به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۵۲۶۸۰
گزارش سازمان ملل از جنايات عليه بشريت

داعش‌ودولت‌سوریه مرتکب‌جنایت‌جنگی می‌شوند

ادامه خشونت‌ها در سراسر مرزهای سوریه
گروه بين الملل: بازرسان سازمان ملل اعلام کردند که دولت سوریه و برخي از مخالفان مسلح، هر دو دست به اقداماتی می‌زنند که جنایت جنگی تلقی می‌شود.
داعش‌ودولت‌سوریه مرتکب‌جنایت‌جنگی می‌شوند
این بازرسان اعلام کردند: نیروهای داعش در شمال سوریه عملیاتی را که شامل قطع اعضای بدن، اعدام در ملاء عام و شلاق زدن است، انجام می‌دهند. این گروه در گزارش 45 صفحه‌ای خود در ژنو آورده است، نیروهای دولتی سوریه نیز از بمب‌های بشکه‌ای استفاده می‌کنند. در ادامه این گزارش آمده است: خشونت‌ها در سراسر مرزهای سوریه ادامه دارد و افراط گرایی در نواحی مرزی باعث افزایش خشونت‌های وحشیانه می‌شود. همچنین افزایش مرگ بازداشتی‌ها در زندان‌های سوریه گزارش شده و تحلیل‌های پزشکی قانونی از 26 هزار و 948 تصویر بین سال‌های 2001 تا 2013 از مراکز بازداشتی و زندان‌های سوریه نشان دهنده شکنجه‌های سیستماتیک و مرگ بازداشت شدگان است.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است: این بررسی هشتمین مورد از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در سه سال قبل محسوب می‌شود و بر مبنای 480 مصاحبه و شواهد مستند به دست آمده توسط کارشناسان این گروه تحقیقاتی است. علاوه بر این نیروهای داعش که در سراسر مرز عراق با سوریه فعالیت می‌کنند به شدت بر رفتارهای تهاجمی خود افزوده و به شدت باعث افزایش رعب و وحشت میان سکنه شده‌اند که از جمله آن می‌توان به اعدام در ملاء عام و شلاق زدن اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: کودکان در این اعدام‌ها حضور دارند و با چشمان خود نظاره‌گر اعدام زنان و مردان به ویژه مردان هستند. نیروهای داعش به انجام شکنجه، قتل، اقدامات سرکوب گرایانه و حملاتی دست زده‌اند که باعث شده تا بسیاری از غیرنظامیان و سکنه استان‌های حلب و رقه منازل خود را ترک کنند. این اقدامات جنایت علیه بشریت است.

گزارش سازمان ملل در عین حال می‌گوید که دولت سوریه نیز به شکنجه و کشتن غیرنظامیان می‌پردازد، بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهد و از بمب‌های بشکه‌ای و گاز کلر برای حملاتش استفاده می‌کند. بازرسان سازمان ملل می‌گویند که نیروهای گروه "دولت اسلامی" در شمال سوریه به تحمیل وحشت و هراس دست می‌زنند و در این راه از مجازات‌هایی مثل قطع عضو، شلاق و اعدام در ملاء عام استفاده می‌کنند. گزارش سازمان ملل می‌گوید که در رقه و استان حلب مراسم اعدام به یک نمایش هفتگی در روزهای جمعه تبدیل شده است. مطابق این گزارش افراد گروه "دولت اسلامی" دست به شکنجه، قتل و آدم‌ربایی می‌زنند و برخی افراد را به زور از خانه‌هایشان آواره می‌کنند.

بازرسان سازمان ملل می‌گویند که این گروه تهدیدی آشکار برای غیرنظامیان و به ویژه اقلیت‌ها است. گزارش سازمان ملل نیروهای دولت سوریه را نیز به ارتکاب شکنجه و قتل افراد تحت بازداشت متهم می‌کند. در این گزارش آمده است که شمار مرگ بازداشتی‌ها در زندان‌های سوریه رو به افزایش است. همچنین نیروهای دولتی پس از اینکه با محاصره و بمباران، مخالفان مسلح را در مناطقی به پذیرش آتش‌بس وا می‌دارند، مردانی را که توانایی جنگیدن دارند به طور دسته جمعی بازداشت می‌کنند. بازرسان سازمان ملل فهرستی محرمانه از افرادی که باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند را ارائه کرده‌اند. آنها از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند که این پرونده را به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.
مرجع : ايسنا