به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : ۸۷۹۷۰
هفت هزار تن نمک، مهمان روزانه دریاچه!

یادگار و شاهکار مهندسی دوران احمدی‌نژاد!

گروه جامعه: عضو هیات علمی موسسه آب دانشگاه تهران گفت: خواسته تمام ذینفعان (به جز وزارت نیرو) برچیده شدن سد گتوند بود به همین دلیل این گزینه نیز در فهرست مطالعات قرار گرفت اما از نظر ما مردود است.
یادگار و شاهکار مهندسی دوران احمدی‌نژاد!
به گزارش خبرآنلاین، یکی از بزرگترین سد های ایران یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی را به بار‌ آورد. سد گتوند یکی از بزرگترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است. سازند نمکی گچساران در تماس با آب مخزن سد دچار انحلال شده و آب این مخزن و در نتیجه رودخانه کارون را شور کرده است.

مشکل از آنجا شروع شد که در اطراف محل آبگیری سد، گنبدها و رگه های نمکی قرار داشت که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و منجر به شوری بیش از حد آب در پایین‌دست این سد شدند. زمین های کشاورزی یکی از مناطق در معرض خطر شوری آب گتوند هستند. زمین‌هایی که وسعتشان بیش از ۴۲۰ هزار هکتار است که محصولات متنوع از قبیل گندم، ذرت و نیشکر در دل خود دارند. تداوم شور شدن آب سد گتوند و آبیاری با آب شور تولید و عملکرد کشاورزی منطقه را نابود می‌کند و در کمتر از چند سال زمین‌های زراعی پایین دست سد گتوند شور و غیرقابل کشت می‌شوند.

از طرف دیگر، به زیر آب رفتن ۱۰۰ هکتار از زمین‌های مرغوب و حاصلخیز دشت عقیلی و برخی از آثار باستانی و تخریب صدها اصله درخت از دیگر حاشیه‌های پیرامون آبگیری این سد هستند. راه حل های مختلفی برای به حداقل رساندن آسیب های این سد ارایه شد. یکی از این طرح ها انتقال این آب از طریق احداث خط لوله حدود ۲۰۰ کیلومتر به درون خلیج فارس بود.

راه حل دیگر را مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ارایه کرد. هاشم بالدی خرداد ماه امسال از بررسی طرح ایجاد حوضچه های تبخیری، برای تخلیه آب شور مخزن سد گتوند علیا خبر داد: ایجاد حوضچه های تبخیری به عنوان مقصد انتقال آب های شور پشت سد گتوند پیشنهاد شده که در حال بررسی است و نتیجه آن تا پایان خرداد مشخص می شود.

بالدی در این باره توضیح داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مطالعات این سد را به دانشگاه تهران واگذار کرده که این مطالعات در حال انجام است. هر نتیجه ای که در این مطالعات به دست آید اجرای آن لازم است.

بزرگترین معیار، مطالعات زیست محیطی
حالا در جدیدترین تصمیم گیری ها برچیده شدن سد گتوند منتفی شد. پیمان بدیعی مشاور طرح علاج بخشی سد گتوند علیا در نشست بررسی راهکارهای علاج بخشی سد گتوند علیا با بیان اینکه در مطالعات راهکارهای علاج بخشی سد گتوند معیارهای اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی، فنی و معیارهای مبتنی بر در نظر گرفته شده است، گفت: بزرگترین معیار در این مطالعات زیست محیطی بوده که تخریب اراضی در درازمدت و تاثیر شوری بر زمین های کشاورزی و ایجاد کانون های ریزگرد مهم ترین آنها است.

عضو هیات علمی موسسه آب دانشگاه تهران ادامه داد: انتقال آب شور مخزن به حوضچه های تبخیری در نزدیکی سد، مدیریت مخزن و انتقال به خلیج فارس (هندیجان) به ترتیب به عنوان راهکارهای علاج بخشی سد گتوند پیشنهاد شده اند که گزینه های اول و دوم پیشنهاد مشاور طرح است.

او گفت: راهکارهای بسیاری از سوی متخصصان پیشنهاد شده که بعد از غربال آنها انتقال به خورموسی، انتقال به پتروشیمی و یا چاه های نفت، نمک زدایی و محبوس کردن نمک و مدیریت مخزن با شستشوی سریع به دلایل علمی رد شده است.

بدیعی بیان کرد: در قرارداد کارفرما مطالعات اثرات اجتماعی و برچیده شدن سد پیش بینی نشده بود اما گروه مطالعاتی با توجه به شرایط و درخواست ذینفعان این دو را در فهرست مطالعات قرار داده است. خواسته تمام ذینفعان (به جز وزارت نیرو) برچیده شدن سد گتوند بود به همین دلیل این گزینه نیز در فهرست مطالعات قرار گرفت اما از نظر ما مردود است.

