به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۴ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۷۲۹۱۲
یمن خواستار کمک نظامی نیروهای خارجی شد

عربستان: در یمن، دست به اقدام می‌زنیم

گروه بين الملل: دولت یمن از جامعه بین‌المللی خواست، با اعزام واحدهای نظامی جلوی پیشروی شورشیان حوثی را بگیرد و همزمان، وزیر خارجه عربستان سعودی از انجام اقدام‌هایی از سوی کشورهای عرب برای مقابله با پیشروی حوثی‌ها سخن گفت.
عبدربه منصور هادی
عبدربه منصور هادی
ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن با اشاره به پیشروی شورشیان شیعه حوثی به شبکه الجزیره گفت: «آنها دائما مناطق بیشتری را فتح و فرودگاه‌ها و شهرها را تصرف می‌کنند. آنها به عدن با بمب‌افکن حمله می‌کنند، مردم باقی‌مانده در شهرها را به اسارت می‌گیرند، تهدید و نیروهایشان را بسیج می‌کنند.» او همچنین به روزنامه الشرق الاوسط گفت، دولت یمن از سازمان ملل متحد و شورای همکاری خلیج فارس خواسته تا منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند. به علاوه باید جلوی پرواز هواپیماهای شورشیان حوثی از فرودگاه‌هایی که تسخیر کرده‌اند گرفته شود.

عربستان: در صورت شکست تلاش‌های صلح یمن، دست به اقدام می‌زنیم
در همين حال؛ وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید در صورت شکست تلاش‌ها برای حل صلح‌آمیز اوضاع آشفته یمن، کشورهای عربی اقدامات لازم برای محافظت منطقه از «تجاوز» حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران اتخاذ خواهند کرد. سعود الفیصل در یک نشست مطبوعاتی مشترک با فلیپ هاموند همتای بریتانیایی خود در ریاض در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا عربستان ممکن است به عبدربه منصور هادی رییس‌جمهور یمن کمک نظامی کند، اعلام کرد که «یقینا کشورهای منطقه و جهان عرب اقدامات لازم برای محافظت منطقه از تجاوز را انجام خواهند داد».

منصور هادی که بعد از تصرف پایتخت به دست حوثی‌ها در ماه سپتامبر در حبس خانگی بود، ماه گذشته توانست از صنعا به عدن بگریزد، اما گزارش‌های اخیر حاکی است که حوثی‌ها در حال پیشروی به سمت عدن هستند. منصور هادی که از طرف سازمان ملل به عنوان رییس جمهوری قانونی یمن شناخته می‌شود، از شورای امنیت خواسته که در اوضاع این کشور مداخله کند. به گزارش خبرگزاری رویترز از شبکه تلویزیونی العربیه، سعود الفیصل بار دیگر از تمام جناح‌های یمنی از جمله حوثی‌ها دعوت کرد که به مذاکرات صلح یمن در ریاض بپیوندند.

هاموند نیز گفته است: «جامعه جهانی نمی‌تواند دست روی دست بگذارد، در حالی که حوثی‌ها و عوامل آنها در حال برهم زدن ثبات یمن هستند و می‌خواهند کشور را متلاشی کرده و مشروعیت رییس جمهوری یمن را از بین ببرند. هیچ کدام از ما نمی‌خواهیم گزینه اقدام نظامی را ببینیم». وزیر خارجه عربستان همچنین در پاسخ به حمایت ایران از حوثی‌ها گفت که وی «مخالف مداخله ایران» است و به آنچه که «تلاش‌های ایران برای ایجاد خصومت‌های فرقه‌ای در جهان عرب» نامید، به شدت تاخت.

اخیرا انصارالله (حوثی‌ها) و متفین آنها که حامی علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق کشور هستند، پیشروی به سمت مناطق جنوب را آغاز کرده و بخش‌هایی از شهر تعز را تصرف کردند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه از عبد ربه منصور هادی حمایت کردند و ضمن هشدار نسبت به بروز جنگ داخلی در یمن، حوثی‌ها را تهدید کرد که علیه آن‌ها تحریم‌هایی را وضع خواهد کرد.