به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۴۹۲۶۰

دیدار اوباما با فضانوردان آپولو 11 /تصاوير

گروه بين​الملل: گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد نخستین فرود بشر بر روی ماه در کاخ سفید و با حضور باراک اوباما برگزار شد.
اوباما روز سه‌شنبه با نمایندگان ماموریت آپولو 11 در دفتر Oval کاخ سفید دیدار و گفتگو کرد. آپولو 11 در 20 ژوئیه سال 1969 بر سطح ماه فرود آمد و نیل آرمسترانگ نخستین انسانی بود که پا بر روی این قمر گذاشت. وی دو سال پیش در سن 82 سالگی زندگی را بدرود گفت. همراهان آرمسترانگ در این سفر به نام‌های باز آلدرین و مایکل کولینز نیز در میان افرادی بودند که همراه با کارول آرمسترانگ، همسر نیل آرمسترانگ فقید، در ملاقات کاخ سفید حضور داشتند. مدیر ناسا به نام «چارلز بولدن» و مقام رسمی علم و فناوری کاخ سفید به نام «پاتریشیا فالکون» نیز در این دیدار حاضر بودند.

نیل آرمسترانگ هنگام قدم‌گذاشتن بر روی ماه در 45 سال پیش گفت: این قدمی کوچک برای انسان و جهشی بزرگ برای نوع بشر است. دو بخش فضاپیما آپولو 11 شامل ماژول فرماندهی موسوم به «کلمبیا» بود که کولینز در آن حضور داشت و بخش «عقاب» (Eagle) نیز توسط آلدرین و آرمسترانگ اشغال شده بود. پس از قدم‌گذاشتن آرمسترانگ بر روی ماه، باز آلدرین نیز بر سطح این قمر پای گذاشت و این دو نوشته‌های لوحی را خواندند که می‌گفت: در اینجا انسان از سیاره زمین نخستین گام را در ژوئیه 1969 پس از میلاد روی ماه گذاشت و ما برای صلح تمامی بشر آمده‌ایم. کولینز در ماژول فرماندهی باقی ماند و در اطراف ماه مدارگردی کرد. 600 میلیون نفر در سراسر جهان این رویداد را نظاره می‌کردند و آپولو 11 نخستین فضاپیمای سرنشین‌داری لقب گرفت که بر روی ماه فرود آمد.

نیکسون، رئیس‌جمهور وقت امریکا، نیز طی یک تماس دو دقیقه‌ای با باز آلدرین و نیل‌ آرمسترانگ از دفتر Oval کاخ سفید صحبت کرد و تعدادی این مکالمه را تاریخی‌ترین تماس تاکنون می‌دانند. اوباما درباره ماموریت آپولو 11 گفت: این صحنه نه تنها متعلق به تاریخ کشور ما بلکه متعلق به تاریخ کل بشریت است. زنان و مردان ناسا هم‌اکنون با آماده شدن برای جهش بزرگ بعدی در کاوش بشری در حال خلق میراثی غرورآفرین هستند. این جهش نخستین دیدار این زنان و مردان از فضای عمیق، یک سیارک و روزی سطح مریخ خواهد بود.













مرجع : ايسنا