این عضو هیات علمی موسسه آب دانشگاه تهران توضیح داد: انتقال آب شور به خلیج فارس یک خط انتقال 280 متری است که اجرای آن پنج سال زمان و یک هزار و 363 میلیارد تومان اعتبار لازم دارد همچنین انتقال به حوضچه تبخیری نزدیک سد به مساحت یک هزار و 100 هکتار، سه سال زمان و 437 میلیارد تومان اعتبار برای اجرا نیاز دارد. بدیعی با بیان اینکه این مطالعات باید هر چه سریع تر به اتمام برسد، تاکید کرد: ذینفعان در خوزستان تمام نقطه نظرات خود را به گروه مطالعاتی اعلام کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

هفت هزار تن نمک، مهمان روزانه دریاچه!

عضو دیگر گروه مطالعاتی طرح علاج بخشی سد گتوند نیز در این نشست گفت: هم اکنون روزانه هفت هزار تن نمک از کوه های عنبل (سازند گچساران) وارد مخزن سد گتوند می شود.

محمدعلی بنی هاشمی با اشاره به اینکه مطالعات علاج بخشی سد گتوند از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی سفارش شده است، گفت: این مطالعات توسط موسسه آب دانشگاه تهران در حال انجام است و نمایندگانی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین 9 نفر از متخصصان کشور به عنوان ناظران مطالعات مشارکت می کنند.

به گفته هاشمی، گزارش شناخت، فروردین امسال مصوب شده و گزارش ارزیابی سد نیز تیر ماه ارایه شده که در مراحل تصویب قرار دارد. او هدف از سفر به خوزستان را بررسی اراضی اطراف سد گتوند عنوان کرد و گفت: یکی از راهکارها، انتقال آب شور مخزن به حوضچه های تبخیری است که برای این منظور اراضی در اطراف روستای 'بتوند' پیشنهاد شده بود که برای بازدید میدانی از این منطقه به خوزستان آمدیم.

عضو هیات علمی موسسه آب دانشگاه تهران همچنین با اشاره به طرح گزینه برچیده شدن یا حذف سد (bypass) گفت: این گزینه برای این طرح شد که بهره برداران آب باکیفیت تری دریافت کنند اما این راهکار هیچ فکری برای بمب نمک ندارد و باید با راهکار دیگر تلفیق شود. گزینه برچیدن سد راهکار بسیار پرچالش و پرهزینه است و حدقل سه هزار میلیارد تومان برای اجرای آن نیاز است.

بنی هاشمی گفت: در یک مقطع زمانی روزانه 60 هزار تن نمک از کوه های عنبل وارد مخزن سد می شد اما اکنون این مقدار بسیار کم و به روزانه هفت هزار تن رسیده که نشان می دهد شرایط تثبیت شده است. اگر انحلال نمک همچنان رو به افزایش بود قطعا بدون درنگ برچیده شدن سد پیشنهاد می شد اما تثبیت شرایط باعث حذف این گزینه شد. به گفته او، این گزارش تا آخر مرداد نهایی و راهکارها اعلام می شود و هیات دولت برای رای نهایی عجله دارد.

