به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۳۸۲۸۰
همه احساسات من درباره تهران!

خاطرات سفر یک دختر آمریکایی به ایران (۲)

گروه جامعه: اسمش سیلویا است. ۲۵ ساله و در ورستر آمریکا زندگی می‌کند. سه سال گذشته را در سفر در کشورهای مختلف آسیایی گذرانده و مي‌گويد: من سفر کردن را دوست دارم و در مجموع در ۷ کشور زندگی کرده‌ام و ۵۰ کشور در ۵ قاره جهان را دیده‌ام. هیچگاه به اندازه زمانیکه تصمیم گرفتم دو هفته به ایران سفر کنم از اطرافیانم نظر درباره تصمیمم نشنیدم.» دومين بخش‌ از سفرنامه اين دختر آمريكايي را كه در وبلاگش منتشر شده در زير مي‌خوانيد:
خاطرات سفر یک دختر آمریکایی به ایران (۲)
کلمات زیادی برای توصیف تهران شنیده‌ام - شلوغ٬ مه‌آلود ٬جورواجور٬ پر ازترافیک٬ خطرناک - اما پس از گذراندن یک هفته در این شهر یک کلمه است که همه احساسات من درباره تهران را در خود جمع می‌کند: باحال!
من حتی دقیقا نمی‌دونم چه چیزی در تهران برایم جذاب بود ولی وقتی به دوروبرت نگاه می‌کنی٬ به مردم٬ ساختمان‌ها٬ حتی ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها٬ در همه اینها یک چیز باحالی دیده می‌شود. من تقریبا این حس را داشتم که دارم لابالای فیلم‌های دهه هشتادی پرسه می زنم.

بدون شک تهران شهری است که از سال ۵۷ تا به امروز بارها درگیر ناآرامی‌های مختلف شده و از این رویدادها زخمی شده است. از انقلاب ۱۳۵۷ تا تظاهرات سال ۸۸ که به خشونت کشیده شدند. تمام اینها برای تهران هویت و دارایی محسوب می‌شود. ای کاش تهران تاریخی ساده‌تر داشت اما گذشته (و حال) پر آشوبش آنها تبدیل به شهری جذاب برای بازدید می‌کند. ذهنیتی که در اولین دیدار من از یک شهر شکل می‌گیرد معمولا بر اساس افرادی که با آنها در آن شهر در ارتباط هستم شکل می‌گیرد. تهران هم استثنا نبود.

در سومین روز حضورم در تهران با رعنا٬ دانشجوی ۲۳ ساله‌ای که از طریق couchsurfing با من تماس گرفته بود و مرا به ناهار دعوت کرده بود. او مرا به رستوران کوچکی برد که می‌گفت پاتوق بسیاری از دانشجویان هنر است. ما آنجا راجع به داستانهای کافکا که دوست داریم٬ لباس و پسرها حرف زدیم.

از آن زمان تجربه من از تهران شد تهران رعنا و من نمی‌توانم تصور کنم که می‌توانستم راهنمایی بهتر برای این شهر جذاب داشته باشم. بعد از ناهار با هم به خانه هنرمندان رفتیم و گالری‌های هنری‌اش را تماشا می‌کردیم که بکباره تصمیم گرفتیم فرهنگ را ول کردیم و به دنبال چیز خوشمزه‌تری برویم: قهوه!

رعنا ضعفی جدی در مورد کافی شاپ‌های تهران دارد و من فکر می‌کنم بین دانشجویان و روشنفکران تهران او تنها کسی نیست که این خصوصیت را دارد. کافی شاپ‌های تهران مکان‌هایی هستند که برای معاشرت بسیار محبوبند. جاییکه جوانان می‌توانند به دور از چشم خانواده‌هایشان آزادانه سیگار بکشند و راجع به سیاست حرف بزنند. به گفته رعنا بهترین کافی شاپ‌ها آنهایی هستند که از خیابان‌های اصلی پنهان هستند و نور کمی دارند. کافی شاپ‌های محبوب او کافه اون و کافه لورکا٬ هر دو در نزدیکی میدان ولیعصر‌ند.

طبیعتا به عنوان پاتوق جوانان٬ دانشجویان و روشنفکران٬ این کافی شاپ‌ها از اخطار حکومت در امان نبوده‌اند (در واقع بسیاری از این مکان‌ها به عنوان "بستنی فروشی" به ثبت رسیده‌اند چرا که به عنوان کافی شاپ به آنها مجوز اعطا نمی‌شد!) رعنا خیلی حسرت می‌خورد که نمی‌تواند مرا به بهترین کافی شاپ تهران٬ کافه پراگ ببرد. این کافه سال قبل به دلیل اینکه صاحب آن حاضر نشده‌ بود در داخل کافه دوربین‌های امنیتی نصب کند و فیلم‌های آن را به حکومت بدهد.

