به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۶۹۹۷۰
مقاله وارده

اين دولت شایستگی حمایت را دارد یا خیر؟

روح الله قاسم‌زاده

مقدمه: دیگر زمانی به پایان رسیدن یک سال کاری دیگر درتاریخ پر فراز و نشیب ایران باقی نمانده و فرصتی است تا باتوجه بدان نقدی نیز بعملکرد دولتمردان داشت. با نگاهی کلی به عملکرد یک ونیم ساله ی دولت (که برخی اصراردارند آن را دوساله بنامند!) می‌توان عینکی کل نگررا برای نقد وبررسی آن برگزید. هم می‌توان آن را تماما سیاه دید و به یک سویش نهاد و هم می‌توان تصویری کاملا قابل دفاع از آن متصور شد. والبته که می‌شود عینک‌های قالبی و دست و پاگیر را هم کنار گذاشت و پای دیده تعمق و تعقل را به میان آورد و پس از آن این پرسش را مطرح کرد: "دولت شایستگی حمایت را دارد یا خیر ؟"...

ساده انگارانه است اگر بخواهیم با برشماری خدمات مفید و مثمر وزارت بهداشت و سیاست خارجه و اندک تغییراتی در سایر زمینه ها کاملا از این دولت دفاع کنیم و بیهوده تر از آن زمانی است که به سبب به بار ننشستن برخی مطالبات هم چون رفع حصر، توسعه ی سیاسی مطلوب و مصائب اقتصادی، اقدامات و برنامه های دولت را مایوس به نظاره بنشینیم و مدام سرکوبش کنیم.

در آستانه سال جدید دوراهی حمایت یا عدم حمایت برای بسیاری پدیدآمده و مسئله ای است بس مهم؛ که اگر هریک ازاین دوراه پارادایم غالب شود سرنوشت انتخابات94 و 96 وآینده ی سیاسی ایران را تعیین خواهد کرد. حال باید چه کرد؟!... پاسخ به این سوال را با راهکار تمثیل به پیش می‌برم (پاسخ نهایی با خود شماست). تصور کنید شوره زاری سوخته با حداقل زرع –که اغلب آفت خورده اند- را بدون آب جاری، قنات و چاه به کشاورزی بسپاریم و از او بخواهیم پس از چهار سال باغی خوش آب و رنگ – و نه بهشت گونه و ایده آل – را به ما تحویل دهد. پس از یک سال و اندی از کنار زمین رد می‌شوید و شاهد هستید که باغبان شوره زارلم یزرع را آهسته و کند به بستری قابل کشت تبدیل کرده. خوب منطق چه حکم می‌کند؟ تلاش این کشاورز ستودنی نیست؟

دولت نیز حکم همین کشاورز دست تنها را دارد که شوره زار(اقتصاد) را به بستری قابل کشت، اعتماد و رویش کرده. البته هنوز آب جاری (مسئله ی رفع حصر و توافق هسته ای) که بایستی عوامل طبیعی دیگری دست به دست کشاورز بدهند حل نشده است. در این میان البته باغبان مان همکاران کارکشته ای را به یاری خویش خوانده (ظریف، مقیمی و شمخانی) تا زرع های آفت خورده را (مدیران ضعیف میانی) را از بذرهای رویان جدا نماید تا شاید بتواند در این زمینه نیزگامی بردارد.

حفر چاه (بیکاری، ازدواج، مصائب جوانان و فارغ التحصیلان) البته عرق بیشتری بر جبین می نهد که او نیز از پای ننشسته و دارد تلاش خویش را می‌کند. و البته ستودنی است تلاش او برای هموار شدن راه آمد و شد به باغ (توسعه ی سیاسی) و تجهیز بیشتر آلات کشاورزی(تحزب) دریک سال پیش رو (با تغییرات مصرانه ی به وجودآمده در ساختار راکد و محافظه کار وزارت کشور). البته که نیک می‌دانیم این دو مورد به چند دهه کارجهادی نیاز دارد (چنان که پس ازگذر36سال ازعمرجمهوریتمان هنوز بدان به شکل مطلوبی دست نیافته ایم). تمام اینها را بایستی دید و سپس پرسید: باید چه کرد؟!...