هادی
Germany
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۰:۰۶
از دلواپسان خبری نیست (320258)
رضا
Germany
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۰:۱۶
یاد بازتاب بخیر آی افشاگری می کرد آی آی کجاست الان؟ (320260)
مالیخولیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۰:۲۷
یاد شعار آقای احمدنژاد افتادم : ما می توانیم ! (320263)
جعفر
United States
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۰:۴۵
یه روز یکی از رفقا گفت احمدی نژاد مثل صلاح الدینه! گفتم برو آقا چرت نگو... گفت به این دلیل که هردو بعد از فتح یا گذر از یک شهر یا منطقه، زمین سوخته تحویل میدن، میگی نه وایسا ۶ سال نگا کن. دیدیم که صلاح الدین شهر رو فتح میکرد و میسوزوند احمدی جان هم رسما یک ویرانه تحویل داد! (320265)
مهارلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۰:۴۹
هنوزم این شرایط در دولت فعلی هم ادامه داره
احداث بند تنگ سرخی در شیراز (320266)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۱:۰۲
....هم جوانیمان را تباه کرد هم مملکت را ...... (320269)
دانشجوی دکتری نانو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۱:۰۴
اگر از فشار آب پشت سد به عنوان فشار لازم برای تصفیه اب به روش اسمز معکوس استفاده نماییم، میتوانیم اب شور پشت سد را به اب شیرین تبدیل کنیم. هزینه این کار از هزینه انتقال آب و تبخیر ان کمتر است از طرفی اب شیرین حاصل حتی برای شرب قابل استفاده است (320270)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۱۶:۴۶
اسمز معکوس به چه روشی؟ فیلتر کردن؟
اگر این روش رو میفرمایید، مطمئن هستید هزینه هاش کمتر خواهد بود؟ فیلتر کردن این حجم از نمک دور از ذهن هست که هزینه پایینی داشته باشه!!! (320328)
.....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۱:۳۵
مدیرت جهانی برای این مشکل راه حل داشت حیف عمر پربار دولتش قد نداد
میخواست از دریای خزر آب شیرین کنه ببره خوزستان (320273)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۱:۵۸
اینقدر به دولت قبل گیر ندید مطمئن باشید دولت بعدی هم شاهکارهای دولت تدبیر و امید رو فاش می کنه.اون روز دیر نیست. (320278)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۲:۱۶
چرا دروغ میگید ... سد گتوند رو احمدی نژاد تکمیل کرد اما طراحی و شروع ساختش مال دولت های سازندگی و اصلاحات بود (320280)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۲۳:۰۶
در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد متوجه این مشکل شده بودند و از یک شرکت اروپایی درخواست مشاوره کرده بودند که کارشناسان شرکت مشاور پیشنهاد داده بودند که سد رو از مسیر رود کارون حذف کنید و کل سازه رو به "موزه اشتباهات تحقیقاتی و مهندسی و هدر دادن سرمایه" تبدیل کنید
البته باید علاوه بر زیان وارد شده به کشاورزی منطقه، مقدار واقعی اعتبار صرف شده رو هم به اطلاع مردم برسونند
یک نکته دیگه هم این که باید ببینیم مدعی العموم در مورد هدر دادن بیت المال اون هم در این سطح چه موضعی اتخاذ میکنه؟! (320286)
شهروند ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۰۱:۴۷
واقعا این قوم جی به سر ایران اوردن.
سدی که نابود کردنش فقط 3000 میلیارد تومن هزینه داره ساختنش چقدر هزینه داشته ؟
تازه این هزینه رو برای ساختش بکنی و بعد بفهی داری آبهای سطحی رو شور می کنی و کشاورزی رو نابود. که تازه در اقدامی جالبتر بیان و این آبها رو به خلیج فارس بریزن و این یعنی تبدیل آبهای شیرین سطحی ایران به آبهای شور دریاهای بین المللی. !...... (320293)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۰۷:۲۴
احمدی نژاد اگه کار مفیدی انجام میداد باعث تعجب بود (320298)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۰۷:۴۲
با سلام
خیلی برای من جالبه ،شما هر وقت خبری از سوتی های دولت قبل میگذارید بلافاصله فرم اظهار نظرتون فعال میشه ،اما وقتی از سوتی های اصلاح اطلبان مثل سخنان خرازی خبری در خبرگزاری ها پخش میشه یا اصلا خبر رو نمی گذارید و یا فرم ارسال نظرتون غیر فعاله!!! مملکت ما مشکل عمده اش همینه ،همیشه فکر کردیم این طرفی ها خوبند و اون طرفی ها بد.یک کاری بکنید که همه بدنه حکومت قابل نقد باشند و جواب بدن و شلاق نقد منصفانه بالا سرشون باشه (320301)
کیارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۰۷:۵۱
همه کارهای اقای احمدی نژاد مثل هم بود.بنده خود یک دانش آموخته محیط زیست هستم. قول میدهم اگر قبل از احداث سد گتوند در این پروژه از یک دانشجوی معمولی ارزیابی محیط زیست مشورت میگرفت، متوجه میشد که نباید بر روی سازه نمکی و آهکی سد احداث کرد. .... تعجب میکنم چرا برای محاکمه وی و این همه حیف و میل بیت المال از سوی او اقدامی نمیشود که هیچ، بلکه خود وی و دارو دسته از بسیاری سیاسیون دیگر و مردم طلبکار هم هستند!!!! (320302)
جمشید رضوانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۱۱:۳۰
لطفا گزارشی در مورد مقصرین این اتفاق ناگوار تهیه کنید
باید با کسانی که پول بیت المالو حیف و میل کردند برخورد قاطع بشه. (320315)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۵ ۱۶:۲۱
این موضوع احتملاً خللی و ضرری برای کشور ، محیط زیست ، کشاورزی و سلامتی مردم نداشته و ندارد و گر نه آقایانی که برای حفظ منافع کشور و بیت المال خیلی خیلی مصر هستند و داعماً در تریبونها و رسانه های عمومی کشور به وفور از آن سخن می گویند ؛ حتماً به این مسئله ورود پیدا می کردند و مسببین مربوطه را محاکمه می کردند . اصلاً فکر کردید که چرا صدا و سیما و مجریان ریز بین آن نسبت به انعکاس این موضوع حساس نیستند و تعهدی در این خصوص ندارند . یقین بدانید اگر جریانی غیر از جریان دولت پاکدست نهم و دهم این اقدام ... (320327)