا آنرا لغو کرده باشند.

در قانون تابعیت سوری نیز آمده است که شخصی که تابعیت خارجی را به درخواست خود قبل از لغو تابعیت سوریه بگیرد، تمام جنبه‌هاي قانونی سوریه در همه موارد، بر او منطبق خواهد شد و اگر دو تابعیت داشته باشد به یک تا سه ماه حبس و جریمه پانصد تا دو هزار لیره سوری محکوم مي‌شود.

طبق گزارش خبرگزاری "آناتولی" به نقل از منابع حقوقی و قانونی سوریه، داشتن تابعیت دوگانه سوریه و غیر سوری یک "جرم" است و شامل پیگرد قانونی است. این منابع اشاره کردند که حكومت سوریه برای توجیه داشتن تابعیت دوگانه و عدم تطبیق قانون لغو تابعیت غیر سوری این مسئله را مطرح مي‌کند که برای اینکه پل ارتباط سوری‌هاي مهاجر را با وطنشان قطع نکند این قانون را اجرا نمی‌كند.

مردم سوريه در حومه دمشق به دنبال غذاي توزيع شده توسط سازمان
اما مخالفان مي‌گویند، شرایط جدید قانون انتخابات که پارلمان سوریه برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به تصویب رسانده به هدف محروم کردن اکثریت اپوزیسیون از شرکت در انتخابات آینده و به نفع بشار اسد انجام گرفته است. مخالفان بر این عقیده اند که شرط 10 سال اقامت متوالی در کشور، نامزدهای معارض را از دایره انتخابات خارج مي‌کند چون اکثر مخالفان اسد خصوصا از سال 2011 تاکنون در خارج از سوریه بسر مي‌برند.
دمشق استفاده از گاز شیمیایی را تکذیب کرد
نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد، کشورش از گاز کلر علیه مخالفان استفاده نکرده و این شایعات بی اساس است. بشار الجعفری تاکید کرد، استفاده از گاز کلر در سوریه را تکذیب می کنیم.
نماینده سوریه در سازمان ملل متحد افزود: 90 درصد از تسلیحات شیمیایی سوریه به خارج از این کشور انتقال پیدا کرده است. الجعفری پس از نشست شورای امنیت اظهار داشت: در نشست شورای امنیت گزارشی در مورد انتقال سلاح شیمیایی سوریه ارائه شد. رییس شورای امنیت اعلام کرد که در این مورد پیشرفت بزرگی بدست امده است و تاکنون 90 درصد از مواد شیمیایی سوریه از این کشور به خارج منتقل شده است.