به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۶ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۷۳۰۱۰
واكنش جان کری به پيشنهاد منتقدان دولت اوباما؛

آمریکا: توافق هسته‌ای پیش‌روي ماست

گروه سياسي: مقام‌های رسمی آمریکایی می‌گویند حصول توافق هسته‌ای با ایران و خاتمه مذاکرات ده‌ساله در دسترس است و این کشور راه دستیابی به این توافق را پیش‌روی خود می‌بینند.
آمریکا: توافق هسته‌ای پیش‌روي ماست
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که جان کری را در سفرش به لوزان سوئیس همراهی می‌کند به خبرنگاران گفته است آمریکا بر این باور است که می‌تواند تا روز یازدهم فروردین با ایران توافق کند. این مقام آگاه که نامی از وی برده نشده، می‌گوید آمریکا مسیری که به توافق بیانجامد را پیش‌روی خود می‌بیند، اما هنوز به انتهای این مسیر نرسیده است. این مقام آمریکایی موعد یازدهم فروردین را موعدی حقیقی و مهم نامیده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به نزدیک شدن به موعد مقرر، دوره تازه مذاکرات را بسیار حساس خوانده است. دور تازه مذاکرات میان وزرای امور خارجه آمریکا و ایران امروز در لوزان سوئیس آغاز می‌شود.

کری: با کنار کشيدن از مذاکرات، رژیم تحریم ایران دچار فروپاشی می‌شود

جان کری در واکنش به پيشنهاد منتقدان دولت اوباما برای خروج آمریکا از مذاکرات اتمی با ايران، گفته است در صورت دست نيافتن به توافقی با ايران، دست تهران برای گسترش فعاليت‌های هسته‌ايش به صورت پیدا و پنهان باز خواهد شد و رژیم تحریم‌ها دچار فروپاشی می‌شود. وزير امور خارجه آمريکا که در نشست سالانه سفیران ايالات متحده در سراسر جهان صحبت می‌کرد، گفته است: «اگر آن‌گونه که منتقدان توصيه می‌کنند ما از مذاکرات هسته‌ای (با ايران) خارج شويم، چه روی خواهد داد؟ و اين می‌تواند اتفاق بيفتد. خب، مذاکرات از هم می‌پاشد. ايران قادر خواهد بود دوباره سانتريفوژهايش را به چرخش بيندازد و غنی‌سازی را در ظرفيت‌هايی که می‌خواهد انجام دهد. اگر چنين تصميمی بگيرند».

وی افزود: تحريم‌ها هم نمی‌تواند مانع آنها شود، به خاطر اينکه طرف‌های ديگر حاضر در مذاکرات که توافق احتمالی را معقول می‌دانند، نيز از رويکردهايی (مانند تحريم‌ها) دست خواهند کشيد و به ما می‌گويند: «شما کارهای مورد نظر خودتان را انجام بدهيد، ما نيز کار خودمان را انجام می‌دهيم. شما تمايلی به منطقی بودن نداريد، ما هم کاری را که فکر می‌کنيم معقول و منطقی است انجام می‌دهيم». به گزارش سایت وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری تصريح کرد: به همين دليل، شما ديگر هيچ اثری از رژيم تحريم‌ها نخواهيد دید. شما ديگر هيچ ساختار شفاف و مورد توافق برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ايران نخواهيد داشت. فکر می‌کنم کل هدف اعمال تحريم‌ها اين است که به توافقی برای نظارت و بازبينی برنامه (هسته‌ای ايران) دست يابیم.

وی اظهار داشت: «اکنون خيلی واضح است که آنها (نظارت را) قبول کرده‌اند،‌ شما می‌بايست بدانيد چگونه آنها را اجرا کنيد، وظيفه ماست که به توافقی دست يابيم که خوب و قابل اجرا باشد، توافقی که چهار مسير برای دستيابی به سلاح اتمی را ببندد: مسير دستيابی از طريق فردو، مسير دستيابی از طريق اراک، مسير دستيابی از طريق نطنز و در نهايت مسير پنهانی را که سخت‌ترين آنها خواهد بود اما من می‌توانم به شما اطمينان بدهم که روی این آخری متمرکز شده‌ايم».

به دنبال تشدید اختلافات ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ایش، شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده‌اند. کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته‌ایش درصدد دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. ایران هموار این اتهام را رد کرده و می‌گوید برنامه هسته‌ایش صلح آمیز و در راستای تامین انرژی برای کشور است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود در خصوص مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی و جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران گفت: «آن‌گونه که برخی فکر می‌کنند، اين انتخاب بينِ ايران خيلی وقت پيش و ايران امروز نيست. اين انتخابِ بین این لحظه، یا آن طور که برخی فکر می‌کنند، با منصرف کردن آنها (ایرانی‌ها) از کل برنامه هسته‌ای‌شان نيست. اين اتفاق روی نخواهد داد».

وی افزود: «اين انتخابِ بین حکومتی است که پيش از اين برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده و توانسته است به دانش کافی برای تسلط بر چرخه هسته‌ای دست يابد، پيشتر به توانایی و قابليت غنی‌سازی دست يافته است و از ۱۶۴ سانتريفوژ در سال ۲۰۰۳ به ۱۹ هزار سانتريفوژ در حال حاضر دست يافته است- اگرچه اکنون ۹ هزار و ۴۰۰ سانتريفوژ در حال چرخش است- با وضعیتی است که در استفاده از آنها آزادی پیدا می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «اگر ما به توافق دست نيابيم (آنها) برنامه هسته‌ای خود را توسعه خواهند داد و به سرعت جلو خواهند رفت. شما می‌دانيد که ما چنين مسئله‌ای را نخواهيم پذيرفت. حالا اين شما را به چه نتيجه‌ای می‌رساند؟ هر کس مخالف (ادامه مذاکرات برای دستيابی به توافق با ايران) است موظف است پا پيش بگذارد و جلو بيايد برنامه و طرحی عملی و واقع بينانه جايگزين را ارائه کند، من که تاکنون چنين چيزی را نديده‌ام».

دور تازه مذاکرات بین ایران و آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ‌چین و روسیه به همراه آلمان، کشورهای گروه ۱+۵، قرار است روز پنجشنبه آغاز شود. این در حالی است که مذاکرات در سطح معاونان وزاری خارجه ایران و آمریکا روز چهارشنبه آغاز شده است.

وزیر خارجه بریتانیا: عدم توافق با ایران به مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه منجر خواهد شد
در همين حال، وزیر خارجه بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران به معنای آغاز مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فليپ هموند گفته است که همچنان مُصر است که عدم توافق بهتر از توافق بد است، اما باید چشم‌ها را به روی گزینه‌های دیگر نیز باز کرد.

وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید عدم توافق به معنای آن خواهد بود که هیچ محدودیتی متوجه غنی‌سازی، گسترش و آزمایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهد بود و این به معنای خاورمیانه‌ای بی‌ثبا‌ت‌تر و احتمالا آغاز مسابقه تسلیحات هسته‌ای در این منطقه خواهد بود. فیلیپ هموند در ادامه تاکید کرده که درها به روی حصول توافق باز است و ایران باید قدم پیش گذاشته و وارد شود. صحبت‌های فیلیپ هموند همزمان با ورود جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به سوئیس برای آغاز دور دیگری از مذاکرات بیان می‌شود.