اگر واقع گرا باشیم برایمان روشن است که اخراج کشاورز و تخریب دوباره ی باغ مشکلی را حل نخواهد کرد؛ علی الخصوص آنگاه که باغبان مسئولیت گریز قبلی هوس برگشت به باغ را داشته باشد!! پس بی توجه به سنگ پرانی، سرقت اموال و فحاشی سایر باغبان های محل که کینه ی اشتری از باغبان مان به دل دارند (استیضاح و تخریب چهره ی وزرا و کابینه)، باید بیل زدنهایش را ستود و ضعفهایش را به او گوش زد کرد تا ملک را روینده ترو خوش آب و رنگ تر به صاحبان اصلی اش (مردم) بازگرداند.

من خودم به عنوان یکی ازصاحبان ملک ازاین همه تغییربه وجود آمده در باغ خشنودم و البته که اندکی ناخوش ازعدم همکاری زیردستان باغبان که دراولین فرصت به باغبان این موارد را گوش زد کرده ام و خواهم کرد. چه باید کرد؟ نتیجه گیری نهایی با شما شریکان من و صاحبان اصلی این باغ است... یادمان نرود که از عمر ایده آل گرایی و اتوپیاپرستی چهار دهه گذشته و پایانش هیچ حاصلی برای سینه چاکانش نداشته!
* فعال اصلاح طلب و عضو بنیادامید ایرانیان استان خراسان رضوی

مهدی
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۰۹:۲۰
بزرگترین نقد به این دولت انفعال رئیس جمهور در برخورد قاطع با مسئولینی که همسو با دولت نیستند، تعلل در تغییر مدیران ، و در اختیار قرار دادن وزارت کشور به جناح رقیب (292705)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۰:۴۷
از هر دولتی که برآمده از رٱی ملت باشه و در راستای اهداف انقلاب حرکت کنه باید حمایت کرد. نقد دلسوزانه هم در راستای حمایت از دولت هاست و نه تخریب اونها. آستانه ی تحمل و نقد پذیری و سعی صدر این دولت خیلی پایینه! (292727)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۱:۳۰
اوضاع که هیچ فرقی نکرده. (292739)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۱:۳۷
احسنت... بسیار گویا و موثر بیان کردید!! (292745)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۱:۴۱
من فقط میگم اقای روحانی همه جا بازی نکنی همه رامی بازی. (292747)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۱:۴۲
دولت دربدو انتخابات اعلام نمود که همه مسایل مملکت در وضعیت موجود را توسط کروه های متخصص کارشناس اسیبشناسی کرده وحتی برای رفع ان معضلها نیز برنامه زمان بندی شده ارایه نمودند(برنامه سه ماهه ویکساله) وکلید ان را هم نشان دادند!!!!حالا چی شده بعد از گذشت18ماه مضافا براینکه معضلی رابرطرف نکردند .شاهد مصایب جد یدتری هم شدهایم؟؟؟؟ (292748)
رضا
United Kingdom
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۹:۴۰
آخه ایشون نوک یه کوه یخی که از آب بیرونه رو دیده وقتی کار رو کامل به دست گرفت تازه فهمید به یه تیکه یخ طرف نیست بت یه کوه یخ طرفه (292916)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۲:۱۷
این آقای باغبان این شوره زار‌ رو ندیده بود که این همه قول به ملت داد؟؟؟!!! (292757)
محمد زاده ماکو
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۲:۲۱
بااین اقدامات بی شمار در اقتصاد ورشکسته وروبه زورل باید قدردان دولت باشیم واز آنها حمایت کنیم (292758)
احمد حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۲:۲۸
عجب اعتماد به نفسی ،این برادر ما طوری حرف می زند انگار حداقل 100 هزار رای پشت سرش است . بیان نظرشخصی با این لحن مثل این می ماند که بنده با اعتماد به نفس کامل مقاله به یک سایت وزینی مثل بهار بدهم وبگویم به دلایل فراوان از قورمه سبزی مادر زنم خوشم می آید . آنوقت نمی دانم این موضوع چه جذابیتی برای بینندگان وزین سایت دارد؟!!!!!! (292760)
Urmia
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ۱۴:۴۸
اگر مديران قبلي كه همچون لنگري سرعت حركت را مي گيرند با افراد متخصص جايگزين نشوند هيچ اتفاق چشمگيري اتفاق نخواهد افتاد. تقريبا همه ميدانند كه مشكل اين كشور بحرانهاي مديريتي در همه سطوح است. اگر مديران ناتوان كه وابسته به گروه مشخصي هستند سريعا جايگزين نشوند همين فرصت باقي مانده نيز به همين راحتي طي خواهد شد و ما همچنان در حيرت تكرار تاريخ دربازه هاي ٨ ساله خواهيم ماند (292803)