تعطیلی کافی شاپ‌ها در تهران از زمان انقلاب تا به امروز مرتبا رخ داده‌است. حکومت کافی‌شاپ ها را به اتهام " اخلاق ضد اسلامی" و "نفوذ بیش از حد غرب" تعطیل می‌کند با وجودیکه در ایران سنتی قهوه‌ خانه‌ای وجود دارد که به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. کافه پراگ در آخرین روز کارش در صفحه فیسبوکش پیغام زیر را منتشر کرد و از همه خداحافظی کرد:

"فردای پس از سی‌ام دی‌ماه، ما به سر ِ کارهای ِ دیگرمان می‌رویم، دوستان ِ بی‌خبرمان که با درهای ِ بسته‌ی پراگ، یا درهای ِ باز ِ کافه‌ای دیگر به جای پراگ، مواجه می‌شوند، دوباره قهوه سفارش می‌دهند، دوباره می‌خندند یا افسرده به میز خیره می‌شوند، و همه‌ی ما دلتنگ ِ پراگ، دلتنگ ِ خاطراتمان در پراگ خواهیم شد، اما دست‌کم یک چیز می‌تواند تسلی‌بخش باشد، این که ما خاطره‌هایمان را در معرض دید ِ دوربین‌ها قرار ندادیم، و آن‌ها را به چشم‌های ِ شیشه‌ای برادر ِ بزرگ قسمت نکردیم."

من نتواستم در سفرم به تهران کافه پراگ را ببینم اما توانستم این گالری زیبا از عکس‌های آخرین شب کافه را تماشا کنم.راستش خجالت می‌کشم که دوربین بزرگ توریستی‌ام را در چنین جای باحالی درآورم. اقامت من در تهران بسیار کوتاه بود و بخش‌های زیادی از شهر را برایم کشف نشده باقی گذاشت اما من شهری پر از زندگی و احساس را در برنامه‌ای بی‌نهایت فشرده دیدم.

مغازه‌دارها با گرمی (و گاهی تعجب) با من احوالپرسی می‌کردند و بحث‌های من با مردم همیشه پر از علاقه واقعی و تامل بود. گذارندن زمان در کافی شاپ‌های تهران٬ آنقدر که من با رعنا گذراندم٬ برایم خاطره شهری با معنایی عمیق- تاریخ به یادماندنی٬ سوالاتی برای فکر کردن و آرزوی آسایش و آینده‌ای برای کشف بیشتر باقی گذاشت.

جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۰۹:۲۲
شانس آورده که به عنوان جاسوس دستگیرش نکردن. (218716)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۱:۴۷
چرا با این عکس ها دارید ترویج بی حجابی می کنید؟؟؟
چرا آمریکایی ها را این قدر بزرگ می شمارید و بالایشان می برید مگر فوق بشر هستند؟؟؟
وای بر این همه تبلیغ برای غرب!!!
الهم اهدنا صراط المستقیم. (218745)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۶:۱۸
حجاب از نظر شما فقط چادر سیاهه!!!! بس کنید (218844)
شلغم میرزا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۷:۱۸
آقا راست میگه چرا بی حجابی رو تبلیغ می کنید مثلا همین عکس آخری خیلی منشوریه !!!! واقعا که !!!! (218858)
ع م
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۷:۳۰
شما برا روسیه تبلیغ کن- (218861)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۱:۵۳
برادر من خودمان بیشتر جو را امنیتی ونا امن نشان ندهیم !!!
بگداریم همه چیز عادی جلوه کند,شاید دوستان امنیتی هم به این نتیجه رسیدندکه بیخودی همه چیز را امنیتی نبینند.
وشما هم بروید کشور آنها وبرگردبد وبراحتی برایمان سفرنامه تان را نقل کنید.انشاالله (218748)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۳:۳۴
آقای محمد ما هم خیلی دوس داریم جو امنیتی نباشه اما نیروهای موازی اطلاعاتی و امنیتی از ما بهترون زمانی که 8 سال مملکت همه جوره دستشون بود اونجوری عمل میکردن حالا که دیگه شکست خورده انتخابات هم هستند باید ببینی چطور عمل می کنند.!!!!! کافیه یه خورده سروگوشت بجنبه بعد ببینی چطوری از حقت درمیان.!!!! بعدشم کافیه در حال حاضر بخوان یه مشکل برای دولت درست کنن.همه کاری از اینا برمیاد از دستگیری یک توریست از همه جا بی خبر به عنوان جاسوس تا پیرهن عثمان کردن دفن یک پروفسور آمریکایی کنار زاینده رود.!!!!
نمونش ... (218784)
پاکمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۰:۱۰
متاسفانه سایت های خبری ایرانی در مورد سفرنامه این خانم دچار عقده خود کم بینی شده اند.
انگار سفر ایشان به ایران سفر به سرزمین های ناشناخته بومیان آمازون است! که ایشان دارند مثل مارکوپولو کشفیاتشان را برای دنیا بیان می کنند تا دنیا ایرانی ها را به عنوان ابنای بشر بشناسد!
انگار خود ایرانی ها قادر نیستند تصویر درست و واقع بینانه ای از خودشان به دنیا عرضه کنند. این سایتها بهتر است که به جای کپی پیست کردن از روی دست همدیگر، این خبر را در کنار خبر تعداد بوگاتی ها و فراری های وارد شده به ایران بگذارند (218718)
Mohsen Khorasani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۱:۰۲
البته با چیزهایی که این خانوم دارد تعریف میکند دنیا ما را در حد همان بومیان آمازون می شناسند (218724)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۲:۵۲
واقعا برای خودمون متاسفم...
جوری از ایران حرف زدن که انگار یه جزیره ناشناخته ایم.انگار نه انگار تا سی سال پیش ایران هم جزء مقاصد گردشگری بوده...
انگار نه انگار که ایران باثبت 12 آثار باستانی و فرهنگی جهانی جزء پیشتازان تمدن بشریته...
و متاسفم که باید از دیگر کشورها بیان ایران رو تعریف کنن یعنی خودمون نمیتونیم از کشورمون تعریف کنیم...! (218772)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۲۴
فعلا ک ترکیه مقصد ترویستیه.ما بریم خرج مملکت رو از حذف یارانه ها بدست بیاریم. (218931)
ناصر
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۱:۱۰
آقا يا خانم پاكمهر
واقعيت همين است كه به دلايل مختلف هيچ تصوير روشني از ايران و تهران در ذهن مردم دنيا وجود ندارد و اين مهم ترين دليلي است كه سفرنامه هاي ارايه شده از سوي بازديد كنندگان اينگونه كه شما فرموديد جلوه ميكند. مگر چند توريست در سال از تهران (ايران بماند) بازديد ميكنند. فضاي امنيني بسيار محدود و شرايط اعطاي ويزاي توريستي به درخواست كنندگاني كه بر ترس و ابهام انتخاب ايران به عنوان يكي از مقاصد گردشگري غلبه كرده اند آنقدر عجيب و غريب است كه دستاوردي جز اين براي مسافران به ارمغان نميآور. (218729)
پاکمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۱:۳۶
دوست عزیز
این واقعیت را باید بپذیریم که علیرغم اینکه مشکلات زیادی در سیاست و کشور داری داریم ولی به علت منابع خدادادی بسیار، نسبت به کشورهای زیادی موقعیت مناسبتری داریم. راه های شناسایی یک کشور صرفا در تایید منابع خارجی نیست. آیا اگر این خانم توریست به ایران نمی آمد کسی نباید از فرهنگ ، اقتصاد و روابط اجتماعی ایرانیان مطلع می شد؟ آیا ایران در جامعه جهانی خلاصه شده است در سلاح هسته ای، نقض حقوق بشر و اعدام؟ آیا ما نمی توانیم بگوییم که چه هستیم و چه می خواهیم؟ آیا فقط باید سیاه و سفید ببینیم؟ (218739)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۱:۲۲
قادر نیستن دیگه عزیز من.اگه قادر بودن که الان وضع گردشگریمون این نبود (218735)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۲:۲۵
