به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۶۱۳۹۲
درخواست بانوی اول افغانستان:

ابزارهای واقعی قدرت در اختیار زنان افغان

گروه بين‌الملل: بانوی اول افغانستان، می‌گوید زنان این کشور باید به ابزارهای واقعی قدرت در عرصه‌های مختلف دسترسی داشته باشند تا بتوانند جایگاه واقعی خود را در جامعه باز یابند.
ابزارهای واقعی قدرت در اختیار زنان افغان
به گزارش بي بي سي، رولا غنی که در گردهمایی بین‌المللی "سمپوزیوم حقوق و توانمندسازی زنان افغان" در اسلو پایتخت نروژ سخنرانی می‌کرد، به حمایت همه جانبه دولت از زنان در عرصه‌های مختلف تاکید کرد. این نخستین بار در تاریخ افغانستان است که بانوی اول این کشور در یک گردهمایی بین‌المللی حضور می‌یابد و سخنرانی می‌کند. خانم غنی با اشاره به زنانی چون، گوهرشاد بیگم، رابعه بلخی، عایشه درانی و ملکه ثریا، گفت که در گذشته زنان در افغانستان و منطقه، حضور همه جانبه و موثری داشتند اما جنگ طولانی که تمامی شیرازه‌های زندگی اجتماعی خانوادگی و فردی را در افغانستان ویران کرده، به زنان نیز آسیب جدی زده است.

ماه گذشته افغانستان و سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا قراردادی را امضا کرد که بر اساس آن آمریکا ۲۱۶ میلیون دلار را برای بهبود وضعیت زنان هزینه خواهد کرد. رولا غنی با اشاره به این پروژه و دیگر حمایت‌های بین‌المللی در زمینه حمایت از زنان افغان گفت، پروژه‌هایی که در سالهای گذشته اجرا شده در بهبود زنان موثر بوده‌اند اما دولت افغانستان و زنان این کشور نباید محدود به قراردادها و پروژه‌هایی از این دست بمانند. از نظر خانم غنی، دولت همانگونه که از حضور زنان در مجلس حمایت کرده، باید در رده‌های مختلف مدیریتی نیز به آنان فرصت دهد.

او گفت: "باید به زنان وام دهیم تا بتوانند تجارت مستقل خود را داشته باشند، خدمات بهداشتی و کیفیت آموزشی را بهتر کنیم، حمایت‌های قانونی وجود داشته باشد که زنان بتوانند از حق مالکیت خود استفاده کنند و مورد خشونت قرار نگیرند." بانوی اول افغانستان با نام بردن از زنانی چون خدیجه و عایشه، همسران پیامبر اسلام، و فاطمه و زینب دختر و نوه او، بعنوان چهره‌های برجسته در تاریخ اسلام، به صورت ضمنی به بنیادگرایانی که مخالف حضور زن در اجتماع هستند، نیز پاسخ داد. گردهمایی "سمپوزیوم زنان افغان حقوق و توانمندسازی"، دومین گردهمایی بین‌المللی از این نوع است که در اسلو برگزار شده است.

اولین سمپوزیوم سال گذشته در دانشگاه جورج تاون آمریکا برگزار شده بود. سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر، حسن‌بانو غضنفر سرپرست وزارت امور زنان، فوزیه کوفی نماینده مجلس، انارکلی هنریار عضو مجلس سنا و منیژه باختری سفیر افغانستان در نروژ از دیگر زنان افغان بودند که در این کنفرانس حضور داشتند. بهبود وضعیت زنان در سیزده سال گذشته، از مهم‌ترین برنامه‌های دولت افغانستان و حامیان بین‌‌المللی این کشور بوده است.

این برنامه‌ها تغییرات زیادی را در زندگی زنان این کشور رونما کرده است اما شماری معتقدند که بسیاری از برنامه‌‍‌های اجرا شده، پروژه‌های کوتاه مدت و محدود به شهرهای کلان بوده و بخش قابل ملاحظه‌ای از زنان افغان هنوز با مشکلات فراوان از جمله خشونت‌های خانوادگی، تجاوز و دور نگهداشته شدن از دسترسی به امکانات برابر با مردان، مواجه هستند.