اینکه وقتی خارجیها در مورد ما صحبت می کنند زیادی ذوق زده می شویم رو قبول دارم. اصل مطلب اینه که یک دختر خانم محترم و فرهنگ دوست آمریکایی اومده به کشور ما، و همونطور که میشد پیش بینی هم کرد، بهش خوش گذشته ... حالا این برای ما که داخل ابران هستیم ارزش خبری هم داره؟ به نظر من که خیر. (218759)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۳:۴۱
اگر ما قادر بود که فرهنگ و تمدن مون رو به دنیا نشون بدیم که الان این وضعمون نبود. هرچند ما چی رو تعریف کنیم؟ کنترل مردم در کافی شاپ ها یا ...
همین چیزایی که این خانوم محترم تعریف کردن دقیقا همون شناختی هست که اونا از ما دارن. پس چیزی نیست که ما بخوایم به دنیا نشون بدیم. (218790)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۱:۱۰
واقعا نمی دانم که پوشش دهنده گان این خبر چه قصدی دارند ولی مطمئنم که به فرهنگ غنی ممردم خورمان هیچ اعتنایی ندارند. (218728)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۳:۴۶
متاسفانه فرهنگ غنی ایرانی مدتی افتاده دسته بعضیا که نمونه بارزشو تو اصفهان دیدیم... (218796)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۱:۴۷
این ها باعث شد من از پراگ و تهرانی که کاش تاریخ ساده تری می داشت بیشتر بدانم.بهتر است در حرف هایش تعقل کنیم و احساسات را بذاریم برای جایی دیگر. (218744)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۲:۲۴
به نظرم رعنا خانوم که راهنمای ایشون بوده بیشتر نکات منفی رو به ایشون منتقل کرده. آخه عزیز من چه لزومی داره برای کسی که میخواد سه چهار روز اینجا باشه بیای از این حرفا بزنی؟ بهتر نبود بیشتر از نکات مثبت از مردم و دولتمون میگفت؟ گزارش قبلی حس بهتری داشت (218758)
امیدبوشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۳:۰۹
متأسفانه ایران هراسی میکنند که ما ایرانی ها ما آریایی هاروبد جلوه میدن!!!
دولت مردان آمریکاست که ایران هراسی میکنند!! (218780)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۳:۴۸
والا تندروهای ماهم دسته کمی از اونا ندارن. ماشاللا یه عده معدودی هستن که همیشه در سفرند. براشونم تهران،اصفهان و بقیه شهرا هیچ فرقی نداره!!! (218798)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۴۹
البته قابل ذکره که ما همه مون آریایی نیستیم و در طول تاریخ قوم های مختلف با هم ترکیب شدن. البته فرقی هم نداره جزو کدوم قوم باشیم، مهم فرهنگ و انسانیت(در کل تقوا) مهمه (218947)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۳:۳۶
متاسفم شدم از این نوشته ها. کافی شاپ ها رو حکومت کنترل میکنه! درود بر صاحب کافی شاپ پراگ. امیدوارم هرجا هست و هر کاری میکنه موفق باشه.
امیدوارم این بانوی آمریکایی به عنوان جاسوس دستگیر نشه. (218786)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۵۱
والا ما که تا حالا تو کافی شاپ ها یا بستنی فروشی ها دوربین ندیدیم، سخت گیری هایی هست ولی نه به این شدددددت (218950)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۶:۰۶
پراگ قبول ولی لورکا خفن نیست، به رعنا بگید بیاد کافه موون، وصال، می فهمه کافه چیه :) (218842)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۶:۱۸
حالا کافه پراگ کافه خوبی بود ولی بهترین کافه تهران!!! ؟ (218845)
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۷:۳۲
منم هم سن این دختره ام.. اون تو 7 کشور زندگی کرده من فقط تهران.. اون یه عالمه تجربه داره و من خییییلی بی تجربه تر و با عمق دید کمتری نسبت به اون هستم.. :/ (218863)
پدری13ساله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۰:۳۱
دمشون گرم نماد اسرایل رو چشم گذاشتن اون وقت خودشون تو پارک و کافه و خیابون دوربین و چشم گذاشتن.اگه راس میگید تو مرز ها بزارید اینقد قاچاق پیشنیاد. (218938)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۸:۱۱
دوستان انگار همه جای دنیا در آزادی کامل به سر می برند و در مملکت ما خفقان و امنیتی است
در هر کشور اروپایی و امریکایی که بروی به همین نحو است با این تفاوت که بعد از انگشت نگاریها و باز جویی های مختلف با هر ملیتی که داشته باشی بدون متوجه شدن تمام حرکات و رفت و آمدها ی آن فرد بوسیله دوربینهای بسیار دقیق رصد می شود و کوچکترین حرکتی که علیه امنیت آن کشور و قانون شکنی محسوب شود به شدت برخورد می شود بدون آنکه متوجه شوید چگونه و از کجا اینقدر دقیق شما را رصد کرده اند
این تجربه چند سال سفر بنده است (218875)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۲۱:۰۰
بله آقا فرهاد متاسفانه ما فقط اشکالات داخل رو میبینیم و به این توجه نداریم که کشورهای غربی حتی به ایمیل و فایلهای شخصی کامپیوتر هم رحم نمیکنن و مدام تو فیس بوک و ... تحت نظر هستی و حتی برنامه های اندرویدی گوشیا جاسوس هستن و همه جا دوربین دارن (218956)